Kysymys

Liittymän sulkeminen ilman varoitusta, miten saan liittymän taas käyttöön?

  • 25 syyskuu 2015
  • 30 kommenttia
  • 3420 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

30 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mikä nyt siis on sinun mielestäsi se kaikkein ärsyttävin/vääri mennyt osio Elisan toimissa?

Se asiakaspalvelusta saamasi väärät ohjeet liittyen liittymän avaamiseen? Vai se, että Elisa oli sinulle epäsopivalla tavalla ilmoittanut liittymän mahdollisesta sulkemisesta? Vai jokin muu?

Eikö Elisa kuitenkin lähettänyt sinulle vielä erikseen postitsekin huomautuskirjeet, vaikka normaalisti sinulle ei paperista versiota laskuista kuulunut lähettää? Olisiko Elisan pitänyt vielä tämän lisäksi mielestäsi soittaa ja varmistaa, että olethan saanut, ja myös lukenut postisi?

Se, että asiassa oltiin sinua ongelmassasi neuvottu miten sattuu, on todella harmillista. Ja niin ei olisi saanut tapahtua.

On myös aika kummallista, ettei asiakaspalvelijat ole osanneet neuvoa oikein asiassa, jollaisia heille tulee vastaan varmaan lähes päivittäin. Lisäksi juuri nuo maksutavat (OmaElisa vs. verkkopankki), joita liittymän sulkeuduttua kannattaa suosia, on niin peruskauraa, että suuri osa taviksistakin ne tietää. Siksi tuntuu oudolta, että aspassa ei ole näitä osattu oikein sinulle kertoa. Olisiko siinä ymmärretty sanomiset väärin, puolin tai toisin.. Toki on myös aspan tehtävä ilmaista asiat niin selkeästi, että voidaan olettaa asiakkaan varmasti ymmärtäneen kaiken. Puhelun lopuksi moni aspa vielä varmistaakin asiakkaalta, että asiat on selvinneet myös asiakkaan omasta mielestä. Tätä ei tosin kaikki tee, mutta syytä olisi.

Jatkossa jos liittymäsi sulkeutuu syystä tai toisesta, on hyvä muistaa, että ohjeet sen auki saamiseksi löytyy operaattorin omilta nettisivuilta. Tämä pätee Elisan lisäksi myös muihin "suomalaisiin" operaattoreihin. Toki aspassakin neuvotaan, mutta sinne voi olla turhan työlästä päästä soittamaan, jollei omista varaliittymää.
Moi,

Kun kerran kysyttiin, niin se mikä minua ottaa päähän on tuo, että liittymän sulkemisesta ei tullut tekstiviestivaroitusta, jonka käsitin yleensä olevan se käytäntö. Ja minulle asiakaspalvelija, muistaakseni ensimmäinen kenelle soitin, sanoi, että ne on otettu pois käytöstä tällä hetkellä, jotta asiakaspalvelujonot eivät ruuhkautuisi. Edelleen ottaisin mielelläni Elisan edustajan kommentin tähän? Tai, tekstiviestivaroituksen/mailivaroituksen/minkä tahansa varoituksen, joka olisi saapunut minulle asti, jotta olisin voinut ehtiä reagoida asiaan ilman, että liittymä suljetaan. Se on ensimmäinen asia, mikä mielestäni meni pieleen.

Toinen on, että kun tämä asia meni pieleen, niin se tapahtui sellaisella hetkellä, että minulle oli äärettömän tärkeää, tärkeämpää kuin epäonniketjun selvittäminen, saada liittymä päälle heti. Kun liittymä suljettiin sieltä kuului siis sellainen viesti, että "liittymä ei ole käytössä", ei että ei saada yhteyttä juuri nyt tai mitään. Noin työnhaussa tuo on viesti, jota ei haluaisi soittajille antaa. Että ei osaa kirjoittaa edes omaa puhelinnumeroaan oikein. Mikään Elisan edustustaho ei suostunut neuvomaan kunnolla. Huomatkaa, että aloitin kävelemällä myymälään, koska jotenkin vaan oletin, että puhelimeni on rikki. Minulla oli varapuhelin mukana, mutta siihen menee erikokoinen SIM, jota minulla ei ollut,  joten menin siis myymälään ensin. Ja siitä alkoi ketju huonoja neuvoja.

Mielestäni en siis ole mitenkään huono ongelmanratkaisussa. Yritin siis viiden tunnin ajan kaikkea mitä keksin saadakseni liittymän auki huonoista neuvoista ja pottuilusta huolimatta, mutta esimerkiksi Elisan sivun ohjeet on tehty selkeästi ihmiselle, joka on antanut liittymän sulkeutua syystä tai toisesta. Ei siis ihmiselle, jolle tulee todella pahassa tilanteessa puun takaa, että liittymä on suljettu. Pika-avaus mainittiin myös usein ja suositeltiin omaElisaa, joka ei siis toiminut. Se herjasi minulle virhettä riippumatta siitä miten yritin kirjautua, pankkitunnareilla tai aiemmin luoneillani tunnareilla.

Ja asiakaspalvelija sanoi myös puhelimessa, että "omaElisa ei toimi juuri nyt", ja ITSE EHDOTTI ETTÄ TEKSTAA MINULLE LASKUTIEDOT MINUN PREPAIDIIN JA LUPASI ETTÄ LIITTYMÄ AVAUTUU PARIN TUNNIN SISÄÄN JA SILLÄ AIKAA TEHDÄÄN SOITONSIIRTO. Ja kyllä, pitää kirjoittaa capslockilla, koska tuo näyttää menevän monelta ohi. Tuota minä en voinut edes itse keksiä ratkaisuksi. Tuo on asia, joka potuttaa minua toisiksi eniten. Kuten sanoitte, kaikkien asiakaspalvelijoiden perusosaamisessa pitäisi varmasti olla suljetun liittymän avaaminen. Onko tämä tuon asiakaspalvelijan vika? Ei välttämättä, enhän minä häntä tässä suoraan syytä vaan hänen edustamaansa yritystä, jolla on vastuu hänen kouluttamisestaan. Eikä hän ollut ainoa, joka ei auttanut tavalla, joka olisi johtanut liittymän avaamiseen.

Tämänkin ensimmäisen puhelun jälkeen, ellen olisi aivan täysin ollut keskittynyt ratkaisemaan ongelmaa, Elisa olisi jättänyt minut pulaan. Itse nimittäin taas selvitin, että toimiiko soitonsiirto vai ei. Ja ei toiminut, ja soitin taas, toisen kerran. Ja eri neuvoja sanoi aivan eri asiat ja kun sanoin, että en voi jonottaa taas puolta tuntia laskutukseen, koska prepaidista loppuu saldo varmasti tuona aikana, niin hän lupasi, että laskutus soittaa minulle päin. He tosiaan olivat kuulemma ainoat, jotka voivat tehdä pika-avauksen, koska omaElisa ei toimi.

Laskutuksesta ei tosiaan ikinä soitettu, soitin itse kolmatta kertaa ja silloin vaikka pyysin puhua laskutukseen, niin puhelimeen normaalisti vastannut neuvoja avasi liittymän. Sanoen, että uskoo, että olen maksanut laskun. En pyytänyt häntä edes uskomaan minua, sanoin että voin lähettää jonkun pdf-printin tai ihan mitä hän haluaa siitä maksamastani laskusta.

Ja tässä koko prosessin aikana kukaan ei edes yritä ymmärtää, että oikeasti haluan vain ensin liittymän päälle ja sitten selvittää mitä on tapahtunut, lähinnä jotta niin ei käy uudestaan. Koin oikeasti, että kaikki Elisan edustajat olivat pottumaisia ja välinpitämättömiä ja lähinnä pahensivat asiaa, joka kerta kun yritin korjata asiaa.

Koen, että vaikka koko laskutussotku olisi ollut minun syytäni, niin tuo olisi silti huonoa asiakaspalvelua. Niin, koin erityisesti siinä tilanteessa, kun en vielä tiennyt mistä sotku johtui, mutta tiesin, etten itse ole tahallani tai törkeää huolimattomuuttani tehnyt mitään väärin, että tuo "apu" mitä Elisalta tuli, oli todella syvältä.

Edelleen, se että tämä on Elisan foorumi ja käsittääkseni täällä on töissä paljon Elisan edustajia ja se, että hekään eivät enää jaksa kommentoida edes ketjussa esitettyihin kysymyksiin, jotka varmasti kiinnostaisivat muitakin, jatkaa vain tätä Elisan yrityskuvan rakentamista. Ja koska heitä ei kiinnosta yhden asiakkaan menettäminen, niin halusin vain tehdä jotain, mikä valottaa muille ihmisille, asiakkaille, sitä miten he toimivat hankalassa tilanteessa, jotta jokainen voi tykönään miettiä, että olisiko olemassa parempiakin operaattoreita. Minä ainakin, jos lukisin tällaisen kertomuksen, vaihtaisin liittymää, kaiken varalta.

Eli niin kauan kun minua potuttaa (mikä näyttäisi olevan aika monta päivää) niin pottuilen Elisalle tänne, kertoen kuitenkin mielestäni asiallisesti mitä oikeasti on tapahtunut, sitä mukaa kun se minulle selviää. Kantaen oman vastuuni omasta osuudestani. Ja täysin valmiina keskustelemaan aiheesta Elisan edustajien kanssa, jotka sanoessani esim. vikassa puhelussa, että olen aika pettynyt siihen miten heiltä asia hoidettiin, kysyivät että onko vielä jotain muuta mitä haluan sanoa. Ei mitään, että pahoittelut. Ikävä kuulla. Ei edes häivähdystä pahoittelevaa äänensävyä. Joku tarjosi tosin veloituksetonta vaihtoa 4g-liittymään. Muistaakseni silloin kun liittymä ei ollut vielä edes auki. Tuntui, että olen huonossa komediassa.

Ja jos ei kiinnosta tämä aihe, niin on täällä muitakin ketjuja. Ei tätä ole pakko lukea. 🙂
Kunniamerkki +3
  • ? Ikävää, että liittymän sulkeutumisen ympärille on kietoutunut melkoinen tapahtumavyyhti ja olen pahoillani virheestä, joka on täällä meidän päässämme tapahtunut.

    Luin koko keskustelun läpi ja poimin sieltä tähän muutaman mielestäni olennaisimman pointin.

    Laskutuksen niin sanottu perintäkierto tapahtuu sillä tavalla, että lasku muodostuu joitakin päiviä ennen laskulle asetettua päiväystä. Eräpäivä lasketaan 14 vuorokautta tästä päiväyksestä. Mikäli laskua ei tuossa ajassa makseta, alkaa veloitus kerryttää viivästyskorkoa ja lopulta siitä toimitetaan ensimmäinen maksukehotus 14 vuorokauden päästä eräpäivästä. Tämä maksukehotus toimitetaan kirjeitse asiakkuudelle merkittyyn laskutusosoitteeseen sekä liittymän omistajan ilmoittamaan osoitteeseen. Tässä vaiheessa aikaa laskun toimittamisesta on kulunut jo reilut 28 päivää.

    Toinen paperinen maksukehotus lähetetään noin 14 vuorokautta ensimmäisen kehotuksen jälkeen. Sulkuun liittymä puolestaan menee, mikäli tämänkään jälkeen laskua ei ole suoritettu. Erillistä tekstiviesti- tai sähköposti-ilmoitusta sisällöllä "liittymäsi suljetaan xx.xx.xxxx klo xx: xx" ei enää toimiteta.

    Vaikka osoitteenmuutoksen yhteydessä antaakin ilmoituksessa luvan toimittaa uuden osoitteen erilaisille palveluntarjoajille automaattisesti, on asiakas silti velvollinen pitämään yhteystietonsa ajantasalla ja varmistamaan, että ne ovat palveluntarjoajilla oikein.

    Kun palvelun käyttäminen on keskeytynyt maksamattoman laskun vuoksi, on operaattorilla oikeus periä uudelleen avaamisesta erillinen maksu. Laskun maksaminen OmaElisan kautta kannattaa näissäkin tapauksissa, sillä sitä kautta tehty maksusuoritus näkyy meillä tehtynä heti ja liittymät avautuvat välittömästi käyttöön pienemmällä avausmaksulla. Harmillista, ettei tätä osattu sinulle neuvoa kertomasi mukaan myymälässä eikä ensimmäisellä yhteydenottokerralla asiakaspalvelussa.

    Soitonsiirron osalta olet myös saanut ensimmäisellä kerralla virheellistä tietoa. Tämä virhe on kuitenkin onneksi myöhemmin korjattu ja siirron lisäämisestä veloitettu maksu on asiakkuudellesi hyvitetty. Siitä ei sinulle siten kustannuksia ole tulossa. Myös tuon pika-avauksen maksun osalta olen tullut asiassa vastaan ja hyvittänyt sen pois.
  • Moi Kake1 ja muut mahdolliset lukijat,

    En jaksa nyt laskea montako valitusviestiä kirjoitin ja montako kertaa valitin siitä, että teillä Elisalla on tosi huono asiakaspalveluhenki ja montako kertaa mainitsin täällä, että kukaan ei ole pahoitellut. Että onnittelut siitä, että hoksasit pahoitella. Se mitä itse voisin nostaa tästä kaikesta on se, että ilman, että kerron kuka olen olet osannut nostaa tietoni ja hyvittää tuon avausmaksun, kertoo siitä, että Elisan edustajakaan ei voi kieltää mitä on tapahtunut, kaikki mitä olen sanonut puheluiden (jotka nauhoitetaan) sisällöstä ja tapahtumaketjuista on oikein, jos joku sitä vielä epäili.

    Jos olette tosiaan hyvittänyt tuon avausmaksun niin minulla ei ole enää aseita mennä kuluttaja-asiamiehelle, koska tuskin häntä kiinnostaa muu kuin taloudellinen menetys, joka tässä vaiheessa on enää 6e. Hyvin pelattu.

    Se, mitä voisin kertoa, on että nyt vaihtaessani liittymää, Elisalta tekstataan minulle koko ajan, että "vastaa tähän viestiin niin teemme paremman tarjouksen." Olisikohan kyseessä taas tuo veloitukseton vaihto 4g-liittymään. Kiinnostaa kuin kasa kiviä.

    Jos ette enää källi mitään liittymäni siirrossa ja kaikki nuo mitä sanoitte hyvittäneenne on hyvitetty, niin minun osaltani tämä ketju hiljenee tähän.

    Oma toiveeni on kuitenkin, ettei ketjua poisteta. Siinä ei kuitenkaan ole mitään asiatonta ja joku voi joskus oppia tästä jotain. Esim. katsomaan, että kaikilla laskuttajilla on oikea osoite ja/tai miettimään mitä tehdä kun liittymä suljetaan tuosta noin vain (käytä vain ja ainoastaan OmaElisaa ja jos se ei toimi niin kaiken Pyhän nimeen, odota että se toimii), äläkä yritä koskaan puhua kenenkään Elisan edustajan kanssa ellet vain halua viihdettä, huumoriarvoa ja kaikennäköisiä kivoja ongelmanratkaisuhaasteita elämääsi.

    Kiitos lukemisesta ja mukavaa syksynjatkoa kaikille! 
    Kunniamerkki +3
  • ? Viestiketjua ei luonnollisestikaan poisteta täältä, vaan kaikki viestit ovat luettavissa myös myöhemminkin. :)

    Mukavaa syksyä myös sinulle! 🙂
  • Osallistu keskusteluun