Kysymys

Liittymän toimitustapa

  • 23 heinäkuu 2010
  • 20 kommenttia
  • 788 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Yritin tilata mobiililaajakaistaa. Viimeisellä sivulla pyydettiin tunnisautumista. Epäluotettavasta postinjakeulsta johtuen en halua liittymää toimitettavaksi postitse vaan olisin halunnut noutaa sen postista kirjattuna ja tunnistautua siellä. (Ettei tikku mene naapurin postilaatikkoon!).

Sivu ei hyväksynyt tätä vaihtoehtoa - tai hyväksyi, mutta ei päästänyt jatkamaan tilausta eteenpäin. Kaverini tilasi liittymän ja sai hoidettua tilauksen loppuun hyväksymällä sen, että tikku ym toimitetaan postiluukkuun. Ja entäs jos posti jakaa sen naapuriin, joka voi huoletta väärinkäyttää sitä eikä taatusti toimita oikeaan osoitteeseen!. Posti ei tunnusta väärää jakelua (on koettu).

Olisi taas kuluttaja-asiamiehellä tekemistä. Siksi valitsen mielummin Soneran. Maksaa ehkä enemmän, mutta homma toimii.

Mielelläni lukisin asiakaspalvelulta vastauksen: kuinka tilatun liittymän voi noutaa kirjattuna postista?

20 kommenttia

Laitteet toimitetaan aina postiin kirjattuna, vaikka tekisikin pankkitunnistautumisen. Mikäli tilaa pelkän GSM -liittymän, tulee SIM -kortti suoraan kotiin, jos asiakas on tunnistautunut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vielä haluan kysyjän huolta seuraavalla helpottaa: Mikäli tilaa pelkän liittymän pankkitunnuksilla ja SIM-kortti tulee postitse kotiosoitteen, kukaan ei voi käyttää sitä väärin, sillä liittymän tilaaja joutuu rekisteröimään liittymän oma.saunalahdessa ennen liittymän käyttöönottoa.

Vielä haluan kysyjän huolta seuraavalla helpottaa: Mikäli tilaa pelkän liittymän pankkitunnuksilla ja SIM-kortti tulee postitse kotiosoitteen, kukaan ei voi käyttää sitä väärin, sillä liittymän tilaaja joutuu rekisteröimään liittymän oma.saunalahdessa ennen liittymän käyttöönottoa.


Onko näin ? Itselle kaksi SIM-Korttia tullut kotiin ja olen työntänyt puhelimeen ja kyllä toimii, en mitään rekisteröinyt.....
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Vielä haluan kysyjän huolta seuraavalla helpottaa: Mikäli tilaa pelkän liittymän pankkitunnuksilla ja SIM-kortti tulee postitse kotiosoitteen, kukaan ei voi käyttää sitä väärin, sillä liittymän tilaaja joutuu rekisteröimään liittymän oma.saunalahdessa ennen liittymän käyttöönottoa.


Onko näin ? Itselle kaksi SIM-Korttia tullut kotiin ja olen työntänyt puhelimeen ja kyllä toimii, en mitään rekisteröinyt.....


Mielenkiintoista. Itselläni ja jollain muullakin oli tapahtunut mainitsemallani tavalla. Miten kauan tuosta on? Tuommoinen käytäntö ei oikein kuulosta hyvältä.
muokkaus nro 2:
Kun ottaa kortin kotiin toimitettuna, tunnistautuen verkossa pankkikoodeja vastaan, on mahdollisuus hukata sekä SIM-kortti, että siihen kytketyt tunnukset ja salasanat verkkopalveluun. Ne toimitetaan samassa kirjeessä käyttöohjeiden kera.

Kaikki tieto pitäisi kaivaa netistä tai käydä Elisan putiikissa paikalla ihmettelemässä. Ellei käytettävissäsi olisi nettiä tai toista puhelinliittymää, etkä tietäisi millon korttisi piti tulla perille (sitä ei näy missään niin selkeästi), et olisi varma onko vain jakelu myöhässä vai onko korttisi jo jollakin käytössä. Ehkä jotain voisi arvella kun viikon päästä käväsee jonkun kaverin luota katsomassa netistä, ettei omat tunnukset toimikaan.

Meille ainakin ilmestyy säännöllisesti lähinaapurien (tien toiselta puolen, asumme Osoite 3 D 10 ja viimeksi sain kirjaamattoman pakettikortin jolla hakea naapurin paketti osoitteella Osoite 6 G 20 tjsp).

Olen saanut niin monta kertaa väärin jakelua tälläkin alueella, että pikkasen pelotti tuleeko kaikki tarvittava koskaan perille; ilmeisesti ne muut tilausvahvistukset menivät jollekin naapurilleni. Sitäkään en tietäisi ellei osasta liittymiäni olisi tullut niitä vahvistuksia perille ja toisesta omasta ja vaimon liittymästä jäänyt tulematta.

Melkoinen tietoturvariski lähetellä kirjaamattomana salasanoja sisältäviä asiakirjoja ja sirukortteja (sirun kyljessä tulee paperi jossa on myös salasana palveluun jossa ehkä ennen se jouduttiinkin aktivoimaan muttei enää), mutta niinhän ne pankitkin tekevät nykyisin (nimimerkillä juuri pari viikkoa takaperin tuli uusi Visa-kortti tunnuslukuineen muutaman päivän väliajalla eri kirjeissä postilaatikkoon, onneksi omaani eikä kukaan niitä sieltä onkinut vaikka kädet mahtuvatkin sisään siinä missä kirjeetkin).
Käyttäjätaso 4

Meille ainakin ilmestyy säännöllisesti lähinaapurien (tien toiselta puolen, asumme Osoite 3 D 10 ja viimeksi sain kirjaamattoman pakettikortin jolla hakea naapurin paketti osoitteella Osoite 6 G 20 tjsp).

Olen saanut niin monta kertaa väärin jakelua tälläkin alueella, että pikkasen pelotti tuleeko kaikki tarvittava koskaan perille; ilmeisesti ne muut tilausvahvistukset menivät jollekin naapurilleni. Sitäkään en tietäisi ellei osasta liittymiäni olisi tullut niitä vahvistuksia perille ja toisesta omasta ja vaimon liittymästä jäänyt tulematta.

Melkoinen tietoturvariski lähetellä kirjaamattomana salasanoja sisältäviä asiakirjoja ja sirukortteja (sirun kyljessä tulee paperi jossa on myös salasana palveluun jossa ehkä ennen se jouduttiinkin aktivoimaan muttei enää), mutta niinhän ne pankitkin tekevät nykyisin (nimimerkillä juuri pari viikkoa takaperin tuli uusi Visa-kortti tunnuslukuineen muutaman päivän väliajalla eri kirjeissä postilaatikkoon, onneksi omaani eikä kukaan niitä sieltä onkinut vaikka kädet mahtuvatkin sisään siinä missä kirjeetkin).


Jos alueella tapahtuu usein väärään osoitteeseen jakamista, niin kannattaisi keskustella paikallisen postitoimiston jakelusta vastaavan henkilön kanssa, jotta mikä mahtaa olla tähän syynä. Jos epäilee postin häviämisen mahdollisuutta, niin sellaisen postilaatikon hankkiminen, johon ei normaalin ihmisen käsi yllä voisi olla kuitenkin taloudellisempi ratkaisu kuin häviämisen jälkeinen kuolettamismenettely.

Henkilökohtaisesti en ole ymmärtänyt koskaan halpojen muovirimpuloiden käyttöä, jotka aurinko haperoittaa muutamassa vuodessa. Meillä ainakin on teräksinen lukittava laatikko ollut jo kymmenen vuotta. Se saisi olla isompi, koska isokokoinen kirje on tietyissä tilanteissa mahdollista ujuttaa jakeluaukon kautta pois (jos laatikko on täynnä ja yläreuna juuri aukon kohdalla).

Yhä useammat yritykset toimittavat lähetyksensä mieluummin normaalijakeluna, koska se on vastaanottajalle vaivattomampaa, kun ei tarvitse hakea lähetystä yhä kauempana sijaitsevasta jakelupisteestä. Tämä on sitä asiakaspalvelun kehittämistä. Ehkä myös Suomen Postin/Itellan veloitushinnat saattavat vaikuttaa lähetystapaan.

Myös suomalaiset yritykset entistä enemmään voisivat tarjota asiakkaille lähetystapojen valinnaisuutta, tämä toki johtaa siihen, että silloin asiakas aina maksaa valitsemansa vaihtoehdon mukaiset toimituskustannukset. Tällöin halvimman tavan valinnut myös ottaa tiedostetun riskin.

PS. Ylläoleva koskee siis vain sellaisia tapauksia, joissa posti jaetaan asunnon ulkopuolella olevaan erilliseen postilaatikkoon. Kerrostaloasukkaita, joilla posti jaetaan suoraan asunnon ovessa olevaan postiluukkuun, tämä ei koska. Ihan vaan selvennyksenä.  😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Näin kerrostalossa asuvana joskus on tullut semmoista vastaan, että jakaja on säännöllisesti jättänyt kaiken postin luukun väliin. Syynä tähän on ollut taloyhtiön hallituksen toivomus, koska "lähetysten aiheuttama kolina ovien välissä aiheuttaa häiriötä". Itse olen ilmoittanut pankkeihin, että haen kaikki kortit konttorista.

Mutta itse asiaan: taisi olla joskus talvella, kun aktivoin SIM-kortin oma.saunalahdessa. Tämän liittymän tilasin pankkitunnistautumisen avulla. Toinen liittymä, jossa en käyttänyt tunnistautumista, saapui postiin kirjattuna.
Kuitenkin näin hetken myöhemmin pyöriteltyäni asiaa päässä tuli mielikuva siitä, että valinnan vaihtoehto on tarjottu siellä liittymän tilauksen yhteydessä. Siinähän tosiaan sai valita tunnistautumismetodin ja siinä ohessa miten tämä tuote toimitetaan, vai oliko jopa toisin päin ilmoitettu. Vastuu on siis siirtynyt ja vaikka lähetys toteutetaankin yhdessä paketissa kaikkine salasanoineen jne, se on ollut oma valinta.

Kannattaa siitä valinnasta silti keskustella, koska nykyisin entiset Postipalvelut nykyiset Itellan kirjelähetykset tuntuvat toimivan hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Kai se määrän lisääntyminen on sitten tehnyt tehtävänsä hiljalleen kaiken roskapostin ohessa tärkeämpien jakelujen kohdalta, että suuntaan ja toiseen tulee lajitteluvirheitä pienemmän alueen sisällä. Kuitenkin varsinaisesti aivan eri kuntaan osoitettuja väärin jaeltuja kirjeitä tulee huomattavan harvoin, vaikka yksi sellainenkin on osunut laatikosta sisään, mikä oli Vantaalle jakelun sijaan osoitettu jonnekin päin Lahtea. Kertoo jotain huolellisuudesta käsittelyssä nykyaikana.

Eikös se kuitenkin mene niin, että jos jakeluvirhe tai muu katoaminen tapahtuu ja väärinkäytös sitä myötä, jää Poliisin tehtäväksi omasta vaatimuksestasi selvittää tapaus operaattorin tuella, johon vaaditaan se kirjallinen vaatimus josta myös Saunalahdelle kopionsa. Tällöin menee mutkikkaammaksi kuin kävästä lähimmässä konttorissa noutamassa kirjattu kirje.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Eikös se kuitenkin mene niin, että jos jakeluvirhe tai muu katoaminen tapahtuu ja väärinkäytös sitä myötä, jää Poliisin tehtäväksi omasta vaatimuksestasi selvittää tapaus operaattorin tuella, johon vaaditaan se kirjallinen vaatimus josta myös Saunalahdelle kopionsa. Tällöin menee mutkikkaammaksi kuin kävästä lähimmässä konttorissa noutamassa kirjattu kirje.


Syyllinen on tietysti väärinkäyttäjä. Postihan lähetysehdoissaan lupaa vain ottaa lähetettäväkseen, mikäli lähetystä ei ole kirjattu. Toisaalta mikäli liittymä varastetaan/katoaa, sen haltija vastaa liittymän käytöstä aiheutuneista kuluista siihen saakka, kunnes hän on ilmoittanut asiasta operaattorille ja liittymä on suljettu.

Mikäli liittymän haltija tekee poliisille ilmoituksen liittymän väärinkäytöstä ja vaatii rangaistusta tekijälle, poliisi on velvollinen tutkimaan asiaa. Liittymän haltija saa operaattorilta tarkat tiedot siitä, minne liittymästä on soitettu/viestitetty ja näiden tietojen perusteella poliisin pitäisi lähteä asiaa tutkimaan. Korostan sanaa pitäisi, koska ainakin täällä Oulussa poliisi käytännössä jättää tutkimatta varastettujen puhelinten kohtalon. Minulta varastettiin puhelin ja kun sitten muutaman kuukauden kuluttua otin tutkijaan yhteyttä, hän kertoi ettei näitä kannata tutkia, koska tutkimukset eivät kuitenkaan johda mihinkään. Kysyin sitten, että minkä vuoksi poliisi ei selvitä kelle liittymästä on soitettu. Tähän tutkija sanoi, että varkaat soittavat semmoisille, joilla on prepaid-liittymä ja vaikka omistajan saisi selville, ei tämä kuitenkaan muistaisi, kuka hänelle on soittanut. Kysyin sitten, että miksi ilmoitusta tehtäessä ei sanota suoraan, ettei asiaa tutkita. Tähän vastaus oli, että juttu on kyllä auki ja mahdollisesti se voi selvitä jonkin muun jutun yhteydessä.

Näissä asioissa kuluttajalle ei ole mitään suojaa.
Käyttäjätaso 4

Postihan lähetysehdoissaan lupaa vain ottaa lähetettäväkseen, mikäli lähetystä ei ole kirjattu.

Postipalvelulaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010313 toteaa (19 pykälä):
Postiyrityksen vastuu
Postiyritys vastaa vahingosta, joka aiheutuu postin lähettäjälle tai saajalle lähetyksen viivästymisestä, katoamisesta tai vahingoittumisesta.
...
Postiyrityksen vastuu alkaa postin lähettäjän jätettyä lähetyksen keräilypisteeseen tai muulla tavalla postiyrityksen kuljetettavaksi. Vastuu päättyy, kun lähetys on sovitun toimitustavan mukaisesti joko jätetty postin saajan jakelulaitteeseen tai rakennelmaan tai luovutettu postin saajalle tai hänen edustajalleen taikka kun luovutuksesta on saatu tarvittava kuittaus.

Postin toimitusehdot: http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/ehdot/ToimEhdot_yleis_2010_FI.pdf (kohta 6)
- Posti vastaa lähetysten tai niiden saapumisilmoitusten perusjakelusta lähetyksen päällykseen tai osoitekorttiin merkityn osoitteen mukaan sekä vastaanottajan ja Postin tekemän, voimassaolevan edelleenlähettämissopimuksen perusteella tai postipalvelulaissa säädetyllä tavalla. Posti ei ole vastuussa lupaamastaan toimitusajasta, mikäli lähetyksessä on virheellinen tai puutteellinen osoite.

Jos posti jakaa lähetyksen väärään osoitteeseen (mikäli osoite on oikein ja postilaatikko oikein merkitty), postilla on kyllä vastuunsa. Jos omaan laatikkoon tulee postia, joka ei ole tarkoitettu samaan taloyhtiöön, niin vien lähetyksen postiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Jos posti jakaa lähetyksen väärään osoitteeseen (mikäli osoite on oikein ja postilaatikko oikein merkitty), postilla on kyllä vastuunsa. Jos omaan laatikkoon tulee postia, joka ei ole tarkoitettu samaan taloyhtiöön, niin vien lähetyksen postiin.


Juuri tuossa on se heikko lenkki. Mikäli posti ei löydä lähetystä, kuluttaja ei voi millään todistaa, ettei ole saanut sitä. Todistustaakka on epäilemättä postipalveluyrityksellä, mutta en usko siitä olevan apua.

Itselleni sattui kerran niin, että peräkkäisinä päivinä lähetettiin samasta paikasta kaksi identtistä kuorta. Jälkimmäinen saapui ajallaan, ensin saapunutta ei näkynyt. Meni useampi viikko ja sain puhelun jostain paikasta, jossa selvitellään tuntemattomia postilähetyksiä. Tässä oli käynyt niin, että ensimmäinen lähetys oli oli palautunut merkinnällä "Vastaanottaja tuntematon." Osoite oli oikein. Sitä en tiedä, oliko kirje palautunut jonkin toisen vastaanottajan kautta vai eikö postinkantaja löytänyt oikeaa ovea.



Vielä haluan kysyjän huolta seuraavalla helpottaa: Mikäli tilaa pelkän liittymän pankkitunnuksilla ja SIM-kortti tulee postitse kotiosoitteen, kukaan ei voi käyttää sitä väärin, sillä liittymän tilaaja joutuu rekisteröimään liittymän oma.saunalahdessa ennen liittymän käyttöönottoa.


Onko näin ? Itselle kaksi SIM-Korttia tullut kotiin ja olen työntänyt puhelimeen ja kyllä toimii, en mitään rekisteröinyt.....


Mielenkiintoista. Itselläni ja jollain muullakin oli tapahtunut mainitsemallani tavalla. Miten kauan tuosta on? Tuommoinen käytäntö ei oikein kuulosta hyvältä.


Kun olet asettanut uuden Saunalahden SIM-kortin matkapuhelimeesi ja laittanut virran päälle, on puhelin käyttövalmiina......Jne
Näin alkaa Saunalahden GSM-liittymien käyttöopas.

Ja kortit on alta vuoden ikäisiä.  Kuulostaa hyvältä tai ei niin näin se kuitenkin on.
No joo, omalta kohdaltani vaihdoin DNA:lta Saunalahdelle GSM -liittymän ja sain postitse kahdet SIM kortit eikä kumpikaan toimi  >:(
Omaan Saunalahteen olen kirjautunut jälkimmäisen kortin mukana tulleilla tunnuksilla ja jättänyt viestiä asiakaspalveluun mutta mitään ei kuulu  >:(
Puhelin ilmoittaa soittoyritystä tehtäessä: "vain hätäpuhelut".

Ja soittaahan ei voi vikapalveluun/asiakaspalveluun kun liittymä ei toimi  >:(

Lainaus Saunalahdelta:
Jos haluat ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, lähetä tästä meille viesti. Vastaamme normaalisti 1-3 päivässä, joskus harvoin hieman myöhemmin. Vastaamme varmasti kaikkiin viesteihin, käsittelyaika riippuu mm. puhelinpalvelun ruuhkahetkistä. Viestisi näkyy Odottaa-tilassa kunnes käsittelemme sen.

VIIKKO KULUNUT...JA MUISTAAKSENI MYYJÄPUOLI HALUSI VIELÄ ERIKSEEN VARMISTAA LIITTYMÄN TOIMINNAN

PS toivottavasti muistan väärin...

No joo, omalta kohdaltani vaihdoin DNA:lta Saunalahdelle GSM -liittymän ja sain postitse kahdet SIM kortit eikä kumpikaan toimi  >:(

Puhelin ilmoittaa soittoyritystä tehtäessä: "vain hätäpuhelut".


Oletko saanut jo liittymääsi tekstiviestit, jotka kertovat numeronsiirron ajankohdan? Onko edellisen operaattorin kortti jo lakannut toimimasta?

Oma.saunalahti.fi -palvelun kautta tehtyihin yhteydenottoihin vastataan kyllä jokaiseen, mutta tällä erää valitettavasti tavanomaista pidemmällä viiveellä. Vastausaika on 1-3 arkipäivän sijaan noin 5-7 päivää.


No joo, omalta kohdaltani vaihdoin DNA:lta Saunalahdelle GSM -liittymän ja sain postitse kahdet SIM kortit eikä kumpikaan toimi  >:(

Puhelin ilmoittaa soittoyritystä tehtäessä: "vain hätäpuhelut".


Oletko saanut jo liittymääsi tekstiviestit, jotka kertovat numeronsiirron ajankohdan? Onko edellisen operaattorin kortti jo lakannut toimimasta?

Oma.saunalahti.fi -palvelun kautta tehtyihin yhteydenottoihin vastataan kyllä jokaiseen, mutta tällä erää valitettavasti tavanomaista pidemmällä viiveellä. Vastausaika on 1-3 arkipäivän sijaan noin 5-7 päivää.


Oletko saanut jo liittymääsi tekstiviestit, jotka kertovat numeronsiirron ajankohdan? Ei ole tullut tähän kellonlyömään mennessä.
Onko edellisen operaattorin kortti jo lakannut toimimasta? On jo aikapäiviä sitten.
Vastausaika on 1-3 arkipäivän sijaan noin 5-7 päivää. Vahvistan, vastausaika oli 7 päivää

Nyt liittymä toimii  🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Vastausaika on 1-3 arkipäivän sijaan noin 5-7 päivää. Vahvistan, vastausaika oli 7 päivää


Ihan mielenkiinnosta, 7 kalenteripäivää vai arkipäivää?
7 kalenteripäivää, mutta kyllähän sitä puhelinta tarvitsee myös viikonloppuna  ;)
1-3 päivää antaa turhan optimistisen kuvan asiakaspalvelun nopeudesta, varsinkin jos viikonloppuna Saunalahdella kukaan ei tee asian eteen mitään. Tällöin asiakkaan kokema pettymys on sitä suurempi  :'(
Mitenhän puhelinpalvelun ruuhkahetki vaikutaa näihin netin kautta tehtäviin yhteydenottoihin? Tällä tavoinhan sitä asiakas juuri yrittää välttää puhelinpalvelun ruuhkat ja kaiketi maksullisen jonotuksen.

EDIT.
Näihin netin kautta tehtäviin yhteydenottoihin voisi lisätä päivittyvän jonotusajan, jolloin asiakas tietäisi suunnilleen milloin hänen asiaansa käsitellään.

Mitenhän puhelinpalvelun ruuhkahetki vaikutaa näihin netin kautta tehtäviin yhteydenottoihin? Tällä tavoinhan sitä asiakas juuri yrittää välttää puhelinpalvelun ruuhkat ja kaiketi maksullisen jonotuksen.


Hei,

Asiakaspalvelun ruuhkautuminen vaikuttaa yhtä lailla niin puhelinpalvelun kuin sähköisten yhteydenottojen vastausaikoihin. Ehdotuksesi vastausaikojen tiedotuksesta Oma Saunalahdessa olisi varsin näppärä, otetaan harkintaan. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

7 kalenteripäivää, mutta kyllähän sitä puhelinta tarvitsee myös viikonloppuna  ;)
1-3 päivää antaa turhan optimistisen kuvan asiakaspalvelun nopeudesta, varsinkin jos viikonloppuna Saunalahdella kukaan ei tee asian eteen mitään. Tällöin asiakkaan kokema pettymys on sitä suurempi  :'(
Mitenhän puhelinpalvelun ruuhkahetki vaikutaa näihin netin kautta tehtäviin yhteydenottoihin? Tällä tavoinhan sitä asiakas juuri yrittää välttää puhelinpalvelun ruuhkat ja kaiketi maksullisen jonotuksen.


Minulle on tullut vastaus joskus jopa sunnuntaina oma.saunalahteen eli näköjään tehdään viikonloppuisinkin niihin vastauksia. Samat ihmiset siellä Asiakaspalvelussa vastaavat puhelimeen ja oma.saunalahteen. Eniten luultavasti vievät tällä hetkellä aikaa puhelut joissa kysytään: "sain tänään SIM-kortin, milloin otan sen käyttöön", "montako desireä seuraavassa kuormassa tulee" tai "laskussani on virhe, voiko sitä korjata".

Minulle on tullut vastaus joskus jopa sunnuntaina oma.saunalahteen eli näköjään tehdään viikonloppuisinkin niihin vastauksia.


Tähän sen verran, että sunnuntaivastailut ovat hyvin harvinaisia. Lauantaisin vastauksia tehdään jonkin verran viikoittain, mutta huomattavasti suurin osa käsitellään arkena. Vastausaika-arvioissa kannattaa siis ajatella aina ennemmin arkipäiviä kuin kalenteripäiviä.

Osallistu keskusteluun