Vastattu

Liittymännumeron palautumisessa numeroavaruuden haltijalle pitkähkö karenssi

  • 21 kesäkuu 2017
  • 4 kommenttia
  • 564 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Minulta pääsi epähuomiossa sulkeutumaan vähäisellä käytöllä ollut latausliittymä. Liittymänumeroni on alunperin Telian numeroavaruudesta. Sopimukseni päättyi kolmisen viikkoa sitten viikonloppuna, koska en muistanut ladata liittymää kahden vuoden aikana. Täysin oma vikani.

Olisin avannut liittymän uudestaan heti silloin viikonlopun jälkeen maanantaina, mutta se ei onnistunut, koska numero ei ole Elisan. Kävin äsken katsomassa siirretytnumerot.fi -palvelusta, josko pian saisin avattua numeroni uudestaan Telialla. Kas, sieltä paljastui, että numero on edelleen varattuna Saunalahdella.

Chättäsin sitten asiakaspalvelun kanssa, josko he voisivat vapauttaa käytössäni olleen numeron viimein Telialle. Selvisi, että entinen numeroni on jossakin välitilassa/karenssissa jopa kahden kuukauden ajan. Tiedän toki, ettei entistä numeroani sulkeutumisen jälkeen luovuteta uudelleen avattavaksi muille ainakaan puolen vuoden sisällä.

Kysymys 1: Miksi numeroa ei voida palauttaa takaisin todistetulle käyttäjälle samantien (sopimusnumero tiedossa oma.elisassa)? Perusteet?

Kysymys 2: Kuka hyötyy tuosta pitkästä karenssista tai mikä sen tarkoitus on, koska en voi tällä aikaa saada entistä numeroani takaisin edes Telialta?

Jotenkin tuntuu kummalta, että elämme tietoyhteiskunnassa, jossa raha liikkuu vähintään yliyön siirroin arkisin, mutta numsi-palautus voi kestää kaksi kuukautta? :? Kuluttajan oikeuksien kannalta on perin kummallista, ettei numeroa saisi kuukausiin avattua..
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 4 heinäkuu 2017, 08:47

Varmisteltiin vielä tilannetta, joten pahoittelut vastausviiveestä. :)
Kun sopimus irtisanoutuu, numeron palauttaminen lähtee automaattisesti käyntiin, eikä numeron uudelleenaktivointi välttämättä onnistu saman tien. Yleensä numero palautuu alkuperäiselle operaattorille kahden viikon kuluessa.
Toimintamalleissa voi tosin olla eroja eri operaattoreiden välillä, ja mitä tapahtuu milläkin hetkellä, riippuu operaattorista jolta numero irtisanoutuu sekä operaattorista, jolle numero palautuu.
Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itse itselleni vastaten. Kävin tilittämässä tilannetta Elisan palvelutiskillä. Sieltä tehtiin tiedustelusoitto kaiken ytimeen. Numeroni tosiaan oli jossakin välitilassa, josta se kyllä näkyi Elisalle, muttei vanhan numeron päälle kuulemma voisi rakentaa uutta liittymää (syy ei maallikolle selvinnyt). Pahoiteltiin numeropalautuksen tilannetta ja toivottiin, että sen ratkeavan itsestään 2-3 viikon kuluessa. Normaalitilassa numerot vapautuisivat kuulemma muutamassa viikossa.

Sain ystävällistä palvelua ja tottakai minulta tiedusteltiin, josko olisin halunnut huristella nopeammalla liittymällä kuin nykyinen. Toki, hieman kalliimpaan hintaan, ja määräajan jälkeen suomalaisittain sopuisan kalliisti. En tarttunut tällä erää täkyyn.

Ehdin aamulla jättää soittopyynnön viestintäviraston asiantuntijalle. Tiedusteluni aiheena oli, mitä voidaan pitää kohtuullisena aikana, jonka numero voi lilluskella välitilassa, jos kuluttaja sen haluaisi uudelleen käyttöönsä. Juuri äsken sähköpostiini kilahti tieto Telialta, että vanha operaattorini on sittenkin saanut palautettua numeron takaisin kotipesään.

Harras toiveeni operaattorille: "Prosessit kuntoon". Ensimmäisen viestini kysymyksiin olisi toki hienoa saada kommentit operaattorin edustajalta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Varmisteltiin vielä tilannetta, joten pahoittelut vastausviiveestä. :)
Kun sopimus irtisanoutuu, numeron palauttaminen lähtee automaattisesti käyntiin, eikä numeron uudelleenaktivointi välttämättä onnistu saman tien. Yleensä numero palautuu alkuperäiselle operaattorille kahden viikon kuluessa.
Toimintamalleissa voi tosin olla eroja eri operaattoreiden välillä, ja mitä tapahtuu milläkin hetkellä, riippuu operaattorista jolta numero irtisanoutuu sekä operaattorista, jolle numero palautuu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kiitos kommentista. Viestintäviraston asiantuntija soitti mulle viime viikolla ja kertoi, ettei viranomainen tunne minkäänlaisia karensseja liittymänumeron palautumisessa numeroavaruuden haltijalle. Eikä hän nähnyt, mitään teknistä estettä sille, että Elisa olisi poiminut numeron uudelleen käyttööni. Numerohan oli lähtötilanteessa kolmen viikon kuluttua sulkeutumisesta edelleen Elisalla jumissa, koska Telia ei sitä nähnyt lainkaan. Tuo niin kutsuttu karenssi siis aiheutui operaattoreiden välisistä käytänteistä.

Tiedustelin häneltä myös mahdollista syytä siihen, ettei Elisa luvannut palauttaa numeroa enää käyttööni. Epäilin itse ääneen sitä, ettei kilpailevan operaattorin numeroavaruudesta haluta maksaa viestintävirastolle. Asiantuntija naurahti ja epäili, ettei 15 sentin vuosimaksu/numero kaada pörssiyhtiötä. :)

Kauppakeskuksen aspa kertoi mulle, ettei numeron päälle saisi enää Elisan tietojärjestelmässä kasattua kokonaispakettia, eikä pelkistetty myyntijärjestelmä muutenkaan salli myyjälle suoraa numerovalintaa. Tietojärjestelmä arpoo tarjolle 045-alkuisia numeroita.

Ps. Vanha numeronsiirto oma.saunalahdessa jo avatun latausliittymän päälle ei näköjään enää toimi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Joo, pahoittelut tosiaan virheellisestä tiedosta karenssin suhteen 🙂
Latausliittymästä tulee kyllä muistutusviesti, ennen kun se sulkeutuu, joten harmi että näin pääsi ylipäätään käymään :(
Pahoittelut vielä sattuneesta.

Osallistu keskusteluun