Vastattu

Liittymät ja markkinointilupa



Näytä ensimmäinen kirjoitus

114 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Rakas palveluntarjoaja,

Sain sinulta tänään kirjeen, jossa kerrot yhtenäistäväsi palveluvalikoimaasi 1.1.2014. Tämän vuoksi käytössäni ollut liittymätyyppi poistuu käytöstä ja lupaat muuttaa sen automaattisesti sellaiseen liittymätyyppiin, joka teillä on vielä toistaiseksi myynnissä (SL Oiva). Minua ei haittaa sekään, että kuukausimaksu nousee jälleen eurolla viime huhtikuisesta. Jatkossa se tulee olemaan 2,9 e/kk.  Hienoa, että kerrot myös oikeuteni irtisanoa liittymä muutoksen vuoksi.

Seikka, joka tässä pännii: Liittymätyyppini on ollut vuodesta 1994 saakka ilman markkinointiviestintää. Uudessa liittymätyypissä joudun automaattisesti hyväksymään Saunalahden ja sen yhteistyökumppaneiden (lue Enia) etuja mm. tekstiviestillä ja sähköpostitse. 

Koska en ole itse vaihtamassa liittymätyyppiä, vaadin teitä pitämään liittymäni jatkossakin mainosvapaana.

/LeonM
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
LeonM kirjoitti:
Rakas palveluntarjoaja,

Sain sinulta tänään kirjeen, jossa kerrot yhtenäistäväsi palveluvalikoimaasi 1.1.2014. Tämän vuoksi käytössäni ollut liittymätyyppi poistuu käytöstä ja lupaat muuttaa sen automaattisesti sellaiseen liittymätyyppiin, joka teillä on vielä toistaiseksi myynnissä (SL Oiva). Minua ei haittaa sekään, että kuukausimaksu nousee jälleen eurolla viime huhtikuisesta. Jatkossa se tulee olemaan 2,9 e/kk.  Hienoa, että kerrot myös oikeuteni irtisanoa liittymä muutoksen vuoksi.

Seikka, joka tässä pännii: Liittymätyyppini on ollut vuodesta 1994 saakka ilman markkinointiviestintää. Uudessa liittymätyypissä joudun automaattisesti hyväksymään Saunalahden ja sen yhteistyökumppaneiden (lue Enia) etuja mm. tekstiviestillä ja sähköpostitse. 

Koska en ole itse vaihtamassa liittymätyyppiä, vaadin teitä pitämään liittymäni jatkossakin mainosvapaana.

/LeonM

Mun Satakieli Kelpoon ei Saunalahti muuten koske tai läimäytän hauella!

Oivahan on suhteellisen kuivakka liittymä. Miksi haluaisin ottaa samanhintaisen Oiva-liittymän ja menettää hyvän edun 6,90 eurolla puhetta Elisan verkkoon (100 minuuttia, vain kuukausimaksun hinnalla). Soitellut lähisuvulle ilmaiseksi ja kuunnellut musaa gigatavukaupalla kuukaudessa 256 kbps datalla. Onhan siinä Oivassa samainen data, mutta ei puheaikaetua. Jos saan samanlaisen kirjeen, niin kyllä lähtee valitus kuluttajavirastoon.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Hei LeonM,

kaikkiin Saunalahden puheliittymiin sisältyy nykyään markkinointiominaisuus. Mikäli haluat luopua tästä ominaisuudesta ja siten hieman edullisemmasta kuukausimaksusta, voit luopua markkinointioikeudesta OmaSaunalahdessa euron kuukausimaksulla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Jarbaello kirjoitti:
Hei LeonM,

kaikkiin Saunalahden puheliittymiin sisältyy nykyään markkinointiominaisuus. Mikäli haluat luopua tästä ominaisuudesta ja siten hieman edullisemmasta kuukausimaksusta, voit luopua markkinointioikeudesta OmaSaunalahdessa euron kuukausimaksulla.

Tällöin liittymä nousee taas eurolla 3,90 euroon? Olenko oikeassa? Eikö Elisalla enää keksitä parempaa keinoa rahastaa?

Myykää vaikka vanhoja SIM-korttejanne 10 € hintaan SIM-korttien keräilijöille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
LeonM kirjoitti:

Seikka, joka tässä pännii: Liittymätyyppini on ollut vuodesta 1994 saakka ilman markkinointiviestintää. Uudessa liittymätyypissä joudun automaattisesti hyväksymään Saunalahden ja sen yhteistyökumppaneiden (lue Enia) etuja mm. tekstiviestillä ja sähköpostitse. 

Koska en ole itse vaihtamassa liittymätyyppiä, vaadin teitä pitämään liittymäni jatkossakin mainosvapaana.

/LeonM

Nykyään kaikki uudet liittymät sisältävät ymmärtääkseni sen markkinointiluvan. Sen voi kuitenkin peruuttaa lupaehtojen mukaan Oma Saunalahdessa tai aspan kautta, jolloin liittymän perusmaksu hiukan nousee.

http://saunalahti.fi/attachment/content/SL_markkinointilupaehdot.pdf

Olisihan se parempi , että tällaisissa operaattorin pakottamissa liittymämuutoksissa se markkinoinnin poisto tapahtuisi automaattisesti , jos asiakkaan aiemmassa liittymässä ei markkinointilupaa ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
papparainen kirjoitti:
LeonM kirjoitti:

Seikka, joka tässä pännii: Liittymätyyppini on ollut vuodesta 1994 saakka ilman markkinointiviestintää. Uudessa liittymätyypissä joudun automaattisesti hyväksymään Saunalahden ja sen yhteistyökumppaneiden (lue Enia) etuja mm. tekstiviestillä ja sähköpostitse. 

Koska en ole itse vaihtamassa liittymätyyppiä, vaadin teitä pitämään liittymäni jatkossakin mainosvapaana.

/LeonM

Nykyään kaikki uudet liittymät sisältävät ymmärtääkseni sen markkinointi luvan. Sen voi kuitenkin peruuttaa lupaehtojen mukaan Oma Saunalahdessa tai aspan kautta, jolloin liittymän perusmaksu hiukan nousee.

http://saunalahti.fi/attachment/content/SL_markkinointilupaehdot.pdf

Olisihan se parempi , että tällaisissa operaattorin pakottamissa liittymämuutoksissa se markkinoinnin poisto tapahtuisi automaattisesti , jos asiakkaan aiemmassa liittymässä ei markkinointilupaa ole.

Saunalahdelta aivan turhaa odottaa tuollaista palvelusta. Nielevät paremmin liittymän irtisanomisen kuin että Seiska-roskalehden joulutarjous jää saamatta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kiitos jarbaello ja kumppanit kommentoinneistanne. Näen tässä ristiriitana sen, etten ole koskaan allekirjoittanut ja siten hyväksynyt sellaisia liittymäehtoja, jotka sisältäisivät markkinointia. Asiakkuuteni Saunalahdella on alkanut ennen ko. liittymätyyppien tuloa.

Saunalahdella on edelleen mahdollisuus kytkeä tuo markkinointiviestintä pois tulevasta Oiva-liittymätyypistäni, jolloin se vastannee aiempaa sopimustani. Odotan vastausta oma.saunalahdessa ennen kuin vien asian kuluttajaviranomaisille.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Sopimusehtojemme mukaan Saunalahdella on oikeus muuttaa liittymiä ja niiden ehtoja. Jos ehdot muuttuvat kuluttajan kannalta huonompaan suuntaan, kuluttajalla on oikeus irtisanoa liittymä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kiitos Jarkko selvennyksestä, samoin Katjalle oma.saunalahden aspaan. Viestittely selvensi sen, että Enian puhelinmarkkinoinnin voi sentään kieltää, joilloin markkinoinnin terävin kärki kohdistuu tekstiviestein ja sähköpostitse tapahtuvaan kontaktointiin.

Onneksi voin jatkossa hyvillä mielin tilata kuukausittain täydellisen puheluerittelyn maksutta postitse kotiini. Pelkkää säästöä. Mistä niitä senttejä oikein ropisee? :)

Hyvää viikonloppua!!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Jarbaello kirjoitti:
Sopimusehtojemme mukaan Saunalahdella on oikeus muuttaa liittymiä ja niiden ehtoja. Jos ehdot muuttuvat kuluttajan kannalta huonompaan suuntaan, kuluttajalla on oikeus irtisanoa liittymä.

Tota tota, tarkottaako tuo oikeus muuttaa liittymiä nyt sitä, että kaikki myynnistä poistuneet liittymät halutaan myös pois käytöstä asiakkailta ja operaattori sitten vaihtelee niitä mieleisekseen tyyliin ota tai jätä ? Siltä nimittäin vaikutti tuo kysyjän teksti, että koko liittymätyyppi on vaihdettu/vaihdetaan operaattorin toimesta.

VAI onko kyse siitä, että vanhojen myynnistä poistuneiden,mutta käytössä olevien liittymien sisältöä muutetaan(nostetaan hintaa)?

Olen jossain mielestäni lukenut, että vanhat liittymät olisivat käytössä jatkossakin, vaikka ne ei enää myynnissä olekkaan,
AIkamoista h*********a koko päivitys taas. Ensin 0/kk maksaneeseen liittymääni pakkosyötettiin 1,99€/kk hintaan täysin tarpeeton 256k nettiliittymä ja nyt liittymä vaihdetaan väkisin vieäkin kalliimpaan ja samalla pakotetaan ottamaan mainokset.

edit: siistitty kielenkäyttöä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Manipenni kirjoitti:

Jarbaello kirjoitti:

Sopimusehtojemme mukaan Saunalahdella on oikeus muuttaa liittymiä ja niiden ehtoja. Jos ehdot muuttuvat kuluttajan kannalta huonompaan suuntaan, kuluttajalla on oikeus irtisanoa liittymä.


Tota tota, tarkottaako tuo oikeus muuttaa liittymiä nyt sitä, että kaikki myynnistä poistuneet liittymät halutaan myös pois käytöstä asiakkailta ja operaattori sitten vaihtelee niitä mieleisekseen tyyliin ota tai jätä ? Siltä nimittäin vaikutti tuo kysyjän teksti, että koko liittymätyyppi on vaihdettu/vaihdetaan operaattorin toimesta.

VAI onko kyse siitä, että vanhojen myynnistä poistuneiden,mutta käytössä olevien liittymien sisältöä muutetaan(nostetaan hintaa)?

Olen jossain mielestäni lukenut, että vanhat liittymät olisivat käytössä jatkossakin, vaikka ne ei enää myynnissä olekkaan,


Tässä on siis kyseessä seitsemän liittymätyypin tuotelopetus. Lopetettavat liittymät ovat sangen erikoisia ja vanhoja, ja erinäisistä syistä näitä tuotteita ei enää pidetä olemassa.
Ajoittainhan noita vanhoja tuotteita lopetetaan, tällä kertaa näin.
Eliitit ja Tikat ja Norpat ja Joutsenet ja muut vanhat tutut ovat vielä turvassa, oletettavasti hyvänkin aikaa.
Suurin osa noista nyt lopetettavista liittymistä on kaikenlisäksi huomattavasti kalliimpia kuin nykyiset liittymät, eli tappiolle näissäkään ei asiakas kyllä jää.
Räikeimpänä esimerkkinä voitaisiin mainita Saunalahti Superpaketti, jonka kk-hinta on ollut 38.37e/kk. Sisältänyt 256kbit-netin ja 1000min puheluita. Viestit 0.091e/kpl. Nämä vaihdetaan automaattisesti MegaReiluihin, 24.90e/kk, 5000 min puheluita ja 5000 tekstiviestiä, sekä 2Mbit-netti.
Tai Pointer/Tracker -liittymät, kuukausimaksu tippuu 10.08e/kk -> 2.90e/kk, sekä puhelut ja viestit 0.101e/min ja 0.092e/kpl -> 0.069e/min ja kpl.

Vaikka noista liittymistä peruisikin sen Markkinointiluvan, ja kuukausimaksu nousee eurolla, melkolailla todennäköisesti niistä jää siltikin voitolle. Poikkeuksena tietysti tilanne jossa liittymää ei käytetä lainkaan. Tosin silloin ei välttämättä markkinointiluvastakaan kovin paljoa haittaa ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kiitos Scarpia, ei koske Satakieli Kelpoani. Mikä helpotus...

Aivan mahtava liittymä. Onko mitään elinkaarta liittymälle vai yritetäänkö tasaisin väliajoin vanhoja liittymiä putsata?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Onko muuten jossain sivuilla mainittu nuo 7 kokonaan lopetettavaa liittymää, vai meneekö viesti vaan niille, kellä mahdollisesti on sellainen käytössä?  Vois olla jossain varmaan kerrottuna(jos ei jo ole), niin ettei ihan puun ja kuoren takaa tulis asia eteen.

Jos jollain on käytössä tuollanen Saunalahti Superpaketti Sisältänyt 256kbit-netin ja 1000min puhetta, niin eikö Reilu olisi lähempänä alkuperäistä, jos tuolla on pärjännyt. Reilulla tulisi hintaa 16.90 .

Entä miten jos teiltä vaihdetaan vanha liittymä ns.tarjousliittymään, niin onko se sitten voimassa 12 kk ja hinta nousisi sitten taas ? Eihän tuolla enää taida olla kun Oiva ja MegaReilu, missä on vaan yksi hinta. 
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Eipä näistä ole tiedotteita ollut sivuilla, vaan jokainen asiakas on kontaktoitu erikseen ja yksitellen.

Melko harvinaisiahan nämä lopetukset ovat loppujen lopuksi, edelleen käytössä on liittymätyyppejä joiden myynti on lopetettu vuonna 2008.
Ei se pelkkä ikä tokikaan aina ratkaise. Virallisesti ottaen tässä tapahtuu "Palveluvalikoiman yhtenäistämistä".

Tuossa pikaisesti laskeskelin että pelkästään Saunalahden puolella on ollut myynnissä reilut 70 eri liittymätyyppiä, ja tähän ei ole laskettu nykyisiä tuotteita mukaan lainkaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Manipennille: kyllä ja ei.

Nsoegoblin tiivisti kuluvan vuoden aikana tapahtuvat hinnankorotukset mainiosti viestiinsä ja kuivana 2:en kiteytti fiiliksen tuosta operaattorin päätöksestä siirtää liittymätyyppini sellaiseksi, joka sisältää luvan markkinointiviestintään. Tuo tässä tosiaan häiritsee. :(

Taloudellisesti tilanne jatkossa on noin plus miinus nolla, kun otetaan huomioon, että kuukausimaksuni nousee 91 senttiä ja puheluideni minuuttihinta laskee 1,1 senttiä. MMS-viestien ja videopuheluiden hinnat laskevat yli puolella, mutta epäilen ajan ohittaneen ko. palvelut. 

Muutoskirje

Operaattorin nuiva suhtautuminen MultiSIM-palvelun kanssa tapahtuviin liittymämuutoksiin on estänyt minua siirtymästä pakettihinnoittelun piiriin.

Kuten aiemmassa viestissä tänään kirjoitin tilanne on osaltani ota tai jätä operaattori. Itse en olisi liittymätyyppiäni vaihtanut ja nyt saisin edelläkirjoitetun lisäksi maksaa 12 euroa vuodessa siitä, ettei sähköpostiani ja puhelinnumeroani SPAMmättäisi markkinointiviestein. Saanko olla hieman tuohtunut? Liittymätyypin muutos ei minua haittaa. Tosin Svoli jää ilman avustusta. Olisin täysin tyytyväinen, ellei minun pitäisi maksaa tuota 12 euroa markkinointiviestinnän estosta, jota en tässä vanhassa liittymätyypissä ole tarvinnut..
Käyttäjätaso 3
Olis kyllä hyvä olla jonkinlaista tiedotetta...

Kysynkin että mitkä on niitä liittymätyyppejä jotka lopetetaan myös vanhoilta asiakkailta ja vaihdetaan toiseen, käytännössä markkinointiluvalliseen liittymään...tietäis vähän että onko odotettavissa samanlaisia kirjeitä.

Mites muuten jos tuollainen tulee omalle kohdalle niin meneekö ne salaiset puhelinnumerot ja salaiset sähköpostiosoitteet heti mainostajien tietoon ennenkun kirje tulee vai ehtiikö asialle tehdä jotain (siis käytännössä lopettaa liittymänsä)? Mä nimittäin nostaisin ison äläkän jos mulle alkais tulla jotain roskalehdistön mainoksia sähköpostiin ja kännykkään! Sähköposti on mulle vain sitä varten että siihen tulee postia vain niiltä joilta haluankin tulevan postia. Mitään Seiska-mainoksia en tosiaan kaipaa! Seiska kun on lähettänyt postiluukustakin ja oon niille sanonut ettei saa lähettää Seiskan mainoksia mulle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Luulenpa, että muutokset ovat tämmöiset::

- Tasahalpa -> Oiva

- Sopuhinta -> Oiva

- PlusPlus -> Reilu 500/100

- SuperPaketti - Reilu 500/100

- PuhePaketti- PerusReilu

- Totaali eri versioineen -> MegaReilu 3G

- Otso -> MegaReilu 3G
Myös jippiin ajoilta oleva GSM+ pakkovaihdatetaan Oivaan.

GSM+ _OLI_ vielä alkuvuodesta voimassa olevan Saunalahden nettiliittymän kyljessä hankittuna täysin kuukausimaksuton liittymä joka allekirjoittaneen tapaisille alle 10e/kk puhe-laskuja tuottavalle sopi kuin nenä päähän. Piti sekin mennä operaattorin yksipuolisilla sopimuksilla ryssimään ("Ap joors, Saunalahti"). Minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko tekstiviestit ja puhelut näillä käyttömäärillä 10, 5 tai 7  senttiä minuutilta ja kappaleelta, mutta roskapostia ja mainoksia en tule sietämään yhtään.

Osoittaa tämä(kin) muutos taas kerran kuinka paljon Saunalahtea kiinnostaa ylipäätänsä pitkä-aikaisten asiakkuuksien vaaliminen ja käsittely silkkihansikkain. Vaihdoin aivan ensimmäisten joukossa aikoinaan Soneran puhelinliittymäni jippiihin vuosituhannen vaihteen nurkilla (Siihen aikaan oli ihmeellistä saada valita netistä oma tuleva puhelinnumeronsa) ja asiakkuus on voimassa edelleen (ainakin vielä toistaiseksi...). Tätä ennen olin jo DLC:n asiakkaana modeemiyhteyden kanssa. 

Kunhan tuo ADSL on katkolla pian ensi vuoden puolella, niin taitaa olla aika nostaa kytkintä ja haistattaa pitkä suolentuotteet (joko tämä on tarpeeksi sievistelevää ja kaunopuheista *****aa operaattoria nuoleskelevalle moderoinnille?) saunalahden suuntaan eikä katsoa enää ikinä takaisin.

Nimimerkillä periaatteen mies.
Käyttäjätaso 4
Ei-myynnissä olevia liittymiä vaivaa aina sellainen markkinointikikka, ettei niihin voi hevillä tehdä muutoksia. Näin Elisa "pakotti" aikanaan siirtämään liittymän Saunalahdelle. Nyt taas Saunalahti "pakottaa" vaihtamaan Tikan nykyvalikoiman liittymään, koska datasiirron nopeutta ei voi muuttaa (ainakaan moista en löytänyt).

Joka tapauksessa uusi liittymä on vahvistuksen mukaan Reilu 3G (nettisivuilla oli vain Reilu). Kun ehtojen mukaan asiakkaalla on oikeus peruuttaa markkinointilupa, niin asiakastyytyväisyyden kannalta olisi tyylikästä, jos jo liittymäsopimusta tehtäessä tällainen toiminto olisi valittavissa. Mutta ei ole, joten täytyy heti liittymän voimaantulon jälkeen erikseen käydä muutos tekemässä, kiusa se on pienikin kiusa. :smileyangry:
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tämä case on niin hedelmällinen, että on pakko jatkaa..

REKLAMAATIO

Arvoisa palveluntarjoaja,

Katson Saunalahden jatkossa toimivan sopimusehtojensa vastaisesti, jos palveluntarjoaja aikoo oma-aloitteisesti muuttaa asiakasviestintäasetuksiani oma.saunalahdessa sallien markkinointiviestinnän käytössäni olevaan numeroon.

Viittaan tässä Saunalahden yleisiin sopimusehtoihin, jotka astuivat voimaan 25.5.2011. Sopimusehtojen 9.1 luvun mukaan sähköinen suoramarkkinointi yleensä edellyttää asiakkaan antamaa etukäteistä suostumusta.

Jos palveluntarjoaja oma-aloitteisesti muuttaa liittymätyyppiä, en katso antaneeni etukäteistä suostumusta. 

Viime viikolla tiedoksiantamallanne kirjeellä ilmoitatte yhtenäistävänne palveluvalikoimaanne, jolloin käytössäni oleva liittymätyyppi lakkautetaan. Samalla ilmoitatte muuttavanne liittymän sellaiseksi, joka sisältää Saunalahden sekä yhteistyökumppaneiden etuja mm. tekstiviestillä ja sähköpostitse.

Viittaan tässä palvelureklamaatiossa myös nettisivuiltanne löytyviin asiakasohjeisiin:

Telemarkkinointi http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/281/

Ohjeessa mainitaan operaattorin markkinoivan palveluita tekstiviestitse ja muita sähköisiä kanavia pitkin ainoastaan sellaisille henkilöille, jotka ovat siihen ennalta antaneet luvan. Liittymäsopimuksen yhteydessä tai oma.saunalahdessa mahdollisesti tehdyt markkinointikiellot otetaan markkinoinnissa huomioon.

Saunalahden markkinointiluvan sisältävien matkaviestinpalvelujen erityisehdot 30.9.2013 https://saunalahti.fi/attachment/content/SL_markkinointilupaehdot.pdf

Edellä mainitut erityisehdot katsottanee koskevan asiakasta, joka on itse tilannut markkinointiluvan sisältävän liittymätyypin.

Liittymäsopimukseni on ajalta, jolloin palveluntarjoalla ei ollut vielä käytössään asiakasviestintämarkkinointia sisältäviä liittymätyyppejä, joten en ole sopimusta tehdessäni tai myöhemmin oma.saunalahdessa antanut lupaa markkinointiviestintään.

Tulkitsen sopimusehtojanne siten, että operaattorilla on oikeus muuttaa asiakkaan liittymätyyppiä, ja muita hinnoitteluun liittyviä seikkoja sopimusehtojen 11. luvun mukaisesti, mutta näillä muutoksilla ei voida kohdistaa asiakkaan käyttämään liittymään mainontaa, koska se edellyttää asiakkaan etukäteistä suostumusta (luku 9).

Pyydän teiltä ratkaisua, joka ottaisi huomioon edellä mainitut seikat. Hyväksyn liittymätyyppini muutoksen, mutta katson kohtuuttomaksi menettelyn, jossa operaattori muuttaa liittymätyypin ilman etukäteen antamaani suostumusta sellaiseksi, joka sisältää markkinointia, ja vielä pyytää minulta lisämaksua siitä, jotta välttyisin asiakasviestintämarkkinoinnilta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tämän viestin sisältö ei koske yhtäkään tuoretta asiakasta, joka on jo liittymäsopimuksen allekirjoituksen yhteydessä hyväksynyt markkinointiominaisuuden liittymässään. Joo, koskee netissä avattua liittymäsopimusta yhtälailla.

Pientä tilannepäivitystä muille, joita asia kiinnostaa (siis minua). Tiedustelin tietosuojavaltuutetun toimistolta, onko syytä epäillä, että  tapauksessani syntyisi palveluntarjoajalle laiton henkilörekisteri, jos operaattori ilman asiakkaan erityistä, etukäteistä suostumusta yhdistää asiakkaan tunnistetietoja rekisteriin, jota esimerkiksi Elisan tytäryhtiö Enia käyttäisi myöhemmin markkinointinsa tietolähteenä.

Tietosuojavaltuutetun toimistossa pidettiin tapausta erittäin ajankohtaisena sekä yksityisyyden- ja kuluttajansuojaa koskevana. Menettely otettanee pyynnöstäni viranomaiskäsittelyyn, jos tapauksesta tulee aktiivinen toisin sanoen operaattori toteuttaa liittymämuutoksen kuvailemallaan tavalla.

Heille edellisessä viestissä kuvailemani tapaus (reklamaatio) oli uusi ja täysin eri näkökulmasta, sillä operaattori on yhteistyössä viranomaisten kanssa sorvannut liittymäsopimusten erityisehdot näihin suoramarkkinointiluvan automaattisesti sisältäviin liittymätyyppeihin. Kuluttajaviranomaiset ovat tällöin hyväksyneet toimintatavan, jossa asiakas voi maksua vastaan poistaa markkinointilupansa.

Edellinen kappale koskee siis uudehkoa liittymäsopimusasiakasta tai vanhaa asiakasta, joka vaihtaa liittymätyyppiään markkinointiluvalliseen omatoimisesti, jolloin uudet ehdot astuvat toki voimaan. Vuoropuhelussa operaattorin ja viranomaisten välillä ei ole aiemmin keskusteltu vanhojen liittymäsopimusten haltijoista, jotka ovat kieltäneet ennalta markkinointiviestinnän.

Lainsäädäntö: 

 Sähköisen viestinnän tietosuojalaki (516/2004)

 Henkilötietolaki (523/1999)

 Kuluttajansuojalaki 2 luku, markkinoinnin sääntely
Hienoa työtä LeonM. Arvostan suuresti taisteluasi kohtuutonta sopimusta vastaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos tuon eilisen viestin sisältö jäi jollekin lukijalle epäselväksi:

Tehdään klassinen vertailu, jonka voi esittää vaikka lapselle (tai Blingströmien aavistuksen blondille tyttärelle (hymiö)).

Kumpi seuraavista on vahvempi: a) Saunalahden yleiset sopimusehdot vai b) Henkilötietolaki
Jos arvaat oikein, saat lukea loppuun..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.

.

.

.

.

.
.
.
.
.

Tapauksessa ei ole kyse hinnoittelumallin (liittymätyypin) muutoksesta, joka on palveluntarjoajalle täysin sallittua, vaan siitä, kuinka henkilötietolakia edes jotenkin voisi tulkita asiakkaan vahingoksi (6. luku, 30§).
Rautalangasta: Asiakkaan aiemmin tekemä kielto henkilötietojensa käytöstä suoramainontaan ei voi operaattorilähtöisesti muuttua yhtäkkiä sallituksi.
Käyttäjätaso 4
Maanantaina meidän pitäisi saada vastauksia tähän paljon puhuttavaan asiaan.

Osallistu keskusteluun