Kysymys

Markkinointiluvan sisältävät liittymät käytännössä

  • 8 toukokuu 2013
  • 43 kommenttia
  • 5404 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Olen suunnitellut siirtyväni älypuhelin aikaan ja Saunalahden asiakkaana olen katsonut sopivaksi liittymäksi 2M Reilua. Sopimukseen kuuluva markkinointi kuitenkin mietityttää, enkä löytänyt kysymyksiini suoria vastauksia.

1) Missä määrin markkinointiviestejä tulee eri muodoissaan? Ja onko markkinointi rajoitettu tiettyihin vuorokauden aikoihin?

2) Lähettääkö Saunalahti/Elisa markkinointiviestit yhteistyökumppaneidensa puolesta vai luovutetaanko yhteistietoni, kuten puhelinnumeroni, sähköpostiosoitteeni ja osoitetietoni edelleen ulkopuolisille?

Näihin kysymyksiin Saunalahdella olisi syytä olla selkeät ja julkiset vastaukset.

43 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei, kiitos viestistä!

En osaa sanoa Saunalahden kantaa asiaan, mutta asiakkaana (yli kaksi vuotta jo) osaan sanoa seuraavaa:

Markkinointia on tullut minulle lähinnä päiväaikaan eli öisin ei tarvitse herätä mainokseen. Vähiten mainoksia on tullut SMS-viesteinä 0-1 kappaletta kuukaudessa. MMS-mainoksia en ole saanut asiakkuuden aikana vielä kertaakaan.

Sähköpostimainoksia tulee reippaammin noin 2-5 kappaletta kuukaudessa. Saunalahti myös käyttää Elisan verkon sijaintitietoja, jotka perustuvat Elisan tukiasemaverkostoon. Tällainen mainos voisi olla sellainen, että autokauppias ostaa Saunalahdelta paikkaan sidotun mainoksen eli jos kävelet autokauppiaan kaupan läheisyydessä, Elisan verkko huomaa, että kävelet lähellä ja sen jälkeen sinulle tulee autokauppaan mainos: "Tulisitko kakkukahveille"?

Näitä paikkaan sidottuja mainoksia ei ole minulle tullut lainkaan eli Elisa käyttää tukiasemien paikannuksia todella vähän. Mahdollisessa tapauksessa tietoa kerätään vain tukiasemaverkoston määrittelemän arvioidun sijainnin perusteella (epätarkka sijainti). Lisäksi saatat saada puhelinmyyntiä lähinnä Enialta joka on Elisan 100-prosenttisesti omistama puhelinmyyntifirma. Sinulle voidaan myydä vaikka 4G-tikkua, mutta ostopakkoa ei ole.

Enialla on käytössään supistettu Saunalahden ja Elisan asiakasrekisteri.

Yhteystietojasi eivät luovuta ulkopuolisille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
No minä en kyllä yhdy edelliseen mainosten suhteen. Saan päivittäin useitakin mainoksia s-postiin, milloin peleistä, milloin mistäkin huttujutusta.

Tänään on  tainnut tulla pari tekstariakin, ihan saunalta itseltään. Vai tuliko yksi tänää ja eilen yksi. Ei muista, kun klikkailee niitä lukematta roskakoriin. Sen sijaan puhelinmyyjät eivät ole lähiaikoina juurikaan hirveästi häirinneet. Tietojen luovuttamisesta olen myös eri mieltä. Operaattorit kyllä luovuttavat tietoja ulkopuolisille, niin sauna kuin muutkin.

Kaikki on kaupan,jos siitä jotain "maksetaan" , hyvällä tai pahalla 🙂 Toisille luoja sua näitä enemmän ja toisille vähemmän.
Käyttäjätaso 2
Kyllä itsellekin on nyt parin viikon aikana tullut suunnilleen päivittäin mainontaa Saunalahdelta. Mainontaa tulee sekä sähköpostitse että tekstiviesteinä. Gmail olikin merkinnyt näköjään roskapostiksi mainokset, toivottavasti laskut tulevat silti inboxiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Olen varmaan sitten huono asiakas, jolle ei kannata mainostaa mitään :D

Niin, mähän en osta mitään. 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tässä minun kokemuksia Saunalahden ja sen yhteistyökumppanien lähettämistä sähköposteista viimeisen kuukauden ajalta. Mainittu lähettäjä ja otsikko:

 Saunalahti / BonnierBluetooth musiikkivastaanotin ja 2 Tieteen kuva...
 Saunalahti / A-lehdetIlahduta äitiä lehtilahjalla! Tilaa lehti nyt 5...
 Saunalahti / Bonnier2 Tee Itse + valitsemasi palkinto - Säästä jopa...
 Saunalahti / AllerErikoistarjous Saunalahden asiakkaille: 2 kk:n ...
 Saunalahti / LeijonakauppaIlmainen T-Paita kaikista yli 40 euron ostoksis...
SaunalahtiMainos uusista tuotteista 
 SaunalahtiOlet saanut Saunalahdelta laskun
 SaunalahtiOlet saanut Saunalahdelta laskun
 SaunalahtiTilausvahvistus
 ElisaPostia sisäpiiriläisille: Dekkarinovelli lahjak...
ElisaTiedote tilaajille 
 ElisaOta Elisa mukaan pääsiäisen viettoon!
Minulle taitaa tulla poikkeuksellisen paljon, koska minulla on useampi mainosrahoitteinen liittymä. Mutta jos haluaa laittaa mainoksia suoraan menemään roskapostiin, kannattaa olla varovainen. Lähettäjän nimestä kun ei ihan satavarmaksi voi sanoa. Mainoksissa näyttäisi lähettäjän sähköpostiosoite olevan no-reply@saunalahti.fi

Puhelimeen taas on tainnut tulla yksi multimediaviesti ja oisko 3-4 mainostekstiviestiä jokaiseen liittymään. Sekä maksukehotus jonka lähettäjänä on sama numero kuin jossain mainosviestissäkin.
Käyttäjätaso 5
Kyllä tietoja luovutetaan ja ne toki ovat ihan julkisesti saatavissa. Jos on salainen numero, niin sitten puhelinmyynti voi olla vähäisempää ellei numerosi ole jo ennestään jonkin yrityksen rekisterissä muusta syystä, esim. lehtitilauksen ja asiakkuuden vuoksi.

Kannattaa tehdä puhelinmyynti esto robinson rekisteriin.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että näissä liittymissä tuo markkinointi on hyvin hillittyä ja ei häiritsevää. Jos on julkinen numero, niin niihin toki tulee jo puhelinmyyntiä riippumatta siitä onko lupa operaattorille annettu vai ei.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Itsellä on kaksi liittymää samalla asiakasnumerolla. Toinen oli aikanaan julkinen, mutta muutettu salaiseksi. Toinen taas on ollut aina "salainen", mutta eipä se ole mitenkään estänyt mainoksien tuloa. Liittymää käyttää alaikäinen. Mainoksien suuntaus taas on mielestäni varmaan katsottu liittymän omistajan tietojen mukaan, koska muuten ei mene perille, alaikäselle suunatut automainokset. Tätä numeroa on kyllä "jakanut" operaattori :)Tosin siihen ei ihan niin paljon niitä tule, kun toiseen. Siksi pitäisikin voida laittaa käyttäjksi lapsen tiedot ja näiden mukana myös kielto mainoksille, vai vaihtuisiko mainokset sitten nallepuh tms.pelimainoksiin.:smileylipsrsealed: ( Tai kai sitä nykyään voi käyttäjän erikseen merkitäkkin).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Alaikäisille suunnattua markkinoinntia on yrityksen katsottava erityisen tarkasti.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/markkinointi/lapset/

Saunalahti ei noudata näitä ehtoja, kun eräälle alakouluikäiselle tuli aikuisviihdekaupan mainos...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Operaattorihan ei voi tietää, kenellä on liittymä käytössä, koska alaikäinen ei voi itse näitä liittymiä avata.Tästä syystä tosiaan käy mielessä, että markkinointi suunnataan juurikin liittymän avaajan tietojen mukaan.   Ainoastaan tuolla ehkä voisi vaikuttaa, että käyttäjäksi on merkitty alaikäinen. No pelaamaan lapsia ainakin houkutellaan joka taholta. Ehkä ne on sitten tulevaisuudessa niitä, jotka pelaavat rahansa jne. Tosin ei mullakaan ole mielessä autokaupat. Ehkä ne kattoo, et kun ajan keähä III:sta pitkin ja autoliikkeiden ohi, niin oon varmaan menossa autokaupoille :) 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tulee viestejä sähköpostiin vaikka minulla ei ole enää markkinointiluvallisia liittymiä. Silloin kun vielä oli niin puhelin piippasi myös yöllä joitakin kertoja. Eräskin viesti tuli noin klo 02 josta sitten ärähdin ja sain siitä alennuslipun palveluun josta se tuli mutta en voinut sitä hyödyntää.

Eli kyllä Saunalahti myy osotteita yhteistyökymppaneilleen ja ilmeisen hyvään hintaan.

Äänestin jaloillani ja minulla on toisen operaattorin liittymä johon tullut mustaakseni 2-3 mainosta s-postiin runsaan 9 kk aikana mitä liittymä ollut, nyt tyytyväinen kilpailevaan operaattoriin.

Ota mieluummin sellainen liittymä mihin ei mainoksia pitäisi tulla tai vaihda operaattoria jos nuo asiat sinua vaivaa.
Käyttäjätaso 2
Tänään on tunnin välein tullut kaksi mainostekstaria Elisalta. Ei todellakaan näin!

Nyt kun tuli ajatelleeksi, Elisa/SL on selvästi aktivoitunut enemmän mainostuksen saralla. Ennen saattoi tulla mainos kerran pari kuussa ja nyt tulee monta kertaa viikossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tuli tekstiviestimainos Elisalta :(

Ja roskaposti perään sähköpostiin. Menee kohta liittymä vaihtoon, jos ei vähene mainosmäärä.
Kiitos kertomistanne kokemuksistanne. Ehkä modetkin jossain välissä vastaavat virallisemmin tai sitten tarvitsee kysyä asioita toista reittiä. Asiat ovat sellaisia, että Saunalahdella olisi todellakin syytä olla selkeät vastaukset.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ja sen  toisen Guru saat sitten jouluna 🙂 Mäpä oon alkanu saamaan saunalta viestejä: "vinkki" OmaSaunalahti palvelussa voit tarkastella laskuja ja tehdä muutoksi jne. Luulisi niiden jo tietävän, että olen sitä käyttänyt piiiittkäään, enkä juurikaan aspaa vaivaile. Jatkuva muistutus alkaa jo hiukka ärsyttää. Vai onks tää nyt sit sitä paljon puhuttuu monelle lähetettävää roskapostii :smileyazn:  
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Manipenni kirjoitti:
Mäpä oon alkanu saamaan saunalta viestejä: "vinkki" OmaSaunalahti palvelussa voit tarkastella laskuja ja tehdä muutoksi jne. Luulisi niiden jo tietävän, että olen sitä käyttänyt piiiittkäään, enkä juurikaan aspaa vaivaile. Jatkuva muistutus alkaa jo hiukka ärsyttää.

Tällaisia opastuksia OmaSaunalahden käyttöön on muuten tullut Asiakaspalvelusta OmaSaunalahden viesteihin. Kyllä se hyvä muistutus on joillekin, mutta voisi se Asiakaspalvelun henkilöstö vilkaista, millainen käyttöhistoria asiakkaalla on. Ainakin minun tekemisiäni saa kyllä seurata paremman asiakasprofiloinnnin vuoksi. 🙂
Käyttäjätaso 2
hpguru kirjoitti:
Saunalahti ei noudata näitä ehtoja, kun eräälle alakouluikäiselle tuli aikuisviihdekaupan mainos...

Tässä listaamme asiasta yllättyneet:
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Itse ihmettelen kuinka SL kehtaa laittaa näitä Euroads yms.  spämmiviestejä. Sieltä kun lukee ehdot, niin tietosi menee +20:ssä spämmilistaan ja  vastineeksi saat osallistua arvontaan (joka käydään ties kuinka monen maan kesken).
Käyttäjätaso 5
ins1980 kirjoitti:

Kiitos kertomistanne kokemuksistanne. Ehkä modetkin jossain välissä vastaavat virallisemmin tai sitten tarvitsee kysyä asioita toista reittiä. Asiat ovat sellaisia, että Saunalahdella olisi todellakin syytä olla selkeät vastaukset.



Markkinointiviesteistä puhuttaessa on syytä avata hieman taustoja:

Markkinointiluvallisiin liittymiin lähetetään tekstiviestillä ja sähköpostilla yhteistyökumppaniemme tarjouksia ja mainoksia. Dotpromo-sivusto lähettää kyselyihin osallistuneille asiakkaille kutsuja arvontoihin ja kyselyihin. Tämän lisäksi Elisan omia tuotteita markkinoidaan ristiin omille asiakkaillemme. Viestejä lähetetään siis monenlaisia ja joskus määrä voi tuntua isohkolta.

Kun viestejä lähetetään, valikoituu kohderyhmä mm. sukupuolen, iän ja paikkakunnan perusteella. Tämän vuoksi on tärkeää, että alaikäisten käytössä olevan liittymän tietoihin merkitään, että liittymällä on alaikäinen käyttäjä. 🙂 Kannattaa myös muuttaa kaikki liittymät samalle asiakasnumerolle, jotta meille välittyy tieto käytössäsi olevista liittymistä.

Vastauksena varsinaisiin kysymyksiisi:

1) Pääsääntöisesti viestejä lähetetään 1 per päivä, klo 9-20. Viikonloppuisin viestejä ei lähetetä, ellei kyseessä ole jokin erikoisjuttu > esimerkiksi oman paikkakunnan Shopitissa jokin erikoistarjous :)

2) Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisille. Viestejä lähetettävät yritykset saavat kohderyhmät käyttöönsä, mutta yksittäisiä yhteystietoja ei luovuteta.

Jos et halua enää viestejä, toimi näin:

Mikäli sinulla on markkinointiluvallinen liittymätyyppi, vaihda liittymätyyppiä.

Mikäli vastaanotat dotpromon viestejä, voit lopettaa niiden tilauksen täällä (http://www.dotpromo.me/unsubscribe).

OmaSaunalahti-palvelussa voit myös tehdä muutoksia Asiakasviestintätietoihisi, ohjeet täällä:

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/490/kayttoohjeita-gsm-liittymiin/9749/telemarkkinointi/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Onko tämä se kohta, missä voin vaihtaa oman nimeni tilalle alaikäisen lapsen tiedot. Numero on siis samalla asiakasnumerolla itse käyttämäni numeron kanssa ja laskut kulkevat ilman "sotkuja" jatkossakin.:smileyhuh:

Liittymän tiedot
Tällä sivulla voit määritellä käyttäjän GSM-liittymällesi.

Voit valita käyttäjän olemassa olevista yhteystiedoista tai lisätä kokonaan uuden.

  • Olemassa olevista yhteystiedoista valitseminen     Valitse pudotusvalikosta haluamasi yhteystieto ja klikkaa Tallenna
  • Uuden yhteystiedon lisääminen     Valitse pudotusvalikosta Uusi käyttäjä ja täytä nimi- ja osoite-kentät.    Kun klikkaat Tallenna-painiketta, yhteystiedot tallennetaan ja asetetaan     GSM-liittymän käyttäjä-tietoihin.
Matkapuhelinnumero:040xxxxxxx
Nykyinen käyttäjäxxxxxxxxxxxx
Valitse käyttäjä   
Uuden käyttäjän tiedot
Yritys   
Etunimi   
Sukunimi   
Katuosoite   
Postinumero   
Postitoimipaikka 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Taitaa olla melko hyödytöntä tuo, koska ei siellä kysytä lapsen ikää missään välissä.

Mutta ihan yleisestikin eri käyttäjät olisi hyvä eritellä alikäyttäjiksi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Vortex kirjoitti:
Mikäli sinulla on markkinointiluvallinen liittymätyyppi, vaihda liittymätyyppiä.
Mihin? Mainosvapaita liittymiä ei ole kovin paljon Saunalahdella.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
En mä haluu lasta miksikään alikäyttäjäks. Tarkotushan oli alunperin se, ettei alaikäselle lähetetä heille kuulumatonta/sopimatonta tms. mainontaa ja kaiken maailman mainostajat/myyjät soittele. Nythän mainonta kohdennetaan juurikin siis minun perustietojeni mukaan. Tossa taidettiin jossain aiemmin mainita, ettei yksityiskohtasia tm.tietoja anneta ulkopuolisille. Onko s-posti siis yksityinen vai ei ja näinollen vapaa jaettavaksi mainostajille. Itsehän en ole meidän käytössä olevia osoitteita  jaellut ympäriinsä, vaan ennemminkin koittanut käyttää sitä asiallisessa ja virallisessa asioiden hoidossa.
Käyttäjätaso 2
mrl586 kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Mikäli sinulla on markkinointiluvallinen liittymätyyppi, vaihda liittymätyyppiä.
Mihin? Mainosvapaita liittymiä ei ole kovin paljon Saunalahdella.

Saunalahden viesti on tällä palstalla tullut selväksi. Jos haluat tavallisen laskutusliittymän ja nopeamman netin, mutta et spämmiä, niin vaihda operaattoria. Olen tässä odotellut tällaista spämmivapaata liittymää, mutta ilmeisesti sitä ei ole tulossa vai onko?
Käyttäjätaso 5
Aikanaan tahdilla "viesti tai pari kuukaudessa sähköpostiin tai puhelimeen" oli ihan ookoo, mutta nyt tulee kaikenlaista kettua sähköpostilla jo useamman kerran viikossa. Harmittaa. Pitää ehkä lopettaa noiden viestien poistaminen heti ja kerätä viestejä talteen pienen tilaston tekemiseksi. Kotikone osaa tunnistaa nuo meilit roskaksi, mutta kännykkä ei eroa ymmärrä. Mistään muualta vain ei samanlaista liittymää saa ainakaan tähän hintaan. Ehkä tää pitää vaan sietää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Nyt on tullut tekstareita ihan tarpeeks, kiitos. Saman toisto alkaa kuitenkin tympii.Eilen viesti: "vinkki: laskutulkin avulla tutustus helposti laskusi sisältöön. laskutulkin löydät http://saunalahti.fi jne...t. Saunalahti (klo 15.04)

Tänään sama vinkki klo 13.04. Onkohan tää isokin viestisarja mitä pitää kerätä. Älkää nyt samaa viestiä joka pvä työntäkö, kyllä kerrastakin uskotaan ja käytetään,jos on on tarvis. Tai tää taitaakin olla se uus "typy" mainos, mikä siellä ruudun alareunassa jo houkutteli mua antamaan numeroni.:smileykiss: Tämmösenä tekniikan aikana, pitäis jo pystyä blokkaamaan ne asiakkaat erikseen, joille jo vinkki/vinkit on lähetetty, eikä jauhaa samaa montaa kertaa. Rupeaa vaan turhaa ärsyttää, niin ettei taatusti käytä niitä vinkkejä. Enhän mäkään vainoa saunaa, joka pvä soitoillani. Kyllä oon ihan omia sivuja käyttänyt ja hoitanut asiat sieltä,jos se suinkin on mahdollista. PLIIIISSSSS!!!

Osallistu keskusteluun