Vastattu

Matkapuhelimen yhteyksien katkeaminen

  • 7 maaliskuu 2013
  • 6 kommenttia
  • 3159 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Hei!

Ongelmani on seuraavanlainen: matkapuhelimeni "hukkaa" yhteyden tukiasemaan, jolloin data, viestit, puhelut ym. ei toimi. Yhteys myöskään tukiasemasta puhelimeen ei pelitä, eikä kukaan voi siis viestiä minulle. Ja yhteys ei siis pätki, vaan tosiaan katoaa, ja tulee takaisin vain käynnistämällä puhelimen uudelleen.

Erikoista tässä on se, että tämä yhteyden katoaminen tapahtuu vain kotonani, enkä ole muuallani moista vielä havainnut. Asuntoni on kerrostalossa, mikä tietysti voisi vaikuttaa yhteyteen heikentävästi. Yhteyden katkeaminen tapahtuu välillä melko säännöllisesti, noin puolen tunnin välein, välillä epäsäännöllisemmin. Puhelimen taajuuspalkitkin heittelevät välillä rajusti asunnossa ollessani, varsinkin katkeamisen aikaan.

Liittymäni on maaliskuun alusta asti ollut saunalahden megareilu 3G. Tätä ennenkin  minulla oli saunalahden liittymä. Noin viikkoa liittymänvaihdosta ennenkin katkoilua tosin tapahtui, mutta mielestäni lievemmässä määrin. Nykyisessä asunnossakin olen asunut 1,5 vuotta, enkä ole aiemmin tällaiseen yhteysongelmaan törmännyt.

Puhelin tosin on melko uusi(Samsung Galaxy S3), mutta yhteydet toimi yli kuukauden verran moitteettomasti, ja toimii edelleen, jos olen muualla kuin kotonani. Eli vahvasti tuntuu paikkakohtaiselta tämä ongelma. Voisiko olla mahdollista, että satun asumaan jossakin katveessa, joka on muodostunut vasta äskettäin? Mikä selitys tähän voisi olla ja miten sen saisi korjattua? Onko kenelläkään muulla kokemuksia tällaisestä? Kiitoksia vastailuista!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hpguru 7 maaliskuu 2013, 23:09

Hei,

Sen tarkemmin asiaan perehtymättä minulla on teoria tälle.

Kerroit, että tapahtuu vain kotona ja että palkkien määrä on alhainen välillä. Oletko 3G-verkossa? Tämä etenkin tukiaseman kuuluvuuden rajamailla voi vaikuttaa yhteyteen heikentävästi kuormituksen ollessa suurta. Tällöin verkkoon tulee siis mobiiliverkkoa kuormittavat piikit. Kun ongelma ei esiinny aina, veikkaisin syyksi juurikin tätä eli ajoittain kuormittuvaa verkkoa, jolloin se 3G tavallaan "katoaa" ja puhelimesi menee siitä jumiin.

Tukiasema laskee lähetystehonsa, kun verkossa on piikki, jonka aikana kuormitus on suurimmillaan. Tämä aiheuttaa tukiaseman peittoalueen raja-alueilla ongelmia mm. ajoittain heikkenevässä/katoavassa yhteydessä!

Voisit yrittää parantaa/poistaa ongelman pakottamalla yhteys joko 2G- tai 3G-verkkoon tai yritä pitää puhelinta mahdollisimman lähellä ikkunaa.

Jos näillä ei asiaan tule parannusta, sinun kannattaa tehdä häiriöilmoitus Elisalle!

Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei,

Sen tarkemmin asiaan perehtymättä minulla on teoria tälle.

Kerroit, että tapahtuu vain kotona ja että palkkien määrä on alhainen välillä. Oletko 3G-verkossa? Tämä etenkin tukiaseman kuuluvuuden rajamailla voi vaikuttaa yhteyteen heikentävästi kuormituksen ollessa suurta. Tällöin verkkoon tulee siis mobiiliverkkoa kuormittavat piikit. Kun ongelma ei esiinny aina, veikkaisin syyksi juurikin tätä eli ajoittain kuormittuvaa verkkoa, jolloin se 3G tavallaan "katoaa" ja puhelimesi menee siitä jumiin.

Tukiasema laskee lähetystehonsa, kun verkossa on piikki, jonka aikana kuormitus on suurimmillaan. Tämä aiheuttaa tukiaseman peittoalueen raja-alueilla ongelmia mm. ajoittain heikkenevässä/katoavassa yhteydessä!

Voisit yrittää parantaa/poistaa ongelman pakottamalla yhteys joko 2G- tai 3G-verkkoon tai yritä pitää puhelinta mahdollisimman lähellä ikkunaa.

Jos näillä ei asiaan tule parannusta, sinun kannattaa tehdä häiriöilmoitus Elisalle!
Kiitos hyvästä ja nopeasta vastauksesta! Kyllä olen 3G verkossa, ja yhteyden katkeaminen on tosiaan säännöllisen yleistä (noin puolen tunnin välein) juurikin päiväsaikaan, eli silloin kun 3G verkkoa käytetään eniten. Saunalahdelle olen tehnyt asiasta jo häiriöilmoituksen, mutta siihen ei ole vielä vastattu. Olen kokeillut vaihtaa 2G yhteyteen, kun 3G yhteys on katkennut, mutta silloin puhelin ei sitä 2G:tä löydä. Mutta kokeilen, jos käyttäisi vain 2G yhteyttä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ole hyvä. Mukava olla avuksi.

Käytännössä Elisan on rakennettava lisää tukiasemia alueelle kuormitusta tasaamaan.

Voisit myös kokeilla esiintyykö ongelma jollakin toisella puhelimella. Heikossa kentässä puhelimet käyttäytyvät eri tavalla eli yksi puhelin toimii tyydyttävästi, toinen ei lainkaan ja kolmas heikosti.

Tukiasemien rakentaminen ei tosin ole varmaan nopeaa hommaa, mutta ehdottomasti vikailmoitus kannattaa tehdä, jotta operaattorin pojat näkisivät paremmin ongelmapaikat verkossa.

Tällä hetkellä näissä vikailmoituksissa voi mennä viikkokin ennen kuin vastaavat eli kyllä siinä monta kuppia kahvia ehtii juomaan odotellessa vastausta :)

Itse joskus samasta asiasta ollut yhteydessä, luvattiin välittää tieto verkonsuunnitteluun ja sitä kautta ehkäpä tukiasema tulee vahvistamaan Sääksjärven kuuluvuutta.
Juu. Kyllä teoriasi on varmastikin oikea. Luulisi vain täällä Otaniemessä yhteyksiä olevan, mutta nähtävästi tämä vanha kerrostalo eristää hyvin signaalit 😃. Outoa vain sekin että 1,5 vuoden aikana näitä ongelmia alkoi ilmaantua vasta nyt. Mutta saattaahan se tästä uudesta puhelimesta johtua myös. Aikaisemmin omistin Huawein Ideos X1:n (saunalahden liittymällä), joka toimi yhteyksiltään ihan moitteettomasti, vaikka muuten vaatimaton puhelin olikin 😛 Jaan asunnon kaverin kanssa, jolla on Nokian luuri, ja hänellä on yhteydet olleet ihan kunnossa. Joten selvästikin noita puhelinkohtaisia eroja on.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Lumia ehkäpä sietää tätä verkon ajoittaista signaalin heikkenemistä paremmin eikä suoraan vaikuta Lumian toimintaan mitenkään. Kannattaa seurailla tilannetta, todennäköisesti operaattorin on pakko tehdä jotain alueelle, jos vikailmoituksia tuosta rupeaa tulemaan enemmän saman alueen asukkailta. Jos jollakin siis samaa ongelmaa, kannattaa se vikailmoitus tehdä. Ilman sitä operaattori voi sanoa, että asiakas on ainoa, joka tuosta ongelmasta on kertonut eikä näit aiheuta toimenpiteitä.

Suuri määrä vikailmoituksia taas aiheuttaa paineita korjaamiseen.
Terve, mulla on nyt viimeisen kuukauden ollut vastaavia ongelmia. Sama ongelma on myös puolisollani jolla on samsung s2 itselläni on 2 vanha s3. Aikasemmin vastaavia ongelmia ei ole ollut ja nyt pari viikkoa ollaan oltu saunalahden asiakaspalvelun kanssa ratkottu tilannetta tuloksetta. Tänään tuli tekstari asiakaspalvelun automaatista että mitään vikaa ei elisan 3g ole joten käytä pelkkää 2g verkkoa manuaalisesti. Näin ollen taidan huomenna mennä vaihtamaan kaikkia saunalahden liittymät johonkin toiseen liittymän tarjoajaan, niin nähdään paraneeko vaihtmalla. Harmillinen asia tämmöinen, kun aikaisemmin olen ollut tyytyväinen saunalahteen ja homma toimi, mutta en viitsi 200€ kuukaudessa maksaa meidän talouden liittymistä, jos ne eivät toimi ja ongelmien eteen ei tehdä korjausta. 😞

Osallistu keskusteluun