Vastattu

Miten kuoleman tapauksessa liittymät irtisanotaan?

  • 8 tammikuu 2016
  • 14 kommenttia
  • 8081 katselukerrat

Miten kuolleen omaisen liittymät saa irtisanottua?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Urhokas 9 tammikuu 2016, 18:36

  • ? Riippuen palveluista osa irtisanoituu automaattisesti, mutta suositellaan läheisen yhteydenottoa asiakaspalveluumme joko puhelimitse tai myymälän kautta. Ei ole ongelmaa tässä kunhan meihin vaan yhteyden saa vielä varmistuksena.

  • Katso alkuperäinen viesti

    14 kommenttia

    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Onkohan Elisan kirjekyyhkyt olleet jotenkin laiskoja tai pitäneet "vähän" pidemmän lakisääteisen jyviensyönti-tauon Väestörekisterikeskuksen "kierroksella"? Ei muuten, mutta lähipiirissä sattui kuolemantapaus jo useita vuosia sitten ja vainajan liittymää on pidetty hengissä ja tarkoituksena on ollut siirtää liittymän omistajuus. No nyt tuli tänään Elisalta ukaasi, että ovat saaneet tiedon tästä jo useita vuosia sitten tapahtuneesta kuolemantapauksesta ja liittymä tullaan irtisanomaan kuukauden kuluttua, ellei omistajuutta siirretä.

    En tiedä miksi tieto ei ole tullut perille aiemmin, mutta meille ilmoitus tulee postin kautta, kuten myös osoitteenmuutokset. Yleensä ilmoitus tulee melko piakkoin.
    Normaalisti kuolemantapauksen sattuessa on kaksi viikkoa aikaa tehdä sopijan vaihto liittymälle, mikäli sopija on kuollut ja liittymä olisi tarkoitus säästää. Se on ihan normaali toimenpide.
    Se ei kuitenkaan ole, että vuosia pidettäisiin kuolleen henkilön nimissä liittymää tahallisesti. Elisahan siinä tappiolle jäisi jos noin toimitaan, luottotappioksihan laskutkin jäisivät sitten (ellei niitä joku omainen hoida, vaikka tulee kuolleen henkilön nimellä).
    Käyttäjätaso 1
    Onkohan Elisan kirjekyyhkyt olleet jotenkin laiskoja tai pitäneet "vähän" pidemmän lakisääteisen jyviensyönti-tauon Väestörekisterikeskuksen "kierroksella"? Ei muuten, mutta lähipiirissä sattui kuolemantapaus jo useita vuosia sitten ja vainajan liittymää on pidetty hengissä ja tarkoituksena on ollut siirtää liittymän omistajuus. No nyt tuli tänään Elisalta ukaasi, että ovat saaneet tiedon tästä jo useita vuosia sitten tapahtuneesta kuolemantapauksesta ja liittymä tullaan irtisanomaan kuukauden kuluttua, ellei omistajuutta siirretä.
    vaikka henkilön kuolemasta on jo yli 2 kk laskuja liittymästä tulee edelleenkin.

    Jos tuolta aikaisemmista vastauksista laskee, että tieto tule Elisalle _ehkä_ 2 viikossa ja sen jälkeen juoksee 2 viikon irtisanomisaika, optimitilanteessakin laskuja tulee _ainakin_ yhdeltä kuukaudelta. Siihen lisäksi "normaalit" viivästykset + laskun saapuminen laskutuskauden jälkeen, niin ei liene mikään ihme jos laskua tulee vielä parin kuukauden jälkeen. Mutta ilmoitus irtisanomisesta olisi pitänyt tulla (eri asia sitten, mihin osoitteeseen).

    Mutta kuten edellä pariinkin otteeseen ohjeistetaan: Kannattaa varmistaa asia ja soittaa.

    (Kannattaa myös tarkistaa, mitä muutakin edunvalvoja on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Laskujen maksu ilman niiden minkäänlaista kyseenalaistamista ei kuulosta kovin hyvältä.)


    Jep, soittamalla asia selvisi. Liittymä oli edelleenkin aktiivisena eli mitään irtisanomista automaattisesti ei ollut vielä tapahtunut. Ja se lasku oli todellakin huhtikuulta, mikä nuo viiveet huomioon ottaen on ymmärrettävää.
    Käyttäjätaso 7
    vaikka henkilön kuolemasta on jo yli 2 kk laskuja liittymästä tulee edelleenkin.

    Jos tuolta aikaisemmista vastauksista laskee, että tieto tule Elisalle _ehkä_ 2 viikossa ja sen jälkeen juoksee 2 viikon irtisanomisaika, optimitilanteessakin laskuja tulee _ainakin_ yhdeltä kuukaudelta. Siihen lisäksi "normaalit" viivästykset + laskun saapuminen laskutuskauden jälkeen, niin ei liene mikään ihme jos laskua tulee vielä parin kuukauden jälkeen. Mutta ilmoitus irtisanomisesta olisi pitänyt tulla (eri asia sitten, mihin osoitteeseen).

    Mutta kuten edellä pariinkin otteeseen ohjeistetaan: Kannattaa varmistaa asia ja soittaa.

    (Kannattaa myös tarkistaa, mitä muutakin edunvalvoja on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Laskujen maksu ilman niiden minkäänlaista kyseenalaistamista ei kuulosta kovin hyvältä.)
    Olisi mielenkiintoista tietää mitä liittymiä tämä automaattinen irtisanominen koskee? Omassa lähipiirissäni osui tapaus jossa vanhus joutui kunnallisen edunvalvonnan piiriin muistisairautensa vuoksi eikä asunut yli vuoteen enää entisessä kodissaan jossa hänellä oli Elisan lankapuhelinliittymä. Laskut liittymästä juoksivat kuitenkin kokoajan jopa sen jälkeen kun edunvalvonta oli jo myynyt liittymän haltijan asunnon pois. Nyt vasta kuolinpesän asioita jouduttiin hoitamaan, huomattiin että vaikka henkilön kuolemasta on jo yli 2 kk laskuja liittymästä tulee edelleenkin.
    Tietenkin edunvalvonnan olisi luullut ymmärtävän sulkea liittymä viimeistään siinä vaiheessa kun myivät asunnon, mutta eivätpä kellot sielläkään soineet vaan jatkoivat laskujen maksua.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Siinä vaiheessa, kun meille tulee tieto sopijan kuolemasta, lähtee hänen osoitteeseensa automaattisesti omistussuhteenmuutoslomakkeet ja tieto siitä, että palvelut irtisanoutuvat automaattisesti ellei muutosta omistussuhteeseen tehdä.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Ja laittaa tietoa myös siitä, että miten liitymän voi em. tapauksessa siirtää omalle nimelleen.

    Jos nimittäin se perheenjäsen kuolla kupsahtaa, jonka nimissä kaikki perheen liitymät on. Näin ei leski ja lapset tjms. jää ilman mitään puhelin- ja/tai nettiyhteykssiä sen 14 vrk:n kuluttua, jos/kun Elisa katkaisee piuhat/liittymät.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Hieno homma,jos saatte ohjeet näkyville. Tänks!
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +1
  • ?

    Tuosta olisi tosiaan hyvä olla tietoa myös ulkoisilla sivuilla. Laitan asiasta palautetta eteenpäin.

    Tieto väestörekisteristä pitäisi tulla automaattisesti, mutta itse olen aina sen varmistamisen kannalla. Tieto tulee joskus myös normaalia myöhemmin, jolloin laskutus juoksee. Toisaalta liittymä ei välttämättä ole edesmenneen omissa nimissä, jolloin irtisanominen ei tapahtu itsestään muutenkaan. :)

    Tuo kahden viikon irtisanomisaika perustuu käsittääkseni normaaliin käytäntöön, sekä omaisille annettavaan harkinta-aikaan. Edesmenneen henkilön omistuksessa ollut liittymä on voinut olla toisella henkilöllä käytössä. Hän ehtii siten siirtää sen itselleen, eikä liittymä sulkeudu heti. Samoin edesmenneen puoliso voi haluta siirtää laajakaistan omiin nimiinsä uuden liittymän avaamisen sijasta. 
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Teille siis tulee aina ilmoitus väestörekisteristä. Sama käytäntö ei vissin o kaikilla operaattoreille. Mutta hyvähän tuo on tietää.

    Voisi tuon kuitenkin laittaa selkeänä ohjeistuksena sivuille, eikä vaan täällä palstalla. Koskaan ei tiedä kenellä on asia edessä ja taas haetaan tietoa miten toimia. Kun tieto teille tulee, niin miksi ei suljeta liittymää heti, vaan odotetaan vielä pari viikkoa ?
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +1
  • ?

    Kuolemasta tulee yleensä parin viikon aikana ilmoitus väestörekisterin/Postin kautta. Silloin omistuksessa olevat liittymät/sopimukset ajastetaan sulkeutumaan 14 vuorokauden kuluttua. Ilmoitus voi toki viivästyä tai jäädä virheen vuoksi tulematta, joten irtisanominen on siksi hyvä myös varmistaa soittamalla.  

    Kuolintodistuksia ei vaadita irtisanomiseen,  mutta luotonhallinta ottaa tarvittaessa yhteyttä pesänhoitajaan:)
  • Käyttäjätaso 7
    Manipenni kirjoitti:
    Joskus muistaisin hämärästi lukeneeni jostain, että vaatisi kuolintodistuksen. Tästä aiheesta kyllä voisi vaikka ohjesivuille laittaa selkeän ohjeen, miten toimia ko tapauksissa. Itse ainakaan en löytänyt pikaisella haulla mitään edes googlesta.

    Kuolin-/virkatodistuksen ainakin vaatii. Mahdollisesti myös todistuksen, että on kuolinpesän puolesta valtuutettu hoitamaan asioita. Mutta tosiaan, auttaisi varmasti kaikkia osapuolia, jos tieto tarvittavista asiakirjoista olisi ohjesivuilla.

    (ei noilta asiakastukisivuilta mitään löydäkään muuten kuin googlen avulla)
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +2
    Nyt "putosin" ku eno siitä kuuluisasta veneestä. Siis miten " osa irtisanoituu automaattisesti" , mutta suositellaan yhteydenottoa? Jos ei ota yhteyttä, niin miten automaattisesti irtisanoutuu ja mikä osa ? :smileyshocked:

    Joskus muistaisin hämärästi lukeneeni jostain, että vaatisi kuolintodistuksen. Tästä aiheesta kyllä voisi vaikka ohjesivuille laittaa selkeän ohjeen, miten toimia ko tapauksissa. Itse ainakaan en löytänyt pikaisella haulla mitään edes googlesta.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Riippuen palveluista osa irtisanoituu automaattisesti, mutta suositellaan läheisen yhteydenottoa asiakaspalveluumme joko puhelimitse tai myymälän kautta. Ei ole ongelmaa tässä kunhan meihin vaan yhteyden saa vielä varmistuksena.
  • Osallistu keskusteluun