Vastattu

Miten saan 050-numeroisen liittymän?

  • 25 syyskuu 2018
  • 16 kommenttia
  • 1855 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
  • Tietotoimisto
  • 1011 kommenttia
Takaa-ajatuksena tässä, että saisin multa vanhentuneen latausliittymän mukana anastetun Radiolinja-numeron takas, mut myös ihan yleisellä tasolla:

Pitääkö olla Y-tunnus ja ottaa Elisan yritysliittymä?
Voiko tällöin valita minkä tahansa "vapaan" numeron?
Kuten vaikka mä voisin ottaa ton mun vanhan numeron?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi LeonM 25 syyskuu 2018, 17:49

Elisan yritysliittymää ei tietääkseni myydä kuluttajalle ilman Y-tunnusta. Kuluttaja-aasiakkaalle tarjotaan Saunalahti nimellä erilaisia laskutusmalleja sekä latausliittymiä ja anonyymejä kioskiprepaideja.

Vapaa numero elisan numeroavaruudesta on mahdollista avata kenelle tahansa, joka ei ole holhouksen alainen. Suljettua liittymänumeroa ei luovuteta puolen vuoden karenssiaikana uudestaan kiertoon. Jos latausliittymäsi sulkeutumisesta on alle 6 kk:tta tai se on edelleen vapaana niin, voit saada sen takaisin. Ota yhteyttä aspaan tai vieraile elisan myyntipisteessä.

Elisa teletoimijana hallinnoi numeroavaruuttaan, ei sillä ole merkitystä, jos sulkeutunut liittymänumerosi oli aiemmin "elisalla". Samaa puljua se on kuin kuluttajabrändi 'Saunalahti' kökköine yhtenäistettyine bulkkiliittymineen.

Viestintäviraston mukaan mikään ei estäisi operaattoreita avaamasta suoraan kilpailijan liittymäavaruudesta "vapaata" numeroa. Rajoitteena lienee herrasmiessopimus sekä mahdollisesti kömpelöt operaattorin tiedonhallinnointijärjestelmät. Yksittäisestä käytössäolevasta matkapuhelinnumerosta teletoimija maksaa viestintävirastolle noin 50 snt:ä hallinnointimaksua.
Katso alkuperäinen viesti

16 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Elisan yritysliittymää ei tietääkseni myydä kuluttajalle ilman Y-tunnusta. Kuluttaja-aasiakkaalle tarjotaan Saunalahti nimellä erilaisia laskutusmalleja sekä latausliittymiä ja anonyymejä kioskiprepaideja.

Vapaa numero elisan numeroavaruudesta on mahdollista avata kenelle tahansa, joka ei ole holhouksen alainen. Suljettua liittymänumeroa ei luovuteta puolen vuoden karenssiaikana uudestaan kiertoon. Jos latausliittymäsi sulkeutumisesta on alle 6 kk:tta tai se on edelleen vapaana niin, voit saada sen takaisin. Ota yhteyttä aspaan tai vieraile elisan myyntipisteessä.

Elisa teletoimijana hallinnoi numeroavaruuttaan, ei sillä ole merkitystä, jos sulkeutunut liittymänumerosi oli aiemmin "elisalla". Samaa puljua se on kuin kuluttajabrändi 'Saunalahti' kökköine yhtenäistettyine bulkkiliittymineen.

Viestintäviraston mukaan mikään ei estäisi operaattoreita avaamasta suoraan kilpailijan liittymäavaruudesta "vapaata" numeroa. Rajoitteena lienee herrasmiessopimus sekä mahdollisesti kömpelöt operaattorin tiedonhallinnointijärjestelmät. Yksittäisestä käytössäolevasta matkapuhelinnumerosta teletoimija maksaa viestintävirastolle noin 50 snt:ä hallinnointimaksua.
Käyttäjätaso 7
Elisan yritysliittymää ei tietääkseni myydä kuluttajalle ilman Y-tunnusta. Kuluttaja-aasiakkaalle tarjotaan Saunalahti nimellä erilaisia laskutusmalleja sekä latausliittymiä ja anonyymejä kioskiprepaideja.

Vapaa numero elisan numeroavaruudesta on mahdollista avata kenelle tahansa, joka ei ole holhouksen alainen. Suljettua liittymänumeroa ei luovuteta puolen vuoden karenssiaikana uudestaan kiertoon. Jos latausliittymäsi sulkeutumisesta on alle 6 kk:tta tai se on edelleen vapaana niin, voit saada sen takaisin. Ota yhteyttä aspaan tai vieraile elisan myyntipisteessä.

Elisa teletoimijana hallinnoi numeroavaruuttaan, ei sillä ole merkitystä, jos sulkeutunut liittymänumerosi oli aiemmin "elisalla". Samaa puljua se on kuin kuluttajabrändi 'Saunalahti' kökköine yhtenäistettyine bulkkiliittymineen.

Viestintäviraston mukaan mikään ei estäisi operaattoreita avaamasta suoraan kilpailijan liittymäavaruudesta "vapaata" numeroa. Rajoitteena lienee herrasmiessopimus sekä mahdollisesti kömpelöt operaattorin tiedonhallinnointijärjestelmät. Yksittäisestä käytössäolevasta matkapuhelinnumerosta teletoimija maksaa viestintävirastolle noin 50 snt:ä hallinnointimaksua.

Olin tänään yhteydessä Sauniksen aspaan. Saunis ei kuulemma "pysty" tarjoamaan 050-numeroita.
Elisa taas ei tarjoa kuluttajaliittymiä. Päättele tästä sitten. Yrityspuolen chatti-aspa lupasi laittaa mailia, että onko numero saatavilla, mutta eipä ole kuulunut. Ei varmaan nappaa vaiva yhden liittymän takia. Annoin nille mun toiminimen Y-tunnuksen.
Ytj kertoo, että Saunalahti sulautui Elisaan 31.12.2011.
Vaikea uskoa, että myyntipisteessä osattaisiin jotenkin "enemmän". Liittymä, jossa numeroni oli, oli mennyt kiinni tammikuussa, joten yli 6kk numero ollut "käyttämätön".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
En usko tuohon Sauniksen aspan tarinaan. Se liittymämyynnin perusaspa ei ilmeisesti kykene poimimaan vanhaa numeroasi nykyisestä myyntijärjestelmästä, joka arpoo vapaita numeroita listalta kuten kuka tahansa meistä voi todeta avaamalla uutta liittymää netissä.

Tarvitset oikeasti apua joltakin muulta taholta elisa Oyj:stä. Ei sitä perusjantteria siellä myyntiaspassa ole koulutettu tilannettasi varten, eikä hän välttämättä edes tajunnut puhelimessa mitä ajoit takaa. Soppaa sekoittanee se, että numerosi on ollut Y-tunnuksen takana, jolloin vanha numerosi ei yksilöidy henkilötunnuksellesi.

Toisaalta nyt kuusi (6) kuukautta on mennyt, eikä vanha numerosi ole enää varattuna kellekään. Jo se on edelleen vapaana niin, se voitaisiin yhtä hyvin avata hetullesi entisen Y-tunnuksen sijaan. Itse kävisin elisan liikkeessä, jossa voisin vääntää asian "rautalangasta".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Kannattaa olla yhteydessä tuonne yritys puolen aspaan:
010808088
Avoinna arkisin 8-16.30
Puheluhinta 8,35snt/puh + 16,69snt/min.

Kuluttajille tarkoitettu aspa ei välttämättä kykene tarjoamaan oikeanlaista apua.
Käyttäjätaso 7
Kannattaa olla yhteydessä tuonne yritys puolen aspaan:
010808088
Avoinna arkisin 8-16.30
Puheluhinta 8,35snt/puh + 16,69snt/min.

Kuluttajille tarkoitettu aspa ei välttämättä kykene tarjoamaan oikeanlaista apua.

Olin yhteydessä yritys-chatti-aspaan. Lupasivat laittaa mailia. Eivät laittaneet.
Käyttäjätaso 7
En usko tuohon Sauniksen aspan tarinaan. Se liittymämyynnin perusaspa ei ilmeisesti kykene poimimaan vanhaa numeroasi nykyisestä myyntijärjestelmästä, joka arpoo vapaita numeroita listalta kuten kuka tahansa meistä voi todeta avaamalla uutta liittymää netissä.

Tarvitset oikeasti apua joltakin muulta taholta elisa Oyj:stä. Ei sitä perusjantteria siellä myyntiaspassa ole koulutettu tilannettasi varten, eikä hän välttämättä edes tajunnut puhelimessa mitä ajoit takaa. Soppaa sekoittanee se, että numerosi on ollut Y-tunnuksen takana, jolloin vanha numerosi ei yksilöidy henkilötunnuksellesi.

Toisaalta nyt kuusi (6) kuukautta on mennyt, eikä vanha numerosi ole enää varattuna kellekään. Jo se on edelleen vapaana niin, se voitaisiin yhtä hyvin avata hetullesi entisen Y-tunnuksen sijaan. Itse kävisin elisan liikkeessä, jossa voisin vääntää asian "rautalangasta".

Numeroa ei ole ollut sidottu Y-tunnukseen. Se oli sauniksen latausliittymässä mun hetulla.
Poikkeuksellisesti kuvittelin, et kuluttaja-aspa tietää mitä puhuu ja siksi otin yhteyttä yritys-aspaan chatillä ja he eivät palvele ilman Y-tunnusta.
Voi meitä onnekkaita, jotka saivat aikanaan kuluttaja-asiakkaana Elisan kautta liittymän. Itsellä on vieläkin tänä päivänä 050-alkuinen puhelinnumero ja en tule tästä luopumaan.
Käyttäjätaso 7
050-numeroiden katoaminen ei ole vain yksittäisen aspalaisen käsitys:
https://www.facebook.com/elisasuomi/posts/1955556054488016?comment_id=1958811237495831&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

Rautalankaa tarvittanee aika paljon mukaan, kun Elisan liikkeeseen pistäytyy.
Voiko tosiaan olla, etttä kuluttajapuolen aspalaiset laukovat näitä totuuksia unohtaen yritysasiakkaat?
Mitä numeroita yritysasiakkaille nykyään tarjotaan?
Käyttäjätaso 7
Haluiskohan joku @elisa :lainen eli @palstatiimi selittää tämän numeroavaruuden katoamisen?
Eli yksinkertaisesti vastata otsakkeen kysymykseen?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Lähtökohtaisesti asiakkaan vika, että hän unohti maksaa liittymän jatkoajasta ja se ehti sulkeutua. Haluaisin silti myös kuulla elisan perustelun, jos kerran 050-alkuisia numeroita ei enää avata uudelleen?

Kyllä elisa Oyj maksaa viestintävirastolle edelleen vuotuista hallinnointimaksua kolmenumeroisesta 050- alkuisesta avaruudesta. Katso sivu 2.

Operaattorit maksavat hallinnointimaksuja käytössään olevista numeroista. Lista hallinnointimaksuista.

Jk/OT

Omassa tapauksessani sulkeutunut latausliittymänumero palautui lopulta toiselle operaattorille. Välissä ehdin jo tiedustella viestintävirastolta, kaunko numeroni saa jäädä killumaan ns. "välitilaan", koska ellu ei suostunut sitä enää itse avaamaan käyttööni (koska toisen operaattorin avaruus). Kovisteluni tuotti tulosta ja numero vapautui vielä samana päivänä, kun jätin selvityspyynnön viestintävirastoon. Tapauksessasi kyse on kuitenkin jostain muusta..


Pakko lainata tähän alle jonkun Muun(TM) mietelmä asioiden tilasta ja ratkaisuehdoksesta. 🙂

Käyttäjätaso 1
050-numeroisia liittymiä on ainoastaan saatavilla Elisan yritysasiakaspalvelun kautta. Tarvitset Y-tunnuksen Elisan yritysliittymää varten. Mikäli yrityksellä on joku vanha numero varattuna Elisalla yrityksen käyttöön, on numero satavilla. Muussa tapauksessa tulisi ottaa kokonaan uusi numero tai siirtää jo olemassa oleva numero toisen operaattorin kautta liittymällä 🙂
Käyttäjätaso 7
050-numeroisia liittymiä on ainoastaan saatavilla Elisan yritysasiakaspalvelun kautta. Tarvitset Y-tunnuksen Elisan yritysliittymää varten. Mikäli yrityksellä on joku vanha numero varattuna Elisalla yrityksen käyttöön, on numero satavilla. Muussa tapauksessa tulisi ottaa kokonaan uusi numero tai siirtää jo olemassa oleva numero toisen operaattorin kautta liittymällä :)
Eka lause kannattaa tiedottaa sinne saunis-aspaan.
Toinen lause on nyt jo useampaan kertaan todettu.

Sitten alkaa mystisempi osuus, mitä tarkoittaa "joku vanha numero"? Siis jos yrityksellä on ihan mikä tahansa Elisan numero käytössä? Vai että numeroita voi jotenkin "varailla" tulevaa käyttöä varten?

Aika tasan 48 tuntia arvottuaan, yritys-aspa kertoi, että multa tammikuussa pois otettu numero on nyt "varattu jo muualle käyttöön."
[ ref:_00D20pCAJ._5000J1PSHHC:ref ]
Case closed.
Heinäkuussa olisin siis voinut sen saada takaisin, jos olisin tiennyt tästä 6kk-karenssista.
Käyttäjätaso 4
050-numeroisia liittymiä on ainoastaan saatavilla Elisan yritysasiakaspalvelun kautta. Tarvitset Y-tunnuksen Elisan yritysliittymää varten. Mikäli yrityksellä on joku vanha numero varattuna Elisalla yrityksen käyttöön, on numero satavilla. Muussa tapauksessa tulisi ottaa kokonaan uusi numero tai siirtää jo olemassa oleva numero toisen operaattorin kautta liittymällä :)
Eka lause kannattaa tiedottaa sinne saunis-aspaan.
Toinen lause on nyt jo useampaan kertaan todettu.

Sitten alkaa mystisempi osuus, mitä tarkoittaa "joku vanha numero"? Siis jos yrityksellä on ihan mikä tahansa Elisan numero käytössä? Vai että numeroita voi jotenkin "varailla" tulevaa käyttöä varten?


Olen pahoillani mikäli et saanut asiakaspalvelusta heti oikeaa tietoa. Välitetään palautetta etiäpäin.

Minskuliini varmastikin tarkoitti tuolla vanhalla numerolla ns. pöytälaatikkoliittymää mikä on mahdollista ottaa käyttöön myöhemmin.
Käyttäjätaso 7
Tämähän mielenkiintoista. Paljonko moinen pöytälaatikkoliittymä maksaa?
Jos muuten yritän soittaa tuohon entiseen 050-numerooni, niin vastuas on "valitsemanne numero ei ole käytössä." Eli numero on tosiaankin "varattu" johonkin parempaan käyttöön kuin mitä mulla oli.
Käyttäjätaso 3
Numero voi olla poissa käytöstä kokonaan, ei välttämättä tarkoita että se olisi varattu. Henkilöasiakaspuolella uudet liittymät uusilla numeroilla avataan 045-alkuisina, 050-alkuista ei valitettavasti saa enää uutena avattua mikäli numero on irtisanottu tai se on muulla tavalla päättynyt. Pöytälaatikkoliittymää ei ns. uutena voi avata, tässä on varmasti tarkoitettu että yritys x on pitänyt numeron itsellään (ei siis irtisanonut), jolloin sen voi myöhemmin ottaa aktiivisempaan käyttöön.
Käyttäjätaso 7
Pöytälaatikkoliittymää ei ns. uutena voi avata, tässä on varmasti tarkoitettu että yritys x on pitänyt numeron itsellään (ei siis irtisanonut), jolloin sen voi myöhemmin ottaa aktiivisempaan käyttöön.
Kerrotko vielä miten numeron "voi pitää itsellään", ilman että se on "aktiivisessa käytössä"?

Tarkoitatko nyt vain koukeroisella kielellä, että liittymästä maksetaan kk-maksu eli kansan kielellä se "on auki"?
Vai onko Y-tunnus-puolella mahdollisuus varailla "passiivisia" eli ei-käytössä olevia numeroita, jollain akui olevan liittymän kk-maksua halvemmalla hinnalla?
Onko tämän nimi sitten "pöytälaatikkoliittymä"?

Osallistu keskusteluun