Vastattu

mobiilidata ei toimi


Sunnuntai aamuna herätessäni huomasin että mobiilidata ei toiminut enään. Normaali 4G merkki puhelimen ylälaidassa oli vaihtunut R merkkiin. Puhelimena LG nexus 5. Kävin kaikki asetukset läpi (APN oikea, sim-kortti on vanha), puhelin on käynnistetty useasti uudestaan. Ainut tapa millä sain datan toimimaan on kytkemällä roamingin päällee, joka ei ollut lauantaina päällä jolloin 4G toimi moitteettomasti. Roamingin käyttö tuntuu syövän akun melkoisen nopeasti. Häiriökartassa ei näyttänyt olevan mitään tällä alueella. Mistäköhän tämä johtuu? Tuntuu että muillakin ollut sama ongelma lähiäikoina.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 16 May 2016, 21:45

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

17 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Tässä aiheessa aivan sama ongelma.

Onko puhelin asentanut itseensä jotain päivityksiä ongelman ilmaantumisen aikoihin? Voisi selittää, miksi ongelma ilmaantuu nimenomaan jollain tietyllä mallilla.
Kotona puhelin on wlan yhteydessä, jolloin päivityksetkin latautuvat. Äskettäin päivitetyissä ovat Google ja puhelin päivitykset, mutta en osaa sanoa tulivatko la-su välisenä yönä. On sekin mahdollista.
Motorola Moto G:ssä sama homma. La tuli R.
Androidin toukokuun 2016 tietoturvakorjaukset asentuivat viime viikon lopulla. Itse huomasin ongelman Nexus 5:llä vasta tänään kun boottasin puhelimen.
Käyttäjätaso 1
Sama ongelma Sony Xperia Z3:lla. La-Su välisenä yönä pamahti R tauluun.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Onko luureihin tullut Android-päivitystä tms? Ainakin aloittajalla näyttäisi olevan tosiaan vanhemman mallinen sim-kortti joten mahdollisesti tässä on tullut nyt jokin yhteensopivuusongelma jonkin luurin päivityksen myötä. Voisitteko vielä muut lisätä asiakasnumerot profiileihinne jotta voin tsekata onko teidänkin kortit samaa vanhempaa mallia niin se kertoisi sitten selkeästi että syynä luultavasti on se simmi.
Ei ole tänne tullut mitään Android-päivitystä ja sama juttu mulla: La-Su -yönä tullut Roaming-ärrä näyttöön ja mobiilidata ei toimi, ellei erikseen salli dataroamingia. Kortti on vanhanmallinen (00000 -alkuinen numero). Lähdössä kohtapuolin Elisa-kauppaan korttia vaihtamaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Okei, jos tosiaan on vanhan mallinen kortti niin tuon kortin vaihdon pitäisi tilanne ratkaista. Tai nyt ainakin on tullut sellaisia keikkoja vastaan:)
Mitä Elisa on tehnyt viikonloppuna, että vanhat SIMmit olisivat yhtäkkiä lakanneet toimimasta?
Täällä oli samaa ongelmaa viikonlopun päivityksen jälkeen netti ei toiminut, LG:n ohjeiden mukaan tein tehdas asetusten palautuksen, mikä ei auttanut! Eli ilmeisesti simkortti ongelmaa..
Käyttäjätaso 1
Juu se ny ilmeisesti on sim ongelmaa kaikilla. Tais android muuttaa suojauspäivityksessään tuota tasoa eikä nämä ns. "roamaavat" vanhan mallin sim-kortit enää ole yksinään päteviä.
Kortin vaihdon jälkeen toimii taas.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Mitä Elisa on tehnyt viikonloppuna, että vanhat SIMmit olisivat yhtäkkiä lakanneet toimimasta?

Ei mitään. Sen sijaan Androidia operoiva Google on julkaissut tietoturvapäivityksen, mikä aiheuttaa ongelmia Elisan vanhanmallisten SIM -korttien kanssa. Eli nuo vanhat SIM -kortit + uusi päivitys = ongelma.

Uutta SIM -korttia vaikkapa lähimmästä myymälästä ja homma toimii taas, kuten Don MC tuossa jo aiemmin raportoi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Uuden kortin voi tilata myös OmaElisan kautta, tällöin myös aktivointi tapahtuu sitä kautta kun kortti postista tupsahtaa. Liikkeestä voi hakea kortin myös, siellä se aktivoidaan saman tien.
Käyttäjätaso 7
Uuden kortin voi tilata myös OmaElisan kautta, tällöin myös aktivointi tapahtuu sitä kautta kun kortti postista tupsahtaa. Liikkeestä voi hakea kortin myös, siellä se aktivoidaan saman tien.

Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta yleisestä mielenkiinnosta:

Onko tämä sim-kortinvaihto Elisasta johtuva eli asiakkaalle maksuton, vai asiakkaasta johtuva eli maksullinen?

Eihän se tietenkään ole Elisan vika, että asiakas käyttää Android-puhelinta ja Google tekee päivityksen, mutta toisaalta se ei ole myöskään asiakkaan vika että Elisan vanhat sim-kortit ovat tuolla tavalla "puutteellisia".
SIMmin vaihdoksi meni tosiaan.

Ja tämä vaihdettu SIMmi oli saatu viime kesänä 4G-siirtymisen yhteydessä, joten ei se kovin vanha ollut.
Minulla täysin sama ongelma korjaantui muuttamalla APN:ksi 'internet' (oli ennen 'internet.saunalahti'). Tämän jälkeen käynnistin vielä puhelimeni uudelleen.

Ei tarvinnut tilata uutta SIMiä (sieltä olisi kai vaan tullut uudet APN-tiedot) tai sallia roaming-dataa.