Kysymys

Mobiililaajakaista Plus | Päivitys 1M -> 2M | Kampanjaetujen menetys

  • 4 elokuu 2010
  • 3 kommenttia
  • 262 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Hei,

törmäsin oman Mobiililaajakaista Plus sopimukseni kanssa ikävään yllätykseen kun sopimuksen alussa päivitin liittymään paremmaksi, eli nopeammaksi ja kalliimmaksi, niin samassa rytäkässä menetin oikeuden sopimukseen kuuluneisiin 6 kk, 12 kk ja 18 kk ilmaisiin kk-maksuihin.

Avasin liittymän Mobiililaajakaista Plus 1 M 11.1.2009 ja kun se toimi niin hyvin, että päätin tuplata nopeuden, eli nostin nopeuden 2 Megaan ja muutoksen oma.saunalahdessa tein 4.2.2009, eli vajaan kuukauden sisällä Paketin toimituksesta. Nyt sitten on selvinnyt että olen saanut hyvityksen  syyskuulta, mutta en enää sen jälkeen, koska kamppanjaedut asiakaspalvelun mukaan häviävät tällaisessa nopeudenvaihdossa ja liittymän "päivityksessä parempaan" kuten järjestelmä kertoo. Lisäksi ihmettelen miksi tammikuussa avaamani liittymän 6 kk on ollut vasta syyskuu, mielestäni 6 kk täyttyy aikaisemmin? Jos liittymäni olisi avattu huhtikuussa, niin osuisi paremmin kohdalle syyskuun kanssa.

Toki minulla on edelleen ollut se sama sopimus, eli sopimukseen ei ole tullut muutoksia vaan luulin pelkästään päivittäväni kyseisen Mobiililaajakaistapalveluni nopeutta, enkä tiennyt että vaihdankin koko liittymää. Sopimusehdoissa ei ole mainintaa, että Pakettiliittymästä - Pakettiliittymään vaihtaessa (jonka siis ilmeisesti menin tekemään) ilmaiset kampanja kk-maksut eivät siirtyisi, puhutaan ainoastaan mahdollisista puhelinminuuteista, jotka eivät tällöin siirry, jollaisia tässä tapauksessa ei luonnollisesti edes ole koska kyseessä on mobiililaajakaista.

En ymmärrä myöskään sitä logiikkaa tai perustelua millä tässä tapauksessa kk-maksukampanja jäisi pois, koska olen vajaan kuukauden kuukauden sisällä vain nopeuden nostanut ja maksanut myös siitä lähtien myös korkeampaa kk-maksua. Laskutus tosiaan huomatti, että olen sen yhdenkin kuukauden saanut virheellisesti kampanjaedun, mutta sitä minulta ei ilmeisesti enää karhuta takaisin, kiitos tästä armosta.

Pyysin myös perusteluja missä kohtaa sopimusehdoissa on kyseinen kamppanjaetujen menetys mainittuna, niin sain vastauksen:

"Sopimusehdoissa ei erityistä kohtaa asialle ole, mutta asian tarkistettuani asia todella on näin eikä virhettä kohdallasi asian osalta ole tapahtunut."

Sopimusehdothan kertovat tarkasti näin:
...
Jos liittymätyyppi vaihdetaan toisesta Saunalahden liittymästä Saunalahti Palvelupakettisopimukseen, eivät liittymässä mahdollisesti olleet puheaika- ja kuukausimaksujen alennukset siirry Saunalahti Palvelupakettiin.
...
joka ei päde minun tapauksessani, koska kyseessä ei ollut kyseinen muutos, mutta sopimusehdot jatkavat:
----
Jos entinen liittymätyyppi on ollut myös pakettihinnoiteltu, käyttämättä jääneet puheluminuutit eivät siirry Saunalahti Palvelupakettiin, vaan Saunalahti suosittelee asiakasta tilaamaan vaihdon laskutusjakson päättymispäiväksi tai muuten käyttämään laskutusjakson puheluminuutit ennen vaihtoa.
----
mikä sekään ei valaise tapahtunutta.

Voisin kuvitella näin maalaisjärjellä, että Kuluttajaviranomaisten kanta tuolloin on aika selkeästi sellainen, että virhe on tapahtunut tuolloin operaattorin osalta, eikä asiakkaan mikäli tällaista tietoa asiakkaalla ei ole kerrottu.

Olisin kiitollinen mikäli joku vielä Saunalahdelta ottaisi virallisen ja lopullisen kannan tapaukseeni, ennen kuin alan viemään asiaa eteenpäin kuluttajasuojalaihin nojaten ja säästämme yhteiskunnan varoja ja vaivaa monelta taholta.

Ei niin ymmärtäväisin terveisin

Asiakaanne

3 kommenttia

Hei metska,

Palstan kautta emme voi hoitaa yksittäisiä asiakastapauksia, mutta koska profiilissasi oli asiakasnumerosi, välitin asiasi eteenpäin. Sinuun tullaan olemaan asian tiimoilta vielä yhteydessä asiakaspalvelun kautta.
Hei,

olenkin saanut nyt yhteydenoton asiakaspalvelusta ja sain lähes tyydyttävän vastauksen, mutta käsittely on siltä osin vielä vähän kesken. Edelleen minulle kerrottiin, että kampanjaedut ovat sopimuskohtaisia, eivätkä seuraa mikäli muuttaa liittymätyyppiä tai vaihtaa palvelupakettia, mutta odotan vielä sitä missä sopimusehdot niin kertovat.

Mitä tästä opimme, asiakkaat ovat tyhmiä tai jotain muuta on pielessä...

oma.saunalahti-palvelussa on valikossa kohta "GSM-liittymä", jonka kautta löytyvät GSM-liittymän tiedot sivulta "Liittymän tiedot" ja samaisella sivulla kohta "Palvelut", jossa listattuna GSM-liittymän lisäpalvelut, jossa näkyy myös Mobiililaajakaista Plus. Tällä sivulla kohdassa "Liittymän tiedot" on mahdollista vaihtaa GSM-liittymätyyppiä linkistä "Vaihda liittymätyyppiä". Tältä sivulta ei pääse tekemään muutoksia Mobiililaajakaista-lisäpalvelulle.

oma.saunalahti-palvelussa on myös kohta "Sopimukset", jossa näkyy voimassa olevat sopimukset. Samalla sivulla on linkki "Tuotteen päivittäminen", jonka kautta pääsee sivulle "Tuotteen päivittäminen". Sivu kertoo "Tällä sivulla voit päivittää Saunalahti-tuotteesi paremmiksi. Eri tuotteille on erilaisia päivitysvaihtoehtoja, alla näet eri vaihtoehdot listattuina. Valittuasi tuotteen voit seuraavalla sivulla valita hintavaihtoehdon ja tehdä muut tarkennukset, sekä vahvistaa tilauksen.". Sivu todella kertoo, että erilaisille tuotteille on olemassa erilaisia päivitysvaihtoehtoja, ei siis puhuta että täällä tilataankin kokonaan uusi tuote tai tehdäänkin liittymätyypinvaihto.

Mielestäni tuolloin asiakas voi todella luulla päivittävänsä tuotteensa ominaisuutta ja aiemmin kun valittavina oli vielä Mobiililaajakaista Plus liittymiä eri nopeuksilla tuli minulle myös käsitys, että tuolla tehdään nimenomaan muutos liittymän nopeuteen, koska ainoa päivitettävä asiahan oli nopeuden nosto.  Olipa sivulla nyt mitä tahansa, niin silti mielestäni sivulla oleva voi edelleen luulla vain päivättävänsä tuotetta, eikä vaihtavansa liittymätyyppiä tai vaihtavansa varsinaista sopimusta, koska sivulla ei missään vaiheessa puhuta liittymätyypinvaihdosta tai mistään vaihdosta, vaan ainoastaan olemassa olevan päivityksestä. Päivityskin tapahtuu vieläpä tämän olemassa olevan tuotteen tietojen kautta, eikä sopimuslistatasolla.

Minulle sanotaan, että olen vaihtanut liittymätyyppiä, niin en kyllä ole, vaan olen päivittänyt Mobiililaajakaista Plus lisäpalveluni nopeammaksi, enkä tahdo ymmärtää, että minut huijattiinkin tekemäänkin jokin "Palvelupakettiliittymätyyppivaihtosopimus" ::). Vaihtohetkellä tulee hyväksyä myös "Lisäpalvelun sopimusehdot".  Sopimusehdot eivät siis ainakaan toistaiseksi ole minun tapauksessa antaneet valaistusta, miksi kampanjaedut ovat jääneet minulta saamatta päivityksessä parempaan.

Saunalahden kannattaa miettiä miten käyttää termejä "liittymätyypin vaihto", "sopimuksen vaihtaminen" ja "tuotteen päivitys", jotta asiakkaatkin ymmärtävät varmasti oma.saunalahti-palvelussa pyöriessään, että vaihtavatko liittymätyyppiä, tekevätkö uuden sopimuksen, muuttavatko sopimusta tai päivittävätkö tuotetta, muuttavatko tuotetta tai vain jotain tuotteen ominaisuutta tai muuttavatko tai tilaavatko lisäpalvelua, palvelupakettia, liittymää vai sopimusta ja mihin kaikkeen tällaiset muutokset sitten voivatkaan vaikuttaa.

Eihän se tarvitse kuin yhtiön lakimiehet laatimaan tuotepäälliköiden ja oma.saunalahti-järjestelmäkehittäjien kanssa yhteistä selkeää järjestelmää, kieltä ja termistöä niin asiakkaat ja varmaan myynti-, laskutus- ja asiakashenkilöstökin kiittää ...joo tiedän... 😉
Hei,

en ole saanu asiakaspalvelulta vastausta 9.8. oma.saunalahdessa lähettämääni viestiin, josta myös muistutin 19.8. eli ensiviikolla joutunen turvautumaan valitettavasti kuluttajaviranomaisiin.

Saunalahti tarjoutui asiakaspalvelullisista syistä korvaamaan pois jääneet kk-etuni, mutta ne korvattaisiin nykyisen liittymämaksun mukaisesti, eikä niiden maksujen suuruisina, jotka minulla olivat silloin kun vapaat kuukaudet olisivat pitäneet tulla. Olen päivittänyt Mobiililaajakaistan elokuussa 2010 Nopsaksi, mutta kk-maksuhyvitykset olisivat sopimuksemme mukaisesti pitäneet olla jo ennen heinäkuuta 2010. Lisäksi kysyin tarkennusta missä kohtaa sopimusehdoissa on se maininta, että tekemäni muutos aiheuttaa kk-maksuedun poistumisen.

Osallistu keskusteluun