Kysymys

Mobiililaajakaista tökkii älypuhelimissa

  • 7 syyskuu 2011
  • 15 kommenttia
  • 2299 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Laitetaan tämä nyt vaikka tänne, koska vika jatkunut jo kolmatta viikkoa. Eilen jälleen annettu uusi tiedote, edellinen tuli 25.8.

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3783

Milloin mahdetaan saada kuntoon? Eikö toimimattomasta liittymästä kuulu saada hyvitystä? Missä menee raja?

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Raja menee siinä, kuinka kauan asiakkaat jaksavat "kärvistellä" ongelmien kanssa. Jokainen voi äänestää jaloillaan, paitsi me/ne onnelliset jotka on sidottu operaattoriin jollakin kytkyllä. Tai voidaan mekin äänestää, mutta tulee vaan sitten kalliimmaksi  😉
Käyttäjätaso 2

Laitetaan tämä nyt vaikka tänne, koska vika jatkunut jo kolmatta viikkoa. Eilen jälleen annettu uusi tiedote, edellinen tuli 25.8.

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3783

Milloin mahdetaan saada kuntoon? Eikö toimimattomasta liittymästä kuulu saada hyvitystä? Missä menee raja?


Hei keppi08!

Vaikka tiedote Saunalahden sivuilla on yleinen, tulisi sinun tehdä asiasta erillinen vikailmoitus numeroon (09) 4243 0730 jossa vika voidaan rajata.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Voinhan mä tehdä tuostakin. Viime viikolla jätetty vikailmoitus toisesta mokkulaliittymästä ja tulos oli katvealue(korjataan jos korjataan syksyn aikana), itse asun saman tukiaseman lähellä joten suurin syy lienee tuo katve/tukiaseman tukkoisuus ja siihen lisätään vielä tämä yleinen ruuhka-aikana tapahtuva tökintä. Onhan siinä sitä. Eilen jätetty omasta multisimistä vikailmoitus Porin keskustan alueelta, yhteys katkoo kymmeniä kertoja päivässä.
Ikävää että itsellä/perheenjäsenillä toiminut kaikki todella hyvin 1-1,5 vuotta, mutta nyt joutuu kaikista laittamaan vikailmoitusta.


Laitetaan tämä nyt vaikka tänne, koska vika jatkunut jo kolmatta viikkoa. Eilen jälleen annettu uusi tiedote, edellinen tuli 25.8.

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3783

Milloin mahdetaan saada kuntoon? Eikö toimimattomasta liittymästä kuulu saada hyvitystä? Missä menee raja?


Hei keppi08!

Vaikka tiedote Saunalahden sivuilla on yleinen, tulisi sinun tehdä asiasta erillinen vikailmoitus numeroon (09) 4243 0730 jossa vika voidaan rajata.


Vikailmoitukseen onkin mukava soittaa, kun arvioitu jonotusaika on 20 minuuttia. Vähintään. Kun sitten vielä tietäisi, onko vika tuo yleinen "älypuhelinten internet-yhteyksien ruuhka-aikojen vika" vai häiriökarttaan kotiseudulleni 31.8.2011 alkaneeksi merkitty vika, vai kenties molemmat. Milloinkohan Saunalahdelle / Elisalle saadaan töihin joku, joka voi tehdäkin noille vioille jotain, eikä vaan ilmoittele niistä nettisivuilla...?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Radiokapasiteetti on rajallinen. Tässä muutama niksi:

- Jos haluat edullisen ja toimivan netin -> ei voi olla samassa lauseessa/paketissa.
- Jos haluat nettiyhteyden kotiin, mobiililaajakaista ei ole oikea vaihtoehto, jos varmatoiminen ADSL-, valokuitu- tai kaapeliyhteys on saatavilla.
- Älypuhelimeen ota hitain mahdollinen mobiililaajakaista. Toimii varmasti (lähes) kaikkialla mainitulla nopeudella etkä maksa liikaa.
- Jos mobiililaajakaista toimii alueellasi hyvin nyt, käytä sitä pääyhteytenä, varaudu kuitenkin siihen, että tulevaisuudessa ei tulekaan olemaan näin.

Miksi sitten ylipäätään mobiiliyhteydet hidastelevat? Mainostettu liikaa maksiminopeuksia edullisesti.

Siispä vinkit operaattoreille, älkää mainostako mobiililaajakaistaa jatkuvasti ja tähän sävyyn: "netti siellä missä sinäkin", "nettiin maksiminopeudella huippuedullisesti", "mokkulalla nettiin helposti" tai siihen rinnastettavia ilmaisuja.

- Lisäksi 4,90 0.5M-nopeus ja 9,90 1M-nopeus on ok, mutta miksi maksiminopus on vain 4 euroa edellistä enemmän?

Järkikin sen sanoo, että "halpa rajaton yhteys kiinnostaa" ja sen jälkeen kaikki ostaa sitä, kun ei ole mitään järkeä ostaa hitaampaa (vertailkaa hinta vs. hyöty -periaatteella).

Nyt Saunalahti miettikää olisiko aihetta korottaa hintaa. Vaikkapa 13,90 -> 17,90 kk ja samaa koskee myös DNA:ta. Jos näin teette, moni ei osta mobiililaajakaistaa, okei, se ei ole teiltä pois koska henkilö voi edelleen ostaa 1M tai vaikka kaapeliyhteyden, jos saatte niiden hintoja vastaavasti alemmas.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Valitettavasti joudun myös lisäämään oman ääneni?

Alue Tampere Peltolammi ja ennen ei tätä ongelmaa ollut. Nyt reititin kadottaa yhteyden jopa USEITA kertoja päivässä ja takaisin yhdistämisessä hakee ja hakee verkkoa, mutta netti ei aukea. Nettikuvakkeen vieressä varoituskolmio. Tässä vaiheessa ei auta langattoman verkon uudelleenyhdistäminen. Pitää vähintään buutata reititin ja silloinkin langattomaan verkkoon saa yrittää ydhistellä useita kertoja ennen kuin lopulta pääsee nettiin! Viimeksi tätä on tapahtunut ihan hetki sitten. Aiemmin ei ole tällaista ollut, jokohan on täälläkin myyty liittymiä yli kapasiteetin? Helmikuussa 2012 täyttyy vuosi mokkulan kanssa, sitten toinen vuosi kun menee, täytyy harkita mitä sitten käyttelee, jos ongelma jatkaa esiintymistään.

Älypuhelimessakin välillä Spotify tahmaa jopa 3G-alueella, jolloin dataa EI LIIKU lainkaan. Välillä odotus auttaa, joskus biisin skippaus pakottaa netin toimimaan. No joo, minulla on hitaimmat mahdolliset mobiililaajakaistat eli 5 euroa 0.5M-yhteydestä joka toimii ihan siedettävästi on ihan kohtuullinen summa ja mielellään makselen, mutta ongelmat ottavat pannuun. Nykyään myös Elisan verkossa on alkanut Spotify-musiikki pätkiä yhä useammin ihan missä päin tahansa Tamperetta. Keskustassa varsinkin. Onko muilla samanlaista ongelmaa? Sopmiuksesta toki pääsisin eroon melko helpolla, mutta kun talon vakioliittymä on ihan pers**stä, kun on 6-20 % packet lossia... Mobiililaajakaista puhelimessa on sinänsä hyvä ja jatkan käyttöä. :(

Tulevaisuudessa täytyy katsoa varmaan kaapelimodeemia tai ADSL:ää.

Kommentteja?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

...Alue Tampere Peltolammi ja ennen ei tätä ongelmaa ollut. Nyt reititin kadottaa yhteyden jopa USEITA kertoja päivässä ja takaisin yhdistämisessä hakee ja hakee verkkoa, mutta netti ei aukea. Nettikuvakkeen vieressä varoituskolmio. Tässä vaiheessa ei auta langattoman verkon uudelleenyhdistäminen. Pitää vähintään buutata reititin ja silloinkin langattomaan verkkoon saa yrittää ydhistellä useita kertoja ennen kuin lopulta pääsee nettiin! ...


Kuinka tarkalla "virityksellä" modeemi on siinä routterin p_ssä? Signaalin ja solujen suhteen? Aikoinaan kertyi runsaasti kokemuksia vastaavanlaisesta tökkimisestä, kun modeemin sijaintiin tunki useita lähes samanlaisia signaaleja. Kun modeemi "parhaimmillaan" rupesi arpomaan 6-7 solusta, sekosi myös routteri. Tuollainenkin ongelma on mahdollinen, kun mobiiliksi tarkoitettuja laitteita käytetään kiinteän tapaan ja yhteyden varmistamiseen tarkoitettu automatiikka "lyö näpeille".

En vielä "tällä syönnillä" usko, että ruuhkautuminen tulisi näkyviin yht'äkkiä (eilen toimi, tänään ei). Pikemminkin epäilyttää (jos muutos jää pysyväksi), että verkon rakenteeseen on tehty muutoksia (antennisuuntaukset, uudet tukarit tms.). Aika on jopa otollinen tuollaisille muutoksille, kun näin sulan maan aikaan verkon päivitys käy kuumimmillaan ja saattaa DC-päivityskin tuoda eteen muutostarpeita.

Liikkeellä oltaessa älyttömien äly-luurien lisääntyminen varmasti näkyy ja eritoten suuremmissa kaupungeissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Routerissa 10 sentin USB-johto, jonka perässä ZTE MF668 nettitikku. Laite TeleWell 3G Router.

Nyt ei ole hetkeen taas tullut sitä punaista varoituskolmiota. Kuitenkin pätkimistä esiintyy ajoittain edelleen, saattaa kotikoneella tehdä muutaman kerran tunnissa sen että Spotify lakkaa soimasta ja muutaman sekunnin jälkeen soi taas. Sama liikkuessa tekee Spotify kännykän mobiililaajakaistalla.

Asiat näillä yhteyksillä hoituu, joten saa toistaiseksi riittää. En halua operaattoria vastaan mitään taisteluja käydä, kun en näe kuitenkaan näitä ongelmia kovin suurina. Muutaman kerran kuukaudessa jaksaa modeemin buutata.

Onko muuten muilla samanlaisia havaintoja kun käytätte Spotifyä Elisan verkossa joko kotona tai sen ulkopuolella?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Elisa on korjannut Tampereen verkkonsa, sillä Spotify ei enää pätki ulkoillessa. Myöskin tiedonsiirto on taas parantunut yleisestikin, huomattavasti vakaammin toimii.
Ei ole data oikein hankkinut kulkea tänään Nokia E7:n kautta 3G verkossa. Ei Laviassa, ei Turussa vaikka puhelin näyttää kolmea 3G-tolppaa. GSM-verkkoon siirtyminen auttoi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tällä ja ensi viikolla luvassa korjaus, parempi olisi. http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3903
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Tällä ja ensi viikolla luvassa korjaus, parempi olisi. http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3903


Tuossakin tiedotteessa kerrotaan vain älyluurien yhteydenmuodostusongelmista ruuhka-aikoina, mutta samaa on esiintynyt viimeaikoina myös tikku-yhteyksissä. Ja vielä niin, että verkkoyhteys syntyy nopeasti, mutta internet-yhteyttä ei. Kun muutaman kerran laittaa yhteyttä poikki ja uudelleen päälle, saa lopulta myös internet-yhteyden eikä nopeuksiakaan voi moittia. Tuntuu, ettei ongelma välttämättä ole 3g-verkossa vaan jossakin muualla...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1


Tällä ja ensi viikolla luvassa korjaus, parempi olisi. http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=3903


Tuossakin tiedotteessa kerrotaan vain älyluurien yhteydenmuodostusongelmista ruuhka-aikoina, mutta samaa on esiintynyt viimeaikoina myös tikku-yhteyksissä. Ja vielä niin, että verkkoyhteys syntyy nopeasti, mutta internet-yhteyttä ei. Kun muutaman kerran laittaa yhteyttä poikki ja uudelleen päälle, saa lopulta myös internet-yhteyden eikä nopeuksiakaan voi moittia. Tuntuu, ettei ongelma välttämättä ole 3g-verkossa vaan jossakin muualla...


Juurikin näin. Itsellä on sisässä vikailmoitus juuri koskien tikkua. Käytössä äidilläni, joka ei todellakaan yhdistele yhteyttä kymmeniä kertoja päivässä saadakseen mokkulan toimimaan vartiksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Nostetaan tätä ketjua.

Nyt on yhteydet pelanneet kunnolla. En muista koska viimeksi pätki Spotify. Välillä pätkii, mutta aika harvoin on katkoja suoratoistettavassa musiikissa.

Erityisen tyytyväinen olen Miniin. Säilyttäkää se valikoimissa! Juurikin sopiva nopeus älypuhelimeen ja edukas.

Minun oma SGS i9000 toimii 7M/3M asti, joten Nopsasta siinä ei saa täyttä hyötyä, koska olen saanut mokkulalla jopa 16/3 nopeuksia. Megabitin nopeus ei taas ole tarpeen, sillä käytän kännykän nettiä satunnaisesti, joskus enemmän, joskus vähemmän - mutta en läheskään joka päivä.

Nettitikulla dataa liikkuu reippaammin, kun on ainoa nettiyhteys kotona.

Joka tapauksessa hyvin on toiminut ja suosittelin Saunalahtea siskollenikin, joka ostamassa älypuhelimen ja vaihtamassa Sonerasta Saunalahden Norppa+ ja Mobiililaajakaista Miniin.

Vanhemmat eivät vaihda, kun he ovat juurikin näitä "Sonera on luotettava" -ihmisiä ja maksavat mielellään liikaa, kun eivät uskalla halvempia kokeilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Alueellani ollut paha ruuhka elokuusta lähtien(välillä tukiasemassa vikaa), tehty useampi vikailmoitus. Viimeksi eilen ja tänään jälleen teknisestä samaa viestiä kuten syksyllä: alueellanne on edelleen ruuhkaa, pyrimme parantamaan tilannetta nopeasti. Voisiko saunalahti vastata mitä tarkoittaa nopeasti? Vuosi? 10 vuotta?

Osallistu keskusteluun