Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Nanonano
Katso alkuperäinen viestiNetti hidastuu joka yö
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Kyse todennäköisimmin mobiilipuolella tukiasemissa harrastettavasta korkeampien taajuuksien sammuttamisesta virransäästön merkeissä eli optimoinnista. Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä, että käyttämäsi tukiasemasolun korkeampia taajuuksia esim. 1800 MHz tai 2600 MHz, ei sammutettaisi öisin. Nopeuttaa asiointia, mikäli osaat kertoa, mistä solusta on kyse. Osasta päätelaitteita pystyy solun tunnuksen katsomaan riippuen ohjelmistosta.
Tähän optimoinnista johtuvaan nopeuksien ja/tai yhteyden kokonaan toimintansa yöaikaan menettämisen ihmettelyyn törmää omien havaintojeni mukaan lisääntyvissä määrin. Olisiko operaattorilla aika tästä jo tiedottaa tarkemmin yleisellä tasolla? Liikenteenhallintamenetelmistä ja mobiiliverkon optimoinnista ruuhkatilanteissa löytyy kyllä googlettamalla Elisan omia julkaisuja ja ulkopuolisten printtimedioiden julkaisuja, mutta kyseisestä virransäästöasiasta ja sen aiheuttamasta tukiasematoimintojen alasajosta hiljaiseen yöaikaan ei kerrota suoraan missään.
Kyllähän nuita sammutellaan yöksi DNA:llakin
Minua ei haittaa, koska DNA 1 Mb/s 4G joka toutuu päivin ja öin. Monia ei tyydytä että verkkoja ajetaan alas ja päivällä palvelutaso muuttuu oleellisesti heikommaksi. Monia vuosia ihmisille on toitotettu, että öisin on eniten kapasiteettia mobiiliverkoissa, kunnes resursseja alettiin sammuttelemaan. Nyt tuntuu olevan päiväsaikaan eniten kapasiteettia verkoissa.
Tukiasemien sammuttamisia operaattorit perustelevat sähkön säästöllä ja nyt on erilaisia kampanjoitakin, kuten joukkoja viisaita nuoria, joiden mukaan ilmastolakkoilu on perusteltua. Tämän nojalla sitten sähköä pitäisi säästää, autoilua vähentää ja kävellä töihinkin.
Minulla käytössä 50 megan 4G Elisalta, siinä en ole huomannut hidastumista, mutta en ole vielä päässyt sitä käyttämään yöaikaan, sillä Huawei B525S ei sijaitse kotonani vaan muualla.
Nyt soi Oskar Hänninen - Seven Sins (Operation RAW Anthem) (Extended Mix).
Kun soitat Elisalle, vaadi niitä puheluita hyvitetyksi. Minä soitin Elisalle, vikapalveluun 30 minuuttia jonotin ja puheluineen kaikkineen. Esivastaaja uhkasi Omagurulla, sanoin että tekniseen kiitos. Siellä ei tullut selvyyttä asiaan, hyvitin puhelun jonotuksineen.
Viasta ilmoittaminen ei saisi maksaa.
Ihmiset eivät vain tiedä mitä heille kuuluu, eli ilmainen vikailmoitusnumero.
Tai perusmaksullinen GSM tai tiettyyn rajaan asti. Vikapuolelle tuostakin pitää ilmoittaa, jos netti lagaa öisin, koska taajuuksia vedetään alas. Puhelu tietysti korvaukseen, jokainen sentti.
Minun puheliittymä tulee jäämään myös vuodelle 2020 pinkkiin verkkoon, yksi syy oli toki edullisen kampanjan jatkaminen, siis liian edullisen. Toinen on tämä Ilmainen vikapalvelunumero. Kun minä soitan pinkille ilmaiseksi vikapalveluun vika-asiassa, ei tarvitse käydä sitä prosessia että hyvittäkää puhelu. Vähentää niin paljon stressiä, kun se puhelu on valmiiksi maksuton kaikista liittymistä. Se on minusta hyvää palvelua.
Olen samaa mieltä, että netin pitää toimia myös öisin.
Ei ole mitään järkeä siinä netin huonontamisessa yöaikaan.
On monia työtä tekeviä yöaikaan yms. Monet koneet pauhaavat 24/7. Masentuneet ja ahdistuneet valvottelevat ja käyttävät Elisankin mobiililaajakaistoja.
Kaikkien netti huononee yöaikaan.
Näillä Elisan nykyhinnoilla pitäisi pitää kaikki taajuudet käytössä 24/7, tai sitten hintoja saa laskea aika reippaasti, mikä sitten paremmin vastaisi palvelun tasoa etenkin yöaikaan.
Nyt soi Lowriderz feat. LePrince - Jungle Warrior (Radio Edit).
Pitäisikö sitten eritellä se aihe/kysymys kiinteälle osastolle?
Tässä kun jutellaan erityisesti mobiilin sammuttamisesta öisin keilojen osalta.
Nyt soi Transfarmers feat. MC The Russian - Impact (Radio Edit).
Peräänkuuluttaisin edelleen, että olisiko operaattorilla tarpeen tiedottaa tästä ominaisuudesta tarkemmin ihan yleisellä tasolla ja tiedottaa myös, miten sammuttelun saa lakkaamaan, jos tarvitsee korkeata palvelutasoa muuten hiljaiseen liikennöintiaikaan?
Olisi. Koska nyt kun sain tämän tietooni, niin meni suunnitelmat korvata talouden kiinteä nettiyhteys nopeammalla ja huomattavasti kalliimmalla 5G-yhteydellä. Netin pitää toimia 24 tuntia vuorokaudessa samalla tavalla eli täysin kunnolla, sellaisena kun se myytiin asiakkaalle, jokaiseen vuorokauden aikaan.
Löysin tämän ketjun, kun aloin etsimään veljeni raportoimaa ongelmaa Elisan mobiilinetissä, eli hidastelua. Tämä hidastelu tietenkin alkoi sen jälkeen, kun ei ostanut kotiin kiinteää nettiä, jota Elisalta tarjottiin. Hän teki virheen siinä, että rehellisesti kertoi miksi. Eli siksi, että mobiilinetti puhelimesta on täysin riittävä.
Tämä hidastelu öisin pitäisi ilmoittaa niissä liittymien kyljessä, edes sillä pienellä tekstillä. Mutta mitä voidaan olettaa, kun ei niiissä nykyään edes kerrota upload-kaistan nopeutta ja se downloadikin on vain “teoreettinen maksimi”. Se upload-kaistan nopeuskin on nykyajan netin käytölle yhtä oleellinen numero kun se download-kaistakin.
Aloin tuota 5G:tä kotiin miettimään juuri sen nopeamman upload-kaistan takia, kun nykyisessä kiinteässä on 100/10 numerot. 10 megan uploadilla ei tee yhtään mitään vuonna 2020. Huvittaa se, että mobiilinettinikin upload on yleensä 2,5 kertaa nopeampi, mutta downloadi sitten vastaavasti puolet hitaampi parhaana päivänä.
Vaikka nykyään nukunkin öisin, mutta tietokone ei nuku, ei sitä koskaan väsytä, kyllä se tekee sitä mitä olen sen käskenyt tekemään yölläkin ja ainakin omassa tapauksessani siihen myös liittyy internet-yhteyden käyttö. Taidanpa valvoa perjantaina normaalia pidempään ja kokeilla vähän tuon Elisa-mobiilin nopeuksia. Jos hidastelee, niin en kyllä täyttä hintaa enää maksa.
Virransäästöä tullaan varmasti yleisellä tasolla jatkamaan. Ei tarvitse siitä erikseen tiedottaa.
Eri tavoin voi olla asiakaspalveluun yhteydessä niin se virransäästö voidaan tarvittaessa ilmoittajan lähitukiasemalta poistaa, niin pysyy kaikki solut tulilla.
Aloin tuota 5G:tä kotiin miettimään juuri sen nopeamman upload-kaistan takia
No tuo on tässä vaiheessa vielä aivan turhaa. 5G-verkko toimii tällä hetkellä vielä yksisuuntaisena. Lähetys tapahtuu joka tapauksessa 4G-verkossa.
5G-verkko kaksisuuntaistuu ehkä joskus 2022. Mutta sen jälkeenkin on syytä katsoa tarkkaan, että jos sopimus on 10 Mbit/s, niin siinähän sinulla sitten on 10 Mbit/s 5G-liittymä.
Virransäästöä tullaan varmasti yleisellä tasolla jatkamaan. Ei tarvitse siitä erikseen tiedottaa.
Niinpä. Ymmärrän ettei Elisaa kiinnosta tiedottaa omalta kannaltaan negatiivisista ominaisuuksista.
Kun tämä virransäästö on systemaattista , niin mielestäni siitä pitäisi kertoa ainakin palvelukuvauksessa. Rehellisyys on se vahvin peruste.
Aloin tuota 5G:tä kotiin miettimään juuri sen nopeamman upload-kaistan takia, kun nykyisessä kiinteässä on 100/10 numerot. 10 megan uploadilla ei tee yhtään mitään vuonna 2020. Huvittaa se, että mobiilinettinikin upload on yleensä 2,5 kertaa nopeampi, mutta downloadi sitten vastaavasti puolet hitaampi parhaana päivänä.
joku nimeltä mainitsematon olisi tyytyväinen tuohon piuhalliseen 10Mbit/s upload nopeuteenkin. kokemus on osoittanut että loppujen lopuksi piuhalista nettiä ei noin vain korvata mobiililla joka on jaettua kaistaa. 10Mbit/s piuhallinen upload nopeus on parempi kuin ei puhallista ollenkaan. lisäksi latenssit on huomattavasti paremmat piuhallisella.
taisin just keksiä pikasäännön että mobiili nopeus on noin 15% luvatusta maksimista keskimäärin. antaa ainakin kuvan millä tasolla ollaan. plus vielä tilapäiset pätkinnät päälle. operaattorin ei tarvii toteuttaa luvattua nopeuttaa kokoajan, vain suuremman osan ajasta (ns. 4h aika-tarkkailu).
minulla on jäänyt käsitys elisan selityksistä että nr-5g nsa moodi voi upload:n osalta toimia nr:ssä mutta sitä ei taata, eli laite tai masto valitsee liikkuuko data nr:ssä vai lte:ssä. nsa moodissa on pakko käyttää lte:tä pohjana.
Onko 4G tai 5G , niin yhdentekevää tehonsäästön kannalta. Molempia ymmärtääkseni sammutellaan yöaikaan.
Toki 5G on toistaiseksi vain kaukainen haavekuva 99% asiakkaista.
Peräänkuuluttaisin edelleen, että olisiko operaattorilla tarpeen tiedottaa tästä ominaisuudesta tarkemmin ihan yleisellä tasolla ja tiedottaa myös, miten sammuttelun saa lakkaamaan, jos tarvitsee korkeata palvelutasoa muuten hiljaiseen liikennöintiaikaan?
Olisi. Koska nyt kun sain tämän tietooni, niin meni suunnitelmat korvata talouden kiinteä nettiyhteys nopeammalla ja huomattavasti kalliimmalla 5G-yhteydellä. Netin pitää toimia 24 tuntia vuorokaudessa samalla tavalla eli täysin kunnolla, sellaisena kun se myytiin asiakkaalle, jokaiseen vuorokauden aikaan.
Löysin tämän ketjun, kun aloin etsimään veljeni raportoimaa ongelmaa Elisan mobiilinetissä, eli hidastelua. Tämä hidastelu tietenkin alkoi sen jälkeen, kun ei ostanut kotiin kiinteää nettiä, jota Elisalta tarjottiin. Hän teki virheen siinä, että rehellisesti kertoi miksi. Eli siksi, että mobiilinetti puhelimesta on täysin riittävä.
Tämä hidastelu öisin pitäisi ilmoittaa niissä liittymien kyljessä, edes sillä pienellä tekstillä. Mutta mitä voidaan olettaa, kun ei niiissä nykyään edes kerrota upload-kaistan nopeutta ja se downloadikin on vain “teoreettinen maksimi”. Se upload-kaistan nopeuskin on nykyajan netin käytölle yhtä oleellinen numero kun se download-kaistakin.
Aloin tuota 5G:tä kotiin miettimään juuri sen nopeamman upload-kaistan takia, kun nykyisessä kiinteässä on 100/10 numerot. 10 megan uploadilla ei tee yhtään mitään vuonna 2020. Huvittaa se, että mobiilinettinikin upload on yleensä 2,5 kertaa nopeampi, mutta downloadi sitten vastaavasti puolet hitaampi parhaana päivänä.
Vaikka nykyään nukunkin öisin, mutta tietokone ei nuku, ei sitä koskaan väsytä, kyllä se tekee sitä mitä olen sen käskenyt tekemään yölläkin ja ainakin omassa tapauksessani siihen myös liittyy internet-yhteyden käyttö. Taidanpa valvoa perjantaina normaalia pidempään ja kokeilla vähän tuon Elisa-mobiilin nopeuksia. Jos hidastelee, niin en kyllä täyttä hintaa enää maksa.
Pk-seudulla, jossa on uudet Huawein 4G+5G-tukiasemat niin virransäästö toimii eri tavalla. Yöaikaan taajuuksia alkaa sammumaan sitä mukaa kun kyseisellä taajuudella ei ole enää kuormaa, mutta taajuudet herää käyttöön myös takaisin, jos kovempaa kuormaa tulee verkkoon. Klo 04.00 aikaan yöllä saattaa olla vain 700 ja 800 MHz hereillä, mutta hetken kun 800MHz luukuttaa niin 1800+2100+2600 herää henkiin ja sitten mennään todella kovaa!
Vanhoissa tukiasemissa korkeampia taajuuksia sammutetaan vain kelloajastuksen mukaan - oli kuormaa tai ei. Myös muita variantteja säästöön saattaa löytyä, eli esim. puolet antennistriimeistä sammutetaan, eli taajuuksia ei kokonaan sammuteta, mutta sitten nopeudet tippuvat roimasti. Tästä aiheutuu myös enemmän häiriöitä ja SINR laskee ja sitä myöten myös nopeudet.
Aloin tuota 5G:tä kotiin miettimään juuri sen nopeamman upload-kaistan takia
No tuo on tässä vaiheessa vielä aivan turhaa. 5G-verkko toimii tällä hetkellä vielä yksisuuntaisena. Lähetys tapahtuu joka tapauksessa 4G-verkossa.
5G-verkko kaksisuuntaistuu ehkä joskus 2022. Mutta sen jälkeenkin on syytä katsoa tarkkaan, että jos sopimus on 10 Mbit/s, niin siinähän sinulla sitten on 10 Mbit/s 5G-liittymä.
Data voi liikkua myös uploadin puolella 3.5GHz 5G NR:ssä. Käytännössä kuitenkin 4G upload on yleensä nopeampi, koska tuo 3.5GHz taajuus on niin korkea, että vaimenee nopeasti tukiasemalle päin. Lisäksi aikajakoinen TDD-kaista, jossa lataus ja lähetys vuorottelevat keskenään samalla taajuudella on perinteisesti paljon hitaampi uploadissa verrattuna FDD:hen, jossa lataukselle ja lähetykselle on omat erilliset 20MHz taajuuskaistat. Mutta 5G TDD upload kyllä toimii ja sitä on tullut testattua.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi