Vastattu

Netti hidastuu joka yö

  • 3 lokakuu 2019
  • 10 kommenttia
  • 535 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Miksi ihmeessä netti hidastuu joka ikinen yö tasan kello 1 ja palaa normaaliksi kello 6? Jarruttelevatko ihan tahallaan nopeuksia vai mitä ihmettä? Jaan nettiä puhelimesta, ja alkanut todella pännimään tämä viimeaikoina, kun yöllä olen paljon koneella ja yritän tehdä töitä, mutta heti kun kello lyö 1 niin netti menee monta kertaa hitaammaksi. Ei voi mitään ladata ilman että kestää tunteja, melkein ei voi edes videoita katsoa tai pelata, puhumattakaan minkään lataamisesta samaan aikaan. Mistä ihmeestä sitä maksaa jos puolet päivästä(tai yöstä) kun olen kotona niin netti aivan sairaan hidas?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Nanonano 3 lokakuu 2019, 00:44

Miksi ihmeessä netti hidastuu joka ikinen yö tasan kello 1 ja palaa normaaliksi kello 6? Jarruttelevatko ihan tahallaan nopeuksia vai mitä ihmettä? Jaan nettiä puhelimesta, ja alkanut todella pännimään tämä viimeaikoina, kun yöllä olen paljon koneella ja yritän tehdä töitä, mutta heti kun kello lyö 1 niin netti menee monta kertaa hitaammaksi. Ei voi mitään ladata ilman että kestää tunteja, melkein ei voi edes videoita katsoa tai pelata, puhumattakaan minkään lataamisesta samaan aikaan. Mistä ihmeestä sitä maksaa jos puolet päivästä(tai yöstä) kun olen kotona niin netti aivan sairaan hidas?

Kyse todennäköisimmin mobiilipuolella tukiasemissa harrastettavasta korkeampien taajuuksien sammuttamisesta virransäästön merkeissä eli optimoinnista. Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä, että käyttämäsi tukiasemasolun korkeampia taajuuksia esim. 1800 MHz tai 2600 MHz, ei sammutettaisi öisin. Nopeuttaa asiointia, mikäli osaat kertoa, mistä solusta on kyse. Osasta päätelaitteita pystyy solun tunnuksen katsomaan riippuen ohjelmistosta.

Tähän optimoinnista johtuvaan nopeuksien ja/tai yhteyden kokonaan toimintansa yöaikaan menettämisen ihmettelyyn törmää omien havaintojeni mukaan lisääntyvissä määrin. Olisiko operaattorilla aika tästä jo tiedottaa tarkemmin yleisellä tasolla? Liikenteenhallintamenetelmistä ja mobiiliverkon optimoinnista ruuhkatilanteissa löytyy kyllä googlettamalla Elisan omia julkaisuja ja ulkopuolisten printtimedioiden julkaisuja, mutta kyseisestä virransäästöasiasta ja sen aiheuttamasta tukiasematoimintojen alasajosta hiljaiseen yöaikaan ei kerrota suoraan missään.
Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Miksi ihmeessä netti hidastuu joka ikinen yö tasan kello 1 ja palaa normaaliksi kello 6? Jarruttelevatko ihan tahallaan nopeuksia vai mitä ihmettä? Jaan nettiä puhelimesta, ja alkanut todella pännimään tämä viimeaikoina, kun yöllä olen paljon koneella ja yritän tehdä töitä, mutta heti kun kello lyö 1 niin netti menee monta kertaa hitaammaksi. Ei voi mitään ladata ilman että kestää tunteja, melkein ei voi edes videoita katsoa tai pelata, puhumattakaan minkään lataamisesta samaan aikaan. Mistä ihmeestä sitä maksaa jos puolet päivästä(tai yöstä) kun olen kotona niin netti aivan sairaan hidas?

Kyse todennäköisimmin mobiilipuolella tukiasemissa harrastettavasta korkeampien taajuuksien sammuttamisesta virransäästön merkeissä eli optimoinnista. Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä, että käyttämäsi tukiasemasolun korkeampia taajuuksia esim. 1800 MHz tai 2600 MHz, ei sammutettaisi öisin. Nopeuttaa asiointia, mikäli osaat kertoa, mistä solusta on kyse. Osasta päätelaitteita pystyy solun tunnuksen katsomaan riippuen ohjelmistosta.

Tähän optimoinnista johtuvaan nopeuksien ja/tai yhteyden kokonaan toimintansa yöaikaan menettämisen ihmettelyyn törmää omien havaintojeni mukaan lisääntyvissä määrin. Olisiko operaattorilla aika tästä jo tiedottaa tarkemmin yleisellä tasolla? Liikenteenhallintamenetelmistä ja mobiiliverkon optimoinnista ruuhkatilanteissa löytyy kyllä googlettamalla Elisan omia julkaisuja ja ulkopuolisten printtimedioiden julkaisuja, mutta kyseisestä virransäästöasiasta ja sen aiheuttamasta tukiasematoimintojen alasajosta hiljaiseen yöaikaan ei kerrota suoraan missään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tää on näköjään ns.kuitattu valmiiks vastauksineen, mutta sattui vasta nyt silmiini. Meillä on ihmetelty netin sammumista ja pätkimistä nyt varmaan muutamia kuukausia. Välillä tiuhempaan. Useasti illalla pöytäkoneessa netti sammuu ja sammuttaa siis kaikki sivut. Toisinaan netin saa auki,mutta todella hitaasti ja välillä ei aukea ollekaan. Päivisin tätä ei tapahdu ollenkaan. Tänään kyselin asiaa vikapalvelusta ja sanoivat vaan että modeemia ei ole resetoitu 40:pvään. No ei sitä alvariinsa resetoida, eikä sekään ongelmia poista kun hetkeksi. Netistä kuitenkin maksetaan ja usein yöllä tulee lähetettyä tehtäviä yliopistolle,kun määräaika aika usein on klo 24.00, joten pitäisi kyllä koneen toimia ja operaattorin ottavan huomioon sen,että koneella ei välttämättä olla klo 8-16, vaan käyttö on paljonkin muuttunut ja palvelun pitää siis pelata myös yöllä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Kyllähän nuita sammutellaan yöksi DNA:llakin

Minua ei haittaa, koska DNA 1 Mb/s 4G joka toutuu päivin ja öin. Monia ei tyydytä että verkkoja ajetaan alas ja päivällä palvelutaso muuttuu oleellisesti heikommaksi. Monia vuosia ihmisille on toitotettu, että öisin on eniten kapasiteettia mobiiliverkoissa, kunnes resursseja alettiin sammuttelemaan. Nyt tuntuu olevan päiväsaikaan eniten kapasiteettia verkoissa.

Tukiasemien sammuttamisia operaattorit perustelevat sähkön säästöllä ja nyt on erilaisia kampanjoitakin, kuten joukkoja viisaita nuoria, joiden mukaan ilmastolakkoilu on perusteltua. Tämän nojalla sitten sähköä pitäisi säästää, autoilua vähentää ja kävellä töihinkin.

Minulla käytössä 50 megan 4G Elisalta, siinä en ole huomannut hidastumista, mutta en ole vielä päässyt sitä käyttämään yöaikaan, sillä Huawei B525S ei sijaitse kotonani vaan muualla.

Nyt soi Oskar Hänninen - Seven Sins (Operation RAW Anthem) (Extended Mix).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Prk...just ku sain kirjotettuu,ni heitti tääkin sivulta pois. Piti siis sanoman, että vaikka säästöä haettas, ni pitäs myös hinnassa näkyä. Vaikka se säästö ei paljon auta, jos et lähetä tehtäviäs määräaikaan mennessä, niin saat hylätyn. Ja ei, ei voi lähettää aikasemmin,koska tehtäviä tehdään iltaan asti. Netin siis PITÄÄ TOIMIA,koska muutenkin on ajettu ihmiset sinne itse hoitamaan liki kaikki asiansa. Säästäköön jollain muulla tavalla,eikä toimintoja torppaamalla. Nyt on aspan vakiovastauksen mukaan resetoitu modeemikin. Jännä et näitä potaskaesitelmiä pidetään ja käsketäännsoittaa uudelleen, sen sijaan että myönnettäs, että bika voipi olla heidän säästöissän.no tuleehan niistä soitoistakin vähän niitä senttejä. Niinhän sitä aina sanotaan ettei maksa ku muutaman sentin. Niinpä niin....
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Prk...just ku sain kirjotettuu,ni heitti tääkin sivulta pois. Piti siis sanoman, että vaikka säästöä haettas, ni pitäs myös hinnassa näkyä. Vaikka se säästö ei paljon auta, jos et lähetä tehtäviäs määräaikaan mennessä, niin saat hylätyn. Ja ei, ei voi lähettää aikasemmin,koska tehtäviä tehdään iltaan asti. Netin siis PITÄÄ TOIMIA,koska muutenkin on ajettu ihmiset sinne itse hoitamaan liki kaikki asiansa. Säästäköön jollain muulla tavalla,eikä toimintoja torppaamalla. Nyt on aspan vakiovastauksen mukaan resetoitu modeemikin. Jännä et näitä potaskaesitelmiä pidetään ja käsketäännsoittaa uudelleen, sen sijaan että myönnettäs, että bika voipi olla heidän säästöissän.no tuleehan niistä soitoistakin vähän niitä senttejä. Niinhän sitä aina sanotaan ettei maksa ku muutaman sentin. Niinpä niin....
Kun soitat Elisalle, vaadi niitä puheluita hyvitetyksi. Minä soitin Elisalle, vikapalveluun 30 minuuttia jonotin ja puheluineen kaikkineen. Esivastaaja uhkasi Omagurulla, sanoin että tekniseen kiitos. Siellä ei tullut selvyyttä asiaan, hyvitin puhelun jonotuksineen.

Viasta ilmoittaminen ei saisi maksaa.

Ihmiset eivät vain tiedä mitä heille kuuluu, eli ilmainen vikailmoitusnumero.

Tai perusmaksullinen GSM tai tiettyyn rajaan asti. Vikapuolelle tuostakin pitää ilmoittaa, jos netti lagaa öisin, koska taajuuksia vedetään alas. Puhelu tietysti korvaukseen, jokainen sentti.

Minun puheliittymä tulee jäämään myös vuodelle 2020 pinkkiin verkkoon, yksi syy oli toki edullisen kampanjan jatkaminen, siis liian edullisen. Toinen on tämä Ilmainen vikapalvelunumero. Kun minä soitan pinkille ilmaiseksi vikapalveluun vika-asiassa, ei tarvitse käydä sitä prosessia että hyvittäkää puhelu. Vähentää niin paljon stressiä, kun se puhelu on valmiiksi maksuton kaikista liittymistä. Se on minusta hyvää palvelua.

Olen samaa mieltä, että netin pitää toimia myös öisin.

Ei ole mitään järkeä siinä netin huonontamisessa yöaikaan.

On monia työtä tekeviä yöaikaan yms. Monet koneet pauhaavat 24/7. Masentuneet ja ahdistuneet valvottelevat ja käyttävät Elisankin mobiililaajakaistoja.

Kaikkien netti huononee yöaikaan.

Näillä Elisan nykyhinnoilla pitäisi pitää kaikki taajuudet käytössä 24/7, tai sitten hintoja saa laskea aika reippaasti, mikä sitten paremmin vastaisi palvelun tasoa etenkin yöaikaan.

Nyt soi Lowriderz feat. LePrince - Jungle Warrior (Radio Edit).
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Kiinteissä ei ole mitään samanlaista virransäästöä kuin mobiilitukiasemissa mistä tässä ketjussa alunperin puhuttu. Manipennillä on kiinteä linja. ( päätellen siitä että vikapuoli on nähnyt modeemin päälläoloajan )
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kiinteä laajakaista meillä tosiaan on. Opiskelija mainitsi , että myös puhelin toimi tosi tahmeesti ja se nyt ei o taas laajakaistaan kytketty. Itellä langaton läppäri, mutta en ollu koneella siihen aikaan. Sanoin että ilmottaa mihin aikaan yhteys katkee(jos en nuku jo).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kiinteissä ei ole mitään samanlaista virransäästöä kuin mobiilitukiasemissa mistä tässä ketjussa alunperin puhuttu. Manipennillä on kiinteä linja. ( päätellen siitä että vikapuoli on nähnyt modeemin päälläoloajan )
Pitäisikö sitten eritellä se aihe/kysymys kiinteälle osastolle?

Tässä kun jutellaan erityisesti mobiilin sammuttamisesta öisin keilojen osalta.

Nyt soi Transfarmers feat. MC The Russian - Impact (Radio Edit).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Varmaan vois, mut äkkii vaa tarrasin kii, ku aihe kuulosti tutulta. Mut modet siirtäkööt tat poistakoot. Jatkanen asiaa puhelimitse, jos ongelma jatkuu. En ala luurilla nyy kikkailee, tie mistä tää sepustus llytyy sen jälkeen. Tosin oli häikkää myös luurissa havaittavissa, joten sen osuus sit vissin taas omaan osioonsa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Peräänkuuluttaisin edelleen, että olisiko operaattorilla tarpeen tiedottaa tästä ominaisuudesta tarkemmin ihan yleisellä tasolla ja tiedottaa myös, miten sammuttelun saa lakkaamaan, jos tarvitsee korkeata palvelutasoa muuten hiljaiseen liikennöintiaikaan?

Osallistu keskusteluun