Kysymys

Nettipuhelimen ja muiden VoIP-palveluntarjoajien väliset puhelut

  • 20 helmikuu 2011
  • 9 kommenttia
  • 1524 katselukerrat

Vaikutatte blokkaavan ilmeisesti kaikki Nettipuhelimen ja muiden VoIP-palveluntarjoajien väliset puhelut? Vai löytyykö joitain tiettyjä VoIP-palveluntarjoajia, joista on mahdollista soittaa Nettipuhelimeen? Onko tälle ratkaisulle olemassa jotain muuta perusteltua syytä kuin se heti ensimmäisenä mieleentuleva?

Ei ole mikään ongelma rekisteröidä toista tunnusta jollekin ilmaiselle ja avoimelle palveluntarjoajalle tai soittaa suora puhelu, mutta olisi aavistuksen kätevämpää olla vain yksi tunnus. Joten onko tähän mitään toiveita saada parannusta tulevaisuudessa?

9 kommenttia

Oman kokemuksen mukaan ei ole koskaan ollut mitään ongelmia soittaa toisten Voip-tarjoajien puhelimiin tai ottaa vastaan puheluita niistä.

Tiedän esim. monien yritysten palvelukeskusten olevan Voip-pohjaisia ja niihin tulee soiteltua ihan viikoittain ilman ongelmia.

Myöskin tiedän että Saunalahdella voi käyttää esim. omaa Voip-vaihdetta nettipuhelimen perässä (toisin kuin esim. Elisalla) Eli jos haluat reitittää puheluita eri Voip-operaattoreiden kautta, niin asenna oma voip-vaihde.

Jos taas yrität jotain muuta, niin kerro ihmeessä hieman tarkemmin mitä haluat tehdä.

Oman kokemuksen mukaan ei ole koskaan ollut mitään ongelmia soittaa toisten Voip-tarjoajien puhelimiin tai ottaa vastaan puheluita niistä.

Tiedän esim. monien yritysten palvelukeskusten olevan Voip-pohjaisia ja niihin tulee soiteltua ihan viikoittain ilman ongelmia.

Okei, hyvä tietää että tämä toimii ainakin joidenkin VoIP-palveluntarjoajien kanssa. Olisi silti mukava tietää keitä tälle listalle kuuluu. En varsinaisesti missään vaiheessa olettanutkaan, että kaikkia VoIP-puheluita sallitaan lähdeosoitteesta riippumatta sisään Saunalahden verkkoon.


Myöskin tiedän että Saunalahdella voi käyttää esim. omaa Voip-vaihdetta nettipuhelimen perässä (toisin kuin esim. Elisalla) Eli jos haluat reitittää puheluita eri Voip-operaattoreiden kautta, niin asenna oma voip-vaihde.

Jos taas yrität jotain muuta, niin kerro ihmeessä hieman tarkemmin mitä haluat tehdä.

Vähän tällä idealla kiersin jo "ongelman" itse ja puhelut toimii oikein hyvin. Eli en ole varsinaisesti mitään käytännön ratkaisua hakemassa tässä, vaan haluaisin lähinnä tietää mistä Saunalahden ulkopuolisista domaineista Nettipuhelimeen voi soittaa. Olen kokeillut muutamia ulkomaisia palveluntarjoajia, joilta saa ilmaisia VoIP-tilejä ja mistään näistä ei ole voinut soittaa suoraan Nettipuhelimeen. Minulla ei ole oikein mahdollisuutta kokeilla soittaa esim. toisen suomalaisen VoIP-palveluntarjoajan numerosta Nettipuhelimeen, niin en tiedä kuinka ne toimivat ristiin. Olisi mukava tietää tämä edes Suomen mittakaavassa, tai mielellään laajemminkin, mikäli jotkut tuttavat hankkivat VoIP-tilejä muilta palveluntarjoajilta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

vaan haluaisin lähinnä tietää mistä Saunalahden ulkopuolisista domaineista Nettipuhelimeen voi soittaa.


Vastaus on yksinkertainen: ei mistään.

Sinulle voidaan toki soittaa suoraan puhelimeen (jos IP-osotteesi on vain tiedossa), mutta Saunalahden kautta soittaminen onnistuu vain toisilta Saunalahden Nettipuhelinkäyttäjiltä.

Jos puhelimesi tukee useita SIP-tilejä yhtäaikaa, hanki Saunalahden kaveriksi joku avoimen järjestelmän tunnus ja käytä sitä avoimiin nettipuheluihin.

Jos puhelimesi ei tue kuin yhtä ainoaa SIP-tiliä kerrallaan, hanki dynaaminen nimipalvelu, määrittele se käyttöön ja pyydä ihmisiä soittamaan sinulle osoitteella sip:nettipuhelinnumerosi@dynaaminen-domainnimesi.example


Okei, hyvä tietää että tämä toimii ainakin joidenkin VoIP-palveluntarjoajien kanssa. Olisi silti mukava tietää keitä tälle listalle kuuluu. En varsinaisesti missään vaiheessa olettanutkaan, että kaikkia VoIP-puheluita sallitaan lähdeosoitteesta riippumatta sisään Saunalahden verkkoon.


Freecall.com: sta  ainakin voi soitta saunalahden nettipuhelimeen.
Väitän edelleen, että jos soitat mistä vaan VOIP-tarjoajalta sanalahden nettipuhelimeen normaalilla puheilnnumerolla joka alkaa +358, niin pitäisi toimia. Jos ei toimi, niin sitten sen vastapäisen VOIPissa on jotain vikaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Väitän edelleen, että jos soitat mistä vaan VOIP-tarjoajalta sanalahden nettipuhelimeen normaalilla puheilnnumerolla joka alkaa +358, niin pitäisi toimia.


Kyllähän se silloin toimii, kun puhelu kiertää perinteisen puhelinverkon kautta. Mutta muista että tuolloin puhelusta menee myös puhelumaksu.


Väitän edelleen, että jos soitat mistä vaan VOIP-tarjoajalta sanalahden nettipuhelimeen normaalilla puheilnnumerolla joka alkaa +358, niin pitäisi toimia.


Kyllähän se silloin toimii, kun puhelu kiertää perinteisen puhelinverkon kautta. Mutta muista että tuolloin puhelusta menee myös puhelumaksu.

Niin, alkuperäinen kysymyksenihän koski nimenomaan puhtaita sip<->sip -puheluita, joissa ei missään vaiheessa käydä perinteisen puhelinverkon puolella.

Freecall.comissakin näyttää olevan suomalaiset lankanumerot ilmaisella taksalla, joka tarkoittaa että myös Saunalahden Nettipuhelimeen on ilmaista soittaa, mutta oikeasti puhelun signalointi kulkee tällöin suurinpiirtein näin:
laitteesi@freecall.com -SIP(003589123123)> Freecall.com -PSTN(003589123123)> Saunalahti -SIP(09123123@voip.saunalahti.fi)> 09123123@voip.saunalahti.fi
Myös media menee tässä tapauksessa suunnilleen samaa reittiä, eli puhelu kiertää aivan samoin perinteisen puhelinverkon kautta.

Vielä rautalangasta sama. Kysymyksen tilanteen tulee olla:
laitteesi@palveluntarjoaja.com -SIP(09123123@voip.saunalahti.fi)> VoIP-palveluntarjoaja -SIP(09123123@voip.saunalahti.fi)> Saunalahti -SIP(09123123@voip.saunalahti.fi)> 09123123@voip.saunalahti.fi
Ei tuota nyt rautalangasta olisi tarvinnut vääntää.

Nettipuhelinhan on luonteeltaan gateway VoIPin ja PSN:n välillä. Eli ei ole sen luonteen mukaista välittää puhtaita VoIP-puheluita. Eli siis mielestäni kyse ei ole siitä että jotain blokattaisiin vaan siitä että toivottu toiminnallisuus ei kuulu palvelun luonteeseen.

Jos käytössäsi on ilmainen voipkeskuspalvelu ja haluat kaiken hoitaa yhdellä tunnuksella, niin voithan laittaa nettipuhelimen sen toisen palvelun perään.

Ei tuota nyt rautalangasta olisi tarvinnut vääntää.

Väänsinpä kuitenkin, kun tätä keskustelua varmaan lueskelee muutkin ihmiset :)

Nettipuhelinhan on luonteeltaan gateway VoIPin ja PSN:n välillä. Eli ei ole sen luonteen mukaista välittää puhtaita VoIP-puheluita. Eli siis mielestäni kyse ei ole siitä että jotain blokattaisiin vaan siitä että toivottu toiminnallisuus ei kuulu palvelun luonteeseen.

Jos käytössäsi on ilmainen voipkeskuspalvelu ja haluat kaiken hoitaa yhdellä tunnuksella, niin voithan laittaa nettipuhelimen sen toisen palvelun perään.

En nyt ota kantaa Saunalahden käytännön toteutukseen, mutta teoreettisesti vastaavan palvelun vaatiman tekniikan pitäisi tämä jo mahdollistaa. Eri asia on kuuluuko se palveluntarjoajan määrittelemään palvelun luonteeseen. Joka tapauksessa olisi hienoa nähdä, että palvelua laajennettaisiin myös mahdollisuudella soittaa kilpailukykyisesti hinnoiteltuja VoIP-puheluita muiden, kenties myös ulkomaisten, palveluntarjoajien VoIP-puhelimiin. Luulisi, että palveluntarjoajille olisi edullisempaa, jos puhelu kulkisi kokonaan IP-pohjaisena, joka näin ollen mahdollistaisi myös asiakkaille vieläkin edullisemmat puhelut palveluntarjoajien välillä.

Kyllä me voidaan keskustella pitkään erilaisista teknisistä ratkaisuista, joiden avulla saadaan räätälöityä itselle oma täydellinen palvelu, mutta minun mielestäni esim. ehdottamani kehityssuunta voisi tuoda Nettipuhelimeen lisää potentiaalisia asiakkaita. Nykyään kuulee usein, että eipä se Nettipuhelin auta kuin Saunalahden välisiin puheluihin tai että SIP-palveluita on vaikea konfiguroida. Monet eivät edes ole kuulleet koko SIP:stä mitään. Kehitystä siis selvästi kaivataan vielä monella osa-alueella. Mikä sitten lieneekään Saunalahden tulevaisuuden visio VoIP-palveluiden suhteen...

Osallistu keskusteluun