Vastattu

Norppa+ ja mainonta muistisairaalle sukulaiselle

  • 14 syyskuu 2012
  • 13 kommenttia
  • 2986 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
  • Primusmaisteri
  • 674 kommenttia
Norppa+ liittymässähän hyväksytään puhelinmarkkinointi, mutta voiko sitä estää mitenkään? Tässä se peruskysymys. Tänään otti yhteyttä sukulaisen muistihoitaja, jonka mukaan viikkolehtiä kertyy kertymistään, uusia ja uusia jatkuvasti.
Eikö Saunalahdella oikeasti ajatella, ettei esim. vanhusten numeroiden luovuttaminen puhelinmarkkinoijille ole kovin moraalisesti oikein? Vastuutahan Saunalahti ei siitä tietenkään ota, eikä ilmeisesti puhelinmarkkinoinnin estokaan auta - jos siis antaa suostumuksen markkinoinnille, jota ei voi kuitenkaan estää norppa sopimusta tehtäessä. Sukulaismies kun ei enää osaa sanoa EI, koska kukaan hänelle harvoin soittaa, niin on kiva saada niitä ilmaislahjoja, joista sitten lopulta joutaa maksamaan, eikä hän osaa itse niitä irtisanoa.

Pointsit vaan siitä, ettei ole vielä tullut mokkuloita postissa, mutta tuskin sekään mikään mahdottomuus on. :smileycheesy:

Nyt vaihdettiin numero salaiseksi. Se toivottavasti vähentää soittelua. Eikai siinä mitään, jos ihminen olisi täysissä voimissaan. Tämä vaan tuottaa lisäharmia omaisille.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kjns 14 syyskuu 2012, 14:26

Eikös nämä "+" liittymät olleet nimenomaan sellaisia, joihin tulee tarjouksia saunalahdelta/elisalta ja yhteistyökumppaneilta?

Kannattaisiko se liittymän tyyppi vaihtaa ihan tavalliseen norppaan niin pääsisi eroon siitä luvan kanssa tapahtuvasta mainostamisesta? Puheluhinnat taitaa noista n. 3 snt/min...

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
eeeno kirjoitti:
Norppa+ liittymässähän hyväksytään puhelinmarkkinointi, mutta voiko sitä estää mitenkään? Tässä se peruskysymys. 

Voi, vaihda Norppa+ tavalliseen Norppaan, niin vältyt mainoksilta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Eikös nämä "+" liittymät olleet nimenomaan sellaisia, joihin tulee tarjouksia saunalahdelta/elisalta ja yhteistyökumppaneilta?

Kannattaisiko se liittymän tyyppi vaihtaa ihan tavalliseen norppaan niin pääsisi eroon siitä luvan kanssa tapahtuvasta mainostamisesta? Puheluhinnat taitaa noista n. 3 snt/min...
Käyttäjätaso 5
Juu sitä harkitaan, jos ei ala rauhottua tuo kauppaaminen. Kiitos tiedosta, että + liittymät on just niitä joihin kaupataan. Toki tuo minuuttitaksa ei oo mikään iso juttu, mutta tuo vuosikustannus on kk-maksuissa + 4 euroa pyöreästi lisää. Vaikka ei oo iso summa verrattuna siihen menetykseen, että näistä lehdistä kertyy satoja euroja menoja. :smileycheesy: Kylläpä sitä melkein voi operaattoriakin vaihtaa, ihan vaan sen takia, että sauniksesta on ollut noin paljo lisäkuluja + harmia. Tyyppi kun ei edes niitä lehtiä lue.

Olis muuten mainio laki, jos siinä kiellettäis esim. kaikki puhelinmarkkinointi vanhuksille esim. yli 70-vuotiaille ja firmat olis itse vastuussa menetyksistään, jos menevät kauppaamaan semmosille ja puhelimessa solmitut sopimukset pitäs saada sellasilta irti tosta vain ilman seuraamuksia.

Omille vanhemmillenikin soittelevat 4G:stä, jota ei ole paikalla saatavilla ollenkaan :smileycheesy:, mutta pappapa osaa pistää luurin pöydälle ja lähtee livohkaan. Usean minuutin pitusia monologeja, on muka kuultu. (hehheh)

Enpähän tiedä kilpailjoilla on saman hintaisia perus gsm-liittymiä, että pakottavatkohan he hyväksymään puhelinmarkkinoinnin sopimusta tehdessä?
Käyttäjätaso 5
Noita Saunalahden mainoksia tulee sen verran vähän, että niistä nuo lehtitilaukset eivät varmaan johdu. Kannattaa ilmoittaa numero (soittamalla kyseisestä numerosta) Robinson-palveluun, niin tilanne rauhoittuu. Tässä on vielä linkki ohjeisiin: http://www.asml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille/puhelintarjonnan_rajoituspalvelu
Käyttäjätaso 5
Juu, tuo soittokielto ei ole estänyt äipälle tulevia lehtimyyjien soittoja. Sekun on kumottu norppa+ sopimuksella. Soittoja nyt tulee noin joka viikko. Ilmeisesti asiakasryhmät segmentoidaan ja vanhimmille soitellaan enemmän. Ovat myös sanoneet soittojen olleen välillä hyvinkin painostavia. (Mutta kun molemmat oikeastaan nauttivat puhelinmyyjien ärsyttämisestä ja pitämisestä langalla, niin se ei heitä haittaa :smileycheesy:)

No ei siinä mitään, jos soitellaan ihmisille, jotka on tolkussaan...
Käyttäjätaso 5
Outoa. Mulla on mainoksia sisältävä liittymä "Eliitti+" ja olen ilmoittanut numeroni tuonne Robinson-palveluun. Ainakaan tänä tai viime vuonna minulle ei ole tullut yhtään soittoa lehtimyyjiltä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Väittäisin myös, ettei lehtimyyjien soittelu johdu Norppa+:n markkinointiluvasta. Mainokset tulevat yleensä sähköpostiin, eikä niitäkään ruuhkaksi asti.
Käyttäjätaso 5
Toki voisi luulla, että liittymän hieman edullisempaa hintaa subventoidaan juuri sillä että myydään asiakastietoja eteenpäin - siihenhän sitä juuri on lupaa kysytty. 

Voin myös todeta, etten minä saa norppa+:n juuri myyntisoittoja, mutta numero on salainen ja muutenkin olen myyntisoitot lopettanut lyhyeen ja myös se, ettei ikäluokkani välttämättä ole suuri lehtien kuluttaja voi olla määrittävä tekijä.

Vanhoilla ei ole sähköpostia usein ja eivät välttämättä osaa edes tekstiviestejä lukea...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tässä muuten vielä hieman potkua keskusteluun.

1. Laajakaistaliittymää ei myyty enää 70 vuotiaalle

2. Lainaus Markkinointiluvan sisältävien liittymäsopimuksien erityisehdoista

Liittymään sisältyy automaattisesti palvelu, jolla asiakas saa säännöllisesti ajankohtaista tietoa Saunalahden, sen yhteistyökumppaneiden tai muiden Saunalahden valitsemien tahojen tuotteista,
asiakaseduista ja tarjouksista. Markkinoinnissa voidaan hyödyntää matkaviestinverkon paikka- ja päätelaitetietoja. Tehdessään liittymäsopimuksen asiakas saa automaattisesti tiedotteita ja
markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla.
Käyttäjätaso 4
Hyvin vähän jos ollenkaan on tullut markkinointipuheluj Norppa+ vuoksi. Sähköpostia sen sijaan kiihtyvään tahtiin ja jokusia tekstareita. Ei häiritse.

Minulla on erikseen numero, jonka ilmoitan yhteystietoihin ei-tärkeisiin tapauksiin: asiakasrekistereihin, kauppoihin, lehtitaloille, arvontoihin. Vastaan jos jaksan, tätä nykyä olen laittanut puhelimen äänettömälle. Tämä numero tuntuu hyvin keräävän markkinointipuhelut ja toinen on numeroni (norppa+) on saanut olla rauhassa, vaikka ei ole salainen. Roskanumeroni ei ole salainen. Innokkaimmat soittajat tarkistan netistä, heillähän voi olla oikeasti tärkeää asiaa. Aidolla asialla olevat osaavat lähettää tekstiviestin, jos en vastaa.

Markkinointikieltoja kaupataan, mutta ne ovat määräaikaisia. Ehkä loppujen lopuksi varmin tapa on vaihtaa numero ja pitää se salaisena. Erityisen tärkeää on muistaa operaattoria vaihdettaessa ja sopimuksia uudistettaessa varmistaa salaisen numeron jatkuminen.

Vähän arveluttaa tuo norppa+ markkinointilupa, koska siinä numero jaetaan eteenpäin markkinoivalle yritykselle.? Numerot ovat kauppatavaraa ja vaikka saunalahtielisa ei numeroa myisikään, niin kolmas osapuoli sen voi tehdä jonain päivänä, tai ainakin käyttää sitä aina jatkossa.

tietoa suoramarkkinoinnista
Käyttäjätaso 5
Nimenomaan ne julkiset numerotiedot saa toki puhelinmyyntilafkat ilmankin sitä, että suostuu noiden norppa+ ja muiden subventoitujen liittymien markkinointilupaan.

Mut periaatteessa tuossa sopimuksessa asia on tehty selväksi, että suostuu vastaanottamaan puhelinmyyntiä. Kuten sanoin, se ei ole ongelma, kun ihminen on vielä tolkussaan.  Muutokset kyllä tapahtuu aikalailla vaivihkaa. Tuosta vanhuksille markkinoinnista on välillä keskustelua mediassa. Mielestäni vanhuksille voi myydä mokkulan ja netin, kunhan se aloite lähtee asiakkaalta itseltään, mutta aktiivista puhelinmyyntiä niistä vanhuksille mä en oikeasti pidä kauhean moraalisesti oikeana.

Eihän sitä voi tietääkään mistä lähteestä se yhteystieto on ostettu, mutta epäilemättä + liittymien tarjoukset ei kyllä rajoitu niihin melkein harmittomiin mainosviesteihin, kun ei tuossa sopimuksessa ole mitään rajausta asiasta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että miksi on pitänyt ottaa se mainostuksen salliva liittymätyyppi jos on tiedetty, että ihminen "ei ole tolkuissaan"?
Käyttäjätaso 5
Joo, no kuten sanoin ne muutokset tulee ihan vaivihkaa. En katso enää tarpeelliseks jatkaa tätä keskustelua mutkusitkumikskuhäh linjalla. Minusta esittämäni pointti on ihan validi, että lopulta sit pitääkö oikeesti ottaa  joku toinen operaattori (kuvaamassani tilanteessa) jotta saa samaan hintaan liittymän ilman pakkomarkkinointia. 

Tosin olihan saunis myynyt hänelle pöytäpuhelimen jota hän ei osannut käyttää. :smileycheesy: hurraa... mutta on muuten hävyttömän hankala puhelin noin vanhuksille kaupattaviksi. Se on kyl jo historiaa se.

Osallistu keskusteluun