Kysymys

Outo häiriöääni soitettaessa

  • 29 elokuu 2014
  • 3 kommenttia
  • 3898 katselukerrat

Mistä johtuu että toisinaan soitettaessa käynnykällä alkaa kuulua outoa häiriöääntä, ikään kuin joku painaisi valintanumeroita ja se aiheuttaisi sellaisen ”valintanumeroäänen”? Kyseinen ääni ei kuulu vastapuolelle. Olen miettinyt painanko itse puhelun aikana esim. poskella valintanäppäimiä, mutta sekään ei ole mahdollista kun pidän kuulokkeen korvalla ja en koske poskella näyttöön. Puhelimena älypuhelin, Huawei. Vai vakoileeko kiinalaiset minun puheluja :smileycool:

3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olethan varmistanut, ettei vastapuolen kosketusnäyttöpuhelin piippaile itsekseen? Jos hän on kytkenyt näppäinäänet pois päältä, hän ei välttämättä kuule oman puhelimensa piipityksiä.

Mutta myös puhelinverkko voi muodostaa numeropiippauksia.

Vielä 1990-luvulla, kun äänenlaadulla oli sentään jotakin merkitystä, kotimaanpuhelut välitettiin aina täydellä 64 kbit/s nopeudella. Tämä laatu riittää kaikkeen puhelimen käyttöön (puhe, äänitaajuusvalinta, tekstipuhelimet, modeemit, telefaksit), joten puhelinverkon ei tarvinnut käsitellä välitettävää liikennettä millään tavoin. Ääni, oli se sitten puhetta tai piipitystä, kulki puhelinverkossa päästä päähän sellaisenaan.

Nykyään operaattorit pihistelevät äänenlaadussa ja puhelut saattavat olla pakattuja myös runkoverkoissa. Äänenpakkaus rikkoo kuitenkin totaalisesti kaiken muun kuin pelkän puheen. Jotta äänitaajuusvalinta, tekstipuhelimet, modeemit ja telefaksit eivät lakkaisi toimimasta, pakkausta käytettäessä puhelinverkon täytyy tunnistaa nämä viestintämuodot ja välittää ne puheesta erillään.

Puhelun pakkaavaa koodekki kuuntelee koko ajan puheluasi ja koettaa tunnistaa mihin liikenneluokkaan ääni kuuluu. Kun koodekki päättelee, että nyt siellä ei puhu ihminen, vaan painellaan puhelimen näppäimiä, äänen välitys keskeytetään ja sen sijaan toiseen päähän lähetetäänkin pelkkä tieto esimerkiksi "äänitaajuusmerkki 4 vastaanottettu".

Verkon toisessa päässä tieto otetaan vastaan ja linjalle soitetaan äänitaajuusmerkki 4.

Koska äänitaajuusvalinta toimii samalla taajuuskaistalla kuin puhe, ei virhetunnistuksilta voida täysin välttyä. Sopivat äännähdykset, etenkin vokaalit, saavat puhelinverkon luulemaan, että puhelimen näppäimiä painellaan.

Jos piipityksiä alkaa esiintymään puheluiden keskellä häiritsevän paljon, niistä kannattaa tehdä vikailmoitus.

Pika-apuna voi pyytää vastapuolta yrittämään puhua möreällä tai kimittävällä äänellä. Äänitaajuusvalintamerkkien taajuudet ovat hyvin tarkat, joten pienikin äänenkäytön muutos saa koodekin lopettamaan virhetunnistukset.

Myös sopivalla taustametelillä koodekin saa pidettyä puheella. Voit kokeilla pyytää vastapäätä avaamaan esim. radion. Kaikkein tehokkainta olisi kuitenkin erilaiset kohinat, esim. meren aaltojen pauhu. Tai vanhanaikainen radio tai tv, joka ei mykistä ääntä vaikka virität sen asemalle, jolla ei ole lähetystä.

Mikäli käytettävissäsi on useita eri operaattoreiden puhelinliittymiä, voit myös kokeilla loppuvatko piipitykset, kun puhelu kulkee toista reittiä pitkin. Todennäköisimmin piipityksiä ei kuulu silloin, kun molemmilla on käytössään saman operaattorin liittymät.
Täytyypä seurailla tilannetta ja mennä ensi kerralla meren rannalle, laittaa radio päälle, puhua uudella äänensävyllä ja ostaa vanha televisio :smileygrin:

heh...mutta kiitos tiedosta, oli kattava esitelmä aiheesta. Aika jännä ilmiö sinänsä.

Jos vikaa jatkossa ilmenee, laitan vikailmoitusta Saunikselle.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Olen joutunut painimaan vastaan vinkaisun kanssa. Ongelma on sellainen että rakennuksen sisällä 3g verkko ei kuulu kunnolla ja 2g verkossakin on keilaongelmia. Vaikka rakennuksen ulkopuolella on ainakin 8 kunnollista kenttäkeilaa, siis oma arvaus, 2g verkossa ja muutamia 3g verkossa, hyppii puhelin hulluna puhelun aikana eri linkkien välillä. Joissakin tapauksissa hypystä syntyi kyseinen vinkaus. Ongelman sain helpotusta, kun pakotin puhelimen 3g verkkoon. Joten suosittelen että vastaanotto tai siis se toinen osapuoli lukitsee laitteensa vaikka 3g tekniikkaan, niin ongelma voisi korjaantua.

Osallistu keskusteluun