Vastattu

Palaute: raivostuttavan markkinointiluvan peruuttaminen ja palautteen antamisen raivostuttavuus.

  • 9 kesäkuu 2015
  • 5 kommenttia
  • 1547 katselukerrat

Haluan antaa palautetta aiheesta markkinointilupa. Elisa on tehnyt markkinointiluvan poistamisesta erittäin hankalaa piilottaen markkinointiluvan muuttamiseen tarvittavan linkin ovelasti pitkän polun päähän. Omista tiedoistahan ei sopimuksen tekemisen jälkeen voi poistaa Elisan ja yhteistyökumppaneiden mainosviestinnän oikeuttavaa lupaa, vaan mainoksettomuus on ostettava "lisäpalveluna". Ihanasti vieläpä tätä lisäpalvelua ei voi ottaa käyttöön mikäli esimerkiksi liittymän muutos on käynnissä, vaan on odotettava tämän muutosprosessin valmistumista ja palattava asiaan mahdollisesti vuorokauden kuluttua. Tätä en kokenut ilahduttavana tilanteessa, jossa toimintaohjeiden etsimiseen sekä oikean linkin löytämiseen oli kulunut jo noin 15 minuuttia. Suosittelisin, että muuttaisitte käytöntöjänne mainostuksen ja sen päättämisen mahdollistavien toimenpiteiden saavutettavuuden suhteen siten, että kuluttajan olisi mahdollista päättää roskapostin vastaanottaminen ilman huomattavaa ajallista panostusta ja menettämättä hermojaan peruuttamattomasti.

Lisäksi tarpeeni antaa palautetta aiheesta "markkinointiluvan peruuttaminen" on nostanut esille toisen epäkohdan: myös palautteen antaminen on tehty älyttömän hankalaksi! OmaSaunalahdesta ja OmaElisasta löytyy toki tekninen tuki ja asiakaspalvelu, mutta missä on palautelaatikko? Jätänkö vikailmoituksen: "Mainokset ärsyttää! Korjatkaa asia!"? Missään ei kysytä kuluttajan mielipidettä tarjotuista palveluista, ja palautteen antamiseksi ainoa löytämäni vaihtoehto on postata "palstalle". "Palstaa" käyttääkseen on kuluttajan tietysti luotava väsyneet "palsta-tunnukset", keksittävä taas yksi uusi salasana, varmistettava sähköpostiosoite ja klikkailtava ärsyttävästi mitä monipuolisimpia linkkejä. Jos olisin ollut vähemmän ärsyyntynyt, olisin voinut jättää koko homman sikseen. Mahdollisesti tämä oli tarkoitus? Ehkäpä haluaisitte tehdä jonkinlaisia muutoksia tähänkin prosessiin? Ehkä ette? Ehkä on helpompaa harjoittaa liiketoimintaa ollen välittämättä yksittäisten kuluttajien mielipiteistä tai heidän halustaan/haluttomuudestaan vastaanottaa liikunnalliseen elämään ja proteiinijuomien liikäkäyttöön kannustavien julkaisujen mainoksia.

Kylläpä ärsyttää.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kake1 13 kesäkuu 2015, 15:23

  • Oelt oikeassa siinä, että on kurjaa ettei myyjä kysynyt sinulta tästä lisäpalvelusta myynnin yhteydessä. Kiitoksia sinulle palautteestasi. Onneksi markkinointiluvan poistaminen voidaan kuitenkin tehdä heti kun liittymäsopimus on avautunut. :)

  • Katso alkuperäinen viesti

    5 kommenttia

    Kunniamerkki +3
  • Oelt oikeassa siinä, että on kurjaa ettei myyjä kysynyt sinulta tästä lisäpalvelusta myynnin yhteydessä. Kiitoksia sinulle palautteestasi. Onneksi markkinointiluvan poistaminen voidaan kuitenkin tehdä heti kun liittymäsopimus on avautunut. 🙂
  • Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että markkinointikielto (lisäpalvelun tilaus) tulisi voida nettitilauksissakin Saunalahdella tehdä jo liittymän siirron yhteydessä tai heti uutta numeroa valitessaan. Nykyään ilman merkintää Robinson-rekisterissä ei siirtyvä numero saa olla ilman Elisan tytäryhtiö Enian lähestymistä puhelimitse. Lisäpalveluita uuteen liittymään ei saa tilattua ennen kuin numero on oikeasti siirtymässä Elisa Saunalahdelle. Viive siirrossa saattaa asiakkaan tilauksen mukaisesti olla useita viikkoja.

    Uskomukseni mukaan Enia ei käy varmistamassa esimerkiksi vanhan asiakkaan liittymätiedoissa mahdollista puhelinmarkkinointikieltoa, vaan soitti ainakin minulle heti seuraavana arkipäivänä liittymäsiirron alkuunpanosta. Paremmin asiasta tietävä voinee kommentoida. Toki asiakkaan toive syö Enian leipää.. ja lopulta Elisan. Kai sitä Joku(TM) aina tarttuu täkyyn Elisa Viihteestä. Itselläni ainoastaan se kuuluisa vee-käyrä nousee. 
    Käyttäjätaso 3
    Minulle kävi viime syksynä niin, että kun olin vaihtamassa liittymää, niin halusin heti siinä vaiheessa kieltää markkinoinnin, mutta myyjä ei puhunut siitä aiheesta mitään vaan tulosti liittymäsopimuksen, ja kun sanoin hänelle tästä kiellosta, hän väitti, ettei tilausta voi peruuttaa. Eihän kyse olisi ollutkaan tilauksen peruuttamisesta vaan muuttamisesta. Sain kuitenkin asian hoidetuksi tämän kirjoitettuani tänne palstalle. Minusta oli väärin, ettei myyjä puhunut tästä asiasta mitään.
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +3
  • Onpa käynyt ikävästi, tarkoitus ei tietenkään ole "piilottaa" markkinointiluvan peruuttamista minnekään. Markkinointilupa tosiaan on osa liittymää ja sen ominaisuuksia ja se, että ominaisuus halutaan poistaa, tehdään lisäpalvelun avulla. Tässä on ehkä vähän sama logiikka, kuin ennen vanhaan kaikkien liittymien ollessa datattomia. Liittymän perusominaisuuksiin ei kuulunut kiinteähintaista dataa, ja jos sellaisen halusi, piti liittymän ominaisuuksia muokata lisäpalvelun kautta. Palvelun perusominaisuuksia muokataan aina lisäpalveluilla, ellei kyse ole maksuttomista muokkauksista kuten liittymän julkisuustiedoista tms. Mitä taas palautteen antamiseen tulee, mielestäni sitä voi ihan rohkeasti lähettää vaikkapa "vikailmoituksen" muodossa. OmaElisan kautta ehkä oikeampi paikka olisi kohdistaa viesti ja palaute asiakaspalvelulle, mutta niin tai näin, palaute kyllä löytää perille molempia reittejä.

  • Näin voikin tehdä! Kun olet valinnut liittymän, lisännyt sen ostoskoriin ja alat muokkaamaan liittymän ominaisuuksia välilehdellä "1. tilaajan tiedot ja tuotteet", kerrotaan, että "liittymään sisältyy Saunalahden Markkinointilupa". Samassa kohdassa voi myös tilata lisäpalvelun, joka peruuttaa markkinointiluvan heti tilausvaiheessa. Markkinointilupa tosin liittyy vain lähettämiimme tekstiviesti- ja sähköpostimainoksiin. Puhelinmarkkinoinnin voi peruuttaa heti, kun kirjautuminen OmaElisaan on mahdollista. Vanhasta OmaSaunalahdesta voi "yhteystiedot"-välilehdellä päivittää asiakasviestintätietoja. Tämä tosin on hiukan piilossa, sen myönnän.

  • Tällä tavalla se ikävä kyllä menee: jos liittymätilaus on jo tehty ja sille pitäisi lisätä jotain, kuten lisäpalvelu, se ei valitettavasti ole mahdollista. Tilaus pitäisi siis peruuttaa ja tehdä uudestaan kera oikeiden lisäpalveluiden. Jos joku lisäpalvelu tai ominaisuus jää kyydistä, saadaan se lisättyä heti liittymän avauduttua. Voit tehdä sen joko itse, tai pyytää myyjää tekemään sen.
  • Käyttäjätaso 3
    "Tällä tavalla se ikävä kyllä menee: jos liittymätilaus on jo tehty ja sille pitäisi lisätä jotain, kuten lisäpalvelu, se ei valitettavasti ole mahdollista. Tilaus pitäisi siis peruuttaa ja tehdä uudestaan kera oikeiden lisäpalveluiden. Jos joku lisäpalvelu tai ominaisuus jää kyydistä, saadaan se lisättyä heti liittymän avauduttua. Voit tehdä sen joko itse, tai pyytää myyjää tekemään sen."

    Vastalause! Ei kai tilausjärjestelmä saa olla niin jäykkä, ettei tilausta voisi muuttaa? Tilauksessa voi olla tahattomasti paha virhe, miten silloin toimitaan? Toiseksi kritiikkini kohdistuu siihen, ettei myyjä kysynyt lisäpalveluista, eikö niistä pitäisi aina mainita ja kysyä liittymän myyntitilanteessa? Minulla ei ollut tilaisuutta tai unohdin mainita markkinointiluvan poistamisesta.

    Osallistu keskusteluun