Kysymys

Puhelinmarkkinoijat

  • 6 heinäkuu 2010
  • 6 kommenttia
  • 944 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Kommentaattori
  • 36 kommenttia
Terve, minkä pykälän mukaan teidän puhelinmarkkinoijat voivat myydä minulle uuden liittymän ja puhelimen kysymättä minulta itseltäni, vaikka en toki ole liittymän haltija mutta maksaja? Kun sain tietää asiasta, niin soitin myyjälle itse ja sanoin etten tarvitse uutta puhelinta enkä tahdo vaihtaa liittymääni, mutta vastaus oli melko tyly: " Liittymäsi on jo tilattu ja puhelin lähetetty, tilausta ei voida enää perua", minusta tämä ole oikeen urakalla tikulla silmään tökkimistä, jos otetaan huomioon kun nytten kuluttaja viraston sivulta kävin lukemassa:

"Etä- ja kotimyynnissä kaupan voi
perua 14 päivän kuluessa
Etämyynnissä (esim. puhelin-, posti- ja verkkokauppa, tv-shop) tavaraa ei näe eikä sitä voi etukäteen tarkistaa. Kotimyynnissä (ns. ovelta ovelle) tarjous tulee yllättäen ja ostopäätös täytyy tehdä nopeasti. Sen vuoksi koti- ja etämyynnin kuluttajansuojasta on erityissäännöksiä, joihin kuuluu mm. 14 päivän palautusoikeus. Lomaosakekaupassa on 10 päivän peruutusaika."

Minkä takia minulle ei siis annettu mahdollisuutta peruuttaa kauppaani? Voinko mennä lähimpään elisashopittiin ja perua tämän järjettömän puhelinkaupan joka minulle tyrkytettiin kysymättä minulta itseltäni?

6 kommenttia

Olet aivan oikeassa, sinulla on oikeus peruttaa. Ymmärsinkö oikein että puhelinmarrkkinoija väittää sun tilanneen vaikka et ole tilannut. Sillloinhan sulla on suuremmat oikeudet perua.

Alhaalla on linkki kuluttajasuojalakiin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Myyjän ilmaisu on tuossa ollut hieman ontuva. Toimitusta ei voi perua, koska se on jo lähtenyt postiin. Liittymää sinun ei kuitenkaan ole pakko ottaa vastaan, jätät sen postiin tai käyt ilmoittamassa, että lähetyksen saa toimittaa takaisin lähettäjälle.

Siihen en tietysti ota kantaa, miten sopimus on voinut yksipuolisesti syntyä.

Terve, minkä pykälän mukaan teidän puhelinmarkkinoijat voivat myydä minulle uuden liittymän ja puhelimen kysymättä minulta itseltäni, vaikka en toki ole liittymän haltija mutta maksaja? Kun sain tietää asiasta, niin soitin myyjälle itse ja sanoin etten tarvitse uutta puhelinta enkä tahdo vaihtaa liittymääni, mutta vastaus oli melko tyly: " Liittymäsi on jo tilattu ja puhelin lähetetty, tilausta ei voida enää perua", minusta tämä ole oikeen urakalla tikulla silmään tökkimistä, jos otetaan huomioon kun nytten kuluttaja viraston sivulta kävin lukemassa:

"Etä- ja kotimyynnissä kaupan voi
perua 14 päivän kuluessa
Etämyynnissä (esim. puhelin-, posti- ja verkkokauppa, tv-shop) tavaraa ei näe eikä sitä voi etukäteen tarkistaa. Kotimyynnissä (ns. ovelta ovelle) tarjous tulee yllättäen ja ostopäätös täytyy tehdä nopeasti. Sen vuoksi koti- ja etämyynnin kuluttajansuojasta on erityissäännöksiä, joihin kuuluu mm. 14 päivän palautusoikeus. Lomaosakekaupassa on 10 päivän peruutusaika."

Minkä takia minulle ei siis annettu mahdollisuutta peruuttaa kauppaani? Voinko mennä lähimpään elisashopittiin ja perua tämän järjettömän puhelinkaupan joka minulle tyrkytettiin kysymättä minulta itseltäni?


Hei,

Kertomasi perusteella vaikuttaa siltä, että myyjä on toiminut virheellisesti. Otamme mielellämme vastaan palautetta jälleenmyyjistämme välttyäksemme virheiltä ja väärinkäsityksiltä jatkossa. Voit halutessasi jättää palautetta esimerkiksi http://saunalahti.fi/asiakaspalvelu/ ' TARGET='_blank.

Mikäli tilaus on edennyt toimitukseen ja puhelin on postitettu, älä nouda laitetta postista. Voit myös ilmoittaa postiin, että se palautetaan lähettäjälle. Kannattaa myös ilmoittaa asiakaspalveluun, että puhelintilaus halutaan perua.
Kuluttajaviranomainen juuri kirjoitti jutun, että kun firmat saattavat ilman mitään sopimusta lähettää laskun kera boksereita, lehtiä yms. tavaraa ihmisille vaikka ei ole sopimusta. Tällöin tuotetta ei asiakkaalla ole velvollisuutta edes palauttaa ja laskua ei tarvitse maksaa. Lasku on mitätön jos ei ole sopimusta tehty. Puhelimessa suullisesti tehdyistä sopimuksista tulee olla AINA kirjallisesti toimitettu tilausvahvistus sähköpostiin tai kirjeitse jotta sopimus olisi voimassa. Jos vahvistusta ei ole lähetetty niin sopimusta ei ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Saako operaattori tehdä puhelinliittymän numeronsiirron puhelinmyyjän soiton jälkeen ilman erillistä lupaa?

Numeron siirto edellyttää sitä, että asiasta on sovittu kuluttajan kanssa ja operaattorilla on kuluttajan kanssa sitova liittymäsopimus. Sitova liittymäsopimus syntyy vasta silloin, kun operaattori on lähettänyt kuluttajalle sopimusehdot ja tilausvahvistuksen sekä varmistanut tilaajan henkilöllisyyden. Tilaajan henkilöllisyys voidaan varmistaa esimerkiksi silloin, kun tilaaja noutaa uuden sim-kortin sisältävän liittymäpaketin postista.

Numeron siirtoa ei voi tehdä ennen kuin sitova sopimus on syntynyt ja operaattori on saanut selvityksen siitä, käyttääkö kuluttaja peruuttamisoikeuttaan.

Puhelinmyyjältä tilatun liittymän voi peruuttaa 14 päivän kuluessa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta.


Jos olet saanut operaattorilta ilmoituksen numeronsiirrosta, vaikka et ole tilannut liittymää tai olet sen ohjeiden mukaan peruuttanut,

  1. ota yhteyttä numeronsiirrosta ilmoittaneeseen operaattoriin ja vaadi siirron peruuttamista. Yrityksellä on näyttövelvollisuus siitä, että tilaus on tehty.
  2. ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan, jos ongelma ei muuten selviä

http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?word=et%C3%A4myynti

Tarkoittakohan tuo ylläoleva, että mikäli etänämyyntinä tehdyn tilauksen mukainen tilausvahvistus saapuu vaikkapa kuukauden 1. päivä, siirron voi tehdä aikaisintaan 15. päivä? Operaattorihan ei voi ennen sitä tietää, käyttääkö tilaaja peruuttamisoikeuttaan.
Kuulostaa mielenkiintoiselta, että sinulle on laitettu liittymä ja puhelin vaikket ole itse niitä halunnut. Miksi kuitenkin annoit henkilötunnuksesi myyjälle, jos et ollut mitään ottamassa? Kun järjestelmät ja Itella ne vaatii...

Itse ei ainakaan tulisi mieleenkään antaa jos en ole mitään tilaamassa.

Osallistu keskusteluun