Vastattu

Sähköpostin (oletus)roskapostisuodatus muuttunut?

  • 31 lokakuu 2017
  • 24 kommenttia
  • 1336 katselukerrat

Onko mobiililiittymän kylkiäisenä olevan sähköpostin roskapostisuodatuksen asetukset muuttuneet hiljattain? Aikaisemmin "normaalisti" käyttäytyneet viestit ohjautuvat nyt roskapostikansioon... miksi? Lähetyspäässä ei ole tapahtunut muutoksia.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 2 marraskuu 2017, 17:07

Ja sitten itse asiaan palataksemme 🙂 Kuten epäilyksiä nousikin jo ilmoille, niin muutosta on tullut ja nyt on tehokkaampi suodatus käytössä. Asiallista palautetta otetaan vastaan jotta toimivuutta päästään kehittämään entisestään ja jos tulee selkeitä vikoja, niin toki meille sitten tietoa näistä että päästään tutkimaan.
Katso alkuperäinen viesti

24 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Sama huomio. Eilen meni roskiin Onnibussin lippu ja Ebayn reklamaatiovastaus.
Minun veikkaus on, että Elisa on uudistanut suodatinta, mutta perinteen mukaisesti yksi ongelma on korjattu, mutta kaksi uutta saatu tilalle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmm.. Minulla on jostain jäänyt sellainen muistikuva, että tuo roskapostisuodatin on kolmannen osapuolen tuottama palvelu Elisalle. Elisa ei siis itse ylläpidä tuota vaan sen homman hoitaa jokin toinen yritys. Muistini mukaan Elisa olisi myös etsinyt uutta kumppania hoitamaan tuota roskapostisuodatinta, koska aiemman kanssa ei ilmeisesti suksi luistanut toivotulla tavalla.

Olisiko nyt käynyt niin, että uusi kumppani on löytynyt ja ottanut ohjat käsiinsä? Tämä voisi aiheuttaa roskapostisuodattimen yllättävän käytöksen.

Tuo roskapostisuodatin on ollut muutenkin melkoinen murheenkryyni. Se on jäänyt kehityksessä tuonne viime vuosituhannelle, jolloin roskapostia tuli enemmän perinteisen postin mukana kuin sähköisenä. Muutenkin toiminta on ollut ajoittain sellaista, ettei kyseistä palvelua ole voinut kutsua roskapostisuodattimeksi, ei edes hyvällä tahdolla.
Ymmärrän hyvin, että koko sähköpostikylkiäinen on pelkkä riesa operaattorille ja varmaan haluaisivat eroon koko jutusta. Kuitenkin se nyt on osa liittymän ominaisuuksia/palvelua ja minusta Elisa voisi vastata tuohon kysymykseen onko muuttunut ja miten, tuottaapa sen alihankkija tai alihankkijan alihankkija. En oikeasti moiti enkä kehu tuota suodatusta... ehkä haluan nostaa esiin muutosta, jonka takia monelta voi mennä viestejä "piiloon".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pistin kyselyä aiheesta etiäppäin et onko tuonne jotain muutosta tullut, palaillaan asiaan kun saadaan tietoa 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Pistähän kyselyä ja myöskin luetun ymmärtämistä:
Ilmoitin: "Muuttunut spammifiltteri. Eilisestä 30.10. alkaen filtteri on alkanut tunkemaan roskapostiin sellaisia posteja, jotka aiemmin ovat tulleet läpi."
Laitoin headertietoja ja Elisan vastaus:
"Kiitos paljon. Tiedot on nyt välitetty teknisen tiimimme tutkintaan 🙂 Toivottavasti näillä tiedoilla saadaan selvitettyä se miksi suodatin päästää aikaisemmin roskaksi luokitellut viestit läpi. Palaamme asiaan mahdollisten lisäkysymysten sekä ratkaisun tiimoilta."

Vi**u, jos luetun ymmärtäminen on tuolla tasolla, niin fcuk off
Käyttäjätaso 7
Vi**u, jos luetun ymmärtäminen on tuolla tasolla, niin fcuk off

Ennenwanhaan nuo päätyivät poliisiksi, kun siellä riitti että toinen osaa lukea ja toinen kirjoittaa. Ei taida riittää enää.

Eiköhän tuo ole se syy, miksi Elisa ei halua yhteydenottoja sähköpostitse...
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Haukut on nyt kuultu jo monesta eri paikasta. Kiitos palautteesta.
Otan opikseni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Virheitä sattuu ja tapahtuu joskus, kun ihmisiä ollaan. Palaute on tottakai aina paikallaan, varsinkin kun olemme tässä mokanneet. Pahoittelut sinulle Arska 😞

Palsta ei kuitenkaan ole tarkoitettu palstatiimiläisten tai muidenkaan täällä asiakkaita auttavien mollaamiseen tai haukkumiseen. Tunteet voi tottakai joskus kiehahtaa, mutta pidetään silti keskustelu asiassa ja kielenkäyttö asiallisena ja kohdellaan toisiamme kunnioittavasti ja kohteliaasti.

Palstan pelisäännöt voi kerrata täältä, jos ne ovat päässeet unohtumaan: https://palsta.elisa.fi/ajankohtaista-palstalla-49/palstan-pelisaeaennoet-498710
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
A) En ole maininnut vastauksen antajaa missään julkisessa postauksessa
😎 Jos asia kääntyy tasan tarkkaan päälaelleen, niin mitä sitten tämä tekninen tuki tekee ongelman kanssa -> ihmettelee väärää asiaa eikä mikään korjaannu
C) On kaksi eri asiaa, mitä lukee tai mitä luulee lukevansa kokemuksena perusteella. Tämän voi lukea minulle tulleesta yv:stä
D) Jos Prinsessaponi on ottanut herneet nenään, niin pyydän anteeksi
E) Raflaten: Jos lääkäri amputoi käden vaikka olisi pitänyt amputoida jalka. Selitys: yleensä tulee vaan käsiamputointien toimeksiantoja.
F) Pääsääntöisesti on Elisan asioinnin kanssa mennyt ihan ok, kunhan muistatte pitää kiinni siitä, mitä on sovittu ja hommaatte jostain kunnolliset digiboksit.

P.S. Myös Elisan viesti yv:stä oli roskapostissa.
Mukavan nykyaikainen tämäkin "prosessi":
- pari asiakasta ilmoittaa palstalla viasta tuotteen/palvelun toiminnassa
- toinen asiakas on myös ilmoittanut asiasta liitteiden kanssa AsPaan
ja mitä on tapahtunut:
- kolme Elisa-vaakunalla varustettua on ottanut osaa keskusteluun
- ainakin neljäs elisalainen on lukenut/kirjoittanut ja/tai ymmärtänyt asian ihan väärin
- keskustelun painopiste Palstalla on siirtynyt siihen, että asiakas on tuohtuneena ollut melko suoraviivainen sanavalinnoissaan (no, ehkä olisi voinut toisinkin sanoa...)

No, vasta on pari päivää mennyt ja alkuperäinen ongelma on stabiilisti ennallaan...
Jos tämä joskus selviää, niin jännityksellä odotan "Hei, miten mielestäsi pärjäsimme, vastaaminen vie vain hetken.." palautekyselyä... 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ja sitten itse asiaan palataksemme 🙂 Kuten epäilyksiä nousikin jo ilmoille, niin muutosta on tullut ja nyt on tehokkaampi suodatus käytössä. Asiallista palautetta otetaan vastaan jotta toimivuutta päästään kehittämään entisestään ja jos tulee selkeitä vikoja, niin toki meille sitten tietoa näistä että päästään tutkimaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Juu, palataanpas itse asiaan.
Alku viikosta aspan chat kertoi, ettei mitään muutoksia ole tullut.
Kaksi päivää sitten yv:nä: "Kiitos viestistä ja esimerkeistä. Spammifiltteriin ei ole tullut muutoksia lähipäivien aikana....."
Nyt kun asiakkaista on taas kerran tehty alfatestaajia, niin voisiko Elisa suuressa korkeudessaan kertoa, mitä tietoja haluatte spammiin menneistä posteista ja minne?
Aspan chatin mukaan "Laita lähettäjän osoite ja otsikko palstatiimille"
Palstatiimin yv: "Laita headerit"

Miten teillä oikein tieto kulkee??????
Selkeä vika on jo tullut:
Vuosikausia samalta lähettäjältä ja samalta serveriltä forwardina tulleet, tähän asti moitteetta kulkeneet, lähetykset menevät nyt 40...60% roskapostikansioon... ?
Siis nimenomaan kaikki ei, mutta n. puolet. Onko johonkin Elisan postikoneeseen jäänyt uudistus/parannus tekemättä, kun osittain toimii ok?
Onko tuo nimimerkin Patomiäs lausuma tulkittava niin, että muutos on tehty ja tehokkaampi suodatus on käytössä ja that's it ?
Täällä on nyt viikon verran raportoitu, että sähköposti ei toimi (loppukäyttäjän näkökulmasta) oikein. Aluksi kerrottiin, että ei ollut tehty muutoksia, nyt selvisi, että niitä on tehty. Nyt kysytään "asiallista palautetta" (??) ja tietoa, jos esiintyy "selkeitä vikoja" (??). Maailmanluokan meininkiä on tämä 🙂
Käyttäjätaso 3
Onko Saunalahden puhelinliittymien sähköposteissa roskapostisuodatin? Kuinka sen saa toimintaan? Postista löytyy roskapostikansio johon ei koskaan ole mennyt yhtään roskaa vaikka niitä tulee muutama kymmentä päivässä laatikkooni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onko Saunalahden puhelinliittymien sähköposteissa roskapostisuodatin? Kuinka sen saa toimintaan? Postista löytyy roskapostikansio johon ei koskaan ole mennyt yhtään roskaa vaikka niitä tulee muutama kymmentä päivässä laatikkooni.

Pitäisi olla. Voit hallinnoida sitä Omaelisan kautta tarkemmin. 🙂
Ensin alkoi menemään osa postista Spam-kansioon, nykyään menee kätevästi jo suunnilleen lähes kaikki. Olisi kyllä hyvä tietää onko asialle tehty oikeasti mitään tai tullaanko edes tekemään muuta kuin, että "asia on huomioitu"???
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
minulla spammiin menee vain spam-tason postit. kop kop. Eli vielä en ole sieltä löytänyt sinne kuulumattomia.
Normaalit postit tulee normisti saapuneet kansioon.
Marraskuun 2017 puolivälissä alkoi mennä spam-kansioon viestit, jotka ennen ovat hyväksytysti tulleet saapuneet-kansioon. KYSYMYS: Voinko, ja jos, niin miten - vaikuttaa=hyväksyä esim. *domain.fi lähetysten normaalin pääsyn saapuneet-kansioon? Eilen Chatissa kehotettiin pyytämään tunnukset Elisan yksityispuolelle. Olen yrityspuolen asiakas ja alunpitäen Saunalahtelainen.
OmaElisan kohdassa Sähköposti voi yksityispostin käyttäjä (hiukkasen kömpelösti, mutta voi) tehdä omia määrityksiä kohdissa Käsittelysäännöt ja Tallennusasetukset. Melkoisen selkeää mihin siellä voi (yrittää) vaikuttaa.
Kuitenkin taustalla on koko ajan tuo hannu1952:nkin huomaama muutos roskapostin suodatuksen OLETUSARVOISSA eli tilanteessa, jossa käyttäjällä ei ole omia säätöjä eikä määrityksiä.
Täällä Palstalla on Elisan (Palstan puuhahenkilöiden?) puolelta myönnetty, että muutoksia on tehty, pyydetty raportoimaan ongelmista ja pyydetty asiallista palautetta...
Mahtaisko kellään olla vieläkään yhtään mitään tietoa, että yritetäänkö tälle asialle oikeasti tehdä jotain??? Surkeahan se suodatus on aina ollut, mutta nykyään yhä vaan suurin osa postista menee Spam-kansioon ja alkaa jo tympimään muistaa aina sekin käydä läpi joka hiton kerta kun postit tarkistaa. Tiedän myös, että erään varsin ison firman asiakkaat ovat heille soitelleet ja kiroilleet, että miksi heidän tilaamansa asiakaskirjeet ei perille tule, vaan löytyy jostain hiton roskaposteista. Kaikilla Elisan liittymät.

Elisan kilpaileva firmakin tässä äskettäin soitteli ja tarjosi palvelujaan. Normaalisti olisin kieltäytynyt, mutta nytpä lupasin palata asiaan. Kerroin heille myös suoraan vinkiksi miten surkea tilanne Elisalla sähköpostin suodatuksen suhteen on.
Käyttäjätaso 7
Elisan kilpaileva firmakin tässä äskettäin soitteli ja tarjosi palvelujaan. Normaalisti olisin kieltäytynyt, mutta nytpä lupasin palata asiaan. Kerroin heille myös suoraan vinkiksi miten surkea tilanne Elisalla sähköpostin suodatuksen suhteen on.

Operaattorien omissa (kuluttaja)sähköposteissa ei taida olla hurraamista kenelläkään. Kolmikirjaiminen kilpailija ei edes jakele enää postilaatikoita, vaan ohjaa käyttämään gmailia tai outlookia. Samaa voi suositella myös Elisan asiakkaille.
Samaa mieltä olen ja muita posteja varsinaisesti käytänkin. Aluksihan oikeasti kysyinkin vain, onko suodatuksen oletusarvoihin tehty joku muutos hiljattain, mutta vaikealta tuntui sihen vastauksen saaminen... 🤔
No niin, joku säätö tehty 14.12. päivällä ja tilanne omalla kohdallani suodatuksen käyttäytymisessä on palannut "kuukauden takaiseen oikeaan käytäntöön".
I rest my case 🙂

Osallistu keskusteluun