Vastattu

Saunalahti huijaa

  • 13 kesäkuu 2012
  • 11 kommenttia
  • 3571 katselukerrat

Ostin Saunalahden Prepair liittymän viime helmikuussa mökkipuhelinta varten. Toimi hetken aikaa, mutta sitten laitettiin poikki.

Soitin, ja Saunalahdelta kerrottiin, että en ole ladannut siihen numeroon saldoa viimeiseen vuoteen. No helkatti. Vastahan sen ostin. Puhelinpalvelu kyllä kertoi, että numerossa on saldoa 5 euro (liittyy R-kioskilta ostettuun paketiin) Mutta liittymä on suljettu, kun siihen puhelinliittymään ei ole VUOTEEN ostettu puheaikaa. Jumankeuta. Enhan edes ehtinyt ostamaan siihen mitään saldoa, kun laitettiin poikki.

Täysin käsittämätöntä. Minä ostan Prepar kortin, ja sitten ilmoitetaan, että se on suljettu.

EI MENE jakeluun. Olen vaatinut Saunalahdelta uutta korttia tai sen liittymän avausta. Puhe-aikasaldoa on kuitenkin se 5 euroa siellä. Ei se vaan onnistu. Kaippa myyvät sen numeron taas jollekin toiselle, joka menee tähän huijaukseen.

Elisa, eli Saunalahti myy vanhoja suljettuja numeroita Prepair-liittymiin!!! Sattuu nyt olemaan niin, että tämä mun kolmaskin puhelin on leimattu operaattorille.

Vien tämä asian vielä kuluttajasuoja-asiamiehen käsittelyyn, josta Elisa (Saunalahti) saa aivan varmasti langettavan tuomion. Ostokuitti tästä Prepair liittymästä, -joka olikin mitätön-  on tallessa.

Olen ehdottanut Saunalahdelle, että asia saa olla minun puolesta, jos lähettävät minulle uuden kortin, johon on ladatuna valmiiksi puhe-aikaa 50 euron edestä. Heillä on siellä kyllä yhteystietoni.

Terveisin IT alan yrittäjä

Kraateripiru
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hpguru 13 kesäkuu 2012, 17:39

Liittymä sulkeutuu vasta, kun on kulunut 3 kuukautta ostosta tai 12 kuukautta viime latauksesta (oma lataus, ei oletuksena oleva saldo). Asiasta kannattaa reklamoida Elisalle, jos koet, että Elisa ei ole noudattanut mielestäsi näitä ehtoja. Tapauksesi kohdalla ehdot kyllä täyttyvät ja asiasta kyllä ilmoitetaan selkeästi ja näkyvästi, että liittymä sulkeutuu jos sitä ei käytä tai ei lataa saldoa. Joten Elisa ei ole tehnyt tässä virhettä. Kannattaa käyttää laskutusliittymää, joka on aina käytössä eikä maksa kuin 66 snt kuussa.

Oston jälkeen puhelin oli kertomasi mukaan kiinni ennen möksäkauden avaamista, liittymä ehti sulkeutua kolmen kuukauden jälkeen ostosta. Syy: et ole ladannut saldoa. Näin ollen et voi reklamoida siitä, tai voit, mutta Elisa ei ole velvollinen korvaamaan mitään. Koska asiakas ei ole lukenut tarkasti palvelun ehtoja ostaessaan Prepaidin. Mutta niitähän nyt ei tietenkään kukaan lue, mutta jokainen saa oppia virheistään eli toivottavasti jatkossa asiakas lukee ne ehdot ja toimii niiden mukaan.

Postpaid on järkevin vaihtoehto aina, jos on luottotiedot kunnossa.

Lisään vielä tarkennuksena, että kun ostat Prepaidin, se on saman tien käytössä kun kaupasta ulos menet. Eli jotta saisit kaiken oikein, olisi sinun pitänyt ostaa se Prepaid vaikka eilen juuri sopivasti ennen möksäkauden alkua.
Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 2
http://saunalahti.fi/prepaid/ominaisuudet.php

"Liittymä on voimassa 3 kuukautta aktivoinnista ja 12 kuukautta latauksesta."

Hommaa laskutusliittymä, ei se maksa kuin 66 snt /kk
Vastahan tässä valmistelen mökkikautta. Väännetään rautalangasta:

- Ostan Prepair -liittymän 26.2.2012

- Toimii noin kuukauden. Soitin siitä numerosta toisiin puhelimiini, että sain numeron talteen

- Elisa laittoi liittymän poikki, koska en ollut maksanut vuoteen lisää lataus-aikaa

Eli ostin liittymän kolme kuukattta sitten, ja Elisa vaitää, että se olisi ollut minulla jo vuoden maksut maksamatta.

Naurettavaa. Nyt kalikka osiui tuon osalta ihan väärään henkilöön.

ELISA, eli sen häiveyhtiö Saunalahti käyttää näitä aisoita niin, että jo suljettuja numeroita myydään eteenpäin. Sonera muuten teki aikoinaan samaa. Puutuin siihenkin aikoinan, ja hommat selvisi. Sattui tuo Soneran numero olemaan erään IT-alan neuvontapalvelun numero. Laitoivat sen numeron useamman vuoden myyntikieltoon  *nauraa*

Summa summarum. Saunalahti Elisan kautta huijaa asiakkaita. Ei sen puoleen. Taidan kirjoittaa asiasta tuonne ammattilaispalstoillekin, koska tämä on faktaa. Todistettavissa olevaa faktaa!

J-P

ps. Ei ole rahasta kiinni, mutta peri-aattesta on.
Eli siis ei saisi ostaa "takataskuun" varuilta noita Prepair-liittymiä. Saunalahti saisi ohjeistaa sitten myyntiketjuaan asiassa. Monet ostelevat noita kortteja ihan vaan varuilta.

Naurettavaa vanhojen numeroitten käyttöä.

Saunalahti voi sitten palauttaa rahana siinä liitymässä olevan 5 euroa minulle. Liittymässä, joka on suljettu sen vuoksi että en ole ladannut sinne saldoa ostotapahtuman jälkeen.

Voi sen saldon laittaa minun toiselle Saunalahden numerolle 046 xxx xxxx

Missään asiakirjassa, ainakaan selkokielellä ei ole mainittu sitä, että sinne pitää ladata saldoa jo olemassa olevan päälle! Asia ei jää tähän.

Terveisin

ATK-palvelu

J-P

Ai niin. Numero, joka on nyt suljettu on 046 xxx xxxx. Koska en ostanut ladatulle numerolle lisää saldoa oston jälkeen. Perhana. Enhän edes ehtinyt.  Rahat takaisin, tai uusi kortti, josta olenkin Saunalahteoa jo reklamoinut.

Saunalahti ottaa sitten ihan asiallisesti yhteyttä sähköpostilla. Minäkin jo yli 20 vuotta tällä alalla olleena vaadin sitä!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moi, teen asian selväksi.

Myös DNA ja Sonera toimivat samoin eli jos prepaidiin ei lataa saldoa, se luokitellaan käyttämättömäksi. Kannattaa nekin haastaa oikeuteen sitten. 😉
Ymmärrä nyt. Ostin liittymän 26.2.2012 mökkipuhelinta varten. Ilmoitin numeron lapsilleni (kolme). Nyt Saunalahti ihan ilmoittamatta on katkaissut liittymän. Olisi ollut kyllä suotavaa, että olisivat laittaneet edes tekstiviestin asiasta. Tosin tuo puohelin oli kiinni, koska en ole vielä avannut mökkikautta.

Ei tosiaan ole rahasta kiinni, vaan tuosta logiigasta. Myyjän täytyy informoida asiasta, että lataa lisää saldoa.

Ei tuon kotelon pientä tekstiä kukaan lue!

No jos Saunalahti ei lähetä korvauskorttia, niin pitänee sitten heittää tuo Nokia Navigator Jämsänjokeen.  *****t. Minä sillä enää mitään tee. Saunalahti(Elisa) huijaa ehkäpä ihan tietämättään.

No Elisa on suomalaisten puhellinyhtioiden yhteenliittymä, joten kannatan sitä. Telia-Sonera on nykyään ruotsalainen firma.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Liittymä sulkeutuu vasta, kun on kulunut 3 kuukautta ostosta tai 12 kuukautta viime latauksesta (oma lataus, ei oletuksena oleva saldo). Asiasta kannattaa reklamoida Elisalle, jos koet, että Elisa ei ole noudattanut mielestäsi näitä ehtoja. Tapauksesi kohdalla ehdot kyllä täyttyvät ja asiasta kyllä ilmoitetaan selkeästi ja näkyvästi, että liittymä sulkeutuu jos sitä ei käytä tai ei lataa saldoa. Joten Elisa ei ole tehnyt tässä virhettä. Kannattaa käyttää laskutusliittymää, joka on aina käytössä eikä maksa kuin 66 snt kuussa.

Oston jälkeen puhelin oli kertomasi mukaan kiinni ennen möksäkauden avaamista, liittymä ehti sulkeutua kolmen kuukauden jälkeen ostosta. Syy: et ole ladannut saldoa. Näin ollen et voi reklamoida siitä, tai voit, mutta Elisa ei ole velvollinen korvaamaan mitään. Koska asiakas ei ole lukenut tarkasti palvelun ehtoja ostaessaan Prepaidin. Mutta niitähän nyt ei tietenkään kukaan lue, mutta jokainen saa oppia virheistään eli toivottavasti jatkossa asiakas lukee ne ehdot ja toimii niiden mukaan.

Postpaid on järkevin vaihtoehto aina, jos on luottotiedot kunnossa.

Lisään vielä tarkennuksena, että kun ostat Prepaidin, se on saman tien käytössä kun kaupasta ulos menet. Eli jotta saisit kaiken oikein, olisi sinun pitänyt ostaa se Prepaid vaikka eilen juuri sopivasti ennen möksäkauden alkua.
Käyttäjätaso 2
"Lisään vielä tarkennuksena, että kun ostat Prepaidin, se on saman tien käytössä kun kaupasta ulos menet. Eli jotta saisit kaiken oikein, olisi sinun pitänyt ostaa se Prepaid vaikka eilen juuri sopivasti ennen möksäkauden alkua."

Se 3kk on liittymän aktivoinnista, ei ostosta. Eli voit ostaa sen vaikka helmikuun lopussa ja laittaa puhelimeen ennen mökkikautta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Orion kirjoitti:
Vastahan tässä valmistelen mökkikautta. Väännetään rautalangasta:

- Ostan Prepair -liittymän 26.2.2012

- Toimii noin kuukauden. Soitin siitä numerosta toisiin puhelimiini, että sain numeron talteen

- Elisa laittoi liittymän poikki, koska en ollut maksanut vuoteen lisää lataus-aikaa


Käytännössä siis lakkasi toimimasta maaliskuun loppuun mennessä, toisin sanoen olit ottanut käyttöön silloin ostoajankohtana? Ongelma ilmestyi kolmisen kuukautta sitten ja nyt vasta kyselet asiasta?

Asia ei täältä Palstan kautta etene, koska täällä keskustellaan yleisistä asioista. Asiakaspalvelu ei myöskään ota täällä kantaa yksittäisten asiakkaitten ongelmiin. Jos yhteydenotto Saunalahdelle ei selvittänyt asiaa ja haluat viedä sitä eteenpäin, ota yhteys Kuluttajaneuvontaan. Siellä varmasti sittenn kysytään, että ei tullut mieleen heti valittaa asiasta.

Kuluttaja-asiamies ei muuten ota hoitaakseen asioita, jotka ovat yrityksen ja yhden kuluttajan välisiä.

Ettei siinä olisi käynyt niin, että käytit liittymää käytännössä sen yhden kuukauden ja lopun aikaa se oli käyttämättä? Kolme kuukauttahan tulee tuonne touko-kesäkuun vaihteeseen. Joka tapauksessa, toivottavasti asia selviää.

Ihan mielenkiintoista olisi saada tietää, millä tavalla asia hoitui Kuluttajaneuvonnan kautta. Eli jos viitsit, niin kerro täälläkin, miten kävi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Jos liittymä aktivoidaan eli otetaan käyttöön eikä sitä ladata 3 kuukauden kuluessa niin Prepaid-liittymä sulkeutuu. Voimassaoloa voi pidentää lataamalla saldoa jonka jälkeen voimassaolo on aina yhden vuoden eteenpäin.

Vaikuttaa siltä, että otit käyttöön liittymän etkä 3kk aikana ladannut sitä. Silloin sopimusehtojen mukaan liittymä sulkeutuu. Ei siinä auta kuluttajaviranomaiset kyllä. Se tieto lukee myyntipaketissa ja se on ilmaistu selkeästi.

Osta uusi tilalle vaan. Valitettavaa on tietenkin, että näin ikävästi pääsi käymään etkä huomannut liittymän sulkeutuvan 3kk kuluessa jollei lataa lainkaan saldoa siihen.

Mitä tulee tuohon vuoteen niin siinä Saunalahti on erehtynyt. Voi olla, että heillä näkyy järjestelmässä vaan, etttä suljettu ja olettavat syyn olevan vuoden latauksettoman ajan syytä. Syy ei ole siinä ettet ole ladannut vuoteen liittymää vaan tosiaan siinä, ettet ladannut aktivoinnin jälkeen 3kk kuluessa saldoa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tuleehan siinä paketin mukana pienellä präntättyä tekstiä mutta eihän sitä kukaan lue, hyvänä hellan sytykkeenä tais mennä.

Kirjoitustesi perusteella ymmärrän että ostit sen prepaisin R-kiskalta helmikuussa ja laitoit kortin puhelimeen ja ilmoitit lapsillesi sen mökkipuhelimen numeron.

Eli otit puhelimen käyttöön helmikuun lopulla mistä aletaan laskea se 3 kk aika. Kuten kerroit puhelimesi on ollut kiinni mutta se ei vaikuta asiaan etkä kerro ladanneesi siihen lisää saldoa joten pidä vahinko omanasi.

Kantapään kautta monet ovat oppineet kun eivät tutki ohkeita tms. asiaan liittyvää ja sitten syytetään väärää puuta tapahtuneesta.

Pettymys on tietenkin aiaan kuuluva reagointi mutta kun mietit tapahtunutta pipo syvälle vedettynä niin kyllä se käyrä siitä hiljalleen laskee...;)
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Mitenköhän tämä keissi päättyi aloittajan kannalta? 50e vaatimus on aika kova enkä usko, että Saunalahti siihen myöntyy sillä vika on valitettavasti asiakkaassa itsessään.

Ehkä hyvää hyvyyttään Saunalahti voi lähettää uuden Prepaidin mutta ei muuta.

Osallistu keskusteluun