Vastattu

Sim-kortin hankinta

  • 30 heinäkuu 2016
  • 4 kommenttia
  • 486 katselukerrat

Vonko hakea maaseudulla asuvalle äidilleni sim-kortin (muunnoksen nanoon) Elisan myymälästä ilman hänen läsnäoloaan?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Piampi 30 heinäkuu 2016, 20:52

Äitisi voi tilata OmaElisasta itselleen uuden SIM-kortin. Tällöin kortti postitetaan hänelle.



Kuka vain voi hakea Elisan myymälästä tyhjän SIM-kortin, mutta se tulee aktivoida OmaElisassa, ennen kuin se on käyttökelpoinen. Aktivointi tulee suorittaa itse myös postitetuissa SIM-korteissa.



Jos liittymän omistaja käy itse Elisan myymälässä pyytämässä uuden SIM-kortin, niin silloin kortti myös aktivoidaan paikan päällä heti, ja se on otettavissa siis samantien käyttöön. Joku toinen henkilö voi myös toisen puolesta hakea myymälästä aktivoidun kortin, mutta tällöin tähän tulee olla liittymän omistajalta valtakirja. Ainakin viime vuoden lopulla törmäsin itse Elisa ShopItissa tilanteeseen, jossa myyjä kertoi käytäntöjä tarkennettaneen valtakirjojen osalta niin, ettei mikä tahansa käsinkirjoitettu valtakirja enää kelvannutkaan. Täytyi olla Elisan oma valtakirjapohja asianmukaisesti täytettynä, jotta homma onnistuisi hoitaa. Elisan valmis pohja valtakirjalle vaati myös mm. yhden todistajan allekirjoituksineen.



Helpointa siis lienee, jos äitisi vain tilaa itse itsellensä postitse uuden SIM-kortin. Tai sitten jos sinulla sattuu kaikki matkan varrelle, niin käyt hakemassa myymälästä uuden, tyhjän SIM-kortin, jonka sitten aktivoitte OmaElisassa.



Uusi SIM-kortti maksaa 5e.
Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Äitisi voi tilata OmaElisasta itselleen uuden SIM-kortin. Tällöin kortti postitetaan hänelle.

Kuka vain voi hakea Elisan myymälästä tyhjän SIM-kortin, mutta se tulee aktivoida OmaElisassa, ennen kuin se on käyttökelpoinen. Aktivointi tulee suorittaa itse myös postitetuissa SIM-korteissa.

Jos liittymän omistaja käy itse Elisan myymälässä pyytämässä uuden SIM-kortin, niin silloin kortti myös aktivoidaan paikan päällä heti, ja se on otettavissa siis samantien käyttöön. Joku toinen henkilö voi myös toisen puolesta hakea myymälästä aktivoidun kortin, mutta tällöin tähän tulee olla liittymän omistajalta valtakirja. Ainakin viime vuoden lopulla törmäsin itse Elisa ShopItissa tilanteeseen, jossa myyjä kertoi käytäntöjä tarkennettaneen valtakirjojen osalta niin, ettei mikä tahansa käsinkirjoitettu valtakirja enää kelvannutkaan. Täytyi olla Elisan oma valtakirjapohja asianmukaisesti täytettynä, jotta homma onnistuisi hoitaa. Elisan valmis pohja valtakirjalle vaati myös mm. yhden todistajan allekirjoituksineen.

Helpointa siis lienee, jos äitisi vain tilaa itse itsellensä postitse uuden SIM-kortin. Tai sitten jos sinulla sattuu kaikki matkan varrelle, niin käyt hakemassa myymälästä uuden, tyhjän SIM-kortin, jonka sitten aktivoitte OmaElisassa.

Uusi SIM-kortti maksaa 5e.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
SIM-kortin maksullisuuskin on vähän niin ja näin. En koskaan ole ymmärtänyt logiikkaa,kun välillä maksaa ja välillä ei. Jos ei kortin hakupaikka tai tilaus omilla sivuilla sitten ole se määräävä asia. Itse kauppakeskuksessa satuin meneemään Elisan myyntipisteen ohi ja kysäsin korttia. Vähän velton tuntunen kaveri paiskas kortin kouraan ja maksutta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Itse en ole myöskään joutunut vielä kertaakaan maksamaan uudesta SIM-kortista. Joka kerta olen hakenut kortin myymälästä. Pari kertaa syy kortinvaihtoon oli oletus/epäily vanhan kortin toimivuudesta, tällöin mielestäni uuden kortin tulisikin olla aina ilmainen.

Pari kertaa olen käynyt hakemassa uuden kortin vain siksi, että vanha onkin ollut väärän kokoinen uuteen puhelimeen. Tällöin 5e maksu olisi mielestäni suht kohtuullinen, mutta eipä sitä ole kertaakaan minulta veloitettu. Uusi kortti on aktivoitu ja annettu minulle vähän siihen tyyliin, että tuntuu Elisan myyjiä ohjeistettaneen niin, että kortteja saa kyllä tilanteen mukaan vapaasti antaa kaupanpäällisinä asiakkaan miellyttämiseksi. Tämä tietenkin aina silloin vähän ikävää, kun jotkut tuntuvat antavan kortin aina ilmaiseksi, ja toiset taas veloittavat täyden hinnan myös niissä tapauksissa, jolloin edellinen kortti on ollut selkeästi viallinen. Näistä viimeksimainituista tapauksista olen ainostaan lukenut täältä Palstalta.

EDiT; Lisätäkseni vielä sen, että OmaElisan kautta tilatessa ja aktivoidessa korttihan on aina maksullinen. Siellä ei vaikuta se, että onko kenties Elisan toimesta kehoitettu hankkimaan uusi kortti, koska edellinen vaikuttaa rikkinäiseltä. Tällöin tietenkin asiakkaan kannattaisi aina mennä ennemmin myymälästä pyytämään uutta korttia. Tällöin myöskin asiakkaat ovat eriarvoisessa asemassa jo asuinpaikkojensa ja elämäntilanteisensa puolesta.

Olen myös huomannut, että Latausliittymään voit aktivoida uuden kortin OmaElisassa veloituksetta. Joka puolella sivuja kyllä mainitaan koko ajan, että tapahtuma maksaa 5e, mutta koska Latausliittymissä ei tule puhelinlaskuja, ei sieltä myöskään päästä mitenkään veloittamaan sitä 5e.
Käyttäjätaso 7
Lisätäkseni vielä sen, että OmaElisan kautta tilatessa ja aktivoidessa korttihan on aina maksullinen. Siellä ei vaikuta se, että onko kenties Elisan toimesta kehoitettu hankkimaan uusi kortti, koska edellinen vaikuttaa rikkinäiseltä.

Tuossa tapauksessa pitää laittaa vinkunaviesti Elisalle, että kyseistä maksua ei saa velottaa tai se pitää hyvittää seuraavassa laskussa. Se kyllä huomioidaan, mutta vaatii pientä ylimääräistä vaivannäköä.

Osallistu keskusteluun