Vastattu

Sim-kortti ei toimi puhelimessani

  • 26 huhtikuu 2012
  • 20 kommenttia
  • 4009 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
  • Päähenkilö
  • 1658 kommenttia
Tässä olevasta asiasta on käyty "kädenvääntöä" jo useampi viikko ja asiaa selvitelty sekä Samsugin maahantuojan että Saunalahden asiakaspalvelun kanssa.

Tämän olisi voinut kirjoittaa Saunalahden palstalla mutta koska lopullisen vastauksen kyselyyni oli antanut Elisan teknimen tuki niin kirjoitan sen tässä.

Tautatietona seuraavaa:

Hankin tarpeisiini sopivan puhelimen Joka on Samsugin puhelin 2:lla sim-kortti paikalla.

Paikka1 jossa toimii UMTS-alue paikalla2 vain 2G

Tilanne on se että paikalla 1 Saunalahden kaikki kokeilemaani 3 eri liittymää eivät toimineet UMTS-alueella vaan ilmoittaa että "rajoitettu palvelu" mutta kun paikalle vaihtaa esim. TeleFinlandin liittymäkortin (DNA:n korttia ei ole ollut tilaisuutta testata).... niin ei mitään ongelmaa, heti ilmestyy 3G+ symbooli ja täydet palkit kun vastaavasti Saunan kortilla ei mitään symboolia eikä yhtään palkkia ja lisäksi näytöllä oleva tieto kertoo että 1.= rajoitettu palvelu ja 2.= Saunalahti eli se ei edes tunnista paikalla1 olevaa korttia silloin kun verkkoasetuksissa on laitettu tilaksi UMTS. Jos asetus on automaatilla niin silloin molemmissa näkyy symbooli E eli toimii 2G-alueella niin kuin pitäisikin ja näytön tiedoissa molemmissa lukee Saunalahti.

Jossain vaiheessa epäiltiin että kortissa olisi vika ja niimpä viimeisenä keinona Saunalahden vikapalvelun edustaja laittoi s-postissa tiedon että hän lähettää uuden kortin. Tuo kortti tuli tänään mutta tilanne ei sillä parantunut.

Soitin asiasta tänään klo 14:27 S-lahden vikapalveluun ja pitkään jatkuneen puhelun aikana asiaa puivat eri asiantuntijat ja harmaat aivosolut olivat ymmällä.

Viimein Elisan tuelta (nimi jäi epäselväsi)...oli saatu sellainen vastaus (ei ilmeisesti keksineet mitään muutakaan).... että se on asiakkaan vika jos käyttää sellaista puhelinta mikä ei toimi Elisan verkossa.....!!!!!   Numeron voi tässä tapauksessa siirtää toiselle operaattorille mutta kaikki maksut joutuu maksamaan sopimuskauden loppuun asti...?????




Tuonhan minä toki tiesin ennestäänkin mutta kun tässä asiassa vika on mielestäni josain muussa kuin minussa tai puhelinlaitteessa. Puhelin on ostettu Suomesta, eli siihenkää ei oikein voisi vedota ja se toimii Tele Finlandin kortilla Someran verkossa joten minun mielestä minulla pitää olla oikeus vaihtaa operaattoria ilman kuluja.

No kuluttajavalituslautakunta tai mikä instanssi se sitten viimekädessä onkin, ratkaisee tämän asian. Saadakseni puhelimesta sen täyden hyödyn jonka Soneran verkosta saa niin olen pakotettu siirtämään yhden numeroistani sinne.


Elisan uppiniskaisuuden ja asiakasta halveksivan politiikan kyllä tiedostan jo entiseen kokemukseen perustuen haluaisinkin tätä kautta saada selkeän vastauksen onko tosiaan niin että kuluttajalla ei ole oikeutta perua tehtyä sopimusta tapauksessa jossa operaattorilta ei voi saada haluamiaan palveluja joita ko. liittymään kuuluisi.

Saunalahden puolelta asian ymmärrän heillä ei ole mitään valtuuksia mennä lupaamaan jos Elisa nostaa kätet pystyyn ja siirtää vastuun asiakkaalle koska on mennyt tyhmyyttään ostamaan laitteen joka ei nyt jostain selittämättömästä syystä toimikkaan heidän verkossaan mutta toimii kylläkin kilpailijan, aika taliaivo se joka oli antanut Elisalta lopullisen lausunnon. Valitettavasti Saunalahden edustaja ei voinut kertoa ko. Elisan henkilän nimeä joko siksi että teidän sisäinen ohjeistus sen kieltää tai jostain muusta syystä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Optio 30 huhtikuu 2012, 13:02

Tämä asia ratkesi niin että siirrän numeron toiselle operaattorille ja siltä osin kaikki OK.

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Toihan alkaa kuulostaa siltä, että kohta simeihin pitää laittaa liitteeksi mukaan tieto, mihin luuriin se sopii käytettäväksi.

Useasti ihmiset ei niitä omia oikeuksiaan tiedä tai väsyvät taisteluun, kun asiat ei etene mihinkään. Toisaalta asiat kai kuitenkin selviävät, joko "hyvällä" tai "pahalla". Nykyään aika usein sillä pahalla. Itse palautan vaikka "markan" rukkaset,jos niissä on virhe ja siitä ei ole ostaessa erikseen mulle mainittu. Mä alan olla jo suorastaan karaistunut :smileygrin:Hyvin on toiminut tähän saakka. Häntä pystyy ja nokka takasin Elisalle päin. Älä nyt kaikkia "höpöjä" usko,mitä sieltä sanotaan. Sehän on vaan helpoin tapa koittaa olla selvittämättä asiaa,varsinkaan jos ne "asiantuntijat" eivät osaa vikaa paikantaa.

Totta mooses tuotteen pitää olla sellanen kun on luvattu TAI sitten sen voi palauttaa/purkaa kaupan. Täytyy toki antaa mahdollisuus korjata asia, mutta jos ei osata/pystytä, niin sitten se "suhde" siltäosin ohi. Älä ala "lepsuilemaan":smileyevil: 
Optio kirjoitti:
Hankin tarpeisiini sopivan puhelimen Joka on Samsugin puhelin 2:lla sim-kortti paikalla.

Mikä puhelinmalli on kyseessä?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Manipenni kirjoitti:

Totta mooses tuotteen pitää olla sellanen kun on luvattu TAI sitten sen voi palauttaa/purkaa kaupan. Täytyy toki antaa mahdollisuus korjata asia, mutta jos ei osata/pystytä, niin sitten se "suhde" siltäosin ohi. Älä ala "lepsuilemaan":smileyevil: 

Jos kyse oliskin siitä että tuote olisi muuta kuin mitä tuoteselosteesta voi olettaa niin palauttaisin mutta kun se on sellainen mitä olen hakenut ja SE TOIMII SONERAN VERKOSSA.

Korjausmahdollisuutta tässä on haettu ja aikaa annettaisii tarvittaessa mutta kun yksiselitteisen vastauksen Elisan tuki Saunalahden tuen kautta saadulla tiedolla on se ettei heidän taholtaa asiaan ole mitään ratkaisua tai sit ei osata joka se todennäköisin.

Jarelle tiedoksi.... kyseessä Samsung B7722, ei mikään "välkky" vaikka luetaankin älypuhelimeksi, eihän käyttäjäkään ole....:smileyazn: mutta kun se toimii kilpailijan verkossa niin eipä taida olla vaihtoehtoa.

Kyse on vain siitä että tässä kohtaa pidetään jääräpäisesti kiinni tendystä määräaikaisesta sopimuksesta jonka kuluessa tilanne muuttunut eikä haluta suostua sopimuksen purkuun ennen määräaikaa. Nimelleni on Saunalahdessa useampi liittymä tullut vuosien kuluessa siirrettyä/hankittua

ja nyt on vain kyse tästä yhdestä liittymästä. Osaan äänestää jaloin ja sen tulen tekemään.
Optio kirjoitti:
Manipenni kirjoitti:

Totta mooses tuotteen pitää olla sellanen kun on luvattu TAI sitten sen voi palauttaa/purkaa kaupan. Täytyy toki antaa mahdollisuus korjata asia, mutta jos ei osata/pystytä, niin sitten se "suhde" siltäosin ohi. Älä ala "lepsuilemaan":smileyevil: 

Jos kyse oliskin siitä että tuote olisi muuta kuin mitä tuoteselosteesta voi olettaa niin palauttaisin mutta kun se on sellainen mitä olen hakenut ja SE TOIMII SONERAN VERKOSSA.

Korjausmahdollisuutta tässä on haettu ja aikaa annettaisii tarvittaessa mutta kun yksiselitteisen vastauksen Elisan tuki Saunalahden tuen kautta saadulla tiedolla on se ettei heidän taholtaa asiaan ole mitään ratkaisua tai sit ei osata joka se todennäköisin.

Jarelle tiedoksi.... kyseessä Samsung B7722, ei mikään "välkky" vaikka luetaankin älypuhelimeksi, eihän käyttäjäkään ole....:smileyazn: mutta kun se toimii kilpailijan verkossa niin eipä taida olla vaihtoehtoa.

Jos sinulla on perusjutut kunnossa, eli Elisalla on varmasti 3G-peittoa alueellasi ja ne testatut Saunan sim-kortit toimii muissa puhelimissa samassa paikassa normaalisti 3G-verkossa, niin ei tässä jää oikein muuta kuin bugi tai puutteellinen tuki Samsungin puhelimessa. Puhelimen speksien mukaan homman pitäisi toimia, joten asiakas ei ole voinut tätä tietää ennen puhelimen ostoa. Näin ollen lähettäisin puhelimen joko takuuseen tai purkaisin kaupan.

Koska Saunan 3G-verkko toimii todistetusti lähes kaikissa päätelaitteissa lukuunottamatta joitain satunnaisia virtuaalioperaattorista tai jatkuvasta roaming tilasta johtuvia ongelmia, niin Elisan vastaus on sinänsä ihan ymmärrettävä. Toisin sanottuna ei ole operaattorin vastuulla tehdä toimivaan matkapuhelinverkkoon päätelaitekohtaisia korjauksia, vaan päätelaitteen valmistajan tulee korjata laite yhteensopivaksi. Luonnollisesti asia olisi päin vastoin, jos useissa päätelaitteissa ilmenisi sama ongelma vain ja ainoastaan Saunan verkossa.

Summa summarum: Päivitä puhelimen ohjelmisto uusimpaan versioon. Jos ei toimi, niin lähetä laite takuuseen tai pura kauppa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Jarelle tiedoksi.... kyseessä Samsung B7722, ei mikään "välkky" vaikka luetaankin älypuhelimeksi, eihän käyttäjäkään ole....:smileyazn: mutta kun se toimii kilpailijan verkossa niin eipä taida olla vaihtoehtoa.

Oletko varmistanut, että osoitteessa, jossa olet kokeillut puhelinta on Elisalla nimenomaan 2100Mhz 3g-verkkoa? Ko. puhelin kun ei tuota uudempaa 900Mhz taajuutta tue.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Jare kirjoitti:
Summa summarum: Päivitä puhelimen ohjelmisto uusimpaan versioon. Jos ei toimi, niin lähetä laite takuuseen tai pura kauppa.

Joopa joo... puhelimeen ei ole vielä saatavilla uusia päivityksiä. Puhelimen voisi lähettää takuuseen tai jopa purkaa kauppa mutta ei se kohdallani tilannetta yhtään helpota ja toisaalta tuskin noilla toimenpiteillä asia miksikään muuttuisi tai korjaantuisi. Puhelin toimi kuitenkin kilpailijan verkossa joten vikaa ei käsittääkseni voi osoittaa siitä johtuvaksi.

Kyseinen puhelin sopii tarpeisiini paremmin kuin nyrkki silmään eikä vastaavia puhelimia suomalaisista kaupoista juurikaan löydy ilmeisesti vähäisen kysynnän tms. syyn takia.

Jos kyse olisi Roaming-jutusta johtuva jota kumpikaan osapuoli ei ole valmis myöntämään niin siinä tapauksessa valmistajalla lienee vastuu.

Kyseessä on rahallisesti pieni asia, tuolla toisella saitilla eräs asiakas sai juuri yli tunannen euron hyvityksen joskin toisenlaisen syyn takia.

Minulla ei ole tässä asiassa kuin yksi vaihtoehto ja olisin odottanut operaattorilta joustoa kytkyn purun kohdalla edes asian ymmärtävänä ja asiakasmielisenä joustona mutta kun sitä ei tunnu olevan niin summa summaarum.... kuten sanoit... yhden liittymän hyvästijättö on se oikea tie.
day1 kirjoitti:
Jarelle tiedoksi.... kyseessä Samsung B7722, ei mikään "välkky" vaikka luetaankin älypuhelimeksi, eihän käyttäjäkään ole....:smileyazn: mutta kun se toimii kilpailijan verkossa niin eipä taida olla vaihtoehtoa.

Oletko varmistanut, että osoitteessa, jossa olet kokeillut puhelinta on Elisalla nimenomaan 2100Mhz 3g-verkkoa? Ko. puhelin kun ei tuota uudempaa 900Mhz taajuutta tue.

Perin omituista. Katsoin speksit Suomen Samsungin sivuilta ja siellä lukee että sekä 900MHz että 2100MHz 3G-taajuusalueet ovat tuettuja. Nyt kun tarkistin asian myös Samsungin globaalilta sivulta, niin siellä mainitaan tuki ainoastaan 2100MHz 3G-taajuusalueelle. Option ongelmakuvauksen perusteella on hyvin mahdollista, että Suomen Samsungin sivuilla on väärää informaatiota. Eli kyseinen puhelin ei todellisuudessa tue kuin 2100MHz 3G-taajuusaluetta. Tähän ongelmaan ei ole muuta ratkaisua, kuin purkaa kauppa ja ostaa puhelin, joka tukee molempia 3G-taajuusalueita.

http://www.samsung.com/fi/consumer/mobile/mobilephones/mobilephones/GT-B7722QKAXEE-spec

http://www.samsung.com/levant/consumer/mobile-phones/mobile-phones/feature-phones/GT-B7722QKAMID-spec

Edit: Omituiseksi asian tekee myös se, ettei Samsungin tuki tai Saunan/Elisan asiakaspalvelu ole huomannut ottaa asiaa puheeksi.

Edit2: Suomessa käytetään siis yleisesti 900MHz ja 2100MHz 3G-taajuusalueita, joista 2100MHz taajuusaluetta lähinnä tiheään asutuissa keskuksissa. 900MHz taajuusalueella on katettu pinta-alallisesti suurin osa Suomea, joten operaattorin vaihto ei tässä tapauksessa auta kuin paikallisesti. Eli käytit mitä tahansa operaattoria Suomessa, niin puhelin tulee toimimaan muualla kuin tiheään asutuissa keskuksissa ainoastaan 2G-verkossa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
day1 kirjoitti:
.
Oletko varmistanut, että osoitteessa, jossa olet kokeillut puhelinta on Elisalla nimenomaan 2100Mhz 3g-verkkoa? Ko. puhelin kun ei tuota uudempaa 900Mhz taajuutta tue.


Tuotakin asiaa saunalahdelta olen kysynyt koska on olemassa ristiriitaisia tietoja.

Verkkokauppa.com ilmoitta ko. puhelimen kohdalla että siinä on 3G-taajuudet Sim1 kohdalla HSDPA 2100 MHz kun taas maahantuojan teknisissä tiedoissa ilmoitetaan 3G-taajuudet 900/2100 Sim1

Sim2 paikalla on ainosataan 2G.

Siihen kysymykseen millä alueella Elisan verkko toimii tällä alueella en ole saanut selvää vastausta mutta kuuluvuuskartan mukaan täällä olisi UMTS Dual Carrier, UMTS2100 keskustan alueella sekä UMTS 900 muu lähiseutu.

Sen verran kuitenkin ilmoittivat että asuinosoitteeni (noin 700-800 m kaupungin keskustasta) olisi kuuluvuusalueen reunalla ja vika voisi piillä siinä ettei 3G toimi.

Olen testannut noin 10 km säteellä keskustasta ja puhelimen mukaan tuokin alue olisi kuuluvuusalueen reunallan koska se 3G symbooli vaan pysyy itsepintaisesti piilossa.

Mistähän se kuuluvuusalue sitten elisalla alkaa ja missä loppuu...:smileycool:

Jos se heidän kuuluvuusalueensa osuu erään paikallisen sikalan lietealtaan noin 30 m2 kohdalle niin juuri sillä kohtaa en ole testannut... ymmärrettävistä syistä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Jare kirjoitti:
Tähän ongelmaan ei ole muuta ratkaisua, kuin purkaa kauppa ja ostaa puhelin, joka tukee molempia 3G-taajuusalueita.
Niimpä.. kumpa se olisikin noin yksinkertaista, tai onhan se mutta vastaavaa puhelinta et suomen markkinoilta löydä.

Tuolla kahden sim-kortin systeemillä olisi niin helppo kiertää juuri tuota sinun kertomaasi ongelmaakin  ja ainahan ei välttämättä tarvitse 3G-aluetta.

Ja noista kuuluvuuskartan värillisistä alueista minä tulkitsen juuri näin että se tiheämmin asuttu alue on merkattu punertavalla värillä = 2100 ja harvemmin asuttu okralla eli kellertävällä = 900.... vai olenko värisokea? ja 4G sitten sinertävällä = 4G/DC. Vai menikiö minulta jokin asia yli hilseen.

Minä asun nimen omaan tuolla 2100 alueella mutta olen kierrellyt myöskin alueella jolla kartan mukaan on 900 aluetta eikä toimi 3G kummallakaan.
Optio kirjoitti:
Niimpä.. kumpa se olisikin noin yksinkertaista, tai onhan se mutta vastaavaa puhelinta et suomen markkinoilta löydä.
Tuolla kahden sim-kortin systeemillä olisi niin helppo kiertää juuri tuota sinun kertomaasi ongelmaakin  ja ainahan ei välttämättä tarvitse 3G-aluetta.

Ja noista kuuluvuuskartan värillisistä alueista minä tulkitsen juuri näin että se tiheämmin asuttu alue on merkattu punertavalla värillä = 2100 ja harvemmin asuttu okralla eli kellertävällä = 900.... vai olenko värisokea? ja 4G sitten sinertävällä = 4G/DC. Vai menikiö minulta jokin asia yli hilseen.

Minä asun nimen omaan tuolla 2100 alueella mutta olen kierrellyt myöskin alueella jolla kartan mukaan on 900 aluetta eikä toimi 3G kummallakaan.

Värimerkinnät olet tulkinnut aivan oikein. Mikäli 3G ei toimi Elisan verkossa siinä puhelimessa kuuluvuuskarttaan merkityn 2100MHz 3G-taajuusalueen keskipisteessäkään, niin sitten puhelimessa on vikaa, joka tulee korjata. Kädenvääntö Saunan/Elisan kanssa on tässä tapauksessa turhaa, sillä edelleen heidän verkko todistetusti toimii (lähes) kaikilla muilla päätelaitteilla. Ja Samsungin takuuhuollon antamaksi vastaukseksi ei riitä: "Anteeksi, mutta tämä puhelinmalli ei tue yhtä Suomen suurimmista 3G-verkoista".
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Jare kirjoitti:

Värimerkinnät olet tulkinnut aivan oikein. Mikäli 3G ei toimi Elisan verkossa siinä puhelimessa kuuluvuuskarttaan merkityn 2100MHz 3G-taajuusalueen keskipisteessäkään, niin sitten puhelimessa on vikaa, joka tulee korjata. Kädenvääntö Saunan/Elisan kanssa on tässä tapauksessa turhaa, sillä edelleen heidän verkko todistetusti toimii (lähes) kaikilla muilla päätelaitteilla. Ja Samsungin takuuhuollon antamaksi vastaukseksi ei riitä: "Anteeksi, mutta tämä puhelinmalli ei tue yhtä Suomen suurimmista 3G-verkoista".

Se on täysin selvä asia että vikaa on....:smileycool:

Se että onko vika puhelimen vai johtuuko jostakin muusta onkin sitten mielenkiintoisempi asia.

Ilmeisesti olet huomannut että olen kertonut että Soneran verkossa toimivan Tele Finlandin liittymä kyllä toimii ongelmitta tässä puhelimessa ja minulle sekin riittää.

Kun verkkoasetus on automaatilla niin sekään ei tuottane ongelmaa jos siirtyy pois alueelta missä Soneran verkko ei tue 2100 aluetta. Toisaalta mistään en ole varmuudella vielä voinut todeta onko puhelimessa pelkästää tuki 2100 alueelle.

Tässä kesän aikana sekin varmaan selviää kunhan lähden pyörien päälle.

Minä katson asioita värittömin lasein, en lähde sinänsä syyttämään mitään osapuolta, olen todennut että kilpailijan liittymä toimii siellä missä pääasiassa puhelinta käytän ja se minulle riittää. Ikävintä tässä tietenkin se että joudun siirtämään liittynämän pois Saunalahdelta, korttipaikalla Sim2 (joka on 2G) toimii jokatapauksessa Saunalahtikin ja minulla on siinä heidän liittymänsä.

Muut sivujuonteet ovatkin sitten toinen juttu.

Samsugin tuki toi esille asian että uudet älypuhelimet vaaatisivat USIM kortin. Sitä en tiedä mitä tuo tarkoittaa eikä Saunalahdella edes tiedetty sellaisia olevan olemassakaan.En myöskään tiedä enkä ole kysellyt onko TF:n kortti SIM vai USIM, minulle yhden tekevää kunhan vaan toimii.
Optio kirjoitti:
Jare kirjoitti:

Värimerkinnät olet tulkinnut aivan oikein. Mikäli 3G ei toimi Elisan verkossa siinä puhelimessa kuuluvuuskarttaan merkityn 2100MHz 3G-taajuusalueen keskipisteessäkään, niin sitten puhelimessa on vikaa, joka tulee korjata. Kädenvääntö Saunan/Elisan kanssa on tässä tapauksessa turhaa, sillä edelleen heidän verkko todistetusti toimii (lähes) kaikilla muilla päätelaitteilla. Ja Samsungin takuuhuollon antamaksi vastaukseksi ei riitä: "Anteeksi, mutta tämä puhelinmalli ei tue yhtä Suomen suurimmista 3G-verkoista".

Se on täysin selvä asia että vikaa on....:smileycool:

Se että onko vika puhelimen vai johtuuko jostakin muusta onkin sitten mielenkiintoisempi asia.

Ilmeisesti olet huomannut että olen kertonut että Soneran verkossa toimivan Tele Finlandin liittymä kyllä toimii ongelmitta tässä puhelimessa ja minulle sekin riittää.

Kun verkkoasetus on automaatilla niin sekään ei tuottane ongelmaa jos siirtyy pois alueelta missä Soneran verkko ei tue 2100 aluetta. Toisaalta mistään en ole varmuudella vielä voinut todeta onko puhelimessa pelkästää tuki 2100 alueelle.

Tässä kesän aikana sekin varmaan selviää kunhan lähden pyörien päälle.

Minä katson asioita värittömin lasein, en lähde sinänsä syyttämään mitään osapuolta, olen todennut että kilpailijan liittymä toimii siellä missä pääasiassa puhelinta käytän ja se minulle riittää. Ikävintä tässä tietenkin se että joudun siirtämään liittynämän pois Saunalahdelta, korttipaikalla Sim2 (joka on 2G) toimii jokatapauksessa Saunalahtikin ja minulla on siinä heidän liittymänsä.

Muut sivujuonteet ovatkin sitten toinen juttu.

Samsugin tuki toi esille asian että uudet älypuhelimet vaaatisivat USIM kortin. Sitä en tiedä mitä tuo tarkoittaa eikä Saunalahdella edes tiedetty sellaisia olevan olemassakaan.En myöskään tiedä enkä ole kysellyt onko TF:n kortti SIM vai USIM, minulle yhden tekevää kunhan vaan toimii.

Perusidea tässäkin asiassa menee niin, että operaattori toteuttaa standardin mukaisen rajapinnan, johon päätelaitteet kytkeytyvät. Koska (lähes) kaikki päätelaitteet toimivat Saunan/Elisan verkossa on ongelma hyvin todennäköisesti siinä Samsungin puhelimessa. Se, että ko. puhelin sattuu nyt toimimaan Tele Finlandin/Soneran 3G-verkossa ei poissulje sitä, etteikö vastaava ongelma ilmenisi myöhemmin jossain muussakin kuin Saunan/Elisan 3G-verkossa. Ja silloin se sama asia harmittaa taas uudelleen.

Yritän kertoa sinulle yksinkertaisella tavalla ja mahdollisimman objektiivisesti oman mielipiteeni, joka perustuu opintoihini ja vuosien varrella hankittuun tietoon. Toistan nyt vielä kerran, että minun mielestä ei ole järkevää hakata päätä seinään Saunan/Elisan kanssa, vaan käskeä Samsungia korjaamaan puhelin.

USIM-applikaatio tuli aikanaan yhdessä UMTS-spesifikaation kanssa. USIM on käytännössä uusi versio vanhasta SIM:stä ja tuo mukanaan uusia ominaisuuksia, sekä on suunniteltu käytettäväksi 3G-verkossa. Vuosia sitten Saunan/Elisan 3G-verkossa oli mahdollista käyttää myös vanhaa SIM:iä, kun taas Soneran 3G-verkko käsittääkseni vaati USIM:n. Kenties sama ero on yhä olemassa. Olettaisin, että nykyiset kortit ovat pääasiallisesti nk. UICC-kortteja, joissa on sekä USIM- että SIM-applikaatiot. Tämän vuoden puolella saatu Saunan SIM-kortti näkyy toimivan USIM:nä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Jare kirjoitti:
Perusidea tässäkin asiassa menee niin, että operaattori toteuttaa standardin mukaisen rajapinnan, johon päätelaitteet kytkeytyvät. Koska (lähes) kaikki päätelaitteet toimivat Saunan/Elisan verkossa on ongelma hyvin todennäköisesti siinä Samsungin puhelimessa.

Yritän kertoa sinulle yksinkertaisella tavalla ja mahdollisimman objektiivisesti oman mielipiteeni, joka perustuu opintoihini ja vuosien varrella hankittuun tietoon. Toistan nyt vielä kerran, että minun mielestä ei ole järkevää hakata päätä seinään Saunan/Elisan kanssa, vaan käskeä Samsungia korjaamaan puhelin.

USIM-......Tämän vuoden puolella saatu Saunan SIM-kortti näkyy toimivan USIM:nä.

Kiitti tuosta SIM/USIM infosta, minulla oli noin 5v. vanha saunan sim joka sitten vaihdettiin uuteen.

Perusideasi on ihan OK ja ongelmahan on tietysti aina jossain muualla, kuten tässäkin tapauksessa omistamassani puhelimessa.

Jos, ja kuten hyvin todennäköistä on että puhelin tukee  paikalla1 ainoastaan (ristiriitaisista tiedoista huolimatta) UMTS 2100 aluetta niin miksikähän sitten Suonenjoen keskustan alueella ei missään kohtaa puhelimeni läydä 3G verkkoa vaikka ELISAN kuuluvuuskartan mukaan sellainen pitäisi olla keskustan alueella, sanoppa viisaampana se ja ota ne värilasit pois.... MIKSI puhelin itsepintaisesti kuitenkin väittää että  rajoitettu palvelu joka tarkoittaa että UMTS-verkkoa ei alueellasi ole....:smileycool:

Kerroit aikaisemmin että 2100 alue toimii VAIN suurissa kaupungeissa....! no suuri on suuri katsojan kannalta mitattuna suhteelinen käsite .Minusta alle 7000 as. taajama ei ole kovin suuri milj. kaupunkeihin verraten...:smileycool:

Siitä huolimatta Suonenjoella toimii Soneralla sekä 2100 alue että 900 alue. Kuuluvuuskartta Soneralla ei edes luipaa 4G:tä kuten Elisa rintarottingilla lupaa. Valheita.... valheita.... valheita sitä se Elisan toiminta on.

Huom. en ole hakkaamassa tässä päätäni seinään enkä pohjolan ikimäntyyn..;)

Kaikki kunnia opinnoillesi (objektiivisuutesi = -x jokin.. jos ei nyt ihan nollakaan...!)... nyt kuitenkin jokin mättää sekä puhelimen teknisissä tiedoissa että ELISAN kuuluvuskartan antanissa tiedoissa, kumpaan asiaks voi luottaa valintoja tehdessään, tässä asiassa ei ainakaan ELISAAN.
Optio kirjoitti:Perusideasi on ihan OK ja ongelmahan on tietysti aina jossain muualla, kuten tässäkin tapauksessa omistamassani puhelimessa.

Jos, ja kuten hyvin todennäköistä on että puhelin tukee  paikalla1 ainoastaan (ristiriitaisista tiedoista huolimatta) UMTS 2100 aluetta niin miksikähän sitten Suonenjoen keskustan alueella ei missään kohtaa puhelimeni läydä 3G verkkoa vaikka ELISAN kuuluvuuskartan mukaan sellainen pitäisi olla keskustan alueella, sanoppa viisaampana se ja ota ne värilasit pois.... MIKSI puhelin itsepintaisesti kuitenkin väittää että  rajoitettu palvelu joka tarkoittaa että UMTS-verkkoa ei alueellasi ole....:smileycool:

Kerroit aikaisemmin että 2100 alue toimii VAIN suurissa kaupungeissa....! no suuri on suuri katsojan kannalta mitattuna suhteelinen käsite .Minusta alle 7000 as. taajama ei ole kovin suuri milj. kaupunkeihin verraten...:smileycool:

Siitä huolimatta Suonenjoella toimii Soneralla sekä 2100 alue että 900 alue. Kuuluvuuskartta Soneralla ei edes luipaa 4G:tä kuten Elisa rintarottingilla lupaa. Valheita.... valheita.... valheita sitä se Elisan toiminta on.

2100MHz 3G-taajuusalueesta aiemmin mainitessani minulla oli tarkoitus kehottaa sinua kokeilemaan tai varmistamaan että olet kokeillut puhelinta myös sillä alueella. Kuten nyt olet Elisan kuuluvuuskartasta todennut, että Suonenjoen keskustassa on peittoa kyseisellä taajuusalueella, niin asiassa ei ole mitään epäselvää. Puhelimessa ja Saunan/Elisan 3G-verkossa on ilmiselvästi joku yhteensopimattomuus, koska olet puhelinta ilmeisesti myös kokeillut tuolla alueella. Olen jo mielipiteeni sanonut, ja mielestäni vika on edellämainittuihin seikkoihin perustuen ennemmin puhelimessa kuin Saunan/Elisan 3G-verkossa.

Nyt kun kaikki perusasiat, eli SIM-kortinvaihto, puhelimen asetukset ja 900/2100MHz 3G-verkot, on testattu asiakkaan toimesta, niin vastaavassa tilanteessa lähettäisin puhelimen takuuhuoltoon ja käskisin heitä korjaamaan yhteensopimattomuuden Saunan/Elisan 3G-verkon kanssa. Ei enää ole asiakkaan asia toimia kumipallona Saunan/Elisan ja Samsungin välissä, vaan Samsung saa itse olla yhteydessä Elisaan, jos kokee sen tarpeelliseksi. Mikäli takuuhuollon lopputulema ei miellytä, niin ota sitten yhteyttä kuluttajavirastoon.
Käyttäjätaso 4
Voisiko joku Elisalainen ottaa asiaan kantaa. Olisihan nyt inhimillistä että sopimuksen saa purettua jos 3g ei toimi.

Tai ainakin antaa selvitys miksei se toimi. Jos se kuitenkin Soneran liittymällä toimii, kuulostaa ihmeelliseltä ettei se Elisalla toimi. 

Ps. Olenko ymmärtänyt oikein ettei se 3g toimi missään? Vai onko puute rajallinen? 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Titano kirjoitti:
Voisiko joku Elisalainen ottaa asiaan kantaa. Olisihan nyt inhimillistä että sopimuksen saa purettua jos 3g ei toimi.

Tai ainakin antaa selvitys miksei se toimi. Jos se kuitenkin Soneran liittymällä toimii, kuulostaa ihmeelliseltä ettei se Elisalla toimi. 

Ps. Olenko ymmärtänyt oikein ettei se 3g toimi missään? Vai onko puute rajallinen? 

En ole vielä liikkunut puhelimen kanssa muualla (olen sen vasta hankkinut) eikä se poista minun ongelmaa vaikka toimisikin. Käyttötarve lähes 100% osuu Suonenjoen keskustan tuntumaan ja silloin harvoin kun mahdollisesti olen muualla niin minulle riittää se että se toimii ja toimiihan se täälläkin muuten mutta ei UMTS-alueella.

Sekä Elisan että Soneran kuuluvuuskartan mukaan täällä pitäisi olla 2100 alue keskustan kohdalla, Saunalahden liittymän kohdalla puhelimeni ei sitä tunnista, Tele Finlandin liittymällä se toimii ongelmitta.

Tämän asian tiimoilla olen kysellyt millä alueilla Elisan verkko toimii Suonenjoella mutta siihen en ole saanut minkäänlaista vastausta. Onko niin että Elisa olisi kaikessa hiljaisuudessa purkanut 2100-alueen mutta unohtanut päivittää kuuluvuuskartan tilannetta vastaavaksi.

Minulla ei sinänsä ole puhelimen kanssa isompaa ongelmaa koska se toimii täällä Soneran verkossa ja puhelin muutenkin tarpeisiini sopiva niin en näe mitään syytä lähteä mihinkään takuu/huolto rumbaam.

Tosin heti alussa kun puhelimen hankin ja totesin että 3G ei toimi, tuli mieleen että minun on lähetettävä se heti huoltoon mutta sain sattumalta kokeiltavaksi Soneran korttia ja kas kummaa, eihän puhelimessa mitään vikaa ollutkaan.

Ainoa ongelma tulee kytkyn johdosta kun haluan siirtää numeron toiselle operaattorille jonka verkossa puhelin toimii ja se tieto Elisa-konsernissa on kuin punainen vaate härälle.

Eli vielä kerran se että ainut ongelmani tässä asiassa on se että haluan säilyttää jo "aikojen alusta" olleen numeron ja siirtää sen operaattorille jolta saan tarvitsemani palvelun enkä halua maksaa turhaan tyhjästä nyt muuttuneen tilanteen jälkeen.

No sinänsä tuo ei ole ylipääsemätön asia. Maksamalla nykyistä kytkyä sopimusajan loppuun ja siirtämällä numeron toiselle operaattorille voin saada ne palvelut mitä tarvitsen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Optio kirjoitti:
Sekä Elisan että Soneran kuuluvuuskartan mukaan täällä pitäisi olla 2100 alue keskustan kohdalla, Saunalahden liittymän kohdalla puhelimeni ei sitä tunnista, Tele Finlandin liittymällä se toimii ongelmitta

Nuo kuuluvuuskartat on vain viitteellisiä ja katveita on ns.kuuluvuusalueillakin eikä operaattorit aina käytä samoja mastoja. Jos mahdollista niin testaa jonkun tuttavasi 3G puhelimella Saunalahden liittymän kuuluvuus paikkakunnallasi. Siis siirrä oma SIM:si tuttavan 3G puhelimeen. Jos sillä toimii , vika liittyy puhelimeesi ja jos ei tuttavankaan puhelimella , niin vika lienee Saunalahden/Elisan verkossa.

Vai oletko jo tehnyt em. testin?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
papparainen kirjoitti:
Nuo kuuluvuuskartat on vain viitteellisiä ja katveita on ns.kuuluvuusalueillakin..........
Vai oletko jo tehnyt em. testin?

Sen ymmärrän että katvealueita on kaikkien operaattoreiden alueella ja saamani tiedon mukaan olen ulkokuuluvuusalueen ulkoreunalla ja ongelma johtuisi siitä.

Taisin jo aikaisemmin mainita että koko suonenjoen keskusta on siinä tapauksessa ulkoreunalla kun olen yrittänyt löytää kadonnutta verkkoa. Tosin on noin 30 m2 alue tutkimatta kun se on erään sikalan lietelanta-allas, oliskohan se Elisan kuuluvuusalue sitten sen sisällä ;)

Kiitos vinkistä, en ole tehnyt sitä testiä mutta sen testasin että Soneran verkko pelaa ulkona keskustan alueella ja jopa sisätiloissakin ja pelaa edelleen sen todistaa Tele Finlandin liittymä jonka tilasin.

Mitä hyötyä minulle on testata toisen puhelimella.... enhän minä sitä voi jatkuvasti käyttää....:smileycool:

No okei,,, tiedän sen että Elisallakin täällä toimii 3G mutta toimiiko se keskustan alueella  900 vai 2100 taajuudella.... niin sitä minä en tiedä ja sitä tietoa olen yrittänyt saada selville mutta tuntuu olevan kuuma peruna vai mistä johtuu ettei elisan tekninen tukikaan sitä kertonut vai eikö he itsekään sitä tiedä.

Niin... ja tiedoksi sinulle jos et ole koko ketjua lukenut läpi että kyseessä on puhelin jossa voi käyttää yht'aikaa kahta sim-korttia ja vain toinen paikka tukee UMTS-aluetta ja tässä se on ilmeisesti 2100-taajuudella, poikkeaviakin tietoja on että tässä olisi sekä 900 että 2100
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Optio kirjoitti:
Mitä hyötyä minulle on testata toisen puhelimella.... enhän minä sitä voi jatkuvasti käyttää....:smileycool:

Juu et tietenkään käytä sitä tuttavan puhelinta. Se ajatus ehdotuksen takana oli vain se , että näin voit omatoimisesti yrittää selvittää johtuuko ongelma puhelimestasi vai Elisan verkosta. Ja juurikin sen vuoksi , että Elisan/Saunalahden suunnalta ei näytä mitään apuja tulevan. Eri asia sitten on onko siitä tiedosta sinulle suurtakaan apua. Jos puhelimesi ei toimi niin ei sitten , mutta tieto voi kuitenkin olla avuksi , jos tuttavankaan puhelin ei toimi sinun SIM:llä.

Minä jo melkein vaihtaisin operaattoria ja niin kai sinäkin jo suunnittelet tekeväsi , mutta se määräaikaisen katkaisu kai on se ongelma. Jos Saunalahti ei sitä suostu tekemään , niin sitten pitänee kääntyä kuluttajaviranomaisten puoleen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tämä asia ratkesi niin että siirrän numeron toiselle operaattorille ja siltä osin kaikki OK.

Osallistu keskusteluun