Kysymys

SL (Elisa) micro-SIM + Lumia multimediaviestit ...

  • 20 syyskuu 2012
  • 8 kommenttia
  • 2121 katselukerrat

... toimii sittenkin. :)

Harvoin tulee kehuttua operaattoria, mutta kehutaan nyt kun aihetta kerrankin on. Tarina menee siis näin ...

Sain pari viikkoa sitten lahjaksi Lumian varustettuna Saunalahden (Elisan) Prepaid micro-SIMillä. Netti, navigointi yms. muut tarvitsemani jutut toimi heti mahtavasti. Vasta muutama päivän kuluttua huomasin, että en pystykään lähettämään kuvia ja vastaanottaessani kuvia sain vain lähettäjän numeron, viestin tunnuksen ja Elisan nettiosoitteen josta viesti piti hakea.

Pari ensimmäistä vastaanottamaani viestiä temppuilin auki netin kautta (älyttömien rekkiliikkeiden kautta), mutta sitten totesin että ei *******, eihän tää voi mennä aina näin. Päivitin verkkoasetukset ... ei auta, kun puhelin ei kuitenkaan antanut tallentaa uusia MMS-asetuksia. Kävin ostamassa uuden SL:n liittymän ... sama tulos. Palautin tehdasasetukset ... ei auttanut. Tunsin itseni todella ääliöksi.

Sitten kokeilin puhelimeen äitini Elisa liittymää (ei Prepaid) ja hommahan toimi kuin junan vessa.

Eilen sitten kävelin Elisa Shopitiin selvittelemään ongelmaa. Siellä erittäin ystävällinen myyjä kuunteli huolellisesti ongelmani ja laittoi tuulemaan.

Ensin hän teki täsmälleen kaikki samat liikkeet jotka tein jo itse aikaisemmin. Hän kokeili jopa omaa SIM-korttiaan puhelimeen varmistuakseen että vika ei ole puhelimessa. Puoli tuntia myöhemmin (siis kaikki temput koittaneena) hän soitti Elisan vikapalveluun. Puhelimessa pähkivät ennestään Elisan verkossa tuntematonta vikaa. Elisalla data näyttää, että kaikki (yritetyt) multimediaviestit on lähetetty ja vastaanotettu onnistuneesti! Mitä hemmettiä!?!

Pudottivat sitten liittymästä kaikki palvelut alas ja nostivat takaisin ylös, että josko se sillä korjaantuisi (toimii kuulemma Saunalahden normaali Prepaidillä). Puhelu lopetettiin, testaus suoritettiin ... eipä toimi. Taas kokeiltiin verkko-osoitteen laittoa itse. Konetta buutattiin jo varmaan seitsemättä kertaa.

Myyjä ei anna periksi vaan soittaa uudelleen vikapalveluun. Nyt vastaa toinen henkilö, jolle hän taas selittää ongelman, mitä on kokeiltu itse ja mitä on kokeiltu jo vikapalvelun puolelta aikaisemmin. Minulla alkoi jo olemaan kiire siirtyä seuraavaan paikkaan ja sovittiin että Elisa alkaa toden teolla selvittämään ongelmaa ja soittelee sitten minulle päin kun jotain tietävät.

Eipä kulunut kuin 5 minuuttia kun sain teksitiviestin, jossa kerrottiin liittymääni tehdyn korjaustöitä ja kehotettiin kokeilemaan toimiiko multimedian lähetys. Ja toimihan se! Vielä mieshenkilö soitti ja varmisti, että toimiiko. Samalla hän kertoi, että nyt tarkemmin asiaa tutkittuaan he huomasivat, että heillä oli jokin parametri laitettu väärin.

Uskoisin etten ole ainoa jolle on käynyt näin, koska minullakin oli sama ongelma molemmissa micro-SIMeissä. Nyt Elisa varmaankin korjaa muutaman .. heh ... muunkin liittymän parametrit kuntoon. :smileyazn:

Hienoa toimintaa kuitenkin vianetsinnän kanssa ja kiitos siitä! Elisa-Shopitin myyjääkin kiitin heti viestillä kun ongelma ratkesi.

8 kommenttia

Saunalahti prepaid  ((erikoispainos) joka käyttää Elisan asetuksia etsimäni tietojen mukaan) micro-sim kortilla.

Puhelin on Nokia Lumia 800
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pari tarkennusta:

- onko kyseessä Prepaid-liittymä vai ihan perinteinen Saunalahden liittymä?

- mikä puhelin, merkki ja malli?
No viittisikö joku pistää ne toimivat asetukset tähän ni ei tarvis soitella? Ei toimi asetukset vaikka kuinka yrittää. Ja olen koittanut Elisanki asetuksia jne. Ei lähetä ei. :smileyangry:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
eevatoi kirjoitti:

Kaikki puhelut vikapäivystykseen jäivät tietenkin omalle kontolleni ja se kirpaisee hieman tässä. Ja hyvin vaihtelavaa tuntuu olevan osaaminen siellä langan toisessa päässä.  Viimeiselle kaverille kiitos suoraviivaisesta ja päämäärätietoisesta asian hoidosta.

Tuolla toisaalla laitoin sinulle jo ehdotuksen lähtemättömiin viesteihin liittyvästä hyvityksestä. Samalla voisit ehdottaa hyvitystä tuosta vikapäivystykseen soitosta. Ehdotin yhteydenottoa OmaSaunalahden kautta, mutta sinullahan on tosiaan Prepaid-liittymä, joten sitä kautta yhteydenotto ei onnistu.

Hyvitykset sinun kannattaa pyytää laittamalla viestiä yhteydenottolomakkeella. Siihen siis mahdollisimman tarkka erittely ja arvio sinulle aiheutuneista kuluista sekä pyyntö, että ne hyvitetään sille Prepaid-liittymälle normaalina puheaikana.
En suostunut soittamaan maksulliselle gurulle, vaan pommitin vikapäivystystä. Tiistaina ystävällinen mieshenkilö otti testipuhgelimen käteesnsä ja etsi oikeat multimedia-asetuset ja soitti ne miinulle. Ja alkoi toimia. Ne eivät siis olleet Saunalahden sivulla olleet, eivät Elisan sivuilla olleet.

Ei kovin vakuuttava aloitus Saunalahden prepaid-micro-sim -kortille, mutta saatiinpa asia kuntoon.
Kaikki puhelut vikapäivystykseen jäivät tietenkin omalle kontolleni ja se kirpaisee hieman tässä. Ja hyvin vaihtelavaa tuntuu olevan osaaminen siellä langan toisessa päässä.  Viimeiselle kaverille kiitos suoraviivaisesta ja päämäärätietoisesta asian hoidosta.
Omalla kohdallani kävi niin, että netin verkkoasetusohjeiden mukaan myös internet ja tekstiviestit katosivat viikonlopun aikana.
Missään ei lue selvästi, että Saunalahden prepaid-micro-simkortin kanssa älypuhelimeen on asennettava ELISAN asetukset, ei Saunalahden (kortin kautta asetukset menivät siis automaattisesti väärin, viestikeskuksen puhelinnumeroa myöten).
Tänään puhelimessa tuen kanssa tehtyjen muutosten myötä internet ja tekstarit taas toimivat, mutta alkuperäinen ongelma on edelleen olemassa: multimediaviestit eivät lähde, eivätkä saavu. Olen vielä kerran googlannut MMS-asetukset ohjeen mukaan sivustosta:  http://wiki.androidsuomi.fi/Suomalaisten_operaattoreiden_APN_asetukset
(Juu, android...mutta tuen mukaan samat menevät tähänkin Lumia 900 älypuhelimeen).
Kaiken huippu on, että minua kehotettiin sen jälkeen soittamaan maksulliselle GURU:lle, joka ei ole Saunalahden, eikä Elisan omaa palvelua!
Nyt ovat hyvät neuvot todella kalliit...
 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
eevatoi kirjoitti:
Itselläni on sama ongelma päällä.
Ja koska nyt on sunnuntai, missään ei tapahdu mitään :-(
Tuo ongelma saatiin tekstin mukaan korjattua vikapalvelun avustuksella. Vikapalvelussa palvellaan myös sunnuntaina. Soitto numeroon 09 4243 0730 siis auttaa.
Eipä tarvitse liikaa kehua. Itselläni on sama ongelma päällä. Ei kai KAIKKIEN liittymän hankkineiden tarvitse tehdä samaa proseduuria...??? Miten Saunalahti korvasi sinulle haitan? Ei mitenkään, oletan.
Ja koska nyt on sunnuntai, missään ei tapahdu mitään 😞

Osallistu keskusteluun