Vastattu

Sopimusehdot ja niiden noudattaminen

  • 20 syyskuu 2018
  • 25 kommenttia
  • 1262 katselukerrat

Hei,

Meillä on ollut vuosikaudet seitsemän sopimusta henkilökohtaiseen käyttöön (3kpl Mobiililaajakaista, 2kpl Elisa Viihde ja 2kpl puhelinliittymä) ja lisäksi puolison yrityksen internet- ja puhelinpalvelut teiltä. Kokemuksia palveluistanne on siis paljon ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä asiakkaita ja maksaneet satojen eurojen laskut joka kuukausi hyvissä ajoin ja hymyssä suin. Nyt saimme teiltä kirjeen, jossa kerrotte käyttävänne sopimusehtojenne kohdan 10 mukaisia perusteita ja muutatte sopimuksemme ehtoja. Muutos koskee kahta Saunalahti Huoleton puhelinliittymää ja niiden muutosta Huoleton Perus -liittymiksi.

Kirjeessä kerrotte muutoksen syiksi mm. sopimus- ja hinnoittelumallien uudistamisen, liittymävalikoimanne yhtenäistämisen ja palveluiden kehittämisen. Miten nämä käytännössä palvelevat minua asiakkaana lähitulevaisuudessa?

Tässä liittymäuudistuksessa kyseisten puhelinliittymien mobiilidatan nopeus korotetaan 0,25 Mbit/s:stä tasan 1,0 Mbit/s:iin ja muuten puhelut, tekstiviestit ynnä muut säilyvät ennallaan rajattomina. Hinnoitteluun tulee myös muutos ja aikaisempi hinta 17,90€/kk muuttuu uuteen 24,90€/kk. Olette kirjoittaneet lihavoidulla, että Muutos ei aiheuta minulta mitään toimenpiteitä. Siinä olette muuten väärässä, mutta se ei liity tähän kysymykseeni.

"Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu."

Sen allekirjoitan, että nuo liittymät eivät palveluiltaan tai ominaisuuskiltaan olennaisesti muutu mihinkään.

Oletteko todellakin sitä mieltä, että hinta ei ole olennainen osa sopimusta ja sen korottaminen lähes 40% ei muuta sopimuksen sisältöä olennaisesti?

Olen kanssanne eri mieltä. Olen erittäin pettynyt tähän "uudistukseen" ja kuluttajaneuvonnan ohjeesta täten reklamoin asiasta ensin teille. Vastineenne jälkeen tulen selvittämään, mikä on se prosentuaalinen raja, kuinka paljon hintaa voi korottaa käytännössä samalla palvelulla tai tuotteella, että sopimuksen sisältö ei ole olennaisesti muuttunut.

Kiitos ajastanne.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hpguru 20 syyskuu 2018, 21:50

Hei.

Liittyessäsi Elisan asiakkaaksi olet hyväksynyt nämä sopimusehdot eli mahdollisuus muutoksiin on hyväksytty siinä vaiheessa kun olet sopimuksen tehnyt tässä tapauksessa Elisan kanssa.

Ymmärrän, että hinnankorotuksen kohtuullisuudesta ei tässä tapauksessa voida puhua, jos lisänetille ei ole edes tarvetta, siksi kuluttajaneuvojaan oleminen yhteydessä on oikea tapa.

Vastaava liittymä, joka sinulla on nyt 0.25M:n netillä maksaa Telialla 21,90 euroa. Olisiko tuokin hinta liian kova nousu sinun taloudelle? Liittymät ovat nousseet ylöspäin kaikkialla samalla kun liittymien ominaisuudet, kuten netin nopeus on mennyt alaspäin. Syy on EU:ssa.

EU:n mukaan liittymien käytön piti olla halvempaa EU:ssa, mutta Suomessa käyttö on noussut. Liittymä joka ennen maksoi kympin, maksaa nyt kaksi kymppiä. Asiakkaina hyväksymme sen maksamalla laskun. Toinen tapa laskea maksuja on tehdä numeronsiirto.

Silloin vasta, valitettavasti, operaattoria kiinnostaa asiakassuhteen ylläpitäminen myös hinnoittelullisistä syistä, eli saat alennusta jos laskusi on mielestäsi liian kallis.

Ilman nettiä sama liittymä maksaa 19,90 euroa, voisitkö pärjätä ilman nettiä?

Uskollisia asiakkaita ei enää muistella, paitsi hinnankorotuksilla, ja se on nurinkurista.

Nyt soi Brennan Heart - Hard Knockin' Beats (Edit).

Mukavaa yön jatkoa!
Katso alkuperäinen viesti

25 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Liittyessäsi Elisan asiakkaaksi olet hyväksynyt nämä sopimusehdot eli mahdollisuus muutoksiin on hyväksytty siinä vaiheessa kun olet sopimuksen tehnyt tässä tapauksessa Elisan kanssa.

Ymmärrän, että hinnankorotuksen kohtuullisuudesta ei tässä tapauksessa voida puhua, jos lisänetille ei ole edes tarvetta, siksi kuluttajaneuvojaan oleminen yhteydessä on oikea tapa.

Vastaava liittymä, joka sinulla on nyt 0.25M:n netillä maksaa Telialla 21,90 euroa. Olisiko tuokin hinta liian kova nousu sinun taloudelle? Liittymät ovat nousseet ylöspäin kaikkialla samalla kun liittymien ominaisuudet, kuten netin nopeus on mennyt alaspäin. Syy on EU:ssa.

EU:n mukaan liittymien käytön piti olla halvempaa EU:ssa, mutta Suomessa käyttö on noussut. Liittymä joka ennen maksoi kympin, maksaa nyt kaksi kymppiä. Asiakkaina hyväksymme sen maksamalla laskun. Toinen tapa laskea maksuja on tehdä numeronsiirto.

Silloin vasta, valitettavasti, operaattoria kiinnostaa asiakassuhteen ylläpitäminen myös hinnoittelullisistä syistä, eli saat alennusta jos laskusi on mielestäsi liian kallis.

Ilman nettiä sama liittymä maksaa 19,90 euroa, voisitkö pärjätä ilman nettiä?

Uskollisia asiakkaita ei enää muistella, paitsi hinnankorotuksilla, ja se on nurinkurista.

Nyt soi Brennan Heart - Hard Knockin' Beats (Edit).

Mukavaa yön jatkoa!
Käyttäjätaso 4
EU halusi harmonisoida roaming-maksuja yhteisön alueella ja vähän tasapäistää maksuja. Kun kaikki suomalaiset matkustavat niin julmetusti ja käyttävät älyttömästi nettiä matkoillaan, niin operaattorit näkivät tässä hyvän sauman nostaa hintoja, koska kustannukset ovat nousseet huomattavasti.
Toki samaan aikaan operaattorien liikevoitto on noussut, kuten myös osakkeenomistajien osingot. Missä olikaan se pihvi?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Puhelinliittymä ei ole elämisen kannalta välttämätön kapistus ilman sitäkin pysyy hengissä eli voi ihan hyvin luopua puhelimien käytöstä jos siltä tuntuu muutenkin ihmiset on liikaa kiinni puhelimissaan nykyään .
Hei.

Liittyessäsi Elisan asiakkaaksi olet hyväksynyt nämä sopimusehdot eli mahdollisuus muutoksiin on hyväksytty siinä vaiheessa kun olet sopimuksen tehnyt tässä tapauksessa Elisan kanssa.

Ymmärrän, että hinnankorotuksen kohtuullisuudesta ei tässä tapauksessa voida puhua, jos lisänetille ei ole edes tarvetta, siksi kuluttajaneuvojaan oleminen yhteydessä on oikea tapa.

Vastaava liittymä, joka sinulla on nyt 0.25M:n netillä maksaa Telialla 21,90 euroa. Olisiko tuokin hinta liian kova nousu sinun taloudelle? Liittymät ovat nousseet ylöspäin kaikkialla samalla kun liittymien ominaisuudet, kuten netin nopeus on mennyt alaspäin. Syy on EU:ssa.

EU:n mukaan liittymien käytön piti olla halvempaa EU:ssa, mutta Suomessa käyttö on noussut. Liittymä joka ennen maksoi kympin, maksaa nyt kaksi kymppiä. Asiakkaina hyväksymme sen maksamalla laskun. Toinen tapa laskea maksuja on tehdä numeronsiirto.

Silloin vasta, valitettavasti, operaattoria kiinnostaa asiakassuhteen ylläpitäminen myös hinnoittelullisistä syistä, eli saat alennusta jos laskusi on mielestäsi liian kallis.

Ilman nettiä sama liittymä maksaa 19,90 euroa, voisitkö pärjätä ilman nettiä?

Uskollisia asiakkaita ei enää muistella, paitsi hinnankorotuksilla, ja se on nurinkurista.

Nyt soi Brennan Heart - Hard Knockin' Beats (Edit).

Mukavaa yön jatkoa!

Terve, hpguru!

Vastauksestasi tuli sellainen tuntu, että minulla on nyt viesti kenties väärällä kanavalla.
Mahdatko sinä olla Elisalla töissä tai tavoittaako tämä reklamaationi tätä kautta edes Elisan asiakaspalvelua? :)

Tiedostan, että olen hyväksynyt sopimusehdot, mutta tahdon Elisalta suoran vastauksen, että noudattavatko he varmasti noita ehtoja oman tulkintansa mukaan kaikilta osin. Mielestäni sopimus muuttuu oleellisesti, mikäli hintaa korotetaan 39,4% ja tuote pysyy käytännössä samana. Jos itse lähetän vuokralaiselle vastaavan korotuksen ja perusteluiksi kirjoitan korulauseita, niin ei varmasti mene läpi. Sopimus todennäköisesti joko riitautetaan tai vähintäänkin irtisanotaan. Miksi tämän pitäisi mennä läpi? Koska summa on vain 168€ vuodessa? Veikkaan, että monia perheitä ärsyttäisi tuollaisen summan korotus esim. vakuutusmaksuihinkin, vaikka niissä se ei olisi kuin 10% luokkaa.

Ikävä asia, että Elisakin hinnoittelee tuotteensa peilaten siihen, minkä verran keskiverto asiakkaan talous kestää. Tuttu hinnoittelumalli tuolta sähkönsiirron puolelta. Oma talouteni ei tähän asiaan liity mitenkään. Olisihan tuo 21,90€ ollut tietty huomattavasti kohtuullisempi korotus ja sen olisin todennäköisesti vielä hyväksynyt. Kyse ei kuitenkaan ole rahasta, vaan sopimuksen noudattamisesta, periaatteesta ja mainitsemastasi asiakassuhteen ylläpitämisestä.

Nuo kaksi puhelinta ovat käytössä ihan ilman nettiä. Liittymät olivatkin alunperin ilman nettiä, mutta edellisessä (muistaakseni kahden euron/kk) hinnankorotuksessa minulle ilmoitettiin, että netittömät liittymät ovat poistuneet, eikä niitä enää ole. Ilmeisesti ovat palanneet nyt kallimpina. Tottakai inflaatio ja kenties myös EU hintoihin vaikuttaa. Lopullisen hinnan toki määrää Elisa, jonka jatkuvasti kasvanut liikevoitto oli viime vuonna n.285 000 000 €.

Asiakkaana koen, että minua vedätetään ja tekemääni sopimusta on rikottu. Elisa ei kirjeessään mainitse yhtään painavaa syytä korotukselle. Ei esimerkiksi kustannusten nousua, haastavia markkina-/kilpailukykytilanteita, huomattavasti parantuneita palveluita tai heikentyneitä talousolosuhteita. Syinä ovat vain omien pakettejen yhtenäistäminen ja uudistaminen. Kuulostaa minun korvaan voittojen maksimoimiselta, mikä sinänsä tuskin oikeuttaa moiseen korotukseen. Mahdollisen sopimusrikkomuksen selvittäminen kustantaa monin kerroin tuon 168€, minkä verran vuosihinta meidän sopimuksilla nousee. Sikäli järjetöntä puuhaa, mutta niin on tämä "liittymäuudistuskin".

En usko, että Elisalla on nyt luettu kotiläksyjä kunnolla, kun on alettu vanhoja halvempia sopimuksia karsimaan pois näin rajusti.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/sopimusehtojen-muutokset/
Hei vielä hpguru,

Mikäli reklamaationi sopimusmuutokseen ei tätä kautta tavoita Elisaa, niin voisitko kertoa sen oikean kanavan mihin tällainen vuodesta 2008 Elisan palveluita käyttänyt "vaikea asiakas" voi ilmaista tyytymättömyytensä ja saada siihen jonkinlaisen vastineen?

Ei viitsisi soittaa mihinkään asiakamyyntipalveluun, kuunnella pahoitteluita ja sen jälkeen uusia sopimusmalleja 12kk tarjouksella.

Kiitos vaivannäöstä!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
hpguru ei ole elisan työntekijä on tavallinen asiakas niinkuin mimäkikn
elisan työntekijän tunnistaa sinisestä e kirjaimesta rofiilikuvan yhteydessä
yhtyeystiedot asikakaspalveluun
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/
Käyttäjätaso 7
[quote]

Vastauksestasi tuli sellainen tuntu, että minulla on nyt viesti kenties väärällä kanavalla.
Mahdatko sinä olla Elisalla töissä tai tavoittaako tämä reklamaationi tätä kautta edes Elisan asiakaspalvelua? :)


Hpguru ei ole Elisalla töissä, vaikka hän välillä tykkää esiintyä harhaanjohtavasti kuin edustaisi asianosaista firmaa. Elisan työntekijöiden käyttäjätunnukset on merkitty elisalaisiksi.

Asiakaspalvelu lukee kyllä tätä palstaa, mutta ei reaaliaikaisesti eikä välillä edes parin päivän viiveellä. Olethan laittanut asiakasnumerosi profiilin asetuksiin sille kuuluvalle paikalle?
Asiakaspalveluun saa yhteyden myös

Itse asiaan, ihan samoin kuin muillakin palveluntarjoajilla, Elisalla on oikeus muuttaa palveluidensa ehtoja. Jos asiakas ei tykkää muutoksesta, asia ratkeaa sopimuksen lopettamisella. Eihän se mukavaa ole kun hinnat nousevat, mutta niin se vain menee. Ihan samalla tavalla esim. pankki ilmoittaa hinnastonsa tai muiden ehtojensa radikaalistakin muutoksesta jälkikaneetilla "jos olet tyytymätön muutokseen, voit irtisanoa palvelun ennen muutoksen voimaantuloa".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Olen kanssasi samaa mieltä, että pienikin korotus on suuri korotus, minulla kallistui Nordean asiakkuus 750 prosenttia nollasta eurosta ja vaihdoin huhtikuussa pois S-Pankkiin, jossa sain asiakkuuden jatkaa 0 € hinnalla. Se toki vaatii työtä, mutta kuten sanoin, numeronsiirto esim. Moille ja Elisalta alkaa tulla kunnollisia tarjouksia - esim. rajaton liittymä kympillä kk.

Moillakin on rajaton puhe vain 10 euroa simmi ja netti on 6 € simmi eli yhteensä 16 euroa. Tässä ongelma voisi olla se, että jos käytät runsaasti myös tekstiviestejä, eivät kuulu rajattomaan pakettiin Moilla ainakaan. Eivät kuuluneet ainakaan viimeksi kun katsoin.

Elisa ei ole suinkaan ainoa operaattori, joka nostaa, on nostanut ja tulee nostamaan sitä hintaa. DNA on nostanut hintoja kaiken aikaa vanhoille liittymille pitkin vuosia ja nyt myös Telia viimeksi. Kaikki nämä jutut ovat uskollisten asiakkaiden pettämistä. Jos liittymiä (vanhoja) halutaan päivittää, täytyy asiakkaille antaa muutama vaihtoehto, johon he aidosti haluavat päivittää.

Pakottaminen on aina huono juttu, lisäksi en ymmärrä miksi asiakkaille tarjotaan kalliita, normaalihintaisia liittymiä. Jopa pieni alennus vuodeksi lohduttaisi varmasti enemmän uudesta liittymästä. Asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös palstalla:
https://yhteiso.elisa.fi/members/omayhteisoe-tiimi-95702

Nyt soi Omegatypez and Phrantic - Party Like A Rockstar (Original Edit).

Mukavaa viikonloppua!

Asiakaspalvelu lukee kyllä tätä palstaa, mutta ei reaaliaikaisesti eikä välillä edes parin päivän viiveellä. Olethan laittanut asiakasnumerosi profiilin asetuksiin sille kuuluvalle paikalle?
Asiakaspalveluun saa yhteyden myös Itse asiaan, ihan samoin kuin muillakin palveluntarjoajilla, Elisalla on oikeus muuttaa palveluidensa ehtoja. Jos asiakas ei tykkää muutoksesta, asia ratkeaa sopimuksen lopettamisella. Eihän se mukavaa ole kun hinnat nousevat, mutta niin se vain menee. Ihan samalla tavalla esim. pankki ilmoittaa hinnastonsa tai muiden ehtojensa radikaalistakin muutoksesta jälkikaneetilla "jos olet tyytymätön muutokseen, voit irtisanoa palvelun ennen muutoksen voimaantuloa".

Hei,

Kiitos vastauksesta. Hyvä jos reklamaatio välittyy tätäkin kautta. Pieni viive ei haittaa.
En ole syöttänyt asiakasnumeroa mihinkään.

Elisa on sopimusehdoissa pidättänyt oikeuden muuttaa sopimusta, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu.
Mielestäni sopimuksen sisältö on olennaisesti muuttunut ja haluan selvyyden, onko Elisa syyllistynyt sopimusrikkeeseen.
Käyttäjätaso 7
[quote user="Elämä::s::kallis"]

En ole syöttänyt asiakasnumeroa mihinkään.




Asiakkaan yksityisiä tietoja ei asiakaspalvelu käsittele täällä julkisella palstalla. Jotta aspa voi ottaa sinuun yhteyttä yksityiviestillä , niin laita asiakasnumerosi Yhteisöprofiiliisi. Siellä on sille erikseen paikka.
Hei.

Olen kanssasi samaa mieltä, että pienikin korotus on suuri korotus, minulla kallistui Nordean asiakkuus 750 prosenttia nollasta eurosta ja vaihdoin huhtikuussa pois S-Pankkiin, jossa sain asiakkuuden jatkaa 0 € hinnalla. Se toki vaatii työtä, mutta kuten sanoin, numeronsiirto esim. Moille ja Elisalta alkaa tulla kunnollisia tarjouksia - esim. rajaton liittymä kympillä kk.

Moillakin on rajaton puhe vain 10 euroa simmi ja netti on 6 € simmi eli yhteensä 16 euroa. Tässä ongelma voisi olla se, että jos käytät runsaasti myös tekstiviestejä, eivät kuulu rajattomaan pakettiin Moilla ainakaan. Eivät kuuluneet ainakaan viimeksi kun katsoin.

Elisa ei ole suinkaan ainoa operaattori, joka nostaa, on nostanut ja tulee nostamaan sitä hintaa. DNA on nostanut hintoja kaiken aikaa vanhoille liittymille pitkin vuosia ja nyt myös Telia viimeksi. Kaikki nämä jutut ovat uskollisten asiakkaiden pettämistä. Jos liittymiä (vanhoja) halutaan päivittää, täytyy asiakkaille antaa muutama vaihtoehto, johon he aidosti haluavat päivittää.

Pakottaminen on aina huono juttu, lisäksi en ymmärrä miksi asiakkaille tarjotaan kalliita, normaalihintaisia liittymiä. Jopa pieni alennus vuodeksi lohduttaisi varmasti enemmän uudesta liittymästä. Asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös palstalla:
https://yhteiso.elisa.fi/members/omayhteisoe-tiimi-95702

Nyt soi Omegatypez and Phrantic - Party Like A Rockstar (Original Edit).

Mukavaa viikonloppua!

Hei,

Pieni korotus on pieni ja suuri korotus on suuri.
Omat liittymäasiani tai vallitseva hintataso ovat tässä nyt epäolennainen seikka. Kyllä minullekin, niin kuin varmasti kaikille on tässä vuosien varrella soiteltu ja tarjottu kilpailijoilta tarjouspaketteja. Yleensä ensimmäiset 12kk tai jotain sopimukset olisivat halvempia ja sitten kalliimpia. Olen tietoinen, että jatkuvasti kilpailuttamalla saisi hieman edullisemmin samat palvelut. En ole kuitenkaan koskaan jaksanut lähteä siihen leikkiin, koska olin tyytyväinen Elisan kokonaispakettiini ja ennenkaikkea toimivuuteen. Asioiden helpottamiseksi haluan kaikki palvelut samalta tarjoajalta. Kiitos vain infosta.

Tottakai kaikki saavat hinnoitella tuotteensa kuten haluaa, mutta voimassa olevia sopimuksia eivät käsittääkseni saa rikkoa.
[quote=Sokrates]


En ole syöttänyt asiakasnumeroa mihinkään.




Asiakkaan yksityisiä tietoja ei asiakaspalvelu käsittele täällä julkisella palstalla. Jotta aspa voi ottaa sinuun yhteyttä yksityiviestillä , niin laita asiakasnumerosi Yhteisöprofiiliisi. Siellä on sille erikseen paikka.


Hei,

Kiitos tiedosta. Kävin laittamassa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ilmeisesti edelleen on Moi Mobiili -asiakkaille erikoistarjous, eli numsi vain moimobiiliin ja sitten Elisalta erikoishintainen liittymä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Hei,

Kiitos vastauksesta. Hyvä jos reklamaatio välittyy tätäkin kautta. Pieni viive ei haittaa.
En ole syöttänyt asiakasnumeroa mihinkään.

Elisa on sopimusehdoissa pidättänyt oikeuden muuttaa sopimusta, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu.
Mielestäni sopimuksen sisältö on olennaisesti muuttunut ja haluan selvyyden, onko Elisa syyllistynyt sopimusrikkeeseen.


Elisalle voi lähettää myös kirjallisen reklamaation asiasta. Itse olen kerran tai pari näin tehnyt, roskapostisuodattimen takia, ja saanut nopean vastauksen.

Pistin sinulle yksityisviestinä sähköpostiosoitteen, jonne voit lähettää kirjallisen reklamaation tästä.
Käyttäjätaso 7
[quote user="Elämä::s::kallis"]!


Tottakai kaikki saavat hinnoitella tuotteensa kuten haluaa, mutta voimassa olevia sopimuksia eivät käsittääkseni saa rikkoa.

Juu palvelun sisällön muuttaminen on sopimusrikkomus , mutta palvelun hinta on vähän eri asia. Elisan yleisten sopimusehtojen mukaan operaattorilla on käsittääkseni yksipuolinen oikeus muuttaa palvelun hintaa halutessaan. Ja tätähän on tapahtunut kautta maailman sivun. Asiakkaan osa on vain joko hyväksyä muutos tai irtisanoa sopimus.

http://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Puhelinliittymä ei ole elämisen kannalta välttämätön kapistus ilman sitäkin pysyy hengissä eli voi ihan hyvin luopua puhelimien käytöstä jos siltä tuntuu muutenkin ihmiset on liikaa kiinni puhelimissaan nykyään .
Tuo on erittäin hyvin sanottu.

Siinä vaiheessa kun halvimmat netilliset perusliittymät alkavat maksaa yli 15 euroa, voisi ajatella, että onko enää mitään järkeä maksaa netistä niin paljon. Etenkin jos kotona on kiinteä ja on mahdollisuus sitä hyödyntää esim. päivityksiin ja musiikin lataamiseen Offline-tiloihin Play Musiikissa.

Kukaan ei toki pakota maksamaan pyydettyä hintaa. Aina on mahdollisuus sanoa soppari irti tai siirtää se muualle, jos vielä on halvempia hintoja jossain. Bussissa näkyy tämä ilmiö joka päivä - kaikki rivit ovat kiinni älypuhelimissaan ja kuulokkeet loistavat olemassaolollaan jokaisella.

Harvoin pääsee enää juttelemaan ihmisille, älypuhelimille kylläkin.

Minusta Elisan hinta, johon tätä käyttäjää pyydetään siirtymään, on todella kallis.
Käyttäjätaso 7
Minusta Elisan hinta, johon tätä käyttäjää pyydetään siirtymään, on todella kallis.

Joo sitähän se kyllä on ja siksi kannattanee laittaa numeronsiirto toiselle operaattorille vireille. Silloin ainanakin tähän asti Elisalta on tullut takuuvarmasti tarjous alemmasta hinnasta , jos jää heidän asiakkaakseen. Muuten vanhojen asiakkaiden on aika vaikea saada mitään tarjoushintoja.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Sitä aion itsekin hyödyntää jatkossa, sillä normaalihinnat eivät ole kovin edullisia hintoja, ja nämä sivuston alennushinnat ovat enemmänkin normaalihintoja ja näidenkin alle voi tosiaan mennä. Asiakkaita rahastetaan sillä, että ovat "uskollisia". Ei kannattaisi.
Käyttäjätaso 3
Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa siitä, että lähes 40 %:n hinnankorotus kerralla on kohtuuton, varsinkin kun aloittaja ei koe saavansa muutoksessa mitään uutta mitä tarvitsee. Aloittaja mainitsee myös, ettei korotusilmoituksessa ole mainittu mitään konkreettisia perusteita hinnankorotukselle, siis esim kustannusten nousua. Se, että operaattori päättää muuttaa palveluvalikoimaansa, ei saisi kohtuuttomasti korottaa vanhojen sopimusten hintoja kerralla.
[quote=Sokrates]
!


Tottakai kaikki saavat hinnoitella tuotteensa kuten haluaa, mutta voimassa olevia sopimuksia eivät käsittääkseni saa rikkoa.

Juu palvelun sisällön muuttaminen on sopimusrikkomus , mutta palvelun hinta on vähän eri asia. Elisan yleisten sopimusehtojen mukaan operaattorilla on käsittääkseni yksipuolinen oikeus muuttaa palvelun hintaa halutessaan. Ja tätähän on tapahtunut kautta maailman sivun. Asiakkaan osa on vain joko hyväksyä muutos tai irtisanoa sopimus.

http://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf


On juu oikeus muuttaa hintaa. Tuossa lähettämässäsi linkissä (sopimusehdot) se selvästi sanotaan:

"Teleyrityksellä on oikeus muuttaa maksuja ja niiden laskentaperusteita sopimusehtojen muuttamisen mukaisesti."

Kuten avausviestissäni jo lainasin, niin sopimuksen sopimusehtoja Elisalla on oikeus muuttaa, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu.

Se onko kyseisten sopimuksien sisältö nyt olennaisesti muuttunut, selviää myöhemmin. Joku taho sen varmasti lopulta määrittää.
Käyttäjätaso 7
Onnea vaan yrityksellesi.

Näitä vanhoja liittymätyyppejä on muutettu aiemminkin uusiksi , kun operaattori on halunnut yksinkertaistaa valikoimaansa. Asiakkaan kannalta on ikävää , että yleensä hinta on tupannut nousemaan.

Tietooni ei ole tullut toistaiseksi yhtään tapausta , että operaattori olisi hintaansa muutoksessa pudottanut , mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin.

PS. Edellä mainitsin tuosta numeronsiirrosta keinona saada Elisalta alennusta hintaan. Suosittelen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

PS. Edellä mainitsin tuosta numeronsiirrosta keinona saada Elisalta alennusta hintaan. Suosittelen.


Minä käytän tuota. Vanhat asiakkaat eivät saa mitään etuja, vain hinnankorotusilmoituksia.
Käyttäjätaso 2
Hei,

Meillä on ollut vuosikaudet seitsemän sopimusta henkilökohtaiseen käyttöön (3kpl Mobiililaajakaista, 2kpl Elisa Viihde ja 2kpl puhelinliittymä) ja lisäksi puolison yrityksen internet- ja puhelinpalvelut teiltä. Kokemuksia palveluistanne on siis paljon ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä asiakkaita ja maksaneet satojen eurojen laskut joka kuukausi hyvissä ajoin ja hymyssä suin. Nyt saimme teiltä kirjeen, jossa kerrotte käyttävänne sopimusehtojenne kohdan 10 mukaisia perusteita ja muutatte sopimuksemme ehtoja. Muutos koskee kahta Saunalahti Huoleton puhelinliittymää ja niiden muutosta Huoleton Perus -liittymiksi.

Kirjeessä kerrotte muutoksen syiksi mm. sopimus- ja hinnoittelumallien uudistamisen, liittymävalikoimanne yhtenäistämisen ja palveluiden kehittämisen. Miten nämä käytännössä palvelevat minua asiakkaana lähitulevaisuudessa?

Tässä liittymäuudistuksessa kyseisten puhelinliittymien mobiilidatan nopeus korotetaan 0,25 Mbit/s:stä tasan 1,0 Mbit/s:iin ja muuten puhelut, tekstiviestit ynnä muut säilyvät ennallaan rajattomina. Hinnoitteluun tulee myös muutos ja aikaisempi hinta 17,90€/kk muuttuu uuteen 24,90€/kk. Olette kirjoittaneet lihavoidulla, että Muutos ei aiheuta minulta mitään toimenpiteitä. Siinä olette muuten väärässä, mutta se ei liity tähän kysymykseeni.

"Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu."

Sen allekirjoitan, että nuo liittymät eivät palveluiltaan tai ominaisuuskiltaan olennaisesti muutu mihinkään.

Oletteko todellakin sitä mieltä, että hinta ei ole olennainen osa sopimusta ja sen korottaminen lähes 40% ei muuta sopimuksen sisältöä olennaisesti?

Olen kanssanne eri mieltä. Olen erittäin pettynyt tähän "uudistukseen" ja kuluttajaneuvonnan ohjeesta täten reklamoin asiasta ensin teille. Vastineenne jälkeen tulen selvittämään, mikä on se prosentuaalinen raja, kuinka paljon hintaa voi korottaa käytännössä samalla palvelulla tai tuotteella, että sopimuksen sisältö ei ole olennaisesti muuttunut.

Kiitos ajastanne.


Hei Elämä Kallis ja tervetuloa OmaYhteisöön! :)

Ikävä kuulla, että liittymätyypin muutos ei ollut mieleinen.

Liittymiä ja niiden ominaisuuksia saatetaan joskus muuttaa vastaamaan paremmin nykyistä tarjontaa, tai mahdollisesti liittymätyyppi voidaan lopettaa kokonaan ja vaihtaa johonkin toiseen.

Mielelläni selvittäisin kanssasi, että olisiko jokin toinen liittymätyyppi käyttöösi soveltuvampi. Jos et ole ollut jo muuta kautta yhteydessä asiakaspalveluun niin voit laittaa meille täällä viestiä. Muut yhteydenottokanavat löytyvät Elisan asiakaspalvelusivuilta. 🙂
Kiitos vastauksesta, vaikka tuohon ainoaan reklamaatiossani olleeseen kysymykseen et vastannutkaan.

Ei ollut mieleinen uudistus ollenkaan. Suosittelen teitä panostamaan asiakaskyselyihin ja kartoittamaan asiakkaiden tarpeita paremmin. Nyt tämä saattoi tulla teille yllätyksenä, mutta jatkoa ajatellen voin antaa vinkin. Tuskin kovin monelle 0,75 Mbit/s:in netin lisänopeus 7€ kuukausihintaan on mieluisa ja houkuttava uudistus.

Saattaa olla, että uusittu liittymä vastaa paremmin nykyistä tarjontaanne. Kysyntään se ei ainakaan vastaa ja siinä kenties myös yksi miettimisen aihe tulevaisuuteen.
Lisätään vielä, että en pidä yhtiönne tavasta eriarvoistaa asiakkaita.
Pitkäaikaiset asiakkaat saavat varmaan pääosin maksaa suurimmat laskut, kun puolestaan uusille asiakkaille on aina vuoden tai kahden tarjous. Edullisimmat liittymät on varmaankin teiltä lähdössä oleville, mutta ilmeisesti sekin vaikuttaa hintaan mille operaattorille asiakas olisi lähdössä... Numeronsiiro Moille ja Huoleton 4G onkin yhtäkkiä 9,90€/kk, 24kk. Siis vielä parempi liittymä kuin se, mistä minun pitäisi kymmenen vuoden asiakkuuden jälkeen alkaa maksamaan 24,90€/kk. Tiedostan, että nämä hinnoittelumallit ovat varmaan alalla käytössä muillakin. Vinkkasin asiasta kuitenkin parille eri tiedotusvälineelle ja saavat nyt miettiä, onko aihe sellainen mistä ihmisiä kiinnostaa lukea.

Tein myös kuluttaja-asiamiehelle selvityspyynnön tästä liittymäuudistuksesta, että noudattaako se sopimusehtoja. Edelleen ihmettelen, kuinka sopimus ei muka muutu olennaisesti, jos palvelu on käytännössä sama ja hinta 39,4% korkeampi. Teillä oli kuitenkin tuon markkinoinninkin kanssa kesällä totuus unohtunut mainita, niin saadaan sitten varmistus menikö tämä uudistuskaan täysin pykälien mukaan.

Moi moi

Osallistu keskusteluun