Vastattu

Tekstiviestihuijaus

  • 14 June 2020
  • 8 kommenttia
  • 10299 katselukerrat

Sain tänään tällaisen tekstiviestin:

"Vahvista viihde-kestotilaus.Vastaa FTC OK jos haluat tilata palvelun.Lopetus FTC STOP numeroon 17271.Fun2cell hinta 15e/vko. Säilytä viesti" 

Mitään en ole mistään tilannut, ja muutenkin olen varovainen netin käyttäjä, joten vahingossakaan en ole mennyt klikkailemaan saati antamaan puhelinnumeroani millekään kyseenalaiselle taholle. Vähällä jo meinasin vastata STOP, mutta pitäydyn olemaan vastaamatta, huijausyritykseltä kun tämä kaikkineen vaikuttaa. Vastaavia kokemuksia näyttää ihmisillä olleen aiemminkin Google-haun perusteella.

Tuo k.o. numero olisi saatava nyt pikimmiten estolistalle. Kun Elisan asiakaspalveluun ei ole nykyään mitään sähköpostiosoitetta olemassa, lähestyn tätä kautta. Laitoin OmaElisassa tekstiviestien osalta asiointieston päälle, mutta haluaisin varmuuden siitä, että tuo taho ei pääse ryöstömielessä veloittamaan puhelinlaskuani aiheettomasti. Toistaiseksi ei mitään lisärahastusta ole saldossa näkyvissä. Ja tilaamattomista paveluista en aio maksaa, sanottakoon se myös jo nyt ennenkuin 15 eur/viikko minua on suunniteltu ryöstää. Kuinka toimitaan/mitä kautta saadaan esto toimintaan jotta vältytään hankaluuksilta? Joillakin kun on vastaavat viestit merkinneet kuukaudessa kymmenien ja jopa satojen eurojen aiheetonta lisäystä puhelinlaskuun. 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rantomeister 14 June 2020, 10:15

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

8 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Tuo k.o. numero olisi saatava nyt pikimmiten estolistalle. Kun Elisan asiakaspalveluun ei ole nykyään mitään sähköpostiosoitetta olemassa, lähestyn tätä kautta. Laitoin OmaElisassa tekstiviestien osalta asiointieston päälle, mutta haluaisin varmuuden siitä, että tuo taho ei pääse ryöstömielessä veloittamaan puhelinlaskuani aiheettomasti. Toistaiseksi ei mitään lisärahastusta ole saldossa näkyvissä. Ja tilaamattomista paveluista en aio maksaa, sanottakoon se myös jo nyt ennenkuin 15 eur/viikko minua on suunniteltu ryöstää. Kuinka toimitaan/mitä kautta saadaan esto toimintaan jotta vältytään hankaluuksilta? Joillakin kun on vastaavat viestit merkinneet kuukaudessa kymmenien ja jopa satojen eurojen aiheetonta lisäystä puhelinlaskuun. 


Puhelimen asetuksista voit estää viestit ko. numerosta. Niin kauan kuin et ole vastannut viestiin mitään ei veloituksia synny. OmaElisan kautta pystyt laittamaan kohdasta “Asiakaspalvelu” viestiä sinne suuntaan - muutoinkin lisäämään liittymälle nuo tekstiviestiestot, joka siis estää vastaamasta tällaisiin numeroihin - ei sekään varsinaisesti estä huijausviestejä tulemasta läpi.

Harmillista, että näitä tuntuu liikkuvan taas entistä enemmän. Ei muuta kuin puhelinnumero estolistalle, tekstiviestiestot päälle OmaElisan kautta ja viestiä aspalle, jos jotain viisaampaa tähän osaavat sanoa, vaikka pelkään, ettei operaattori tuolle paljoa voi.​​​​

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Pelkästä viestistäkin voi tulla veloitus, kuten minulle n. 5-7v sitten kävi. Silloin numero 17115 laittoi 5€ hintaista tekstaria ilman mitään tilausta. Sen DNA hyvitti minulle, koska todistetusti tuo numero täysin sattumalla laskutti asiakkaita, jotka eivät ikinä olleet tilanneet k.o. palveluta mitään.

 

Palveluviestiestot, taso P3 (eli viihde, ajanviete yms.) riittävät estämään 17115 ja muiden 17 alkuisten veloitukset. Silloin vain tulee virheviesti, että palvelun veloitus/tilaus epäonnistui, eikä rahaa kilahda huijarin kassaan.

 

Puhelimen estolista ei tietääkseni riitä, koska viesti kuitenkin välittyy sinulle ja laskutus pyörähtää. Puhelin vain deletoi sen nopeammin kuin huomaatkaan.

 

EDIT: Ilmeisesti voi olla niin, että jokin puhelimeen ladattu sovellus saattaa kysyä puhelinnumeroasi (kuten jokin ilmainen taskulamppu, soittoääni, taustakuva, teema tms. sovellus) mainoksessa ja jos sen antaa, suostuu hyvin hämärällä pikkupräntillä (erittäin kyseenalaista toimintaa) laskutukseen.

Tähän on hyvä lisätä, mitä Kuluttajavirasto vastasi minulle tuolloin vuosi sitten. Heiltä kerrottiin, että epärehelliset toimijat keksivät koko ajan uusia keinoja naruttaa puhelinliittymien asiakkaita ja lainsäätäjä sekä operaattorit ovat koko ajan jäljessä.

Ja toisaalta miksi operaattori haluaisi rajoittaa tuota, koska heillekin siitä tuloja tulee.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Ja toisaalta miksi operaattori haluaisi rajoittaa tuota, koska heillekin siitä tuloja tulee.


Mikä on operaattorin tulo esim. palvelutekstiviestistä? Oma käsitykseni asiasta on, että operaattori toimii tässä nimensä veroisesti ja tekstiviesti matkaa operaattorin verkossa ja asiakas maksaa ko. viestistä operaattorille korkeintaan sen, mitä yksi tekstiviesti puhepaketissa maksaisi - eli luokkaa 0,09 € - ja nykyäänhän kaiketi suurimmalla osalla on näitä Huoleton-liittymiä, joihin kuuluu tekstarit ns. hintaan.

Sen mitä itse olen aspassa puuhastellut ja se määrä työaikaa, joka meiltä menee tällaisten huijausten selvitykseen niin bisneksen näkökulmasta olisi täysin idioottimaista, että tarkoituksella tuollaisia veloituksia päästetään läpi ja selvitetään pitkät puhelut aspassa, mistä lasku koostuu ja kuka maksaa mistäkin. Käsitykseni on edelleen se, että kyllä operaattori tuossa on aika voimaton estoja lukuun ottamatta.

Ja kuten itsekin kerroit niin eipä sitä isoa klikkausta tartte johonkin pop-up ikkunaan ja Googlen autofillit täyttelee e-mailit ja puhelinnumerot ja roskaa rupeaa tulemaan ovista ja ikkunoista läpi.​​​​​

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Käsitykseni on edelleen se, että kyllä operaattori tuossa on aika voimaton estoja lukuun ottamatta.

Paitsi, että ne estot voisivat olla oletuksena päällä.

Nyt asiakkaan tulee aina liittymää tilatessa ja liittymätyypin vaihtuessa tarkastaa, että estot tulee kytkettyä. Muutoin kuka tahansa huijari voi tunkea mitä tahansa lisärivejä puhelinlaskuille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ja toisaalta miksi operaattori haluaisi rajoittaa tuota, koska heillekin siitä tuloja tulee.


Mikä on operaattorin tulo esim. palvelutekstiviestistä? Oma käsitykseni asiasta on, että operaattori toimii tässä nimensä veroisesti ja tekstiviesti matkaa operaattorin verkossa ja asiakas maksaa ko. viestistä operaattorille korkeintaan sen, mitä yksi tekstiviesti puhepaketissa maksaisi - eli luokkaa 0,09 € - ja nykyäänhän kaiketi suurimmalla osalla on näitä Huoleton-liittymiä, joihin kuuluu tekstarit ns. hintaan.

Sen mitä itse olen aspassa puuhastellut ja se määrä työaikaa, joka meiltä menee tällaisten huijausten selvitykseen niin bisneksen näkökulmasta olisi täysin idioottimaista, että tarkoituksella tuollaisia veloituksia päästetään läpi ja selvitetään pitkät puhelut aspassa, mistä lasku koostuu ja kuka maksaa mistäkin. Käsitykseni on edelleen se, että kyllä operaattori tuossa on aika voimaton estoja lukuun ottamatta.

Ja kuten itsekin kerroit niin eipä sitä isoa klikkausta tartte johonkin pop-up ikkunaan ja Googlen autofillit täyttelee e-mailit ja puhelinnumerot ja roskaa rupeaa tulemaan ovista ja ikkunoista läpi.​​​​​

Siltä se on vaikuttanut, kun näitä jo vähintään kahdeksan vuotta on ollut. Löysin ketjun, jossa tuota 17115-huijausta vuonna 2012 puitiin: https://keskustelu.suomi24.fi/t/10682261/17115-huijausviesteja Sinne kirjoitin itsekin.

Jos operaattoreita ja kaikkia alalla toimijoita oikeasti kiinnostaisi korjata tilanne ja tehdä jokin järkevä prosessi kaikenlaisten yllätyskulujen eliminoimiseksi, olisi se jo tehty. Sivulliselle osoittautuu, että väkisin jotain provikkaa siirtyy tahojen välillä. Kahdeksan vuotta asiaa on vatuloitu saamatta aikaiseksi mitään konkreettista parannusta.

Kirjoitin Chapamobile-huijaukseen liittyen Telian Yhteisöön pitkän viestin v, 2015. Siihen lainasin suoraan minulle 2012 silloisen Kuluttajaviraston lakimiehen vastineen valitukseeni numerosta 17115.  https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Dimoco-Europe-Gmbh/td-p/113061/page/4

Suora lainaus lakimiehen tekstistä, v. 2012:

 

"Mobiilisisältöpalvelut ovat aiheuttaneet ongelmia kuluttajille jo usean viime vuoden ajan. Olemme neuvotelleet alan toimijoiden ja kattojärjestön kanssa näistä ongelmista. Aikaisemmin suurimpana epäkohtana olivat erityisesti mobiilisisältöpalveluiden kestotilaukset. Neuvotteluiden tuloksena maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan MAPELin jäsenyritykset sitoutuivat ns. vahvistusviestin lähettämiseen. (tilausprosessikuvaus ks. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/mobiilipalvelut/). Tämä vähensi kuluttajille aiheutuvia ongelmia selvästi."

 

Viime aikoina kuluttajan asema on kuitenkin huonontunut jälleen, koska toimijat ovat siirtyneet pois kestotilausten tarjoamisesta eikä alan itsesääntelyyn sisältyvä vahvistusviestivaatimus koske yksittäisten viestien avulla toimitettavaa palvelua. Tällä hetkellä kyse on usein tietokilpailuista, joissa jokainen vastaanotettu viesti maksaa erikseen. Palveluiden markkinoinnissa  palvelun hinta tai ehdot ovat usein ilmoitettu harhaanjohtavasti. Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty.

 

Käynnissä olevassa Tietoyhteiskuntakaari-lakihankkeessa pyrimme puolestaan vaikuttamaan siihen, että operaattoreille säädettäisiin luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu laskutuksen oikeellisuudesta. Näin mobiilisisältöpalveluita koskevia maksuja laskuttavat operaattorit kantaisivat enemmän vastuuta siitä, keiden toimijoiden palveluista syntyviä maksuja he perivät.”

(lainaus loppuu)

Operaattori saattaa joutua välikäden asemaan ja se kohdistuu suoraan ylimääräiseen työhön selvittelyissä. Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty. -----→  Miksi mikään taho tekisi näin, jos olisi puhtaat jauhot pussissa???

Miksipä ei voisi Elisa tehdä seuraavasti, että kaikki lisäarvoviestit yms. pitäisi vahvistaa OmaSaunalahti-sovelluksessa taikka nettisivulla tai sitten SAUNALAHDELTA tulevalla tekstiviestillä, jossa olisi selkeästi:

Aikaleima

Palvelun nimi

Laskuttaja

Summa

Toistuvuus/kertaluonteisuus.

14.6.2020 klo 14.10

Limuautomaatti, Lahti Trio

Hartwall Oy

2€

Kertasuorite.

Vahvista valoitus vastaamalla viestiin “vahvista”.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

- ja nykyäänhän kaiketi suurimmalla osalla on näitä Huoleton-liittymiä, joihin kuuluu tekstarit ns. hintaan.

Palvelu ja muut epänormaalit numerot eivät kuulu paketteihin. Toisin sanoen, jos numero on mitä tahansa muuta kuin 04- tai 050-alkuinen, siitä veloitetaan erikseen.

 

Lisäksi käsityksesi palveluviestien välitysprovisioista on aivan metsässä. Operaattoreiden välityspalkkiot palveluviesteille ovat huomattavia.

Mikäli haluat esimerkiksi lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, etsi tukemasi organisaation tilinumero ja tee lahjoitus tilisiirolla. Tällöin lahjoituksestasi menee pankin noin 0,10 – 0,20 € kulua lukuunottamatta valtaosa perille.

Jos teet lahjoituksen tekstiviestillä, tukemasi organisaatio saa ehkä jotakin 50 – 75 % summasta. Loput menevät puhelinoperaattorin taskuun.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

- ja nykyäänhän kaiketi suurimmalla osalla on näitä Huoleton-liittymiä, joihin kuuluu tekstarit ns. hintaan.

Palvelu ja muut epänormaalit numerot eivät kuulu paketteihin. Toisin sanoen, jos numero on mitä tahansa muuta kuin 04- tai 050-alkuinen, siitä veloitetaan erikseen.

 

Lisäksi käsityksesi palveluviestien välitysprovisioista on aivan metsässä. Operaattoreiden välityspalkkiot palveluviesteille ovat huomattavia.

Mikäli haluat esimerkiksi lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen, etsi tukemasi organisaation tilinumero ja tee lahjoitus tilisiirolla. Tällöin lahjoituksestasi menee pankin noin 0,10 – 0,20 € kulua lukuunottamatta valtaosa perille.

Jos teet lahjoituksen tekstiviestillä, tukemasi organisaatio saa ehkä jotakin 50 – 75 % summasta. Loput menevät puhelinoperaattorin taskuun.


Juuri sen takia esitinkin sen omana käsityksenäni, että se voi olla metsässä. Tiedän kyllä, että palvelunumerot maksavat erikseen, mutta toisin kuin täällä niin minä en oikein usko, että tuo on sellainen bisnes, jolla operaattorit ne miljoonansa tekevät. Kannatan lämpimästi OmaElisan kautta tsekkaamaan estot liittymälle päälle niiltä osin kuin haluaa estoja olevan.

Täytyy myöntää itsekin, etten ihan joka kerta muista jokaiselta asiakkaalta kysyä, mitä kaikkia estoja asiakas haluaa päälle, mutta pääsääntöisesti noi tulee kuitenkin myyntihetkellä käytyä läpi ja mikäli asiakas tekee liittymäostonsa itsepalvelukanavassa niin eihän tilaustaan pääse edes hyväksymään ennen kuin on katsonut estoluokat kuntoon.
 

Operaattori tosiaan tarjoaa niitä palveluita - puheluita, tekstiviestejä ja dataa. Ja ihan rehellisenä omana kokemuksena, enpä ole ihan hetkeen tekstiviestiä edes mihinkään lähettänyt. Palveluntarjoajan (eli tekstiviestipalvelun tarjoajan) osuutta en tarkasti tiedä - eikä se minua oikeastaan ihan hirmuisesti edes kiinnosta.

Kiitokset kommenteista ja neuvoista, täytyy toivoa että tämän kanssa mennään pelkällä säikähdyksellä. Estot on tosiaan laitettu liittymään päälle ja toistaiseksi ei ole lisäharmeja ilmaantunut.