Vastattu

Tekstiviestit Venäjältä eivät tule perille

  • 5 huhtikuu 2016
  • 17 kommenttia
  • 882 katselukerrat

  • Kiinnostunut
  • 4 kommenttia
Hei!
Voisiko joku ystävällisesti selittää seuraavan tilanteen? Minun nimessä on kolme Saunalahden tavallista (ei prepaid) liittymää A, B ja C. Kaikista kolmesta lähetetään tekstiviestit Venäjälle eri puhelinnumeroihin ja kaikki tulevat perille.

Kun Venäjältä meille vastataan (vaikka samasta numerosta), tekstiviestit saapuvat Saunalahden liittymiin A ja B. C-liitymään tekstiviesti ei tule ikinä, vaikka lähettäjä saa ilmoituksen, että Viesti on lähetetty. Tämä ongelma ilmeni noin kuukausi sitten, aikaisemmin kaikki toimi ongelmitta.

Saunalahden teknisten tuen mukaan ongelma on venäläisessä operaattorissa, joka käyttää viestien lähettämisessä sopimattomia reittejä. En todellakaan käsitä selitystä, kun kahden muiden liittymän kohdalla kaikki kuitenkin toimii ihan OK.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi matiaas 6 huhtikuu 2016, 14:49

Selviteltiin tätä asiaa ja ongelma ratkeaa olemalla yhteydessä ulkomaiseen operaattoriin vastaavissa tilanteissa.

Ongelma lähes poikkeuksetta johtuu ulkomaisesta operaattorista ja ongelman poistamiseksi viestin lähettäjän tulisi olla yhteydessä omaan operaattoriinsa, jotta jatkossa saman operaattorin kautta lähetetyt viestit ohjautuvat oikein tänne Suomeen saakka.

Tuon kiusallisen vaivan pitäisi koskea vain yksittäisiä liittymiä ja nimenomaan muita kuin 050- tai 045-alkuisia numeroita.
Katso alkuperäinen viesti

17 kommenttia

Kiitos kärsivällisyydestä ja avusta, sain jo muutaman tekstiviestin! Todennäköisesti Megafonilla oli väärä kytkentä, eivät kyllä tunnistaneet sitä 🙂 Mutta tärkeintä on, että viestit kulkee
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
..asia on ikävä kyllä sellainen, ettei tule kuntoon, jos tämä venäläinen operaattori ei hoida häiriöilmoituksen perusteella ongelmaa kuntoon.

Jos ainoa yhteinen tekijä näissä tapauksissa on yksi ja tietty Saunalahden liittymä, niin tuntuisi kummalliselta, että vika kuitenkin olisi vain Venäjän puolen operaattoreissa. Nythän oli käsittääkseni jo kahdenkin eri operaattorin liittymistä lähetetty Venäjältä viestiä Saunalahden liittymiin Suomeen, ja vain yhteen liittymään ei viestit tule koskaan perille. Muihin Saunalahden liittymiin viestit tulevat aivan normaalisti.

En ole venäläisten operaattoreiden- tai edes ulkomaanyhteyksien asiantuntija, mutta ihan näin maalaisjärjellä mietittynä eihän tuo matiaaksen selitys tunnu millään tapaa uskottavalta. Eikö luulisi sitten, ettei tästä yhdestä tietystä venäläisestä numerosta onnistuisi viestien lähettäminen yhteenkään suomalaiseen, tai ainakaan Saunalahden, liittymään..?

Ja onko nyt siis tämän toisenkin venäläisen operaattorin nappulat paineltu vain väärin, koska viestien lähetys onnistuu Suomeen, ja jopa Saunalahdenkin liittymiin, paitsi tähän yhteen ja ainoaan numeroon?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
On tätä jo yritetty selvittää Petroskoin Megafonin toimiston kanssa vaan hepä syyttävät Suomalaisia operaattoreita. Sieltä kuulemma viestit lähtevät Suomeen päin.

Ennen Maaliskuuta 2016 viestit toimivat hyvin molempiin suuntiin.


Oletko lukenut tätä ketjua, johon tämän omankin viestisi päätit kirjoittaa? Ihan jo sen perusteella olisin itse yhäkin sitä mieltä, että vika on Megafonin päässä. Varsinkin, jos Megafon on vasta yhden kerran kieltänyt ongelman löytyvän heiltä.

Jos viestit Suomesta lähtee, ja pääsee perille, Venäjälle Megafonin liittymään, mutta Megafonin liittymällä lähetetyt viestit eivät tule perille suomalaisten operaattoreiden (huom. monikko!) liittymiin, niin tottahan se ongelma silloin sinne Megafonin päähän olettaisi jäävän. Jos ongelma rajaantuisikin vain yhteen liittymään, tai edes yhteen operaattoriin Suomessa, niin silloin asia ei enää olisi näin selkeä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tekstiviestit Venäjälle menevät, mutta sieltä ei tule viestit takaisin,
Ei Saunalahden liittymään eikä Elisaan.

Venäjällä operaattori on Megafon.

Samaa ongelmaa on myös TeleFinlandin liittymien kanssa.


Aika pitkältihän itse jo kerroit ongelmaasi myös syyn tuossa kirjoituksessasi. Vika on siis mitä ilmeisimmin siellä Venäjän päässä Megafonilla, jos viestit ei tule Suomeen huolimatta siitä, mikä kotimainen operaattori on kyseessä.

Kannattaa siis olla yhteydessä jollain vaihtoehtoisella keinolla (puhelu, s-posti, Skype, whatsapp, kirje tmv.) sinne Venäjällä asustelevaan henkilöön, kenelle tekstiviestejä olisit halunnut lähetelläkin, ja pyytää häntä itse olemaan yhteydessä omaan operaattoriinsa, jotta saa liittymänsä ongelmat korjattua.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Onko venäläisen (tai Venäjällä sijaitsevan) liittymän haltija ollut yhteydessä omaan operaattoriin asian selvittämiseksi? Mitä sieltä on sanottu?
Ei ollut. Siis 1.3. jälkeen minulle ei tule viestejä Venäjältä ollenkaan. On kokeiltu viestien lähettämistä ainakin viiden erilaisten venäläisten operaattorien liittymistä.

Muuten sama ongelma on yhdellä kaverillani, jolla on myös Saunalahden Norppa+ .
Toiset nimissäni olevat liittymät ovat Saunalahden Ykkönen ja Tarkka 2g. Sinne viestit tulevat normaalisti.

Olen kokeilut omaa sim-korttia muissa puhelimissa, viestejä ei tule.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hmm.. kuulostaapa erikoiselta. Laitapa se puhelinnumerosi, joka ei vastaanota viestejä sekä muutamia ajankohtia, jolloin viestiä on sieltä Venäjältä varmasti lähetetty, tulemaan yksityisviestillä. Koitetaan sen perusteella sitten saada mysteeriä selvitettyä! 🙂
Hei

Samoja ongelmia täällä. Tekstiviestit Venäjälle menevät, mutta sieltä ei tule viestit takaisin,
Ei Saunalahden liittymään eikä Elisaan. Ongelmat alkoivat joskus keväällä 2016.

Venäjällä operaattori on Megafon.

Samaa ongelmaa on myös TeleFinlandin liittymien kanssa. Ne toimii Soneran verkossa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Juu, kyllä tuo ongelma on siellä venäläisen operaattorin suunnalla näissä tilanteissa tietääkseni 100% tapauksia ollut eikä tuota voida täältä Suomesta korjata. Uudestaan yhteyttä sinne Megafonille, jotta hoitavat sieltä asian kuntoon. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Selviteltiin tätä asiaa ja ongelma ratkeaa olemalla yhteydessä ulkomaiseen operaattoriin vastaavissa tilanteissa.

Ongelma lähes poikkeuksetta johtuu ulkomaisesta operaattorista ja ongelman poistamiseksi viestin lähettäjän tulisi olla yhteydessä omaan operaattoriinsa, jotta jatkossa saman operaattorin kautta lähetetyt viestit ohjautuvat oikein tänne Suomeen saakka.

Tuon kiusallisen vaivan pitäisi koskea vain yksittäisiä liittymiä ja nimenomaan muita kuin 050- tai 045-alkuisia numeroita.
Tänään tehtiin selvityspyyntö venäläiselle Megafon-operaatorille. Vastaus annetaan kahden päivän kuluessa. Viestejä ei tule myös TELE2-operaatorin liittymistä.

Jopa siinä tapauksessa, jos vika on Venäjän puolella, Saunalahden kuuluu selvittää tämän ongelman venäläisten kanssa operaattorien tasolla. Esim. Megafon on suurempia operaattoreita Venäjällä. Minun tilannetta ei todellakaan helpota selityksenne, että "Tuon kiusallisen vaivan pitäisi koskea vain yksittäisiä liittymiä", koska juuri minun liittymä on näiden harvojen joukossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuon kiusallisen vaivan pitäisi koskea vain yksittäisiä liittymiä ja nimenomaan muita kuin 050- tai 045-alkuisia numeroita.

Eli suomeksi sanoen muilta operaattoreilta Elisalle siirtyneitä numeroita.

045 ei ole kokonaisuudessaan Elisan käytössä, vaan ainoastaan numerosarjat 0451, 0452, 0453, 0456, ja 0458. Näiden lisäksi Elisalla on käytössään suuntanumerot 046 ja 050.

Varsinainen vika ei välttämättä ole Megafonilla eikä Elisalla, vaan liittymän C numerosarjaa käyttävällä operaattorilla Suomessa. Megafonin tulisi kuitenkin hoitaa asia yhdessä suomalaisten operaattoreiden kanssa, joten sinänsä annettu ohje tehdä vikailmoitus Megafonille on oikea.

Mikäli asian pallottelu jää jumiin Suomen ja Venäjän väliin, eikä etene, tässä pari ehdotusta mitä voit tehdä:

* Siirrä numero C takaisin suuntanumeron mukaiselle operaattorille.
* Luovu numerosta C ja hanki uusi 0451, 0452, 0453, 0456, 0458, 046 tai 050-alkuinen numero.
* Pyydä apua Viestintävirastolta. He voivat olla yhteydessä Elisan ja Megafonin välissä oleviin kauttakulkuoperattoreihin, kun se ei jostakin kumman syystä tunnu onnistuvan Elisalta eikä Megafonilta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ihan ymmärrettävää. Asiaa kuitenkin on selvitetty ja selvitetään. Toistaiseksi kuitenkin ongelman saa ikävä kyllä meistä riippumattomista syistä hoidettua kuntoon siellä Venäjän päässä.
Vеnäläinen operaattori (Megafon) vastasi, että heidän puolella kaikki toimii hyvin. Liittymällä ei ole estoja ja viestit muihin suomalaisiin numeroihin toimivat hyvin.
Operaattorin viestikeskuksen puhelinnumero +79219909090.

Mitä neuvoksi, onko mitään tehtävissä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Minäpä kysäisen tällä tarkennuksella asiasta uudelleen. 🙂
On tätä jo yritetty selvittää Petroskoin Megafonin toimiston kanssa vaan hepä syyttävät Suomalaisia operaattoreita. Sieltä kuulemma viestit lähtevät Suomeen päin.

Ennen Maaliskuuta 2016 viestit toimivat hyvin molempiin suuntiin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuosta nyt uudestaan tarkistelin asiaa ja asia on ikävä kyllä sellainen, ettei tule kuntoon, jos tämä venäläinen operaattori ei hoida häiriöilmoituksen perusteella ongelmaa kuntoon. Tästä voi myös mainita sille henkilölle, joka siellä Venäjän päässä on asiaa hoitanut. Tokihan me asia täältä korjattaisiin, jos mahdollista, mutta hankala mennä toisen operaattorin nappuloita painelemaan täältä käsin.

Osallistu keskusteluun