Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kukkatippa
Katso alkuperäinen viestiViitenumero unohtui!
Maksoin kaksi laskua ja unohdin molemmista viitenumeron, mitä nyt pitäisi tehdä että saan maksut kuntoon?
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Eli maksoit laskun Elisalle ilman viitettä ja ilman mitään saatetekstejä? Jos näin kävi, niin miltei ainoa keino on ilmoittaa laskutukseen että olet maksanut viitteetömän ja viestittömän maksun, jonka suuruus on maksamasi summa. Maksajana on nimesi ja vielä kaivat maksulta pankin antaman arkistointitunnuksen. Tällä pankki pystyy saamaan selville, koska maksun mukana kulkee yleensä sekä maksajan että saajan arkistointitunnus. Ilmoitat sitten että tällä arkistointitunnuksella olet ajatellut maksaa tämän maksun, siis ilmoitat laskun viitenumeron. Ja vielä tärkeintä kerrot mille tilille olet maksanut. Paljon siis muistettavaa:
-Mille tilille
-Mikä summa
-Kuka maksajana
-Arkistointitunnus
ja ilmoitus mitä laskua maksu on koskenut.
-Mille tilille
-Mikä summa
-Kuka maksajana
-Arkistointitunnus
ja ilmoitus mitä laskua maksu on koskenut.
Kyllähän luulisi Elisan reskontran saavan sen arkistointitunnuksen pankista, millä saavat selville sen maksajan. Tosin täytyy reskontranhoitajan tehdä vähän töitä. Meilläkin tytöt soittelee pankkiin juurikin näitä kysellen, kun asiakkaat ovat maksaneet ilman viitettä tai väärillä viitteillä. Vaivaahan siitä toki on, mutta selviä kuitenkin.
Arkistointitunniste näkyy mm. tiliotteelta, mutta se vain merkkijono. Monta numeroa, joskus muutama kirjainkin välissä. Ei sitä asiakasta siitä pelkästä arkistointitunnisteesta pysty mitenkään tunnistamaan.
Vasta, kun asiakas itse lähettää Elisan reskontraan viestin, jossa kertoo maksunsa arkistointitunnisteen, maksu pystytään kohdistamaan kyseiseen asiakkuuteen.
Maksun mukana kulkee kyllä nimitieto, mutta samannimisiä ihmisiä on Suomessa niin paljon, että paljon pienemmässäkin organisaatiossa kuin Elisalla pelkällä nimellä maksuja ei pysty millään kohdistamaan.
Vasta, kun asiakas itse lähettää Elisan reskontraan viestin, jossa kertoo maksunsa arkistointitunnisteen, maksu pystytään kohdistamaan kyseiseen asiakkuuteen.
Maksun mukana kulkee kyllä nimitieto, mutta samannimisiä ihmisiä on Suomessa niin paljon, että paljon pienemmässäkin organisaatiossa kuin Elisalla pelkällä nimellä maksuja ei pysty millään kohdistamaan.
Tervetuloa Palstalle !
Sinun kannattaa lähettää lemon1 mainitsemat maksutiedot minulle profiilistani yksityisviestillä, että saamme etsittyä ja kohdennettua oikeille laskuille. 🙂 Samalla voit ilmoittaa myös niiden laskujen numerot, joita olit maksamassa.
Sinun kannattaa lähettää lemon1 mainitsemat maksutiedot minulle profiilistani yksityisviestillä, että saamme etsittyä ja kohdennettua oikeille laskuille. 🙂 Samalla voit ilmoittaa myös niiden laskujen numerot, joita olit maksamassa.
Käyttäjätaso 1
Tähän voin vastata, että viitenumero on syytä laittaa ja vieläpä oikein.
Minulla on ollut sähkönjakelun verkkoyhtiö sama jo yli 20 vuotta. Kesällä meni kaksi peräkkäistä laskua väärällä viitenumerolla. Ja sitten tuli perintäkirje perintätoimistolta, lisättynä tietysti myöhästymismaksulla. Minä kaivelin arkistojani ja löysin laskut maksettuina. Mutta molemmissa viitenumero oli väärin. En tiedä, miksi, koska nettipankki herjaa yleensä, jos on laittanut väärän viitenumeron. Ja vieläpä kahdessa peräkkäisessä laskussa, ensi kertaa yli 20 vuoteen. Kuluttaja-asiamiehen kanta oli, ennakkotapauksiin perustuen, että kuluttaja on heikoilla. Kuitenkin sähköyhtiön tileiltä löytyi minun maksamanani nuo kyseiset summat ikään kuin ylimääräisinä suorituksina, mutta laskutusohjelma ei niitä huomioi mitenkään. Ne vain lojuivat siellä tileillä.
Sain sitten lopulta peruttua perinnän ja kohdennettua summat oikeille laskuilla, mutta koville se otti. Perintäkirjeitäkin tuli toiset kappaleet sillä aikaa, kun asiaa selvitettiin.
Minulla on ollut sähkönjakelun verkkoyhtiö sama jo yli 20 vuotta. Kesällä meni kaksi peräkkäistä laskua väärällä viitenumerolla. Ja sitten tuli perintäkirje perintätoimistolta, lisättynä tietysti myöhästymismaksulla. Minä kaivelin arkistojani ja löysin laskut maksettuina. Mutta molemmissa viitenumero oli väärin. En tiedä, miksi, koska nettipankki herjaa yleensä, jos on laittanut väärän viitenumeron. Ja vieläpä kahdessa peräkkäisessä laskussa, ensi kertaa yli 20 vuoteen. Kuluttaja-asiamiehen kanta oli, ennakkotapauksiin perustuen, että kuluttaja on heikoilla. Kuitenkin sähköyhtiön tileiltä löytyi minun maksamanani nuo kyseiset summat ikään kuin ylimääräisinä suorituksina, mutta laskutusohjelma ei niitä huomioi mitenkään. Ne vain lojuivat siellä tileillä.
Sain sitten lopulta peruttua perinnän ja kohdennettua summat oikeille laskuilla, mutta koville se otti. Perintäkirjeitäkin tuli toiset kappaleet sillä aikaa, kun asiaa selvitettiin.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi