Kysymys

VOIP puhelu katkeaa n. 15min kuluttua

  • 12 tammikuu 2009
  • 6 kommenttia
  • 394 katselukerrat

  • Uusi keskustelija
  • 2 kommenttia
Otin Saunalahden nettipuhelimen käyttöön eilen (11.1.09).
Soitin kolme puhelua toiseen Saunalahden nettipuhelimeen ja kaikki katkesivat mystisesti noin 15 min kuluttua.  :(

Puhelu kytkeytyi hyvin ja kaikki pelasi OK, kunnes ääni katkesi. Selvitin asiaa sen verran että toisessa päässä puhelu näytti vain tipahtaneen linjalta, "sulkeneen luurin". Toisessa päässä ei vaikuttaisi olevan vikaa, koska sinne oli toinen kaveri koko ajan yhteydessä ilman ongelmia tai linjan katkeamista.

Minulla Saunalahden Nettipuhelin sovellus väitti että puhelu oli käynnissä, vaikka yhteys oli käytännössä katki. Toisella kerralla ääni katkesi taas n. 15 min kuluttua ja sovellus väitti yhteyden olevan yhä päällä ja kolmannella kerralla sama juttu.

Minulla on kyllä palomuuri, joka saattaa estää puheluiden tulon sisään päin, mutta ei soittamista ulos. Tietokone oli yhteydessä nettiin WLANilla.

Tuo 15 min. täsmällinen raja vaikuttaisi joltain asetusjutulta jossain. Onko tietoa miten sen voisi korjata ???

6 kommenttia


Otin Saunalahden nettipuhelimen käyttöön eilen (11.1.09).
Soitin kolme puhelua toiseen Saunalahden nettipuhelimeen ja kaikki katkesivat mystisesti noin 15 min kuluttua.   :(

Puhelu kytkeytyi hyvin ja kaikki pelasi OK, kunnes ääni katkesi. Selvitin asiaa sen verran että toisessa päässä puhelu näytti vain tipahtaneen linjalta, "sulkeneen luurin". Toisessa päässä ei vaikuttaisi olevan vikaa, koska sinne oli toinen kaveri koko ajan yhteydessä ilman ongelmia tai linjan katkeamista.

Minulla Saunalahden Nettipuhelin sovellus väitti että puhelu oli käynnissä, vaikka yhteys oli käytännössä katki. Toisella kerralla ääni katkesi taas n. 15 min kuluttua ja sovellus väitti yhteyden olevan yhä päällä ja kolmannella kerralla sama juttu.

Minulla on kyllä palomuuri, joka saattaa estää puheluiden tulon sisään päin, mutta ei soittamista ulos. Tietokone oli yhteydessä nettiin WLANilla.

Tuo 15 min. täsmällinen raja vaikuttaisi joltain asetusjutulta jossain. Onko tietoa miten sen voisi korjata ???


Lisäisitkö profiiliin vaikka asiakasnumeron niin voimme tutkia asiaa tarkemmin.
Tiedot lisätty profiiliin.
Mainittakoon vielä että nettiliittymäni on ADSL liittymä $oneran monipolialueella. Jos sillä nyt on merkitystä.

Otin Saunalahden nettipuhelimen käyttöön eilen (11.1.09).
Soitin kolme puhelua toiseen Saunalahden nettipuhelimeen ja kaikki katkesivat mystisesti noin 15 min kuluttua.   :(

Puhelu kytkeytyi hyvin ja kaikki pelasi OK, kunnes ääni katkesi. Selvitin asiaa sen verran että toisessa päässä puhelu näytti vain tipahtaneen linjalta, "sulkeneen luurin". Toisessa päässä ei vaikuttaisi olevan vikaa, koska sinne oli toinen kaveri koko ajan yhteydessä ilman ongelmia tai linjan katkeamista.

Minulla Saunalahden Nettipuhelin sovellus väitti että puhelu oli käynnissä, vaikka yhteys oli käytännössä katki. Toisella kerralla ääni katkesi taas n. 15 min kuluttua ja sovellus väitti yhteyden olevan yhä päällä ja kolmannella kerralla sama juttu.

Minulla on kyllä palomuuri, joka saattaa estää puheluiden tulon sisään päin, mutta ei soittamista ulos. Tietokone oli yhteydessä nettiin WLANilla.

Tuo 15 min. täsmällinen raja vaikuttaisi joltain asetusjutulta jossain. Onko tietoa miten sen voisi korjata ???



Tuossa olikin soitettu VoIP:sta VoIPiin (Nettipuhelin <-> Nettipuhelin) jolloin puhesuunnat kulkevat suoraan asiakkaalta asiakkaalle. Eli client-, modeemi- tai palomuuriasetuksissa on jotain mikä katkaisee puhelun.
Aikoinaan Grandstramin ATA-purkkien kanssa oli puheluiden katkeamisongelmia, tuolloin piti muuttaa ATAn asetuksia.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Olen taannoin törmännyt vastaaviin ongelmiin. Ongelma lienee siinä että voip -päätelaitteesi ja Saunalahden keskus eivät ole yhteensopivia. Ongelma korjaantunee jonkin asetuksen muutoksella keskuksessa. Tai sitten teet muutoksia omistamisi laitteen asetuksiin. Myös mahdollinen nat on aiheuttanut vastaavia ongelmia. Laitteen yhteensopivuuden ja nat ongelman voi todentaa siten että laitat mahdollisuuksien salliessa voip purkin siltaavaan osoitteeseen ei reitittävään, kuten nyt vaikuttaisi.

Onko adsl modeemissa jokin sipin läpäisy asetus päällä? Tämä kannattaa ottaa pois päältä. Samoin porttien edelleen ohjaus voip -purkkiin. Sillä Saunalahdella on tähän oma automaattinen ratkaisu, joka on toiminut aika hyvin ainakin minulla.
No, jatkan harjoituksia. Kokeilen toisella koneella ja kokeilen vielä ilman nattiakin kunhan vain kerkeän.

Ihmettelen vain että miksi juuri 15minuuttia? Ja vielä kolme kertaa, eli sen pitää olla joku vakio jossain.

Mainittakoon vielä että soitin tietokoneella Saunalahden nettipuhelin sovelluksella, minulla ei siis ole mitään keskusta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Haiskahtaa entisä enemmän nat -ongelmalta. Olet melko varmaan kytkenyt SIP ALGin päälle tai porttiohjeuksen. Jotenkin sellainen jälkimaku on jäännyt että tuo tietty toiminne ei toimi. Palomuuri saattaa vartin tiedonsiirron jälkeen tulkita bittivirran joko uhaksi tai vanhentuneeksi ja siksi leikkaa sen poikki. On myös mahdollisuus että portteja vaihdetaan lennossa ja palomuuri tulkitsee uuden portin liikenteen uhaksi ja estää sen.

Kokeile vaikka ensimmäisenä poistaa kaikki virityksesi adsl -modeemissasi, jotka on tehty voippia varten; porttien edelleenohjaus ja SIP ALG. Sitten käynistät modeemin uudestaan ja kokeilet uusiutuuko ongelma. Aluksi en uskonut homman toimivan, mutta nyt se toimii ilman mitään erikoisastuksia.

Osallistu keskusteluun