Kohtalaisen usein (ärsyttävän usein) soittaessani tai vastaanottaessani äänipuhelun kuulen hyvin vastapuolen äänen, mutta hän ei kuule minua ollenkaan tai hyvin huonosti (‘jotain kuuluu kuin kellarista’, ‘saan selvää sanan sieltä täältä’ tms.). Olen todennut, että tällöin ainakin usein vastapuolen numero alkaa 040:llä (minulla 0500, Elisan liittymä). Koska asun vähän syrjäkulmilla, ajoin eilen kunnan keskukseen jossa nyt ainakin on kenttää (kotona tolppia tyypillisesti noin 3/5) ja soitin samaan numeroon johon yritin kotoa, mutta tämä ei auttanut. Heti perään soitin koemielessä kaverille (050-numero), ja molemmat kuulivat toisensa oikein hyvin.
Minulle ilmestyi joskus, olikohan viime vuonna, puhelimen näytön yläreunaan VoLTE ja kotona VoWiFi. Tällöin puhelimena oli Elisalta ostettu Nokia 6.1, ja siinä VoLTE/VoWiFi toimi ihan hyvin. Keväällä ostin Elisan nettitarjouksesta Nokia 6.2:n, joka osoittautui vialliseksi. Elisan käyttämä Nokia-huoltoliike oli kuulemma juuri mennyt konkurssiin, joten Elisan myymälässä peruin kaupan ja ostin myymälässä olleen käyttämättömän Nokia 9:n. No äsken tulin katsoneeksi Elisan tukisivuilta että Nokia 9 ei olisikaan VoLTE-tuettu malli. Onko tosiaan näin?
Ja jotta tämä ei olisi liian helppoa, niin eilen, kun puhelu tiettyyn firmaan ei millään onnistunut (firman numerot 020-alkuisia, ja kun myyjä soitti minulle päin niin numero oli 040-alkuinen), niin otin puhelimestani VoWiFi- ja VoLTE-asetukset pois päältä. Mikään ei muuttunut, vaan asiointi firman kanssa jäi hoitamatta.
Mitäs tästä nyt pitäisi päätellä ja mitä pitäisi tehdä?
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg
Katso alkuperäinen viesti