Vastattu

VoLTE tökkii


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia

Kohtalaisen usein (ärsyttävän usein) soittaessani tai vastaanottaessani äänipuhelun kuulen hyvin vastapuolen äänen, mutta hän ei kuule minua ollenkaan tai hyvin huonosti (‘jotain kuuluu kuin kellarista’, ‘saan selvää sanan sieltä täältä’ tms.). Olen todennut, että tällöin ainakin usein vastapuolen numero alkaa 040:llä (minulla 0500, Elisan liittymä). Koska asun vähän syrjäkulmilla, ajoin eilen kunnan keskukseen jossa nyt ainakin on kenttää (kotona tolppia tyypillisesti noin 3/5) ja soitin samaan numeroon johon yritin kotoa, mutta tämä ei auttanut. Heti perään soitin koemielessä kaverille (050-numero), ja molemmat kuulivat toisensa oikein hyvin. 

Minulle ilmestyi joskus, olikohan viime vuonna, puhelimen näytön yläreunaan VoLTE ja kotona VoWiFi. Tällöin puhelimena oli Elisalta ostettu Nokia 6.1, ja siinä VoLTE/VoWiFi toimi ihan hyvin. Keväällä ostin Elisan nettitarjouksesta Nokia 6.2:n, joka osoittautui vialliseksi. Elisan käyttämä Nokia-huoltoliike oli kuulemma juuri mennyt konkurssiin, joten Elisan myymälässä peruin kaupan ja ostin myymälässä olleen käyttämättömän Nokia 9:n. No äsken tulin katsoneeksi Elisan tukisivuilta että Nokia 9 ei olisikaan VoLTE-tuettu malli. Onko tosiaan näin?

Ja jotta tämä ei olisi liian helppoa, niin eilen, kun puhelu tiettyyn firmaan ei millään onnistunut (firman numerot 020-alkuisia, ja kun myyjä soitti minulle päin niin numero oli 040-alkuinen), niin otin puhelimestani VoWiFi- ja VoLTE-asetukset pois päältä. Mikään ei muuttunut, vaan asiointi firman kanssa jäi hoitamatta.

Mitäs tästä nyt pitäisi päätellä ja mitä pitäisi tehdä?

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 16 July 2020, 11:31

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Kysymyksessä ei ole vika, vaan ominaisuus. 040-alkuiset numerot ovat yleensä Telian verkossa toimivia liittymiä ja on tunnettu ja tälläkin foorumilla useasti käsitelty, että Telian ja Elisan väliset puhelut ovat äänenlaadultaan surkeita ja tekninen selityskin asialle löytyy.  Vowifi ja Volte eivät asiaa paranna, vaikka niin voisi kuvitella ja asiaa myös markkinoidaan näin. Ilmeisesti Elisalla ei ole halua tai osaamista korjata tätä asiaa. Itse kärsin työasioiden puolesta todella paljon tästä “ominaisuudesta. 

Tuohon 020-alkuiseen numeroon soittamisen epäonnistumiseen en osaa sanoa muutakuin , että eihän sinulla ole jotain puheluestoja liittymässä. 020-numero on maksullinen numero, joten joku esto voi vaikuttaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi @VHO ja tervetuloa OmaYhteisöön! :relaxed: VoLTE on mielenkiintoinen, kohtalaisen uusi palvelu mutta on ihan totta että joissain tilanteissa siitä voi olla myös enemmän hyötyä kuin haittaa. Esimerkiksi jos olet paikassa jossa 4G-verkon kenttä on erittäin heikko, saattaa se heikentää puheluiden laatua tavallisesta. Laatuun vaikuttaa myös puhelun vastaanottajan asetukset, jos molemmissa päissä on VoLTE käytössä ja kenttää riittää, niin lopputulos on oikein hyvä. 

Tuo Elisan sivustolla oleva listaus tuetuista laitemalleista ei ole enää ihan ajantasalla, itseasiassa tuolle koko https://elisa.fi/wifipuhelu/ -sivulle on tulossa lähiaikoina isompaakin muutosta. :slight_smile: Jos siis laitteesi asetuksista VoLTE kytkeytyy päälle ja ruudun yläreunaan tulee ominaisuudesta ilmoitus, toimii se kyllä.

Kiitos vastauksista, vaikka varsinaista ratkaisua ei siis näyttäisi olevan. @wellu_76 , tuossa firmassa myyjät näkyvät puhuvan aina kännykkään vaikka puhelinnumerot ovat 020-alkuisia. Ilmeisesti joku Telian business-ratkaisu. Mulla ei ole 020-estoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

On minullakin työpaikalla 010-alkuinen numero, mutta kun ei ole kuin kännykkä omalla numerolla tuon numeron takana, niin silloin kun soitan näkyy kännykkänumero eikä 010-alkuinen. 

Kiitos vastauksista, vaikka varsinaista ratkaisua ei siis näyttäisi olevan. @wellu_76 , tuossa firmassa myyjät näkyvät puhuvan aina kännykkään vaikka puhelinnumerot ovat 020-alkuisia. Ilmeisesti joku Telian business-ratkaisu. Mulla ei ole 020-estoa.

020-alkuiset numerot ovat valtakunnallisia yritysnumeroita jotka voi liittää myös kännykkäliittymään. Yrityspuolella voi normaalin kännykkäliittymään liittää myös lankapuhelinnumeron. Yritysliittymillä on myös normaali kännykkänumero. Käyttäjä voi valita kumpi numero näkyy soitettaessa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Itse en kyllä pysty valitsemaan 010-systeemissä näkyvää numeroa, vaan puhelu menee ihan normaali kännykkäpuheluna ja vastaanottaja näkee kännykkänumeron. Ei varmaan kukaan käytä meillä 010-numeroa muutenkaan, vaan suoraan kännykkänumeroita. 

Tämä keskustelu siirtyi näköjään, kuten hyvin usein somessa tapahtuu, eri aiheeseen. Mutta löysin tältä foorumilta keskustelun ‘Elisa VoLTE -> Telia VoLTE äänenlaadun parantaminen’ jota @wellu_76 ilmeisesti tarkoitti sanoessaan että huonosta äänenlaadusta Elisa <> Telia on täällä keskusteltu. Eikä kyse ole siis pelkästään VoLTE:sta, kuten itsekin olen todennut.

Itse ratkaisin kommunikaatio-ongelman kyseisen firman kanssa ajamalla eilen noin 70 km päähän kun tuli sinne päin muutakin asiaa (meilitsekin oli tietysti voinut ottaa yhteyttä mutta ao. ison firman nettisivuilla ei ollut kuin yleinen info@… -osoite). Eli loppukaneettina: On tämä kehityksen kehittyminen ja edistyksen edistyminen niin helekutin hieno asia, lankapuhelimien ajasta on päästy kivasti taaksepäin!

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ihmetyttää kyllä tämä Elisan vetelehtiminen äänenlaadun kanssa. Kai joku talousosaston ihminen on sitä mieltä että on liian kallista laittaa asia kuntoon ja kuvitellaan että ihmiset lähettelevät vain whatsuppeja toisilleen rajattomalla datapaketilla.

Tähän vielä sellainen huomio, että Telian yritysliittymät eivät käytä 4G verkkoa puheluihin. Näin ainakin viime vuoden loppupuolella.

Nokia 9 Pureview "toimii" Elisan VoLTE-palvelun kanssa vaihtelevasti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Ainoa ohje jota itse jaan aina on:

Ota VoLTE puhelimen asetuksista pois, mikäli se aiheuttaa ongelmia äänenlaadussa. 

Ongelmia seuraa yleensä siellä missä 4G kuuluvuuksien kanssa on ongelmia, ettei tahdo olla sitä 4G-kenttää.

VoLTE:lla ei varmastikaan ole sitten mitään tekemistä tuon toisen ongelman kanssa, ettei voi soittaa jonkin tietyn yrityksen nroon. Siitä kannattaa erikseen jättää vikailmoitusta, vähintäänkin ilmoitusta kyseiselle yritykselle.

Tutkailin tätä kuuluvuusasiaa seuraavasti:

  • Puhelin: koska vastapuoli havaittavasti useammin sai puheestani jotain selvää auton handsfreetä käyttäessäni (autossa on Android Auto -soitin/radio ja erillinen mikrofoni), vein tänään puhelimen (siis Nokia 9 Pureview) Elisan myymälään josta se edelleen menee takuuhuoltoon, erityisesti mikrofonin ja yleensä toiminnan tarkastus. Eivät nikotelleet,  kun tehtiin koesoitto 040-numeroon.
  • Tällä Nokia 9:llä 040-numeroihin soittaessani yhteys on yleensä ollut H+. VoLTE:n olen viime aikoina pitänyt pois päältä. H+:n pitäisi kai riittää hyvin puheyhteyteen, mutta käytännössä korkeintaan olen jotenkin saanut asian huutamalla hoidettua.
  • Sain Elisan myymälästä tilalle Nokia 7.2:n. Parin koesoiton perusteella puhelut 040-numeroihin onnistuvat joten kuten, jonkin verran on puolin ja toisin ollut sellaista ‘ai mitä’ -kyselyä kun selvää pätkimistä kuitenkin on. Elisa-Elisa -puheluissahan ei ole ollut ongelmaa koko aikana, ja esimerkiksi äsken puhuin 045-numeroon, ei ongelmaa.
  • Yhteenvetona siis: todennäköisesti kaksi asiaa, vikaa puhelimessa ja toisaalta vikaa Elisa-Telia -yhteyksissä. VoLTE pahentaa ongelmia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Itse myös jouduin taas jälleen kerran kokemaan Elisan ja Telian välisen mahtavan puheenlaadun pidemmässä puhelussa. Oli kyllä tosi surkeaa laatua. On todella mielenkiintoista, että ulkomailta Telian liittymällä soitettu puhelu kuulostaa paremmalta. Tästähän on jopa avattu kehitysehdotus ideapuolelle ja jotain teknisiä haasteita on ollut. Nyt tähän olisi syytä laittaa vauhtia, koska kyseessä on tunnistettu ominaisuus, haitallinen sellainen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Töitteni puolesta juttelin tänään DNA:n verkosta ulkomaisiin kännykkänumeroihin. Jopa englanninkielisen puheen sain paremmin selville kuin mitä Elisa - Telia tai Telia - Elisa -puheluista SUOMEKSI saa. Noiden laatu on välillä niin hämmentävää koettavaa, että meinaa tajunta mennä. Rätinää, pauketta, vastapuolen “katoamista kellariin” yms. Ne ovat arkea Telialle soitettaessa tai toisin päin.

 

Se on erikoista, miksi Elisa ja Telia eivät ole aidosti kiinnostuneita kohentamaan tilannetta korjaamalla tekniset haasteensa tai ainakin avoimesti tiedottamaan, jos mitään ei ole tehtävissä. Sanon näin, koska tiedossa tuo on ollut usean kuukauden ja varmasti operaattoritasolla jo vuosia. Ei ole ratkaisu soitella Whatsapp/Telegram/Messenger, koska noissa puhelut katkeaa jos tulee pienikin katve puhelun luonteen (sovellus, VOIP) vuoksi toisin kuin matkapuhelinverkon piiri- taikka IP-kytkentäiset puhelut.