Vastattu

Wifipuhelut onnistuvat, tai sitten eivät


Luurina Nokia 8 uusimmilla päivityksillä. Langaton verkko - 5GHz - erittäin hyvällä signaalilla. Reititin Asus RT-N56U. Nettiyhteys 100/10 kuitu.

Kännykän ilmoitusalueelta katoaa useamman kerran päivän aikana kuvake, joka ilmaisee wifipuheluiden olevan mahdollisia. Kuvakkeen puuttuessa, soitettaessa, ei myöskään näy, että kyseessä on wifipuhelu. Kun kuvake katoaa luuri osaa, joskus, vaihtaa automaattisesti LTE-puhelut päälle, toisinaan taas ei. Puhelun tullessa wifin kautta, voikin yhtäkkiä katketa koko puhelu. Samanaikaista liikennettä ei verkossa juuri ole.

Vikaa luurissa, reitittimessä, softassa, Elisassa...?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi lemon1 21 heinäkuu 2018, 20:15

Nostetaanpas ylös. Nyt vajaat vuorokausi takana. Laitteena Nokia 8.
Voin vahvistaa sen että tuo vowifi kuvake katoaa ajoittain kotona pois. Puhelin yhteydessä wlaniin ja se taas Telian 100/100 Mbps valokuituun.

Siis kuvake vowifi katoaa vaikka puhelin on edelleen yhdeydessä wlaniin. Välillä kuvake vaihtuu volte kuvakkeeseen. Tällöin numeroon soitettaessa puhelu muodostuu normaalin 3g (tai 2g) verkon kautta. Vielä en ole saanut aikaan tilannetta jossa soittajalle ilmoitetaan ettei numeroon saada yhteyttä.

Alustava arvioni olisi se, että ongelma liittyy jotenkin "Android Sleep" modeen. Eli kun puhelimessa on näyttö sammutettuna, niin laite siirtyy lepotilaan. Käsittääkseni yleensä tuossa lepotilassa myös radiokomponentin ovat osittain levossa. Mutta tähänkin sain kumoavan ilmiön Näytön ollessä päällä ja wlanissa kiinni, ruudulta katosi yllättäen vowifi kuvake ja palautui hetken kuluttua voltena takaisin. Jos hieman omia voip oppeja johdattalen niin, onko tässä nyt niin että istunnon uusinta-ajat poikkeavat keskuksen ja asiakkaan välillä. Eli keskus haluaa esimerkiksi istunnon uusinnan tapahtuvan vaikka 10 minuutin välein, mutta asiakas tekeesen 15 minuutin välein. Tai jotain tuohon liittyvää. Siis kaikki viittaa siihen ettei puhelin ilmoittele itsestään tarpeeksi usein, vaan keskus merkitsee laitteen pois verkosta. Pitää tuota vielä testailla.

Katso alkuperäinen viesti

24 kommenttia

Moi Hakke70 ja tervetuloa palstalle! 🙂

Olisiko sinulla mahdollisuutta kokeilla sim-korttia toisessa puhelimessa, jossa olisi myös Wi-Fi sekä VoLTE-ominaisuudet? Saataisiin hiukan rajattua vikaa. Tiedossa ei tällä hetkellä ole mitään yleistä häiriötä, joka aiheuttaisi tuon. Onko nämä ongelmat olleet läsnä alusta alkaen, vai ovatko ilmenneet jonkun päivityksen jälkeen?
Moi.
Kyseessä tämän talouden ensimmäinen luuri, jossa ominaisuus ja teiltä tuki löytyy, joten vähän heikkoa tekee muilla puhelimilla kokeilla. Toisessa wifissä pääsen kokeilemaan, joten ainakin tuo voidaan sitten sulkea pois. Reitittimellä on jo sen verran ikää, että voi olla jo hiukan epävakaa, vaikka kaikki päällisin puolin näyttääkin olevan kunnossa.

Palvelu on kytketty 12.6. ja heti alusta alkaen on mennyt päälle ja pois lukuisia kertoja päivässä.

Palaan asiaan ensi viikon alussa, ainakin sen verran viisaampana, että tiedän kertoa, onko itse wifissä jokin viallla.

Hyvää juhannusta.
Nyt on koitettu kahdessakin muussa langattomassa verkossa ja ongelma on täsmälleen sama.

Palautin laitteen vielä eilen tehdasasetuksille, mutta mitään apua tuosta ei ollut.

Speedtestiä kokeilin joutessani wifin kautta ja tuossa tuntuu jotain häikkää olevan. Latausnopeus vaihtelee huomattavan paljon, välillä 10-100mbps. Wifi alkaa matelemaan oltuaan muutaman tunnin päällä, lentokonetilan pyöräyttäminen päällä näyttää auttavan. Josko tämä jollain lailla liittyisi ongelmaan?
Käyttäjätaso 2
No johan nyt. Kyllä se häikkä sitten johonkin muualle kuin langattomaan verkkoon viittaa, jos ongelma toistuu muissakin verkoissa :? Olikos tuo langaton verkko / laajakaista ja reititin myös meiltä hommattuja? Voitaisiin ainakin meidän osalta tarkistaa ettei linjoissa ole vikaa. Lisäiletkö vaikka tuonne profiiliisi asiakasnumeron (ei näy muille) niin voidaan vilkaista vähän lähemmin. Voit myös olla yhteydessä tekniseen tukeen puhelimitse tai pistää viestiä meille esim. Facebookissa http://m.me/elisasuomi 🙂
Nettiyhteys on Dna:n taloyhtiökuitu, jota en ihan heti epäilisi. Toiminut kuitenkin viisi vuotta katkotta ja häiriöttä, tasan luvatulla nopeudella ja pienellä pingillä.

Nähdäkseni tässä on kolme vaihtoehtoa;

Puhelimen softassa vikaa.
Puhelimen raudassa vikaa.
Simmissä (en tiedä onko edes mahdollista) vikaa.

Sen verran olen googlella aiheesta etsinyt, että kovinkaan tavallisesta viasta / ominaisuudesta ei ole kyse, ainakaan nokia kasilla.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
En ole vielä päässyt kokeilemaan wi-fi puheluita. Mutta hieman kokemusta on Nokia 8 puhelimesta. Joten tässä arvioni Nokia 5:n ja 8:n pohjalta. Olen huomannut että puhelin, etenkin 8, on aika nirso nfc:n ja wlanin puolella. Hiljattain oli ongelmia wlanin kanssa, mutta uudelleenkäynnistys auttoi. Joten tuo rautavika voi olla kyseessä. Toisaalta ja pahimmillaan jopa rautaominaisuus metallikuoren vuoksi. Tämän lisäksi ole huomannut että puhelun aikana datatuki wlaniin putoaa pois. Samoin kahden kortin käytössä datatuki liittymäkortilta, jos data kulkee eri korttia pitkin kuin puhelu. Ohjeen mukaan on ominaisuus. Joten herää kysymys että kun puhelin neuvottelee verkosta tukiaseman kanssa, niin kättely vie sen verran verkkokapasiteettia, että wlan pudotetaan pois. Volte moduuli täten pudottaa palvelunsa pois, koska datayhteyttä ei ole. Wlan pudonnut pois ja lte yhteyttä ei ole vielä kätelty käyttöön. Tämä voi tapahtua ehkä silloinkin kun on tuleva puhelu ja verkko ei ole päättänyt että otetaanko pakettiiyhteys puheluun vai perinteinen piirikytkentä. Siksi palvelu on poistunut päältä ja sottaja kuulee mahdollisesti tiedotteen että numeroon ei saada yhteyttä.
Ominaisuus tai vika, laitteessa tai softassa, itse en jaksa tämän kanssa enempää leikkiä. Ei toimi, niin ei toimi. Harmi sinänsä. Olisi ollut kiva ominaisuus kesän ulkomaanreissujen aikana. Nyt toiminta on kuitenkin niin epävarmaa, että parempi oli laittaa vain palvelu pois päältä.
Käyttäjätaso 7
hakke70 kirjoitti:

Ominaisuus tai vika, laitteessa tai softassa, itse en jaksa tämän kanssa enempää leikkiä. Ei toimi, niin ei toimi. Harmi sinänsä. Olisi ollut kiva ominaisuus kesän ulkomaanreissujen aikana. Nyt toiminta on kuitenkin niin epävarmaa, että parempi oli laittaa vain palvelu pois päältä.



Niinpä.

VoLTE/VoWiFi on vielä kokeiluvaiheessa niin laitevalmistajilla kuin operaattoreillakin. Siis ei kannata vielä liikaa odottaa toiminnolta. Vasta oikean 5G:n myötä VoIP eli paketti-kytkentäiset puhelut tulevat yleistymään ja siihen on vielä hieman matkaa. Piirikytkennäisillä puheluilla mennään vielä hyvä tovi.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Nostetaanpas ylös. Nyt vajaat vuorokausi takana. Laitteena Nokia 8.
Voin vahvistaa sen että tuo vowifi kuvake katoaa ajoittain kotona pois. Puhelin yhteydessä wlaniin ja se taas Telian 100/100 Mbps valokuituun.

Siis kuvake vowifi katoaa vaikka puhelin on edelleen yhdeydessä wlaniin. Välillä kuvake vaihtuu volte kuvakkeeseen. Tällöin numeroon soitettaessa puhelu muodostuu normaalin 3g (tai 2g) verkon kautta. Vielä en ole saanut aikaan tilannetta jossa soittajalle ilmoitetaan ettei numeroon saada yhteyttä.

Alustava arvioni olisi se, että ongelma liittyy jotenkin "Android Sleep" modeen. Eli kun puhelimessa on näyttö sammutettuna, niin laite siirtyy lepotilaan. Käsittääkseni yleensä tuossa lepotilassa myös radiokomponentin ovat osittain levossa. Mutta tähänkin sain kumoavan ilmiön Näytön ollessä päällä ja wlanissa kiinni, ruudulta katosi yllättäen vowifi kuvake ja palautui hetken kuluttua voltena takaisin. Jos hieman omia voip oppeja johdattalen niin, onko tässä nyt niin että istunnon uusinta-ajat poikkeavat keskuksen ja asiakkaan välillä. Eli keskus haluaa esimerkiksi istunnon uusinnan tapahtuvan vaikka 10 minuutin välein, mutta asiakas tekeesen 15 minuutin välein. Tai jotain tuohon liittyvää. Siis kaikki viittaa siihen ettei puhelin ilmoittele itsestään tarpeeksi usein, vaan keskus merkitsee laitteen pois verkosta. Pitää tuota vielä testailla.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Koska tuohon aikaisempaan on tullut sellaisia tapahtumia, niin jatkan uudella merkinnällä.
Nokia kasinosalta puhelin pudottaa vowifin pois ja siirtyy volte tilaan. Kuitenkin itse puhelin on iloisena wlanissa kiinni. Jos nyt soittaa kyseiseen liittymään, niin puhelu yhdistyy tulevan puhelun osalta merkinnällä että se tulisi matkaviestinverkon kautta eli 2g/3g uyhteydellä. Aloittajan kuvailemaa numeroon ei saada yhteyttä tapausta en ole vielä onnistunut toistamaan. Kuitenkin näitä putoamisia on muutamia. Nyt reilun 24 tunnin otanalla kaksi tuntuisi tapahtuneen käytännössä samalla hetkellä. Todellisuudessa aikaeroa lienee vajaat 30 minuuttia. Molemmilla kerroilla itse kuidussa ei ole ollut liikennettä nimeksikään. Tämän lisäksi taloyhtiön tasolla olen päätynyt siihen että kuitua ei ole myyty täyteen, joten senkään osalta ei pitäisi olla kapasiteetista kyse.

Joten pieni todennäköisyys dchp leasen uusintaan on vielä olemassa. Mikäli on näin, niin on aika mielenkiintoista että tapaus tulee esiin näinkin nopeasti toisessa käyttöymäpristössä. Edelleen järjestelmä on raakile, kuten tuossa aiemmassa on ollut mainintaa. Mielestäni vika on edelleen siinä että laite ja keskus eivät uusi istuntotietojaan tarpeeksi usein. Jos uusivat, niin jostain syystä uusintatiedot eivät välity molemille osapuolille.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Näyttää siltä että tuon ratkaisuksi merkinnän aikoihin puhelimen putoamiset vowifi tilasta pois on kadonnut. Taikka siten en ole sitä vain huomannut ja tarkastusajankohdat eivät ole osuneet niille hetkille kun tuo kirjautumisongelma on ollut päällä. Joten uskoisin että keskuksen puolelle on nyt tehty jotain muutoksia omien arvausteni pohjalta. Kuitenkin pitää vielä koputtaa varsin paksua puuta varsin varovasti ettei ongelma vaan uusiudun.

Todettakoon vielä että muutin hieman data-asetuksia puhelimessa, jossa sallin vaihdon automaattisesti mobiilidataan. Tämäkin saattoi auttaa tässä ongelmassa. Ratkaisu tuntuu kuitenkin aika absurdilta, koska yhdessä vaiheessa wlanissa tapahtuneen nettisurffauksen yhteydessä vowifi putosi ( miltei samalla sekkunilla) pois vaikka muuten nettisivujen lautaus toimi ongelmitta.
Käyttäjätaso 1
Käytössä Samsung A8 (2018), eilen 10.9.2018 tähän puhelimeen soitettaessa tuli useaan kertaa ilmoitus, että "puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä". Puhelin oli hyvässä 4G-verkossa Järvenpäässä, Wlan-yhteys ei ollut yhdistetty. Vaihtoehtoinen videopuheluyhteys Messengerin kautta toimi ilman ongelmia. Puhelimeen ei saanut yhteyttä normaalipuhelualla, vasta kun puhelimen käynnisti uudestaan. Kaikki päivitykset on tehty puhelimeen. Voiko puhelujen siirtyminen 4G-verkkoon (VoLTE) aiheuttaa tämmöistä ongelmaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
VoLTE on todennäköisin syy tähän. Jos sinulla ei ole niille erityistä tarvetta, niitä ei kannata käyttää mikäli eivät toimi puhelimessasi moitteetta.
Käyttäjätaso 1
Oma ongelmansa tuntuu olevan palvelun poiskytkentä.
Olen puhelimen (Nokia 😎 asetuksista kytkenyt wi-fi-puhelut pois päältää, mutta usein uudelleen käynnistyksen jälkeen yläpalkissa näkyy voip tai volte logo.
Kokeilin palvelua, mutta kun "puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä" tapahtui useammin kuin ei, oli puhelin sitten wi-fissä tai mobiilidatassa sekä itse yhteyden onnistuessa jompikumpi osapuoli ei toista kuullut ekalla yrityksellä, päätin jättää bugisen palvelun kehittymään
Mutta nyt kuitenkin näyttää vähän siltä, että olen pääsemättömissä tuon palvelun kanssa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Noista ongelmista kannattaa aina ja ehdottomasti olla yhteydessä Elisan tekniikkaan, sillä täällä foorumilla kirjoittaessa ei ongelman selvittely etene oikeastaan yhtään mihinkään, ts. ei ongelma ehkä koskaan ratkea tai korkeintaan hyvällä tuurilla. Raportoimalla siitä eteenpäin pääsevät teknikot selvittelemään, missä ongelma piilee.
Itse pääsin nyt VoLte ja vowifin äärelle. Soitin puhelun vowifin yli ja en ole ihan tyytyväinen. Puhelussa esiintyi muutaman kerran pätkintää joka kesti melko pitkään, eli vastapuolen ääni katosi. Lisäksi äänenlaatu ei ihan vastannut normaalipuhelua. Nettiyhteytenä on saunalahden 50/10 kamo yhteys erillisellä reitittimellä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
En ole huomannut ongelmia Telian 100/100 valokuidussa. Enemmän ongelmia tulee huoneiston reunoilla. Vowifi vaatii voimakkaan wlanin. Heikommassa kentässä surfaaminen vielä onnistuu.

Kohdallasi ongelma ei liittymän nopeus vaan viive. Voip ratkaisut hajoavat kuvatulla tavalla yli 200 ms latenssissa.
Viive pitäsi olla kunnossa, koska ping on 10 ms wifin yli mitattuna. Ja voimakkuuskin pitäsi olla kunnossa. Olisiko kyse vielä uuden palvelun alkukankeudesta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Onko tuo latenssi millä mitattu? Speedtest.net / Dslreports.com/speedtest / joku muu testi, mikä? Noissa on vissejä eroja riippuen siitä mitä testiä käyttää, itse olen viimeaikoina alkanut käyttämään DSLReportsia omiin testauksiin sillä siitä saa enemmän dataa irti kuin monesta muusta 🙂
Ihan Speedtestin IOS sovelluksella 5GHz verkossa ilman laturia. Eli olen tehnyt testin eri laitteella, mutta Android puhelin on ainakin aiemmin antanut samanarvoisia tuloksia rinnakkaismittauksissa. Wifi-verkon ruuhkaisuus ei ole ongelma, koska olisiko yksi naapurin 5GHz wifi-verkko näkyvillä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
wellu_76 kirjoitti:

Ihan Speedtestin IOS sovelluksella 5GHz verkossa ilman laturia. Eli olen tehnyt testin eri laitteella, mutta Android puhelin on ainakin aiemmin antanut samanarvoisia tuloksia rinnakkaismittauksissa. Wifi-verkon ruuhkaisuus ei ole ongelma, koska olisiko yksi naapurin 5GHz wifi-verkko näkyvillä.


Testaa vielä varmuuden vuoksi tuolla käytettävällä laitteella ongelmallisella alueella. Ei olisi ensimmäinen kerta kun tuloksiin tullut muutosta ajan saatossa 🙂
No tällä kertaa Android laite antoi vastaavat tulokset kuin IOS, joten kaikki pitäisi olla kunnossa. Eilen vowifi- kuvake oli usean tunnin poissa puhelimen näytöltä joten jotain häikkää jossain on ollut. Nyt kuvake näkyy.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
wellu_76 kirjoitti:

No tällä kertaa Android laite antoi vastaavat tulokset kuin IOS, joten kaikki pitäisi olla kunnossa. Eilen vowifi- kuvake oli usean tunnin poissa puhelimen näytöltä joten jotain häikkää jossain on ollut. Nyt kuvake näkyy.


Kohtuullisen mystistä kieltämättä... 😕 Nyt kun kuvake näkyy niin toimiiko tuo kuinka?
Edelleen nuo vowifi-puhelut ovat äänenlaadultaan heikompia kuin volte-puhelut ja ääni pätkii. Asia tuli eilen testattua, kun saman henkilön kanssa tuli puhuttua kaksi puhelua, toinen vowifillä ja toinen volte:lla. Voltella ääni on kirkas ja puhuja on melkein kuin vieressä. Vowifillä tulee taas mieleen periteiset gsm-puhelut. Taidanpa kytkeä vowifin pois päältä ja nauttia volte-puheluista.

Osallistu keskusteluun