Vastattu

Elisa Webmailiin lähetetyt sähköpostit kun sählöpostilaatikko on täynnä

  • 2 joulukuu 2015
  • 7 kommenttia
  • 1414 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Huomasin, että Elisa webmail-sähköpostilaatikkoni oli täyttynyt viime viikolla. Siivosin siihen nyt n. 50 Mt vapaata tilaa. Tulevatko viestit, jotka eivät tulleet perille boksin ollessa täynnä, nyt perille vai ovatko ne hävinneet?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 2 joulukuu 2015, 14:26

  • ? Kyllä viestien pitäisi tulla perille nyt kun tilaa on. Toki se on myös riippuvaista lähettäjän palvelinasetuksista kuinka kauan se viestiä yrittää perille toimitella. :) 
  • Katso alkuperäinen viesti

    7 kommenttia

    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
  • ? Kyllä viestien pitäisi tulla perille nyt kun tilaa on. Toki se on myös riippuvaista lähettäjän palvelinasetuksista kuinka kauan se viestiä yrittää perille toimitella. :) 
  • Ok, kiitos vastauksesta:)
    Käyttäjätaso 7
    Mits kirjoitti:
    @help17 Kyllä viestien pitäisi tulla perille nyt kun tilaa on. Toki se on myös riippuvaista lähettäjän palvelinasetuksista kuinka kauan se viestiä yrittää perille toimitella. :) 

    Ja höpö höpö.

    Tekstiviesteissä on systeemiin sisään rakennettuna automaattinen uudelleen lähetys , jos vastaanottajaa ei tavoiteta. Tavallisessa sähköpostissa ei sellaista ole. Jos viestiä ei voida lähettää perille , niin lähettäjälle tulee vain virheilmoitus.

    Siis jos lähettäjä haluaa viestinsä perille , se pitää uudelleen lähettää manuaalisesti. Vastaanottajan laatikon ollessa täysi viestit päätyvät "bittitaivaaseen".
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Tosiaan tietääkseni joissakin palvelimissa saattaa olla tuo uudelleenlähetys päällä, eli se riippuu lähettäjän käyttämästä smtp-palvelimesta :)

    Yleensä tosiaan lähettäjä saa ilmoitusviestin, missä on paljon tekstiä ja jollain rivillä lukee "user over quota" 🙂
    Käyttäjätaso 7
    Ammattimies kirjoitti:
    Tosiaan tietääkseni joissakin palvelimissa saattaa olla tuo uudelleenlähetys päällä, eli se riippuu lähettäjän käyttämästä smtp-palvelimesta :)

    Yleensä tosiaan lähettäjä saa ilmoitusviestin, missä on paljon tekstiä ja jollain rivillä lukee "user over quota" :)
    Niinpä.

    Elisalla ei tietääkseni sellaisia palvelimia ole , joissa on automaattinen uudelleenlähetys , vai onko?   😉
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +3
    Uudelleenlähetys on olemassa 24 tunnin ajan silloin, kun meidän postipalvelimelta ei voida toimittaa viestiä vastaanottajan palvelimelle. Eli jos laatikko on täynnä, on viesti jo toimitettu palvelimelle, eikä uudelleenlähetys tällöin aktivoidu. Tällöin lähettäjä vain saa kuittauksen siitä, että vastaanottajan laatikko on täynnä. Viesti siis käy palvelimella ja takaisin palautuu automaatti-ilmoitus täydestä postilaatikosta. Uudelleenlähetys aktivoituu siis vain silloin, kun palvelinten välisissä yhteyksissä on katkos 🙂
    Käyttäjätaso 7
    iltsinen kirjoitti:
    Uudelleenlähetys on olemassa 24 tunnin ajan silloin, kun meidän postipalvelimelta ei voida toimittaa viestiä vastaanottajan palvelimelle. Eli jos laatikko on täynnä, on viesti jo toimitettu palvelimelle, eikä uudelleenlähetys tällöin aktivoidu. Tällöin lähettäjä vain saa kuittauksen siitä, että vastaanottajan laatikko on täynnä. Viesti siis käy palvelimella ja takaisin palautuu automaatti-ilmoitus täydestä postilaatikosta. Uudelleenlähetys aktivoituu siis vain silloin, kun palvelinten välisissä yhteyksissä on katkos :)

    Niinpä.

    Käytännössä , jos palvelimet toimivat , mutta vastaanottajan laatikko on täysi , niin sinne lähetetyt viestit menevät "bittitaivaaseen" ja lähettäjälle tulee virheilmoitus. Vastaanottajalle ne viestit eivät päädy ellei lähettäjä lähetä niitä uudelleen , kunhan vastaanottajan laatikkoon ensin on tehty tilaa.

    Tästähän aloitusviestissä oli kyse , mutta tulipahan asiaa selviteltyä vähän laajemminkin. 😉

    Osallistu keskusteluun