Kysymys

IPad OS7 lähtevä email pysähtyy "palvelimeen"

  • 17 helmikuu 2014
  • 9 kommenttia
  • 17126 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Hei

"Palvelin hylkäsi vastaanottajan n.n@kolumbus.fi koska se ei salli välitystä"

 

Saan sähköpostin lähettämisestä tämän vikailmoituksen vaikka lähettäisin sen itselleni osoitteeseen n.n@kolumbus.fi  tai vaimolleni vastaavan n.n@kolumbus.fi osoitteeseen tai kenelle tahansa.  Olen tarkistanut Elisan antamat asetukset iPadissa moneen kertaan.  Omituisinta on että vika ei ole ollut koko ajan eli n 1.5 kk samanlainen vaan välillä lähetys on onnistunut. IPad on kiinni kodin WLAN:lla Elisan Viihde laajakaistassa. Kodin W7 koneet - uusi ja vanha - toimivat täysin ilman ongelmia.

Missä vika?

EsaTT

ps. sain juuri Win7 koneeseen kuitenkin iPadista emailin joka oli ilmoittanut ym virheen iPadissä

9 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Sinun tulisi ottaa laitteen sähköpostiasetusten kautta autentikoiva palvelin käyttöön ja muutoin asetuksien tulisi olla tämän ohjeen mukaiset http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/2/#sahkopostin-asetukset.

Lähetätkö iPadin kautta posteja muualtakin kuin kotoa WLAN-verkon äärestä? Kotikoneethan sinulla ovat aina tuossa samassa WLANissa liitettynä, joten ne eivät sen vuoksi palvelinten kanssa niin kiukuttele.
Korjasin asetukset uuden ohjeen mukaiseksi smtp -> smtpa ja uusi portti... edelleenkään sähköpostit eivät mene läpi vaan saan herjan vastaanottajan palvelin ei salli viestin välitystä. Tilanne sama sekä Iphonessa että pädissä.

Yhteys muodostettu kaukoidästä hotellin hotspotin välityksellä.

Sisääntuleva posti toimii normaalisti.
Käyttäjätaso 4
Jmatti123 tässä tapauksessa sinulla tulisi lähtevän postin palvelin olla hotellin palveluntarjoajan mukainen, jos siis laitteesi on hotellin verkkoon kytkettynä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
No eihän se nyt noin mene. Jos käytössä on autentikoiva (siis tunnistus käyttäjätunnuksella+salasanalla) oleva smtp-palvelin ja yhteys on suojattu ssl:llä, niin smtp-palvelin ottaa vastaan postia mistä tahansa verkosta. Tämä lukee ihan tuolla palvelukuvauksessakin:

Sähköpostin asetukset

Nämä sähköpostiasetukset toimivat kaikilla laitteilla käytössäsi olevan liittymän tarjoajasta riippumatta. Jos käytössäsi on esim. muun kuin Elisan tai Saunalahden liittymä, pystyt käyttämään sähköpostiasi alla olevilla samoilla asetuksilla kuin Elisan ja Saunalahdenkin liittymissä.

Lähtevään postipalvelimeen (smtp) siis nämä asetukset ja tietysti käytössä olevan postilaatikon tunnus+salasana niin onhan tuon pakko toimia.

Lähtevä posti

Palvelinsmtpa.kolumbus.fi
ProtokollaSMTP (portti 465)
SSL-suojausKyllä
Palvelin edellyttää kirjautumistaKyllä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Saunalahden sähköpostissa tämä toimii vain maksullisella lisäpalvelulla, elisan sähköpostissa ilmeisesti kuuluu hintaan, mutta lainaus saunalahden tukisivuilta:

"Sähköpostin lähettäminen salatulla yhteydellä Saunalahden tai Elisan verkon ulkopuolelta vaatii Postiturva-lisäpalvelun. Tällöin voit käyttää palvelinta smtp.auth.saunalahti.fi (portti 465, SSL-salaus). Kirjautuminen onnistuu vain niillä laatikoilla, joihin Postiturva on kytketty."

 

Sekä elisan vastaava:

 

"Nämä sähköpostiasetukset toimivat kaikilla laitteilla käytössäsi olevan liittymän tarjoajasta riippumatta. Jos käytössäsi on esim. muun kuin Elisan tai Saunalahden liittymä, pystyt käyttämään sähköpostiasi alla olevilla samoilla asetuksilla kuin Elisan ja Saunalahdenkin liittymissä."

 

Tämä pitäisi ehdottomasti toimia myös sauniksen puolella, tämän takia itse käytän lähtevänä palvelimen smtp.gmail.comia...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Aina näemmä oppii uutta. Mielenkiintoisia "ominaisuuksia" :smileyhuh:
Elisa / saunalahti sähköposti??? Eikö ne ole samaa firmaa?? Yksi viesti meni perille herjasta huolimatta, muut jääneet matkalle... Kele.

Ymmärsinkö oikein, että huonoimmassa vaihtoehdossa minun pitää ostaa lisäpalveluita, että sähköposti toimii?

Asetukset ovat juuri nuo elisan suositukset, mutta herja tulee joka tapauksessa. Sitä paitsi asetusten vaihto tai päivitys hotellikohtaisesti ei voi olla ratkaisu. Helpommalla vaihdan toimittajaa, jos lähes 100,- kuussa viihde-laajakaista ja parista kännykkäliittymästä ei takaa toimivia palveluita?
Jmatti123 kirjoitti:
Elisa / saunalahti sähköposti??? Eikö ne ole samaa firmaa?? Yksi viesti meni perille herjasta huolimatta, muut jääneet matkalle... Kele.

Ymmärsinkö oikein, että huonoimmassa vaihtoehdossa minun pitää ostaa lisäpalveluita, että sähköposti toimii?

Asetukset ovat juuri nuo elisan suositukset, mutta herja tulee joka tapauksessa. Sitä paitsi asetusten vaihto tai päivitys hotellikohtaisesti ei voi olla ratkaisu. Helpommalla vaihdan toimittajaa, jos lähes 100,- kuussa viihde-laajakaista ja parista kännykkäliittymästä ei takaa toimivia palveluita?
Kyllä Saunalahti on osa Elisaa, mutta sen tuotteet eivät ole samanlaisia, kuin Elisan omalla nimellä olevat.

Jos sinulla on Viihteeseen sisältyvä laajakaista, niin siihen kuuluu Elisan sähköposti, jossa on viisi postilaatikkoakin.

Tällöin et tarvitse mitään Saunalahden lisäpalveluakaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Taikka kuten minulla Saunalahden sähköposti käytössä, vaikka Elisa viihde liittymä, koska halusin osoitteen säilyvän.

Osallistu keskusteluun