Vastattu

Kolumbus -sähköposti ei lähetä eikä vastaanota sähköposteja

  • 21 joulukuu 2019
  • 11 kommenttia
  • 829 katselukerrat

Kolumbus -sähköposti ei eilisestä iltapäivästä 20.12.2019 lähtien ole lähettänyt eikä vastaanottanut sähköposteja, vaikka en ole koskenut sähköpostiasetuksiin. Olen yrittänyt käynnistää pari kertaa kannettavan (Macbook Pro, sähköposti Mail) sekä modeemin (Zyxel VMG 3926), mutta ei mitään apua. Mistä tällainen mahtaa johtua?

Soitin eilen Elisan asiakaspalveluun, mutta sieltä todettiin vain, että Elisan laajakaistamodeemi toimii. Niin se toimiikin, koska netti toimii tälläkin hetkellä. Resetoin Zyxelin ohjeen mukaan, ei auttanut. Eilen oli kuitenkin iltapäivällä sellainen runsaan 1 tunnin aika, jolloin ei toiminut nettikään. Nyt on kaksi sähköpostia juuttunut lähetettäviin sähköposteihin, eikä suostu lähtemään. Roskapostit kyllä tulevat näköjään perille, ja niitä tulee Kolumbukseen ihan liikaa.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 28 joulukuu 2019, 10:12

@Jagdpanther Lähtevien postien salasana on sama kuin itse sähköpostin salasana.

 

On toki mahdollista, että laatikko on jäänyt jollain tavalla jumiin ja kaipaa Elisan puolelta vähän potkimista, jotta alkaa taas toimia.

 

Kannattaa myös harkita sähköpostin liittämistä henkilötunnukselle. Tällöin laatikko näkyy myös OmaElisassa ja pääset vaihtamaan salasanaa tarvittaessa.

https://yhteiso.elisa.fi/saehkoeposti-68/olen-luonut-saehkoepostin-joskus-ilman-henkiloetietoja-enkae-paeaese-vaihtamaan-salasanaa-omaelisan-kautta-509372

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Tervetuloa OmaYhteisöön @Jagdpanther!

 

Kirjaudu Elisan webmailiin ja tarkista, että laatikossa on riittävästi vapaata tilaa. Tarvittaessa poista viestejä ja muista myös tyhjentää roskakori viimeiksi. Kun kirjaudut ulos sähköpostista, alkaa Elisan palvelin vapauttamaan tilaa laatikkoon. Tässä voi kuitenkin vierähtää pidempikin tovi, etenkin jos poistettavia viestejä on paljon.

 

Kannattaa myös tuolta webmailin asetuksista käydä klikkaamassa kaikki kansiot näkyviin. Oletuksena osa saattaa olla piilossa. 

Hei. Katsoin Mailista Kolumbuksen käyttämän tilan, ja se on 147 Mt, kun postilaatikkoon mahtuu 200 Mt.

Nyt ei sitten onnistunut Elisan webmailiinkaan kirjautuminen. Johtuneeko siitä, että koitin tässä välissä vaihtaa salasanan ja annoin uudelleen vanhan salasanan, joka minulla on ylhäällä. Huonolta näyttää, koko sähköposti solmussa ja tänään on tullut 25 roskapostia roskapostilaatikkoon, mutta ne kaksi sähköpostia eivät lähde mihinkään. Eikö salasanaa voi vaihtaa Mailin asetuksista kohdasta “Palvelinasetukset”? Siellä on “Saapuvan postin” käyttäjätunnus (käytetään Elisa webmailissa) ja salasana, jota en pääse kuitenkaan katsomaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Jos tuo sähköposti on esim. laajakaistan kyljessä tullut palvelu, onnistuu salasanan vaihto OmaElisan kautta. Mikäli kyseessä on ilmainen laatikko, joka on luotu ilman henkilötunnusta, eikä siitä ole erillistä sopimusta, toimi seuraavien ohjeiden mukaan.

https://yhteiso.elisa.fi/saehkoeposti-68/olen-luonut-saehkoepostin-joskus-ilman-henkiloetietoja-enkae-paeaese-vaihtamaan-salasanaa-omaelisan-kautta-509372

 

Kun yrität lähettää viestiä, saatko jonkin virheilmoituksen. Jos saat, mitä siinä lukee sanatarkasti?

Kun tässä on pieni luppoaika näin jouluaattona, tulin käymään kannettavalla.

Kolumbus -päätteinen sähköposti on varmaan jostain 1990-luvun jälkipuoliskolta tai 2000-luvun alusta. Yritin kokeeksi lähettää toista lähtevien kansiossa olevaa sähköpostia ja sain virheilmoituksen:

“Palvelinvastaus oli: <88-115-208-133.elisa-laajakaista.fi[88.115.208.133]>: Client host rejected: You must authenticate”

Otin siitä kuvankaappauksen talteen.

Ilmeisesti jotain tunnistautumista pyytää, mutta en tiedä, mitä. Olennaista on, että sähköpostit Kolumbuksesta eivät lähde edelleenkään, enkä pääse käyttämälläni tunnuksella ja salasanalla enää Elisa webmailin kautta käyttämään “kolumbus” -päätteistä sähköpostiani. Myöskään OmaElisaan kirjautuminen ei onnistu kuin Elisa Tunnusta käyttämällä. En kyllä muista jälkimmäisen salasanaa, mutta se taitaa olla Firefox -selaimen salasanoissa, joten kirjautuminen onnistuu sitä kautta.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Hei. Hyvää iltaa.

Suosittelen olemaan yhteydessä Elisaan. 

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot

Kyseessä voi olla sellainen asia, jota et voi itse ratkaista millään, etenkin jos on aiemmin toiminut. Elisa saattaa myös poistaa käytöstä käyttämättömiä laatikoita pikkuhiljaa.

Hyvää joulua tästä huolimatta, olkoon joulusi täynnä iloa ja musiikkia!

Nyt soi S3RL feat. Mixie Moon & MC Offside - Friendzoned (Original Mix).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Voin tota osoitetta toki vilkaista jos lisäilet @Jagdpanther sen profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin? :) 

En tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta kävin lisäämässä sähköpostiosoitteen yksityisiin muistiinpanoihin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kävin tarkistamassa tuota sähköpostiasi ja kaikki näytti sen osalta kyllä ihan normaalilta :/ Pääsitkö jo takaisin webmailiin tuon aiemman salasanaongelman jäljiltä? Ja jos pääsit niin onko siellä ollut noi viestit kuitenkin mitkä ei nyt ole muuten toimittunut?

Kävin kokeilemassa kirjautumista webmailiin, mutta ei onnistu edelleenkään. Viesti: “Kirjautuminen epäonnistui”. Tilasin Elisalta asiakastiedot, mutta ei niistäkään ollut apua.

Ihmeellistä, Mail-ohjelma antaa saapuvien sähköpostien tulla, mutta ei lähetä lähtevien kansiossa olevia, vaikka yritin nytkin niitä lähettää.

Tätä lähtemättömien sähköpostien “mottia” on kestänyt nyt 1 viikko, että huonolta näyttää. Minulla olisi ihan oikeasti tarve saada sähköpostit lähtemään jo, mutta en tiedä, mikä auttaisi.

Pitäisi saada jostain tarkastettua lähtevien sähköpostien tämän hetkinen salasana, mutta ei sitä löydy mistään. Jos olen nimittäin antanut sellaisen salasanan, kun yritin tilannetta korjata, että en tiedä sitä, koska Mailin asetuksista en ole onnistunut saamaan salasanaa näkyviin, vain niitä mustia pisteitä. Webmailin kirjautumissivulla todetaan, että vaihda salasana OmaElisassa, mutta en ole sieltä onnistunut löytämään Kolumbuksen salasanaa, vain jonkun Saunalahden sähköpostin, jota en ole käyttänyt.

Onko sinulla hyviä ehdotuksia, Patomiäs, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi, että vika korjautuisi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

@Jagdpanther Lähtevien postien salasana on sama kuin itse sähköpostin salasana.

 

On toki mahdollista, että laatikko on jäänyt jollain tavalla jumiin ja kaipaa Elisan puolelta vähän potkimista, jotta alkaa taas toimia.

 

Kannattaa myös harkita sähköpostin liittämistä henkilötunnukselle. Tällöin laatikko näkyy myös OmaElisassa ja pääset vaihtamaan salasanaa tarvittaessa.

https://yhteiso.elisa.fi/saehkoeposti-68/olen-luonut-saehkoepostin-joskus-ilman-henkiloetietoja-enkae-paeaese-vaihtamaan-salasanaa-omaelisan-kautta-509372

Kiitos näkemyksestäsi.

Ei tässä sitten muu auta kuin olla yhteydessä huomenna Elisaan, että saa sähköpostin lähetyspuolen toimimaan, koska minun pitää päästä vihdoinkin huomenna vastaamaan muutamaan saapuneeseen sähköpostiin ja lähettämään ne muutamat lähtevien laatikkoon jumiutuneet postit.

Täytyy tutkia tuo sähköpostin liittäminen henkilötunnukselle. Se, että näin ei ole tässä vaiheessa, estää ilmeisesti salasanan vaihtamisen OmaElisassa.

Tuo Kolumbus on vanha sähköposti, enkä haluaisi laiskana sitä vaihtaa toiseen. Jos tällainen vika toistuu, sitten minun on kyllä harkittava vakavasti sitä, sillä syntynyt tilanne ei ole paljon naurattanut.

Käytän kyllä toistakin sähköpostia, jossa ei tällaisia häiriöitä ole ollut koskaan, mutta muissa asioissa. Minua kyllä ihmetyttää, että miten voi Elisan sähköposti mennä noin solmuun yhden 1-1,5 tuntia kestäneen nettiyhteyskatkoksen seurauksena. Sitä ennen sähköpostien lähetys toimi moitteetta, sen jälkeen ei, joten loogisesti päätellen yhteyskatkoksen on täytynyt jollakin tavalla vaikuttaa siihen toimintoon.

Osallistu keskusteluun