Vastattu

Miksi sähköpostilaatikko ei tyhjene viestejä poistamalla ?


Vuorokausi sitten OmaElisan tilanäytön mukaan sähköpostilaatikossani oli 93% käytössä, joten poistin melkoisen määrän viestejä. Tänään katsoin tilannetta uudemman kerran, ja käytössä oli edelleen 93%. Keskustelupalstan mukaan sähköpostilaatikkoa pitäisi katsoa Elisa Webmaililla, koska normaalit sähköpostiohjelmat ei (muka ?) näytä kaikkia tilantuhlaajia. Katsoin kaikki Webmailissa näkyvät kansiot, ja laskin niissä näkyvien viestien vaatiman tilan reilusti yläkanttiin, ja sain n. 3,5 Mtavua. Webmail kuitenkin väittää, että käytössä on 14 Mtavua (kaikkiaan käytettävissä 15 Mtavua). Mihin tila on kadonnut ja miten ko. tilasyöpöt saa näkyviin ? Käyttämäni selain ainakin läpäisi Elisan yhteensopivuustestin, joten sen ei pitäisi kanittaa. Onko kyse vain maksullisen lisätilan pakkomyynnistä ?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 23 toukokuu 2018, 08:07

Kala-Eemeli kirjoitti:

12,5 Mtavua on edelleen limbossa.



Hmmmm......

Onko roskakori tyhjennetty myös??

Palvelin alkaa tehdä laatikkoon tilaa vasta sitten , kun kaikilla laitteilla , joilla postia käytetään , on kirjauduttu ulos postista. Palvelin tekee tilaa tausta-ajona ja se se saattaa kestää useita tunteja.

Jos tilaa ei kuitenkaan tule , niin sitten yhteyttä aspaan.

Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Webmailissa kannattaa ensimmäisenä tarkistaa Asetukset -> Kansiot ja katsoa että sieltä on kaikki kansiot valittuna näkyväksi. Mahdollisesti sinulla on jokin viestejä sisältävä kansio siellä piilotettuna, jossa ne tilaa vievät viestit lymyilevät. 🙂
Löysin juuriäsken tuon näkymän. Siellä oli jo kaikki kansiot merkattu näkyviksi, ja siellä oli jopa (tosin vielä yhden puoliturhan klikkauksen takana) Elisan oma(??) käsitys ko. kansion vaatimasta tilasta. Laskemalla ko. tilavaraukset suoraviivaisesti yhteen tulos oli vajaat 1,5 Mtavua (eli selvästi vähemmän kuin oma, reilusti yläkanttiin laskemani arvio 3,5 Mtavua). 12,5 Mtavua on edelleen limbossa.
Käyttäjätaso 7
Kala-Eemeli kirjoitti:

12,5 Mtavua on edelleen limbossa.



Hmmmm......

Onko roskakori tyhjennetty myös??

Palvelin alkaa tehdä laatikkoon tilaa vasta sitten , kun kaikilla laitteilla , joilla postia käytetään , on kirjauduttu ulos postista. Palvelin tekee tilaa tausta-ajona ja se se saattaa kestää useita tunteja.

Jos tilaa ei kuitenkaan tule , niin sitten yhteyttä aspaan.
"Palvelin alkaa tehdä laatikkoon tilaa vasta sitten , kun kaikilla laitteilla , joilla postia käytetään , on kirjauduttu ulos postista. Palvelin tekee tilaa tausta-ajona ja se se saattaa kestää useita tunteja."

Tarkoittaako tämä että puhelimet ja tabletit joihin Elisan email on määritelty pitää sammuttaa, että 'tilan tekeminen' alkaa ? Jos näin on, miksei asiasta lähetetä ohjeviestiä siinä vaiheessa kun tilasta on yli 80% käytössä ja puhelin on ollut spostiin kirjautuneena toista kuukautta ? Olisikohan palvelinohjelmiston modernisointi paikallaan .. ??

Käyttäjäopastuksessa puhutaan muistutusviestistä 80% ylityksen jälkeen, mutta ei minulle sellaista tullut vaikka täyttöaste nousi 93% .. Mutta täyttöasteen oltua muutaman päivän 93% meni postilaatikko blockkiin eli ei ota enää viestejä vastaan.
Käyttäjätaso 7
Kala-Eemeli kirjoitti:

"Palvelin alkaa tehdä laatikkoon tilaa vasta sitten , kun kaikilla laitteilla , joilla postia käytetään , on kirjauduttu ulos postista. Palvelin tekee tilaa tausta-ajona ja se se saattaa kestää useita tunteja."

Tarkoittaako tämä että puhelimet ja tabletit joihin Elisan email on määritelty pitää sammuttaa, että 'tilan tekeminen' alkaa ? Jos näin on, miksei asiasta lähetetä ohjeviestiä siinä vaiheessa kun tilasta on yli 80% käytössä ja puhelin on ollut spostiin kirjautuneena toista kuukautta ? Olisikohan palvelinohjelmiston modernisointi paikallaan .. ??

Käyttäjäopastuksessa puhutaan muistutusviestistä 80% ylityksen jälkeen, mutta ei minulle sellaista tullut vaikka täyttöaste nousi 93% .. Mutta täyttöasteen oltua muutaman päivän 93% meni postilaatikko blockkiin eli ei ota enää viestejä vastaan.



Ei. tarkoita , vaan pitää vain kirjautua postista ulos.

Jos postitili on estotilassa , niin sitten yhteyttä aspaan.
Androidin email-clientista ei vaan löytynyt mitään erityistä uloskirjautumisfunktiota - jos credentiaalit IMAP-serverille on oikein niin client käy pollaamassa sitä. Sellaista jippoa kokeilin eilen illalla, että käänsin molemmista Android-laitteista kaikki mahdolliset pollausasetukset asentoon 'Never', ja ainakin tänä aamuna email taas kulki ja täyttöaste oli järkevät 7%. Tilanteen purkautuminen saattoi kyllä johtua myös OmaElisasta poistuessani jättämistäni terävähköistä terveisistä, tai olla täysin satunnainen (siis minun toiminnastani riippumaton) onnenpotku. Jätin aspaan kyselyn aiheesta, ynnä suosituksen käyttäjäopastuksen täydentämisestä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuo on melko mystinen systeemi. Mulla gmail hakee POPina postit ja Saunalahti/Elisa toimii vaihtelevalla menestyksellä spamfiltterinä. Kerran pari viikossa käyn tietokoneella Elisan webmailissa ja poistan shift-deletellä kaikki spammit. Spammit häviää saman tien ja vapaa tila päivittyy oikeaksi. En ole ainakaan pariin vuoteen kirjautunut ulos tuolta https://webmail.elisa.fi/
Ehkä ongelmani on sitten IMAP:in käyttö. Koska POP3 on vanhempi ja yksinkertaisempi (ja 'paremmissa piireissä' suurelta osin IMAP:illa korvautunut) protokolla on ihan järkeenkäypää että Elisa tulee paremmin toimeen POP3:n kanssa ..
Käyttäjätaso 7
Kala-Eemeli kirjoitti:

Ehkä ongelmani on sitten IMAP:in käyttö. Koska POP3 on vanhempi ja yksinkertaisempi (ja 'paremmissa piireissä' suurelta osin IMAP:illa korvautunut) protokolla on ihan järkeenkäypää että Elisa tulee paremmin toimeen POP3:n kanssa ..



Jaa'a.

Kyllä tukisivujen mukaan Elisan posti tukee sekä POP:ia että IMAP:ia.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/sahkopostin-asetukset/

Nuo antamani ohjeet uloskirjautumisesta koskevat lähinnä postin käyttöä selaimella Webmail-käyttöliittymän kautta.

Itselläni ei ole kokemusta Elisan postin käytöstä IMAP:lla , kun koko posti on niin antiikkinen , että en ole vaivautunut. Olen sen sijaan ohjannut Elisan laatikkoon tulevat postit suoraan Gmailiin ja se toimii sekä puhelimella että tietokoneella moitteetta (ja tila riittää).

Tekisi mieli luopua koko Elisan postista , mutta kun on se postiosoite niin jumalattoman monessa paikassa käyttäjätunnuksena jne. , niin en ole toistaiseksi ryhtynyt toimeen.

Kuten Arska jo edellä vihjasikin , niin minäkin suosittelen poistamaan ainakin puhelimesta Elisan postilaatikon ja ohjaamaan sinne tulevat postit vaikkapa Gmailiin. Sieltä ne voi lukea Androidin clientillä sujuvasti ( ja myös tietokoneella).
Käyttäjätaso 2
Käytän Elisan sähköpostilaatikkoa jatkuvasti IMAP'in kautta iOS-laitteilla. No problems!

Ajoittain minulla täyttyy postilaatikon tila (itse asiassa tulee varoitus siitä kun yli 80% on käytössä).
Tuolloin kirjaudun Webmailiin ns. Desktop -moodilla (eli nojaan Safarin refresh-nuoliympyrään) jolloin saan webmailista saman ei-mobiiliversion kun minkä saa jos läppärillä sitä käyttäisi.

Tässä moodissa poistan turhat viestit, jonka jälkeen vielä poistan poistetut viestit roskakorista.
Sitten kirjaudun ulos webmailista jolloin poistettu tila vapautuu postilaatikossani.

Onhan tää vähän monimutkaista, mutta näin se toimii.

Ajoittain käynnistän sähköpostiohjelman läppärillä, jolloin se imuroi POP'in kautta postilaatikon kovalevylle, jossa sitten arkistoin viestini hamaan tulevaisuuteen.

Toivoisin että Elisa suurentaisi postilaatikoiden kokoa. Lisätila jota Elisa kaupittelee on niin sikahintaista että tuskin ketään sitä on hankkinut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuon tulitikkulootan kokoista sähköpostialaatikkoa on vuosia toivottu suuremmaksi, mutta turha toivo. Elisa ei saa siitä yhtään mitään rahaa, jos se ihan hyvää hyvyttään tuplataa tai triplaa tai kymmenkertaistaa laatikon koon.
Suosittelen avaamaan esim. gmailin tai outlook.comin, joka hakee poppina postit ja sitten käyttää imapina jompaakumpaa. Ei tarvii takuta Elisan tallennustilan kanssa eikä lokaalisti arkistoida.
Käyttäjätaso 7
Arska kirjoitti:


Suosittelen avaamaan esim. gmailin tai outlook.comin, joka hakee poppina postit ja sitten käyttää imapina jompaakumpaa. Ei tarvii takuta Elisan tallennustilan kanssa eikä lokaalisti arkistoida.



Googlen ja Microsoftin posteissa on kyllä tilaa ja ominaisuuksia (mm. toimiva roskapostisuodatus) , mutta se arkistointi on kyllä vähän kinkkisempi asia. Viime aikaisten tietoturvaa koskeneiden hässäköiden valossa (mm. Facebook ja myös muut suuret toimijat) suhtautuisin varovasti siihen mitä kannattaa arkistoida pilveen ja mitä ei. En kyllä laittaisi pilveen esim. omia terveystietojani tai pankkiasioitani , vaan ne kyllä arkistoisin omalle kotipalvelimelle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Sokrates kirjoitti:

Viime aikaisten tietoturvaa koskeneiden hässäköiden valossa (mm. Facebook ja myös muut suuret toimijat) suhtautuisin varovasti siihen mitä kannattaa arkistoida pilveen ja mitä ei. En kyllä laittaisi pilveen esim. omia terveystietojani tai pankkiasioitani , vaan ne kyllä arkistoisin omalle kotipalvelimelle.



Ei minulla tule sähköpostiin mitään pankkiasioita tai terveystietoja oli sähköpostin palveluntarjoaja mikä instassi tahansa. Haen tarvittavat tiedot pankkitunnistautumisella sieltä jonka tietoja tarvitsen. Esim OP-tiliotteen tuolta https://uusi.op.fi/ ja tallennan sen omalle koneelleni.
Tuleeko sinulla tiliotteet ja mahdolliset reseptit sähköpostiin?? Jos näin on, niin kannattaa opetella uusi systeemi. ;)
Vai puhutko sinä pilvitallennuksesta ja muut sähköpostilaatikosta.
Käyttäjätaso 7
Arska kirjoitti:


Tuleeko sinulla tiliotteet ja mahdolliset reseptit sähköpostiin?? Jos näin on, niin kannattaa opetella uusi systeemi. ;)
Vai puhutko sinä pilvitallennuksesta ja muut sähköpostilaatikosta.



Ei tule , mutta esim. ajanvarauksia taitaa tulla.

Olipa sitten kyse sähköpostista tai yleensä pilvitallennuksesta , niin sinne en arkistoi mitään sensitiivistä. Kotipalvelimella ne ovat omassa halinnassa ja ainakin meillä paremmassa turvassa. 🙂

Osallistu keskusteluun