Vastattu

Miksi sähköpostitilin automaattinen tunnistus ei enää aktivoidu Thunderbirdissä?

  • 6 syyskuu 2019
  • 9 kommenttia
  • 310 katselukerrat

Käyttämässäni Thunderbird sähköpostiohjelmassa (kohdassa "Määritä olemassa oleva sähköpostitili") todennukseen saa valittua alasvetovalikosta vaihtoehdon "Tunnista automaattisesti", mutta sitä ei jostain syystä enää saa aktivoitua niin kuin ennen. Kun testaa asetuksia, niin tarjoaa vain vaihtoehtoa "Normaali salasana". Sen saisi kyllä aktivoitua eli vaihtoehto "Valmis" tällä asetuksella aktivoituu. Mikä on muuttunut? Thunderbird vai Elisa webmail? Tähän asti olen käyttänyt tätä Thunderbirdiä juuri sen takia, ettei kotikoneella tarvitsisi sähköpostiin erikseen kirjautua, mutta nyt näyttää pahalta. Onko kellään kokemusta asiasta tai antaa vinkkejä kuinka tämän Thunderbirdin saisi toimimaan automaattisella tunnistuksella ilman salasanaa? Haluaisin joka tapauksessa käyttää suojattua yhteyttä. Sähköpostini on elisanet.fi -päätteinen ja tosiaan aikaisemmin toiminut ilman ongelmia Thunderbirdillä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 10 syyskuu 2019, 12:11

Thunderbirdissä on Password Manager , jolla voi tallentaa kaikkien käytössä olevien postitilien salasanat. Kun ne tallentaa kerran , niin sen jälkeen Thunderbird ei niitä kysele ellei tyhjennä sitä tallennettujen listaa.

Tuo aloittajan mainitsema toiminto on minulle vieras enkä sellaista omasta Thunderbirdistäni löytänyt.
Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Hei @Falkenstein ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊

Hmm, itselläni ei tuo Thunderbird ole käytössä vaikka onkin toki tullut töissä aiemminkin vastaan. 🤔 Tuo kuulostaa enemmän Thunderbirdin tekemältä muutokselta - meillä on OmaYhteisössä muitakin joilla on Thunderbird käytössä, ovatko muut huomanneet myös tämän muutoksen ja olisiko kellään mitään kikkakolmosta tähän pulmaan? 🙂
Käyttäjätaso 7
Thunderbirdissä on Password Manager , jolla voi tallentaa kaikkien käytössä olevien postitilien salasanat. Kun ne tallentaa kerran , niin sen jälkeen Thunderbird ei niitä kysele ellei tyhjennä sitä tallennettujen listaa.

Tuo aloittajan mainitsema toiminto on minulle vieras enkä sellaista omasta Thunderbirdistäni löytänyt.
Tuo salasanan tallennus tuntui tepsivän ongelmaani kun valittuna on "Normaali salasana" suojatussa yhteydessä. Ei enää kysele salasanoja saapuneissa eikä lähtevissä posteissa. Kiitos avusta Sokrates.

Tuo mainitsemani toiminto aukeaa itselläni klikkaamalla määriteltyä postitiliä, jolloin aukeaa asetusvalikko (Sähköposti, Tilit, Lisäominaisuudet). Tilit otsakkeen alla on valittavissa "Määritä tili" ja sen alla vaihtoehto "Sähköposti". Sitä kun klikkaa niin pääsee postitilin asetuksiin, jossa ainakin minulla valittavissa mainitsemani "Tunnista automaattisesti". Sen saa valittua muttei aktivoitua, joten jouduin vaihtamaan sen vaihtoehtoon "Normaali salasana", jonka jälkeen alkoi yllä mainitsemani ongelma. Tämä nyt kuitenkin ratkesi tuolla salasanan tallennuksella.
Käyttäjätaso 7
Tuo mainitsemani toiminto aukeaa itselläni klikkaamalla määriteltyä postitiliä, jolloin aukeaa asetusvalikko (Sähköposti, Tilit, Lisäominaisuudet). Tilit otsakkeen alla on valittavissa "Määritä tili" ja sen alla vaihtoehto "Sähköposti". Sitä kun klikkaa niin pääsee postitilin asetuksiin, jossa ainakin minulla valittavissa mainitsemani "Tunnista automaattisesti". Sen saa valittua muttei aktivoitua, joten jouduin vaihtamaan sen vaihtoehtoon "Normaali salasana", jonka jälkeen alkoi yllä mainitsemani ongelma. Tämä nyt kuitenkin ratkesi tuolla salasanan tallennuksella.
Ok.

Nuo ovat toimintoja , joita käytetään normaalisti vain uuden postitilin luonnissa , ei normaalikäytössä.

Nuo ovat toimintoja , joita käytetään normaalisti vain uuden postitilin luonnissa , ei normaalikäytössä.


Näin onkin, mutta kun Thunderbird ei päässyt kiinni enää postilaatikkoni saapuneisiin viesteihin, niin minun oli määriteltävä tiliasetuksia uudelleen ja muutettava tuota mainitsemaani todennustapaa. Siihen pääsin käsiksi vain tuota kautta.
Käyttäjätaso 7

Nuo ovat toimintoja , joita käytetään normaalisti vain uuden postitilin luonnissa , ei normaalikäytössä.Näin onkin, mutta kun Thunderbird ei päässyt kiinni enää postilaatikkoni saapuneisiin viesteihin, niin minun oli määriteltävä tiliasetuksia uudelleen ja muutettava tuota mainitsemaani todennustapaa. Siihen pääsin käsiksi vain tuota kautta.

Niinpä.

Saman lopputuloksen olisit luultavasti saanut käyttämällä Thunderbirdin Password Manageria.

No eipä sillä väliä , kun asia lienee jo kunnossa. 😉

Saman lopputuloksen olisit luultavasti saanut käyttämällä Thunderbirdin Password Manageria.


Mahdollisesti. Tuota salasanojen hallintaa en vain aikaisemmin löytänyt, joten menin sitä reittiä jonka tiesin.
Tarkoitat kenties Password Managerilla seuraavaa: Thunderbird-valikko > Asetukset > Turvallisuus > Salasanat välilehti.
Sieltä joka tapauksessa löysin tallentamani salasanat.

Asia on kunnossa.
Käyttäjätaso 7
Tarkoitat kenties Password Managerilla seuraavaa: Thunderbird-valikko > Asetukset > Turvallisuus > Salasanat välilehti.


Asia on kunnossa.

Näin juuri. 😊

PS. Mozillan dokumentaatiossa toiminnosta käytetään useimmiten nimeä Password Manager.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/password-manager-remember-delete-change-tb
Käyttäjätaso 7
Käyttämässäni Thunderbird sähköpostiohjelmassa (kohdassa "Määritä olemassa oleva sähköpostitili") todennukseen saa valittua alasvetovalikosta vaihtoehdon "Tunnista automaattisesti", mutta sitä ei jostain syystä enää saa aktivoitua niin kuin ennen.
Tähän alkuperäiseen aiheeseen palatakseni , niin mahdollisesti Thunderbirdissä on päivittynyt jotakin tai Elisan palvelimilla. Elisa kyllä ajoittain tekee palvelimilla huoltopäivityksiä eikä niistä valttämättä kerrota edes oman talon väelle/aspalle.

No tilanne on ohi ja korjaus ongelmaan tiedossa.

Osallistu keskusteluun