Vastattu

Roskapostiesto


Moi kaikille! Nyt olis neuvojen tarvis. Mun vanhaan, kylläkin maksulliseen xxxxx@netti.fi - sähköpostiin on alkanut viimeisen vajaan kahden viikon aikana tulla kaiken maailman roskapostia (lainatarjouksia, pyöräytysrahaa jne) vaikka tähän asti ei ole mitään tällaista ollut. Tämä sp-osoite on mulla ollut jo parikymmentä vuotta. Onko tähän jotain estoja laitettavissa, kävin vanhassa omasaunalahdessa katselemassa mutta en löytänyt sieltä apuja.
Sikäli mielenkiintoista, että mulla on toinenkin, ilmainen, netti.fi - päätteinen sähköposti (jonka salasanan vaihdosta jokin aika sitten täällä kyselin), ja siihen EI ole tullut roskapostia (ainakaan vielä, koputtaa puuta...), mutta tähän maksulliseen nyt tulee! Luulin, että maksullisuus, paitsi että sillä sain lisää tilaa, pitäisi myös spämmääjät poissa, mut eipä näytä luulo olevan tiedon väärti....
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 25 maaliskuu 2016, 10:11

Eipä sillä maksullisuudella ole merkitystä roskapostin suhteen. Osoitteesi on vain jostain syystä joutunut roskapostittajien listalle.

Oma Saunalahdessa voi kyllä kohdassa "Sähköpostilaatikot ja -osoitteet" aktivoida joko maksullisen tai maksuttoman suodatuksen , johon voi itse lisätä osoitteita estolistalle. Toki pitäisi onnistua myös uudessa Oma Elisassa , mikäli laatikko siellä näkyy.

https://verkkoasiointi.elisa.fi/

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Eipä sillä maksullisuudella ole merkitystä roskapostin suhteen. Osoitteesi on vain jostain syystä joutunut roskapostittajien listalle.

Oma Saunalahdessa voi kyllä kohdassa "Sähköpostilaatikot ja -osoitteet" aktivoida joko maksullisen tai maksuttoman suodatuksen , johon voi itse lisätä osoitteita estolistalle. Toki pitäisi onnistua myös uudessa Oma Elisassa , mikäli laatikko siellä näkyy.

https://verkkoasiointi.elisa.fi/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei kannata kuitenkaan luottaa siihen, että tuo postilaatikkoon saatava roskapostisuodatin poistaisi ongelman. Itselläni on tuo käytössä ja voin sanoa kokemuksesta, että se vuotaa kuin seula.
Käyttäjätaso 7
Dj_God kirjoitti:

Ei kannata kuitenkaan luottaa siihen, että tuo postilaatikkoon saatava roskapostisuodatin poistaisi ongelman. Itselläni on tuo käytössä ja voin sanoa kokemuksesta, että se vuotaa kuin seula.



Joo toki on niin , että perusasetuksilla suurin osa roskasta tulee filtteristä läpi , mutta ajan kanssa kun sinne itse lisäilee estettäviä osoitteita/domaineja , niin homma alkaa toimia paremmin.

Toki suurin merkitys on sillä , että ei vieraile kaiken maailman hämäräsivuilla eikä osallistu "nettikyselyihin/arpajaisiin".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pitkään olikin niin, ettei roskapostia tullut juurikaan. Nyt viimeiset pari kuukautta tullut taas vuosien edestä. Filtteriä joutuu päivittämään viikoittain, eikä ainakaan toistaiseksi ole helpottanut tilannetta.

Ja tänä aikana tai aiemmin en omakohtaisesti ole osoitettani jakanut mihinkään ja muutenkin käyttö ollut vähäistä.
Sokrates kirjoitti:

Eipä sillä maksullisuudella ole merkitystä roskapostin suhteen. Osoitteesi on vain jostain syystä joutunut roskapostittajien listalle.

Oma Saunalahdessa voi kyllä kohdassa "Sähköpostilaatikot ja -osoitteet" aktivoida joko maksullisen tai maksuttoman suodatuksen , johon voi itse lisätä osoitteita estolistalle. Toki pitäisi onnistua myös uudessa Oma Elisassa , mikäli laatikko siellä näkyy.

https://verkkoasiointi.elisa.fi/



Kiitos vastauksista! Tässä vaan taisi käydä niin, että multa jäi yksi oleellinen seikka mainitsematta, elikäs tää mun sähköposti on tietokoneella oleva posti tyyliin "nimi.tms@netti.fi" ja ainakin minulla Omasaunalahdessa mainitsemassasi kohdassa näkyvät sähköpostit ovat kaikki kännykkänumeroihin linkitettyjä. Olen kai vähän tyhmä, mut en osannut tähän sähköpostiin sieltä löytää mitään roskapostiestoa.

Dj_God kirjoitti:

Ei kannata kuitenkaan luottaa siihen, että tuo postilaatikkoon saatava roskapostisuodatin poistaisi ongelman. Itselläni on tuo käytössä ja voin sanoa kokemuksesta, että se vuotaa kuin seula.


Sama juttu mulla luukku.com - osoitteessa johon hankin kokeeksi muutaman kuukauden maksullisen eston: eipä juuri vaikutusta. Luukussa pääsee kuitenkin hallinnointi-osiossa asettamaan estoja saapuviin viesteihin lähettäjän tunnuksen tai sähköpostin otsikon tai siinä mainitun sanan mukaan. Tässä ...netti.fi :ssä ei taida sellaistakaan asetusmahdollisuutta olla.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Siis maksullinen netti.fi -sähköposti. Tuleeko lasku Elisalta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
hannutapani kirjoitti:

Sokrates kirjoitti:

Eipä sillä maksullisuudella ole merkitystä roskapostin suhteen. Osoitteesi on vain jostain syystä joutunut roskapostittajien listalle.

Oma Saunalahdessa voi kyllä kohdassa "Sähköpostilaatikot ja -osoitteet" aktivoida joko maksullisen tai maksuttoman suodatuksen , johon voi itse lisätä osoitteita estolistalle. Toki pitäisi onnistua myös uudessa Oma Elisassa , mikäli laatikko siellä näkyy.

https://verkkoasiointi.elisa.fi/



Kiitos vastauksista! Tässä vaan taisi käydä niin, että multa jäi yksi oleellinen seikka mainitsematta, elikäs tää mun sähköposti on tietokoneella oleva posti tyyliin "nimi.tms@netti.fi" ja ainakin minulla Omasaunalahdessa mainitsemassasi kohdassa näkyvät sähköpostit ovat kaikki kännykkänumeroihin linkitettyjä. Olen kai vähän tyhmä, mut en osannut tähän sähköpostiin sieltä löytää mitään roskapostiestoa.

Dj_God kirjoitti:

Ei kannata kuitenkaan luottaa siihen, että tuo postilaatikkoon saatava roskapostisuodatin poistaisi ongelman. Itselläni on tuo käytössä ja voin sanoa kokemuksesta, että se vuotaa kuin seula.


Sama juttu mulla luukku.com - osoitteessa johon hankin kokeeksi muutaman kuukauden maksullisen eston: eipä juuri vaikutusta. Luukussa pääsee kuitenkin hallinnointi-osiossa asettamaan estoja saapuviin viesteihin lähettäjän tunnuksen tai sähköpostin otsikon tai siinä mainitun sanan mukaan. Tässä ...netti.fi :ssä ei taida sellaistakaan asetusmahdollisuutta olla.



OmaElisan kautta on tilattavissa euron kuussa maksava roskapostisuoja, johon pääsee märittämään roskapostittajien domainit ja otsikoissa toistuvia sanoja.
akvarius kirjoitti:

Siis maksullinen netti.fi -sähköposti. Tuleeko lasku Elisalta?



Saunalahdelta
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
hannutapani kirjoitti:

akvarius kirjoitti:

Siis maksullinen netti.fi -sähköposti. Tuleeko lasku Elisalta?



Saunalahdelta


Saunalahti ja Elisahan ovat samaa yhtiötä. Silloinhan sähköpostisi luulisi näkyvän OmaElisassa tai ainakin mahdollista saada näkymään, jos Palstatiimi hoitaisi homman. En tosin tiedä, miten palstatiimiin saa yhteyden, kun se on piilotettu jonnekin. 😛
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
akvarius kirjoitti:

hannutapani kirjoitti:

akvarius kirjoitti:

Siis maksullinen netti.fi -sähköposti. Tuleeko lasku Elisalta?



Saunalahdelta


Saunalahti ja Elisahan ovat samaa yhtiötä. Silloinhan sähköpostisi luulisi näkyvän OmaElisassa tai ainakin mahdollista saada näkymään, jos Palstatiimi hoitaisi homman. En tosin tiedä, miten palstatiimiin saa yhteyden, kun se on piilotettu jonnekin. :P



Palstatiimille voi lähettää asiasta yksityisviestin täältä. Kannattaa pistää viestiin sähköpostiosoite, jota asia koskee sekä oma asiakasnumero.
Jos on tietokoneella käytössä MS Office Outlook, niin kaikki sähköpostitilit kannattaa linkittää siihen. Itse ainakin pidän tätä mahdollisuutta kätevänä. On erittäin helppo lisätä lähettäjä spammilistalle ja lisäksi voi säätää suodatinta kaikille postille kohtaan "pieni", jolloin putoaa pois posti, jossa on paljon linkkejä. Lisäksi putoaa pois yleisiä joukkopostittajia ja tunnettuja spammiaiheita. EM edellyttää, että kone ja Outlook ovat päällä. Jos ei ole, niin jätän viestin lukematta kännykkään ja se poistuu sitten, kun avaan PCn.

Minulla alkoi spammitulva, kun kokeilin erästä MSn kaupan ohjelmaa kännykässä. Itse ohjelma oli selvää huijausta ja se häipyikin kaupasta parissa päivässä, mutta spammin tulo ei.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Dj_God kirjoitti:

akvarius kirjoitti:

hannutapani kirjoitti:

akvarius kirjoitti:

Siis maksullinen netti.fi -sähköposti. Tuleeko lasku Elisalta?



Saunalahdelta


Saunalahti ja Elisahan ovat samaa yhtiötä. Silloinhan sähköpostisi luulisi näkyvän OmaElisassa tai ainakin mahdollista saada näkymään, jos Palstatiimi hoitaisi homman. En tosin tiedä, miten palstatiimiin saa yhteyden, kun se on piilotettu jonnekin. :P



Palstatiimille voi lähettää asiasta yksityisviestin täältä. Kannattaa pistää viestiin sähköpostiosoite, jota asia koskee sekä oma asiakasnumero.


Kannattaa luultavasti pistää sekä liittymälaskun että sähköpostilaatikon laskun asiakasnumerot.

Minä itse aikoinaan pyysin yhdistämään Saunalahden Peruspostin ja puheliittymien asiakkuudet. Sillä tavalla ne tulivat sitten "saman katon alle" eli näkyivät samassa OmaSaunalahdessa ja nykyään myös OmaElisassa.
akvarius kirjoitti:

hannutapani kirjoitti:

akvarius kirjoitti:

Siis maksullinen netti.fi -sähköposti. Tuleeko lasku Elisalta?



Saunalahdelta


Saunalahti ja Elisahan ovat samaa yhtiötä. Silloinhan sähköpostisi luulisi näkyvän OmaElisassa tai ainakin mahdollista saada näkymään, jos Palstatiimi hoitaisi homman. En tosin tiedä, miten palstatiimiin saa yhteyden, kun se on piilotettu jonnekin. :P



Juu samaa yhtiötä ovat, ja mulla on juurikin tuo Saunalahti Perusposti, joka on ollut käytössäni aikojen alusta asti, jostain -90 -luvun puolivälistä, kun hankin ensimmäisen tietsikkani jolla pääsi nettiin.... modeemilla..... kuka muistaa aikaa....?? No, se on joka tapauksessa mun virallinen työsähköpostini edelleen, eli viranomais- ja asiakastiedoissa. Ja tosiaan tähän asti ei roskapostia ole tullut, olen vissiin sitten vastanut johonkin kilpailuun tms kun nyt on alkanut ei-toivottua postia tulla.
Tuolta sähköpostin asetuksista, kohdasta palvelinasetukset, löytyi ruksattava kohta "poista roskapostiviestit suoraan", mutta eipä se kaikkia näytä tunnistavan, vähensi kyllä hieman viestitulvaa. Pitänee seuraavaksi ottaa yhteyttä tuonne palstatiimiin, kiitoksia linkistaä!
Nyt on laitettu kysely OmaElisan asiakaspalveluun, saa nähdä tuleeko apuja.....
Käyttäjätaso 2
Miten Webmailissa voi merkitä jonkun lähettäjän roskapostiksi? Outlookissa se on aika yksinkertaista.
Onko joku kuullut, että Elisan s-postissa olisi toimiva roskapostisuodin, saatikka sitten web-mailissa? Sen kehittäminen on ollut, niin kauan kuin muistan, joulu- ja kesäloma-apulaisten vastuulla ja jälki/jäljettömyys sen mukaista.

Vaihda s-posti Googlelle, jolla homma pelittää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
aarolehi kirjoitti:

Miten Webmailissa voi merkitä jonkun lähettäjän roskapostiksi? Outlookissa se on aika yksinkertaista.



Webmailissa ei voi merkitä lähettäjiä roskapostittajiksi millään tavalla. Roskapostisuodattimen ylläpito on OmaElisassa. Kun roskapostisuodatin on tilattu, voi lähettäjien domainit lisätä estettyjen lähettäjien listaan. Tässä kannattaa käyttää *@domain.com muotoa, jolloin kaikki viestit kyseisestä domainista estetään. Myös kokonaisia "maatunnuksia" voi estää lisäämällä säännön muotoon *@*.eu - tässä kannattaa muistaa se, että fi, com, net -päätteitä ei kannata estää koska nämä ovat yleisessä käytössä.

Roskapostisuodattimen ylläpito tällä tavalla on todella työlästä, mutta pitkällä aikajänteellä tuottaa tulosta ja roskapostin määrä vähenee. Tämäkään ei tietenkään takaa sitä, etteikö estolistalla olevista domaineista voisi tulla roskapostia "Saapuneet" -kansioon. Tilannetta voi toki helpottaa käyttämällä esimerkiksi Outlookia tai muuta kunnollista sähköpostisovellusta sähköpostien lukemiseen. Näissä sovelluksissa on yleensä huomattavasti paremmat suodattimet.

Toista se on Gmailissa, jossa roskapostisuodatin toimii 99,7% varmuudella. Vieläpä täysin ilmaiseksi.

Timkem kirjoitti:

Onko joku kuullut, että Elisan s-postissa olisi toimiva roskapostisuodin, saatikka sitten web-mailissa? Sen kehittäminen on ollut, niin kauan kuin muistan, joulu- ja kesäloma-apulaisten vastuulla ja jälki/jäljettömyys sen mukaista.



Toisinaan tuo suodatin toimii. Itselläni meni puolisen vuotta, ettei roskapostia tullut juuri lainkaan. Sitten taas tilanne romahti ja estolistalla olevista domaineista alkoi puskea roskaa "Saapuneet" -kansioon.

Elisan roskapostisuodatinta ylläpitää tietääkseni ulkopuolinen taho. Vaikuttaa kovasti, että tuo roskapostisuodattimen toiminnan ylläpitäminen ja kehittäminen on tällä taholla melko alhaisella prioriteetilla.
Käyttäjätaso 2
Kiitos tästä.
Elisa on tunnetusti "maksullinen palvelu".
Tyydynpä siis Outlookin kanssa näpråilyyn ja unohdan tuon webmailin.:@
Minulla on myös yhä käytössä "vanha" netti.fi -sähköpostiosoite ja haluaisin pitää sen edelleen käytössä. Roskapostien määrä on valtava. Samalla kun avaan sähköpostin, avaan myös omaelisan ja lisään käsittelysääntöihin estetys osoitteet ja estetyt sanat.

Työ on valtava ja loppumaton. Samaa mieltä oltiin myös Elisan tukinumerossa, johon olen soittanut pari kertaa ja jossa suositeltiin käyttämään Googlen sähköpostitiliä, jonka roskapostisuodatus on heidän mielestään markkinoiden parhain. Sähköpostin kääntäminen ei kuitenkaan poista alkuperäistä ongelmaa ja toisaalta pahentaa tilannetta, kun kuitenkin joutuu katsomaan ja poistamaan NYT kahdesta sähköpostista roskapostiksi luokitellut ja netti.fi -saapuneet kansion siivouksen.

Mielestäni Elisan tulisi ehdottomasti korjata sähköpostipalveluaan parantamalla roskapostisuodatustaan ja lisäämällä netti.fi -sähköpostilaatikkoihin (ja mahdollisesti sen muihinkin postilaatikkoihin) mahdollisuuden klikata saapunut viesti roskapostiksi suoraan ilman erillistä kirjautumista omaelisan palveluihin.

Olen muutenkin t o d e l l a pettynyt Elisan palveluun, kun sain puhelinlaskun tukinumeroon soitetusta n. 20 minuutin puhelusta, jonka lasku minulle oli 49 euroa. En edes saanut ongelmaa hoidettua ja uskon vahvasti, että parannusta sähköpostiongelmaan ei tule.

Olen alkanut etsimään uutta operaattoria, jolle voisin siirtää kaikki asiakkuuteni. Se on neljä puhelinliittymää, kolme kiinteää laajakaistaa ja sähköpostipalvelut.
Terveiset Elisalle:
Elisan tekninen henkilö, joka on vastuussa spammin torjumisesta, voisi olla yhteydessä https://www.spamfighter.com/ -yritykseen. Heillä on ratkaisuja myös sähköpostiservereille (heidän oma ilmoituksensa). Josko heidän kauttaan löytyiisi asiallinen ratkaisu Elisan asiakkaiden SPAM-ongelmaan.

Itse käytän Office Outlookissa heidän kotikäyttäjän sovellusta ja yksi napin painallus riittää siirtämään domaini estolistalle. Tämän jälkeen roskapostittajan voi unohtaa. Spammi siirtyy automaattisesti valitsemaani kansioon, joka sijaitsee Microsoftin serverillä. Sieltä sen pitäisi poistua automaattisesti. Tällä järjestelyllä Elisan 200 Mt postilaatikon vapaa tila pysyy paremmin hallittavissa.

Uskon, että moni olisi valmis maksamaan hiukan enemmänkin, jos systeemi olisi toimiva.

Osallistu keskusteluun