Roskapostin suodatuksen palvelun taso heikentynyt merkittävästi?

  • 1 tammikuu 2017
  • 58 kommenttia
  • 4848 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Parahin Mr./Ms. Elisa,

Otan yhteyttä siitä syystä, että minun on raportoitava, että käyttäjäkokemuksena on valitettavasti sanottava, että Elisan maksullisen roskapostisuodatuksen taso on ilmeisesti heikentynyt. Tämä on tietysti subjektiivinen väite, sillä voihan olla niin, että roskapostin määrä juuri minulla on lisääntynyt. Mutta toisaalta, siitähän minä olen maksanut jokusen vuoden, että roskapostia vastaan taistellaan ammattimaisin voimin.

Tällä hetkellä (sanotaan nyt vaikkapa viimeisen 6kk:n aikana) on roskapostin määrä merkittävästi lisääntynyt. Ja roskapostin pitää sisällään sitä yhtä ja samaa - tulla rikkaaksi, apua henkilökohtaiseen elämään ja muuta asiattomuutta. Mutta viimeaikainen trendi on suomenkielisten roskapostien määrän merkittävä lisääntyminen.

Nytpä kysymään:

1) Kuka on palveluntarjoaja Elisan roskapostisuodatukselle? Eli kenen pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja tarttua paremmin roskapostin suodatukseen. Siihen on oltava teknisiä keinoja ja kyseisen palveluntarjoajan on keskityttävä myös suomenkielisten postien seulomiseen. Voin olla väärässä, mutta onkohan vain niin, että nykyiset mekanismit ovat herkkiä englannille, mutta ei suomelle?

2) Toimiiko roskapostisuodatus siten, että vaikka kyseinen posti on kilahtanut postiini, mutta jos joku havaitsee sen myöhemmin roskapostiksi, niin avaamaton sähköpostini inboxissa siirtyisin Spam-hakemistoon myöhemmin? Vai onko niin, että kyseinen filtteri toimii vain kerran, ja sen läpäistyään, se on inboxissani ja pysyy?

3) Olen vapaaehtoinen talkoisiin, jos saisin tietää kenelle jatko lähetän roskapostini vaikka kahden viikon ajan analysoitavaksi, jos kyseinen palveluntarjoaja voisi analysoida sitä postia, joka tulee filtterin läpi. Olettaisin, että sillä kohdistetulla analyysillä voisi kehittää suodatusta meidän kaikkien hyväksi

Tiedän, että tämä roskaposti ei ole Elisan syy, ei minun eikä sinun - mutta eihän sitä vastaan voi kuin loputtomasti taistella, ja hyväksyä, että aina jotakin tulee läpi. Mutta nyt on sellainen tilanne, että palvelusta maksavana asiakkaani noin 50% osumatarkkuus ei ole "state of the art" ja toivon saavani yhteyden palvelun tarjoajaan ja tarjoan auttavaa talkoohenkeä. Ja uskoisin, että kyseinen parannus auttaa parempaan asiakastyytyväisyyteen.

58 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Moro! Olen tästä laittanut kyselyä menemään 4.1. ja unohdin tänne käydä huikkaamassa, että edelleen odottelen vastausta kehitystiimiltä. 🙂
Käyttäjätaso 1
Jesh! Kiitos kohdistetusta huomiosta. En oleta, että nämä asiat yössä ratkeavat. Mutta ehdotan tilanteen kartoittamista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

1) Kuka on palveluntarjoaja Elisan roskapostisuodatukselle? Eli kenen pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja tarttua paremmin roskapostin suodatukseen. Siihen on oltava teknisiä keinoja ja kyseisen palveluntarjoajan on keskityttävä myös suomenkielisten postien seulomiseen. Voin olla väärässä, mutta onkohan vain niin, että nykyiset mekanismit ovat herkkiä englannille, mutta ei suomelle?


Saattaapi olla, että Elisa tuottaa itse tuon palvelun, saattaapi olla olematta. Yhtä kaikki. Palveluntarjoajan pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja tarttua roskapostisuodattimen ongelmiin nykyistä herkemmin ja lyhemmällä vasteajalla. Roskapostisuodattimessa on rutkasti kehitettävää. Se kun on polkenut samalla tasolla jo vuosikaudet.


2) Toimiiko roskapostisuodatus siten, että vaikka kyseinen posti on kilahtanut postiini, mutta jos joku havaitsee sen myöhemmin roskapostiksi, niin avaamaton sähköpostini inboxissa siirtyisin Spam-hakemistoon myöhemmin? Vai onko niin, että kyseinen filtteri toimii vain kerran, ja sen läpäistyään, se on inboxissani ja pysyy?


Jos roskaposti pääsee inboxiin asti, on se siellä juuri niin kauan kunnes poistat sen itse.


3) Olen vapaaehtoinen talkoisiin, jos saisin tietää kenelle jatko lähetän roskapostini vaikka kahden viikon ajan analysoitavaksi, jos kyseinen palveluntarjoaja voisi analysoida sitä postia, joka tulee filtterin läpi. Olettaisin, että sillä kohdistetulla analyysillä voisi kehittää suodatusta meidän kaikkien hyväksi


Roskapostin analysointi on ikävä kyllä ulkoistettu asiakkaalle. Asiakkaan tulee itse lisätä roskapostittajien domainit estolistalle OmaElisassa, muuten roskapostisuodatin ei toimi, ei ainakaan sillä tasolla kuin maksullisen roskapostisuodattimen tulisi toimia.. Tässäkin kannattaa huomioida se, että roskapostittajan domainin lisääminen estolistalle ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että kyseisestä domainista ei enää tulisi roskapostia inboxiin asti. Tuo filtteri vuotaa toisinaan kuin seula.

Toista se on esim. Googlella. Googlen roskapostisuodatin on aivan eri maailmasta, jos verrataan Elisan "vastaavaan" tuotteeseen. Ilmainen suodatin pitää tehokkaasti roskapostin poissa, eikä se vaadi asiakkaalta oikeastaan minkäänlaisia toimenpiteitä.


Tiedän, että tämä roskaposti ei ole Elisan syy, ei minun eikä sinun - mutta eihän sitä vastaan voi kuin loputtomasti taistella, ja hyväksyä, että aina jotakin tulee läpi. Mutta nyt on sellainen tilanne, että palvelusta maksavana asiakkaani noin 50% osumatarkkuus ei ole "state of the art" ja toivon saavani yhteyden palvelun tarjoajaan ja tarjoan auttavaa talkoohenkeä. Ja uskoisin, että kyseinen parannus auttaa parempaan asiakastyytyväisyyteen.


On totta, että roskapostia voi päästä hyvästäkin filtteristä huolimatta inboxiin asti. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä. Maksavana asiakkaana haluaisin rahalle jotain vastinetta. Tällä hetkellä Elisan tarjoama roskapostisuodatin ei ole sitä, mitä maksava asiakas voisi olettaa - ja vaatia.

Elisalle on annettu viimeisen vuoden aikana rutkasti palautetta erilaisista bugeista suodattimessa. Osa bugeista ovat olleet pieniä, osa todella isoja. Elisalla on saattanut mennä pahimmillaan jopa kuukausia näiden, isojenkin, bugien korjaamisessa.

Onko asiakkaille annettu hyvityksiä siitä, ettei roskapostisuodatin toimi kuten pitäisi? Ei tietenkään. Olisiko se ollut aiheellista? Pahimmissa tilanteissa mielestäni kyllä.
Käyttäjätaso 1
Kiitos Dj_God,

Kiitos tuestasi, jotenkin koin olevani asiassa jotenkin yksin, kunnes tänään katsoin vaimoni sähköpostia, kun hän totesi, että on simona sähköpostia, kun ei ole ehtinyt pariin päivään silpimään sitä pois.

Chattasin äsken Elisan FB:n kautta ja sain heiltä vähän aikaa ja pyysin heitä eskaloimaan tätä asiaa. Vaikka perustamalla tilapäisen "elisa.spam.samples@elisa.fi" sähköpostin, johon voisin antaa viikon verran dataa mitä tulee läpi. Ei sitten olisi mielipiteellä sijaa, kun on faktaa, jota voidaan analysoida. Ja jos joku muukin tulisi talkoisiin mukaan. Sillä datalla voi sitten lähestyä suodatuksen palveluntarjoajaa (jos sellainen on).

Viimeaikainen späm noudattaa minulla kaavaa:
* Jotakin ihan lapsellisen helppoa seksi sun muutta kemikaalitarvikemainosta tulee edelleen englanniksi läpi
* aina eri sähköpostista, ei ne käsin asetetut filtterit ole silloin ratkaisu
* suomenkielisen spämmin voimakas lisääntyminen, mutta se on kiltimpää. Vitamiineja, lottoa ja rulettia, painonhallintaa, iPhoneja
* käytetään Suomalaisia yrityksiä ja tuotemerkkejä, tuntuu kuin olisi asiallista tarjousta Gigantista, mutta ei tietnkään ole. Prisma, Posti, seiskalehti ym.
* roskaposti näyttää asialliselta, postituslistan poistumislinkit ja kaikki
* ja toki tietyt catcher-asiat, jotka herättävät luottamusta, että olisiko asiallinen sittenkin, lähetetään ehkä osin grafiikkana
* spämmin lähetyksen älykäs ajoitus. Ei yöllä vaan aamulla ja päivällä, jolloin vaikeutetaan spämmifiltterien vasteaikaan vaikuttaa asiaan

Epäilen itse, että subjektiivinen kokemus spämmin lisääntymisestä on nyt kiinni suomenkielisyydestä ja siitä, että viestitys on sen verran älykästä viestitystä suomeksi, että jos sitä ei ihminen lue läpi, voi päästää helposti läpi. Jokainen Giganttiviesti pitää lukea läpi, että onko fakta oikein ja tehdä julmaa päätöstä, että onko "onneksi olkoon, kun olet saanut 100 ilmaista pyöräytystä ruletissa" spämmiä vai ei, vaikka tuollainen taho olisi oikeasti olemassa. Mutta spämmin syvin olemus on "pyytämättä ja yllättäen" vaikka osin "totta olisikin". Ja tähän tarvitaan ihminen. Joka päivystää. Pienen kielialueen edun vuoksi.

En ole asiantuntija tässä asiassa, mutta asiantuntijat poimikoot sitten totuudenjyvät näkemyksistäni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

* aina eri sähköpostista, ei ne käsin asetetut filtterit ole silloin ratkaisu


Itse huomasin roskaposteissa pientä "johdonmukaisuutta". Jotkin tietyn yrityksen, esim. Gigantin, nimissä tulevat roskapostit tulivat käytännössä aina ulkomaisista domaineista. Lisäsin OmaElisaan säännön muodossa *@*.maatunnus (kuten *@*.pt), jolloin pystyin estämään kaikki kyseisen postin maatunnuksen alta tulevista posteista. Vastaavan säännön lisään aina kun inboxiin pääsee roskapostia sellaisesta domainista, jonka maatunnus ei ole .fi, .com, .net tai .org -muodossa. Tämä siksi, että näistä "maatunnuksista" saattaa tulla ihan tärkeääkin postia, joka ei saisi joutua filtterin käsiin.

Olenpa myös huomannut sen, ettei kaikkia domaineja voi lisätä tuonne suodattimeen. Tästäkin raportoitu eteenpäin ja korjausta on lupailtu. En kuitenkaan lähde pidättämään hengitystä korjausprosessin osalta. Luulenpa, että nykyisellä korjaustahdilla tähän saadaan korjaus viimeistään juhannuksena. Elisa kun ei pidä mitään kiirettä noiden korjausten kanssa perustelulla "muita tärkeämpiä asioita".

Tuo sääntöjen lisääminen käsin on pitkä prosessi ja vaatii hyviä hermoja sekä pitkäjänteisyyttä. Ajan myötä se kuitenkin alkaa vähitellen tuottamaan tulosta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että roskapostisuodatin toimisi lähellekään sillä tasolla kuin sen voisi olettaa toimivan.
Käyttäjätaso 1
Jaahas,

Harmittavasti totean, että pyyntöni Elisan vastaukseen asiassa, kaikuu kuuroille korville. Pyydän Elisaa vastaamaan ja tarjomaan yhteystiedon, johon voin toimittaa kaikki läpi tulevan roskapostin viikon ajan.

Jos minulla olisi nyt mahdollisuus, voisin laittaa teille kopiot kaikista perussähköposteista, joita ei todellakaan pitäisi tulla läpi, nuo poistettaisiin välittömästi tältä bulletiiniboardilta perusavainsanojen takia. Häveliäisyyssyistä quottaan nyt muutaman sämppelit tähän alle korostaakseni kuinka perustanvalaatuisista avainsanoista on kyse tällä viikolla. Sanat, jotka ovat otsikkokentässä ja kirjoitan ne alle lievästi "kryptattuna". Pyydän anteeksi sanoja, ne eivät ole minun sanomisiani, mutta ne nyt liittyvät nyt tähän ongelmaan, ja siksi laitan ne tähän alle. Pitääkö teidän mielestänne tällaisten avainsanoja sisältävät viestit tulla läpi ilman tarkempaa tarkistusta?

* F*ck
* A*al
* S*x
* L*over
* D*ck
* L*nely b*ond
* L*nely b*unette
* M*stress + s*x
* P*etty g*rl s*x
* S*x d*tes

Pyydän Elisaa nyt vastaamaan kysymykseeni: Kuka on roskapostisuodatuksen tarjoaja? Kenelle voin lähettää näytteet?
Käyttäjätaso 2
Kiitos palautteesta! Juuri nämä filtteritoiminnon haasteet ovat Elisalla tiedossa ja asia on tutkinnassa ja korjauksen alla. Teemme parhaamme, jotta suodatus saadaan paremmaksi. Toivottavasti tilanteeseen saadaan parannusta!
Käyttäjätaso 1
Hiljaista on Elisan puolelta - hiljaista on. Ehkä viimeaikoina on hieman "tuhmin spämmi" vähentynt, mutta ei tiedä, onko se sitten mistä johtuvaa.

Pienenä lisämausteena asiaan on pakko viitata tänne
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/digitreenit-25-nain-karsit-roskapostia

Jossa sanotaan "Kotimaisilla operaattoreilla ei tunnu olevan kiinnostusta pitää webmail-palveluja yllä."

Pilke silmäkulmassa totean - taitaa vähän pitää paikkaansa...
Olen samaa mieltä, roskapostin määrä on eskaloitunut ja maksullinen Elisa-roskapostisuodatin päästää läpi liian helposti. Viime aikoina saksankielinen r-posti on alkanut täyttää laatikkoa, so deittailua ym koukutusta. Yritin ottaa selvää, onko minkään yliopiston tai muun julkisen instanssin piirissä projektia tai hanketta, joka tutkisi roskapostin liikkumista ja siltä suojautumista.
Viimeksi vaihdoin osoitetta 4 vuotta sitten, mutta miten teen kun on etunimi.sukunimi jo käytössä:@.
Käyttäjätaso 1
Tämä keskustelunpolun avaajana,

Koska on kiva välillä sanoa, että asia on tullut kuntoon - eikä vain aina olla loputtoman tyytymätön... Nyt on sanottava, että viimeisien kuulausien aikana roskapostisuodatin on alkanut toimia. Toki aina silloin tällöin tulee jotakin läpi, mutta nyt spämmilkansiota tutkaillessa, on tapahtunut merkittävä parannus. Oleellinen englanninkielinen roskaposti on hallussa ja myös merkittävä osa suomenkielisestä asiattomasta ja harmittoman-turhasta sähköpostista on hallussa. Iso osa Bitcoin, olet voinut jo voittaa, lainat järjestykseen ovat spämmikansoissa.

Tästä palveluntasosta maksan mielelläni egen kuussa. Kiitos parannuksesta Elisa!

Jos vielä jonkun parannuksen saisi, niin se olisi jokin ”späm-sample” sähköpostiosoite olisi hienoa luoda. Ajatelkaa, jos jokainen palvelun ostanut lähettäisi kerran viikossa yhden viestin analysoitavaksi, ”tämä suuri joukkoäly” seuloisi yhdessä palveluntarjoajan kanssa kivasti loppujakin roskaposti-innovaatioita pois silmistä ja pois mielestä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Koska on kiva välillä sanoa, että asia on tullut kuntoon - eikä vain aina olla loputtoman tyytymätön... Nyt on sanottava, että viimeisien kuulausien aikana roskapostisuodatin on alkanut toimia. Toki aina silloin tällöin tulee jotakin läpi, mutta nyt spämmilkansiota tutkaillessa, on tapahtunut merkittävä parannus.

Puolisen vuotta meni ihan kivasti ja kaikki toimi hyvin. Olin jopa ihan positiivisesti yllättynyt roskapostisuodattimen toiminnasta. Vaan ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa!

Viimeiset pari kolme viikkoa ovat olleet yhtä roskapostin tulvaa. Roskapostisuodatin kompastui omaan näppäryyteensä?

Tilannetta ei tietenkään helpota se, että iso osa roskapostista tulee sellaisista domaineista, jotka ovat olleet jo estolistalla pidemmän aikaa. Myös otsikon avainsanojen esto on käynyt turhaksi. Estolistalla on useampia sanoja, jotka esiintyvät saapuvissa roskaposteissa lähes jatkuvasti.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Onpa ikävä kuulla 😞 Asiaa olisi hyvä tutkia lisää tarkemmilla tiedoilla.
Voisitko laittaa meille parin esimerkkiviestin headerit yksityisviestillä, niin välitämme tiedot roskapostisuodattimesta vastaaville?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onpa ikävä kuulla 😞 Asiaa olisi hyvä tutkia lisää tarkemmilla tiedoilla.
Voisitko laittaa meille parin esimerkkiviestin headerit yksityisviestillä, niin välitämme tiedot roskapostisuodattimesta vastaaville?


Yksäriä laitettu. Toivottavasti tuo suodatin saataisiin kuntoon pikaisesti.. Todella turhauttavaa ylläpitää sitä useita kertoja viikossa (osittain turhaan) ja vielä lisäksi maksaa moisesta. Murr...
Ensimmäinen toimi, mikä Elisan tulisi tehdä, on lisätä sähköpostiosoite quiz@specialsurveys.onmicrosoft.com estolistalle. Tuosta sähköpostiospoitteesta tulee ne suomenkieliset sähköpostihuijaukset, jotka lähetetään Finnairin, Amazonin ja muiden suomalaisten firmojen nimissä.
Käyttäjätaso 7
Ensimmäinen toimi, mikä Elisan tulisi tehdä, on lisätä sähköpostiosoite quiz@specialsurveys.onmicrosoft.com estolistalle. Tuosta sähköpostiospoitteesta tulee ne suomenkieliset sähköpostihuijaukset, jotka lähetetään Finnairin, Amazonin ja muiden suomalaisten firmojen nimissä.

Voit lisätä tuo osoitteen ihan itsekin estolistalle Oma Elisassa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ensimmäinen toimi, mikä Elisan tulisi tehdä, on lisätä sähköpostiosoite quiz@specialsurveys.onmicrosoft.com estolistalle. Tuosta sähköpostiospoitteesta tulee ne suomenkieliset sähköpostihuijaukset, jotka lähetetään Finnairin, Amazonin ja muiden suomalaisten firmojen nimissä.

Yhden domainin lisääminen ei auta pitkällä juoksulla mitään. Roskapostittajat vaihtavat domainia nopeammassa tahdissa kuin keskivertoihminen sukkia. Yhden kun estää, kaksi uutta tulee tilalle. Roskapostia pitää suodattaa muutekin kuin pelkästään domainin perusteella.

Tuossa kun vajaa kuukausi takaperin lähettelin Palstatiimille dataa liittyen roskapostiin ja huomasin seuraavan, melko jännän piirteen roskapostisuodattimen toiminnassa. Minulle on siis tullut roskapostia sellaisista domaineista, jotka ovat päivää, paria tai jopa kolmeakin aiemmin menneet automaattisesti roskapostisuodattimen avulla roskapostikansioon, ilman mitään toimenpiteitä meikäläiseltä. Sitten eräänä kauniina päivänä, tapahtuu jotain, jonka jälkeen kyseisistä domaineista tulee roskapostit Saapuneet -kansioon. Tämän jälkeen roskapostia puskee niin kauan kunnes domain lisätään OmaElisan kautta estolistalle.

Mikä moista aiheuttaa? Lähettääkö roskapostittajat ko. domainista jonkinkaisen floodin, joka kaataa tai jumittaa roskapostisuodattimen ja tämän jälkeen päästää tuosta domainista kaiken läpi, kunnes käyttäjä itse stoppaa homman? Muuttavatko roskapostittajat viestien headereita tai muuta "metadataa" siten, että roskapostisuodatin ei enää ymmärrä niiden olevan roskapostia? Siitäkään huolimatta, että lähettäjä pysyy samana.. Kummastuttaa tuo, että ensin osataan luokitella roskapostiksi ihan itse ja sitten se kyky katoaa kuin pieru Saharaan.
-roskapostin määrä sietämätön, roskaa rupesi tuleman vasta Elisan myytyä osoitteita "valituille kumppaneille"
-roskapostisuodatin pelkkä vitsi, eivät enään edes pyydä rahaa tuosta
-asiakaspalvelu luokattoman huono, joka päivä uusi as.palvelija, kukaan ei hoida tapausta maaliin asti
-asioita hoidetaan voivottelemalla ja pahoitteluilla, mitään konkreettista toimenpidettä ei saada aikaiseksi


Asia ratkaistu siirtämällä kaikki mahdolliset palvelut Telialle, tämän jälkeen juuri maksetut liittymämaksut muuttuivatkin maksamattomiksi... Mitä veetua tuolla oikeasti tapahtuu? Onko jo kohta poliisi tutkinnan aika??
Käyttäjätaso 7
Asia ratkaistu siirtämällä kaikki mahdolliset palvelut Telialle

Aika kehno ratkaisu, kun ongelmana on sähköposti eikä operaattorin ydinliiketoimintaan liittyvät palvelut. Sähköposti olisi kannattanut siirtää saman tien kunnolliselle sähköpostintarjoajalle. Pikainen vilkaisu Telia Yhteisön suuntaan kertoo, että ruoho ei ole ainakaan kovin paljoa vihreämpää aidan sillä puolen...
Asia ratkaistu siirtämällä kaikki mahdolliset palvelut Telialle

Aika kehno ratkaisu, kun ongelmana on sähköposti eikä operaattorin ydinliiketoimintaan liittyvät palvelut. Sähköposti olisi kannattanut siirtää saman tien kunnolliselle sähköpostintarjoajalle. Pikainen vilkaisu Telia Yhteisön suuntaan kertoo, että ruoho ei ole ainakaan kovin paljoa vihreämpää aidan sillä puolen...


Kyse on periaatteesta. Toki samalla säästyy kuukausimaksuissa iso summa rahaa. Elisalle oli yhden tekevää meidän 5 puhelinliittymää ja sähköposti. Jos homma menee yksipuoliseksi rahastamiseksi ilman toimivaa asiakaspalvelua niin ei ole enään vaihtoehtoja. Asiakkaana yli 15v joten ei ihan pikkuasioista kyse kun lähdetään.

Tuskin sinä olet oikea ihminen arvostelemaan ratkaisujamme...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ensimmäinen toimi, mikä Elisan tulisi tehdä, on lisätä sähköpostiosoite quiz@specialsurveys.onmicrosoft.com estolistalle. Tuosta sähköpostiospoitteesta tulee ne suomenkieliset sähköpostihuijaukset, jotka lähetetään Finnairin, Amazonin ja muiden suomalaisten firmojen nimissä.

Yhden domainin lisääminen ei auta pitkällä juoksulla mitään. Roskapostittajat vaihtavat domainia nopeammassa tahdissa kuin keskivertoihminen sukkia. Yhden kun estää, kaksi uutta tulee tilalle. Roskapostia pitää suodattaa muutekin kuin pelkästään domainin perusteella.

Tuossa kun vajaa kuukausi takaperin lähettelin Palstatiimille dataa liittyen roskapostiin ja huomasin seuraavan, melko jännän piirteen roskapostisuodattimen toiminnassa. Minulle on siis tullut roskapostia sellaisista domaineista, jotka ovat päivää, paria tai jopa kolmeakin aiemmin menneet automaattisesti roskapostisuodattimen avulla roskapostikansioon, ilman mitään toimenpiteitä meikäläiseltä. Sitten eräänä kauniina päivänä, tapahtuu jotain, jonka jälkeen kyseisistä domaineista tulee roskapostit Saapuneet -kansioon. Tämän jälkeen roskapostia puskee niin kauan kunnes domain lisätään OmaElisan kautta estolistalle.

Mikä moista aiheuttaa? Lähettääkö roskapostittajat ko. domainista jonkinkaisen floodin, joka kaataa tai jumittaa roskapostisuodattimen ja tämän jälkeen päästää tuosta domainista kaiken läpi, kunnes käyttäjä itse stoppaa homman? Muuttavatko roskapostittajat viestien headereita tai muuta "metadataa" siten, että roskapostisuodatin ei enää ymmärrä niiden olevan roskapostia? Siitäkään huolimatta, että lähettäjä pysyy samana.. Kummastuttaa tuo, että ensin osataan luokitella roskapostiksi ihan itse ja sitten se kyky katoaa kuin pieru Saharaan.


Pari kuukautta vierähtänyt ja edelleen painitaan aiempien ongelmien kanssa. Otsikon estosanalista on turha, koska se vuotaa näemmä kuin seula. Lisäksi estetystä domainista puskee edelleen postia saapuneet -kansioon.

Ei taida Elisaa tai Elisan kumppania pahemmin kiinnostaa tuo roskapostisuodatin. Näistä (ja lukuisista muista) ongelmista on raportoitu Elisalle jo vuosikaudet, eikä tilanne ole juurikaan parantunut. Tuntuu yhtä hyödylliseltä kun käydä metsässä huutamassa puille, etteivät saa kasvattaa lehtiä.
Ensimmäinen toimi, mikä Elisan tulisi tehdä, on lisätä sähköpostiosoite quiz@specialsurveys.onmicrosoft.com estolistalle. Tuosta sähköpostiospoitteesta tulee ne suomenkieliset sähköpostihuijaukset, jotka lähetetään Finnairin, Amazonin ja muiden suomalaisten firmojen nimissä.

Yhden domainin lisääminen ei auta pitkällä juoksulla mitään. Roskapostittajat vaihtavat domainia nopeammassa tahdissa kuin keskivertoihminen sukkia. Yhden kun estää, kaksi uutta tulee tilalle. Roskapostia pitää suodattaa muutekin kuin pelkästään domainin perusteella.

Tuossa kun vajaa kuukausi takaperin lähettelin Palstatiimille dataa liittyen roskapostiin ja huomasin seuraavan, melko jännän piirteen roskapostisuodattimen toiminnassa. Minulle on siis tullut roskapostia sellaisista domaineista, jotka ovat päivää, paria tai jopa kolmeakin aiemmin menneet automaattisesti roskapostisuodattimen avulla roskapostikansioon, ilman mitään toimenpiteitä meikäläiseltä. Sitten eräänä kauniina päivänä, tapahtuu jotain, jonka jälkeen kyseisistä domaineista tulee roskapostit Saapuneet -kansioon. Tämän jälkeen roskapostia puskee niin kauan kunnes domain lisätään OmaElisan kautta estolistalle.

Mikä moista aiheuttaa? Lähettääkö roskapostittajat ko. domainista jonkinkaisen floodin, joka kaataa tai jumittaa roskapostisuodattimen ja tämän jälkeen päästää tuosta domainista kaiken läpi, kunnes käyttäjä itse stoppaa homman? Muuttavatko roskapostittajat viestien headereita tai muuta "metadataa" siten, että roskapostisuodatin ei enää ymmärrä niiden olevan roskapostia? Siitäkään huolimatta, että lähettäjä pysyy samana.. Kummastuttaa tuo, että ensin osataan luokitella roskapostiksi ihan itse ja sitten se kyky katoaa kuin pieru Saharaan.


Pari kuukautta vierähtänyt ja edelleen painitaan aiempien ongelmien kanssa. Otsikon estosanalista on turha, koska se vuotaa näemmä kuin seula. Lisäksi estetystä domainista puskee edelleen postia saapuneet -kansioon.

Ei taida Elisaa tai Elisan kumppania pahemmin kiinnostaa tuo roskapostisuodatin. Näistä (ja lukuisista muista) ongelmista on raportoitu Elisalle jo vuosikaudet, eikä tilanne ole juurikaan parantunut. Tuntuu yhtä hyödylliseltä kun käydä metsässä huutamassa puille, etteivät saa kasvattaa lehtiä.


Tuo metsässä huutaminen oli hyvin sanottu 🙂 Meillä siirrettiin palvelut Telialle, tässä kohtaa asiakaspalvelu Elisalla heräsi, ensin voivoteltiin ja pahoiteltiin sähköpostin ja jopa puhelimen välityksellä. Luvattiin palvelujen paranevan ja suodatuksen kehittyvän. Samalla tietysti esitettiin tarjouksia jos vaikka jäisimme asiakkaaksi. Kiinnostus ja yhteydenpito katkesi kaikki kuin seinään sinä päivänä kun liittymät vaihtoivat operaattoria!! Yhtä ainoatakaan vastausta tai kommenttia ei ole enään tullut... Hyvää asiakaspalvelua? Olosuhteiden pakosta nettiliittymä on vielä Elisalla, se jopa toimii. Telialta kun tulee tuo kuitu tuohon niin lähtee viimeinenkin liittymä Elisasta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ohhoh.. Heräsin päiväunilta puhelimen sointiin, numeron perusteella päättelin, että asialla on jokin puhelinmyyjä, mutta ei.. Elisan täti soitteli roskapostisuodattimeen liittyen. Hän laittoi vielä perään sähköpostin, johon vastasin ja laitoin taas liudan eri viestien headereita menemään tutkittavaksi.

Toivottavasti asia nyt etenee ja saadaan tuo roskapostisuodatin toimimaan, kuten maksavana asiakkaana sen olettaisikin toimivan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Toivottavasti asia nyt etenee ja saadaan tuo roskapostisuodatin toimimaan, kuten maksavana asiakkaana sen olettaisikin toimivan.

Joulupukkiin voi uskoa eikä maksa mitään. 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toivottavasti asia nyt etenee ja saadaan tuo roskapostisuodatin toimimaan, kuten maksavana asiakkaana sen olettaisikin toimivan.

Joulupukkiin voi uskoa eikä maksa mitään. ;)


Näin on. Odotukset eivät ole kovin korkealla, mutta olisin positiivisesti yllättynyt, mikäli merkittävä parannus tapahtuisi.

Sen verran tuli "uutta" tietoa, että suodattimen sääntöihin kannattaa lisätä osoite viestin headerin Message-ID -kohdasta. Tämä osoite kun saattaa olla eri kuin mitä vastaanottajalle tavallisesti näkyvä lähettäjän osoite.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Sen verran tuli "uutta" tietoa, että suodattimen sääntöihin kannattaa lisätä osoite viestin headerin Message-ID -kohdasta. Tämä osoite kun saattaa olla eri kuin mitä vastaanottajalle tavallisesti näkyvä lähettäjän osoite.


Ninpä niin. Elisan mielestä on asiakkaan vastuullä blokata osotteita?
Tuletko kertomaan mun muijalla ton: "viestin headerin Message-ID -kohdasta"
Siis on tuo Elisan systeemi täsin parsaa

edit: poistettu kirosana /error404

Osallistu keskusteluun