Roskapostin suodatuksen palvelun taso heikentynyt merkittävästi?

  • 1 tammikuu 2017
  • 58 kommenttia
  • 4801 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

58 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vaihtakaa Gmailiin, toimii.

Ei ole tullut roskapostia Inboxiin sitten 2014...


Kiitos tästä hyödyllisestä kommentista. Gmail on ollut käytössä pääasiallisena sähköpostina lähes koko palvelun alusta alkaen.

Elisan sähköposti on taas olemassa täysin muista syistä.
Käyttäjätaso 1
Onhan niitä sellaisia sähköpostipalveluja, jotka eivät päästä läpi mitään roskaposteja. Miksi Elisa ei voi olla sellainen?
Elisa on kehitellyt automaattisen rahantekokoneen, joka ei tarvitse omaa työtä korjauksiin ja säätöihin. Jos esim. 100.000 asiakasta maksaa 1 euron/kk, on se 12 euroa vuodessa * 100.000 eli 1,2 miljoonaa vuodessa. Tämä pesee digivaluuttojen louhinnan mennen tullen. Joku voi urputtaa tällä palstalla toiminnasta, mutta ajanmittaan jokainen huomaa sen olevan turhaa ja kyllästyy.

Vaihtoehtoina kunnolliselle roskapostin suodatukselle on Googlen tai Microsoftin maksuttomat sähköpostit. Tai jos maksaa 31 euroa vuodessa ja on Office Outlookin käyttäjä, niin tanskalainen "SpamFighter" toimii esimerkillisesti.

Käytän itse tätä ohjelmaa. Minulle tulee 20-30 spammia päivässä, joista 2-3 pääsee läpi, mutta kun ruksaan ne tietokoneella spammiksi, jää ko. lähettäjä seuraavalla kerralla suotimeen. - Isona miinuksena ohjelmalla on, että siitä ei ole Android-versiota. Puhelimessa pitää ohittaa spammi ja jättää se paikoilleen, kunnes pääsee tietokoneelle tuhoamaan sen tai poimii (avaamatta) spam-viestit ja siirtää ne ohjelman spam-kansioon. - Ohjelmalla on omat huonot puolensa, mutta käyttökelpoinen niille, joille sen toiminta sopii.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisa on kehitellyt automaattisen rahantekokoneen, joka ei tarvitse omaa työtä korjauksiin ja säätöihin. Jos esim. 100.000 asiakasta maksaa 1 euron/kk, on se 12 euroa vuodessa * 100.000 eli 1,2 miljoonaa vuodessa. Tämä pesee digivaluuttojen louhinnan mennen tullen. Joku voi urputtaa tällä palstalla toiminnasta, mutta ajanmittaan jokainen huomaa sen olevan turhaa ja kyllästyy.

Asiakkaat voivat saada tämän(kin) rahasammon moottorin yskimään pahasti vaatimalla Elisalta roskapostisuodattimen vuosimaksun palautusta / hyvitystä vedoten huonosti toimivaan palveluun, joka ei vastaa palvelun nimeä saati palvelukuvausta juuri lainkaan.

Kuluttajaneuvonnan verkkosivuilta löytyy valmiit lomakkeet, joilla tämän kirjallisen reklamaation voi Elisalle tehdä. Sähköpostiosoitteen saa Elisan asiakaspalvelusta tai vaikka meikäläiseltä yksityisviestillä.

Ehkäpä Elisaa alkaa vähitellen kiinnostamaan palvelun korjaaminen, jos ja kun riittävän moni asiakas vaatii vuosimaksun hyvitystä.
Tilanne Saunalahti.fi sähköpostien kanssa vaihtelee ajoittain, esimerkiksi vuosi sitten saatiin useita spam palevelimia positettua liikenteestä joka vähensi merkittävästi roskapostia. Tätä kesti noin vuoden ajan ja nyt tilanne on taas sama eli spammia tulee päivittäin jopa sellaiseen osoitteeseen joka ei ole aktiivikäytössä. Jos Elisa haluaisi palvella asiakasta niin keskittyisi näiden keskitettyjen spam palvelimien blokkaamiseen eikä yrittäisi myydä erillistä palvelua jonka pitäisi kuulua automaattisesti sähköpostiin.
Tuskinpa olisi laiton "kartelli", jos suomen suuret operaattorit, F-secure, poliisi ja suurimmat kyperetsivät ja tanskalainen SpamFighter istuisivat alas saman pöydän ääreen ja miettisivät keinoja rikollisia vastaan tähtäimessä tehdä Suomesta vaikea purtava spammaajille. Jos tämä tuottaisi tulosta, niin puhuttaisiin miljoonien rikoshyödyn nappaamisesta netin käyttäjien hyväksi. Hyöty kohdistuisi eniten niille käyttäjille, jotka eivät hallitse netin vaaroja kuten iäkkäät henkilöt.

Itselleni tulee liki 200 spammia kuukaudessa. Säästän ne pari kuukautta kerrallaan ja olisin valmis lähettämään ne "ilmianto-osoitteeseen", jos sellainen olisi olemassa. JOS tällainen "ilmiantopaikka" saisi riittävästi materiaalia, niin eikö mailin tunnistetiedoista saisi tilastollisesti jotain irti. Lähettäjän keksittyjen samojen domain-osoitteiden riittävä toistuvuus saattaisi antaa vihiä, kuka ne on ostanut (kansainvälinen yhteistyö).

Sen olen huomannut spammien tulosta, että useimmat lähettäjät toimivat läntisten työaikasääntöjen puitteissa. He pitävät viikonlopun vapaata.


Tulipahan taas visioitua. HaHa
Parille spammaajalle olen vastannut; EN OSTA ENKÄ MYY MITÄÄN JA AVUSTUSRAHAT ANNAN VENÄJÄN NAHKATAKKISILLE.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Itselläni roskapostisuodatin on toiminut nyt useita kuukausia täysin moitteetta.

Viime vuonna kävin tuon roskapostisuodattimen toiminnan osalta sähköpostikeskustelua Elisan kanssa. He kertoivat, ettei roskapostisuodattimessa saisi olla "sallittuja lähettäjiä" määritettynä lainkaan. Mikäli on, saattaa se häiritä suodatinta siten, että estolista ei toimi oikein. Poistin ne pari sallittua lähettäjää ja hyvin nopeasti tämän toimenpiteen jälkeen roskapostin pääseminen "Saapuneet" -kansioon päättyi kuin seinään.
Hyvinhän tämä roskapostisuodatin toimii. Minulla SPAMmiin menee jopa sellaista postia, mitä en ole säännöillä mitenkään suodattanut. Onko tämä siis yli 100%:n tehokas. Tarkkana pitää olla. Suunta kohti gmail-postia.

Osallistu keskusteluun