Vastattu

Roskapostipalvelin 193.64.193.197

  • 16 lokakuu 2019
  • 13 kommenttia
  • 603 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Onko mahdollista, että Saunalahden postipalvelin luokitellaan Norjassa spammeriksi?

On harmillista, jos en voi lähettää sähköpostia Norjan viranomaisille, kun se näyttää tulevan bumerangina takaisin eli ei toimiteta, koska IP 193.64.193.197 luokitellaan spammeriksi.

Mitä pitäisi tehdä?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rauturitari 16 lokakuu 2019, 20:50

Tässä tapauksessa keissi oli helppo sitten, kun ylipäänsä tajusin mistä oli kysymys (toivottavasti olen ymmärtänyt oikein). Näytti siltä, että Norjan metsähallituksen sähköposti käyttää TREND MICROn Email Reputation Services -palvelua postin suodattamiseen.

Siellä tuo IP-osoite oli merkitty blokatuksi. Palvelusta löytyi Feedback-linkki, jonka tehtävänä on “Request to be romoved from the global blocked list”. Tuo linkki poisti blokituksen ihme kyllä välittömästi.

Voi olla, että olen ymmärtänyt jotakin väärin, kun tämä oli minulle uusi kokemus, mutta näin se meni ja sen jälkeen viesti lähti ongelmitta.

Elisaan en yrittänytkään ottaa yhteyttä, koska neuvo on aina “soitapa OmaGurulle” ja tästä en oikein tykkää.

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 1

Sain omin voimin poistetuksi mainitun sähköpostipalvelimen mustalta listalta, joka esti sähköpostien lähettämisen Norjaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Sain omin voimin poistetuksi mainitun sähköpostipalvelimen mustalta listalta, joka esti sähköpostien lähettämisen Norjaan.

Hyvää iltaa.

Kerrotko vielä kuinka sen teit, sillä tästä voi olla muille apua.

Elisan sähköposteja voidaan käyttää spämmiin, etenkin silloin kun ne hakkeroidaan, tai käyttäjä kirjautuu spämmistä tarkastamaan tilinsä ja antamaan täydelliset tunnisteet. Elisa ei koskaan ilmoita sähköpostin sulkemisesta sähköpostitse vaan se ilmoitus tulee aina kirjeenä kotiin.

Mikäli postisi on spämmifilttereissä, on täysin mahdotonta sitä sieltä poistaa, koska spämmilistaan voi päätyä koko postiosoite esim. kotikone.fi - jos yksikin osote lähettää spämmiä domainista. Vähän samalla tavalla kuin sivustojen banneissa IP:n perusteella.

Bannataan IP, mutta helposti vaihtuvana banni ei ole tehokas.

Mikäli epäilet asiaa, voit olla yhteydessä Elisaan. Lähtevän postin tarjoajan tulee loppupeleissä selvittää mistä syystä posti ei mene perille määränpäähän, ja sopia toimenpiteistä.

IP: 193.64.193.197
Decimal: 3242246597
Hostname: vs21.mail.saunalahti.fi
ASN: 790
ISP: Elisa Oyj
Organization: Elisa Oyj
Services: Likely mail server

Netin tietojen mukaan antamasi IP liittyisi todellakin Elisan sähköpostiserveriin. Sen lisäämisestä mustalle listalle ei päätä Elisa saati asiakas itse, mutta hyvä jos sait eston purettua. Kerro tosiaan muillekin kuinka teit sen, sillä olet taitavampi kuin moni muu tässä asiassa!

Itse en suoraan sanottuna tiedä miten tällaisen asian voisi tehdä.

Hienoa, että onnistuit siinä omatoimisesti. Pystytkö lähettämään nyt viestejä Norjaan?

Nyt soi D-Block & S-te-Fan - By Myself (Extended Mix).

Käyttäjätaso 1

Tässä tapauksessa keissi oli helppo sitten, kun ylipäänsä tajusin mistä oli kysymys (toivottavasti olen ymmärtänyt oikein). Näytti siltä, että Norjan metsähallituksen sähköposti käyttää TREND MICROn Email Reputation Services -palvelua postin suodattamiseen.

Siellä tuo IP-osoite oli merkitty blokatuksi. Palvelusta löytyi Feedback-linkki, jonka tehtävänä on “Request to be romoved from the global blocked list”. Tuo linkki poisti blokituksen ihme kyllä välittömästi.

Voi olla, että olen ymmärtänyt jotakin väärin, kun tämä oli minulle uusi kokemus, mutta näin se meni ja sen jälkeen viesti lähti ongelmitta.

Elisaan en yrittänytkään ottaa yhteyttä, koska neuvo on aina “soitapa OmaGurulle” ja tästä en oikein tykkää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

No höh.

Jos olisin Elisan palkkalistoilla, kukaan ei olisi saanut tällaista palvelua: “guuglaa”.

Tiesitkö Omaguruistamme. Ja mitä vielä.

Joka asiaan Omagurua, jouduit siis itse tekemään Elisalle kuuluvan työn. Blacklistoja parempi tapa mielestäni olisi, että ne roskapostia saavat Elisan sähköpostipalvelimelta, laittaisivat viestiä osoitteeseen abuse@elisa.fi niin asia ratkeaisi helpoiten ja spämmiä lähettävä tili lukittaisiin vaihtamalla salasana. Olen harmissani, että jouduit kokemaan tällaista palvelua Elisalta. Elisan on panostettava tosissaan parempaan palveluun, joka ei tyrkyttäisi €2 omaguruja.

Hienoa, että jaoit vastauksen, se helpottaa muita ihmisiä.

Hyvä ettet soittanut kalliille gurulle, siellä saatetaan toki auttaa, mutta mahdollisimman hitaasti. Jos minulla olisi maksullinen gurupalvelu, niin auttaisin ripeästi, koska siinä säästyisi myös omaa aikaa, kuin myös asiakkaan aikaa. Tästä moni muukin olisi samaa mieltä?

Hidas apu tuottaa enemmän pätäkkää Elisan taskuun, ja gurut saavat vain palkkaa.

Ennen muuta kun kaikki Omagurut ovat varattuja, se näyttää paremmalta.

Nyt soi Bass Modulators - Imagine (Radio Edit).

Käyttäjätaso 1

Nyt tuli vastaan seuraava musta lista kohdistuen palvelimeen: 62.142.117.197

Se lienee Saunalahden palvelin, jonka kautta sähköpostini tällä kertaa yritti kulkea.

Tämä tapaus saattaa olla moninverroin hankalampi, koska viesti oli matkalla Microsoftin palvelimen ( 104.47.66.33) kautta outlook.com-päätteiseen sähköpostiosoitteeseen.

Virheilmoituksessa todettiin “since part of their network is on our block list (S3140)”.

Keskustelupalstojen mukaan avun kysyjät eivät ole ikinä saaneet apua Microsoftilta ongelmaansa.

Onko kenelläkään hyviä neuvoja, miten kannattaisi menetellä, jotta pääsisi pois Microsoftin mustalta listalta?

Käyttäjätaso 7

Tämmöistä kertoo Whois.

inetnum: 62.142.117.192 - 62.142.117.255netname: SCIFI-NETdescr: Saunalahti Oyjcountry: FIadmin-c: KH-RIPEtech-c: KH-RIPEstatus: ASSIGNED PAmnt-by: ELISA-MNTcreated: 2008-01-31T08:33:41Zlast-modified: 2008-01-31T08:33:41Zsource: RIPE

 

Sinulla lienee vanha Saunalahden postiosoite. Sitten meneekin vähän vaikeammaksi , jos Microsoft blokkaa em. osoitteista lähtevää liikennettä , sillä eipä postin käyttäjä pysty poistamaan Elisan / Saunalahden palvelinta Microsoftin estolistalta.

Ensimmäisenä tulee mieleen , että tee Elisalle vikailmoitus ja pyydä heitä ottamaan yhteyttä Microsoftiin. Toiseksi voit kokeilla käyttää jotakin muuta lähtevän postin palvelinta , jos mahdollista.

Käyttäjätaso 1

Eikö lähtevän postin palvelin määritellä tyyliin “smtpa.kolumbus.fi” tietämättä, mikä tulee olemaan sen IP-osoite? Tai näin minä ainakin olen sähköpostiohjelmalle määritellyt.

Voiko loppukäyttäjä muuta määritelläkään, ellei satu olemaan myös jonkun muun operaattorin asiakas?

Käyttäjätaso 7

Eikö lähtevän postin palvelin määritellä tyyliin “smtpa.kolumbus.fi” tietämättä, mikä tulee olemaan sen IP-osoite? Tai näin minä ainakin olen sähköpostiohjelmalle määritellyt.

Voiko loppukäyttäjä muuta määritelläkään, ellei satu olemaan myös jonkun muun operaattorin asiakas?


Juu kyllä se postipalvelin määritellään juuri noin.

Jos sinulla ei ole kenenkään muun palveluntarjoajan sähköpostia , niin silloin on vaihtoehdot vähissä. Toki voit kokeilla Elisan lähtevää palvelinta smtp.kolumbus.fi (portti 25) , mutta se ei ole SSL/TLS suojattu ja toimii vain Elisan yhteydellä sekä voi toki käyttää samaa ip-aluetta kuin suojattukin. No voihan sitä kokeilla.

Itselläni on useamman palveluntarjoajan postililejä ja voin käyttää niiden lähtevän postin palvelimia.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1

Moi! Microsoftin posteihin lähetyksissä on ollut viimeaikoina ongelmia, tästä asiasta on jo otettu yhteyttä suoraan Microsoftiin ja sieltä odotellaan nyt vastausta ja estolistoilta poistoa. Syystä tai toisesta tätä estolistalle joutumista on nyt viimeaikoina tapahtunut harmillisen paljon. :thinking:

Käyttäjätaso 1

Ilmeisesti jotain on pyynnöstäni tehty, koska nyt sähköposti suostui liikkumaan. Tai sitten käytössä oli jokin muu IP-numero kuin epäonnisella kerralla.

Kiitoksia hyvistä kommenteista!

Ongelmia minullakin, peitän xxxxxxxxxx:llä sähköpostiosoitteen joka ei ole omani mutta jolta olen saanut viestin johon vastasin alla olevin seurauksin:

Reporting-MTA: dns; vs20.mail.saunalahti.fi
X-Postfix-Queue-ID: D6E9620434
X-Postfix-Sender: rfc822; micke.nygard@elisanet.fi
Arrival-Date: Sun, 17 Nov 2019 16:02:49 +0200 (EET)

Final-Recipient: rfc822; xxxxxxxxxx@hotmail.com
Original-Recipient: rfc822;xxxxxxxxxx@hotmail.com
Action: failed
Status: 5.7.1
Remote-MTA: dns; hotmail-com.olc.protection.outlook.com
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [62.142.117.197]
    weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of
    their network is on our block list (S3140). You can also refer your
    provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.
    [SN1NAM02FT036.eop-nam02.prod.protection.outlook.com]

 

VIESTISSÄ ANNETAAN OHJEEKSI OTTAA YHTEYTTÄ OMAAN IP-PALVELUOPERAATTORIINI JA SE ON ELISA.

 

Siksi pyydän apua tähän tilanteeseen. Olen aiemmin saanut vastaavanlaisen paluuviestin lähettäessäni  postia toiselle hotmail-osoitetta käyttävälle kaverilleni.


 

Käyttäjätaso 1

Yritin lähettää sähköpostia asiasta Elisan asiakaspalveluun, mutta ilmeisesti on niin, ettei tämä ole mahdollista. Saamani vastausviesti nimittäin oli muotoa: ” Toimitus seuraaville vastaanottajille tai ryhmille epäonnistui:

asiakaspalvelu@elisa.fi
Antamaasi sähköpostiosoitetta ei löytynyt. Tarkista vastaanottajan sähköpostiosoite ja yritä lähettää viesti uudelleen. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä sähköpostin järjestelmänvalvojaan.”

Ei siis kovin lohdullinen viesti.

Ilmeisesti aiemmin uudelleenlähetyksen onnistuessa kävi niin, että viesti ohjautui eri IP-numeron kautta kuin tuo epäonnistunut blokattu IP-numero.

Kannattanee siis yrittää sinnikkäästi uudestaan tai istua tunti asiakaspalvelun puhelinjonossa, josta saatetaan todeta, että soitapa Omagurulle tai Microsoftille.

Käyttäjätaso 7

Yritin lähettää sähköpostia asiasta Elisan asiakaspalveluun, mutta ilmeisesti on niin, ettei tämä ole mahdollista. Saamani vastausviesti nimittäin oli muotoa: ” Toimitus seuraaville vastaanottajille tai ryhmille epäonnistui:

asiakaspalvelu@elisa.fi
Antamaasi sähköpostiosoitetta ei löytynyt

Kokeilepa tätä osoitetta.

asiakaspalvelu.liittymat@elisa.fi

Myös tällä lomakkeella onnistuu

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Tai lähetä vain yksityisviesti@OmaYhteisö-tiimi :lle.

 

Osallistu keskusteluun