Kysymys

Sähköposti tukossa

  • 4 December 2015
  • 12 kommenttia
  • 2010 katselukerrat

En saa postia enää toimimaan lainkaan vaikka tyhjennän sitä päivittäin ja täynnä yleensä ollut n. 50%. Nyt näyttää jo toista päivää 120% vaikka kaikki mahdolliset kansiot on tyhjennetty ja saapuneissakin vain muutama viesti. Onko jumi nyt Elisan päässä kun ei tyhjene vaikka niin näyttää?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
josefine84 kirjoitti:
En saa postia enää toimimaan lainkaan vaikka tyhjennän sitä päivittäin ja täynnä yleensä ollut n. 50%. Nyt näyttää jo toista päivää 120% vaikka kaikki mahdolliset kansiot on tyhjennetty ja saapuneissakin vain muutama viesti. Onko jumi nyt Elisan päässä kun ei tyhjene vaikka niin näyttää?
Palvelin alkaa poistamaan viestejä vasta , kun kirjautuu ulos postista. Onhan roskakorikin tyhjennetty? Jos ei ala tilaa tulemaan , niin tee vikailmoitus.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
  • ?

    Moikka ja tervetuloa Palstalle!

    Mikäli kyse oli profiilisi sähköpostista, näytti siellä olevan hyvin tilaa. :)

    Näkymä tosiaan päivittyy vasta kun kirjaudut välissä ulos palvelusta. 
  • Nyt on ollut monta kertaa parin viikon aikana Elisan sähköpostissa häiriöitä.

    Tänään taas ei saa lähetettyä viestejä. Viimeksi lähti mutta en pystynyt vastaanottamaan.

    Katsoin webmailista että siellä on käytetty vain 8 mt/200 mt eli ei ole täynnä.

    Mitään yleistä virheilmoitustakaan Elisan sivuilta ei näe.
    Hei, minulla sama ongelma että sähköposti tukossa jo viidettä päivää. Alkoi ilmoittaa täyttymisestä kokoajan pari viikkoa sitten vaikka sähköposteja ei ollut sen enempää kuin normaalisti. Olen poistanut myös vanhoja viestejä varmaan 150 kpl mutta ongelma ei ole poistunut. Tällä hetkellä minulla on n.58 sähköpostia ja postilaatikko näyttää että se olisi 96 prosenttisesti täynnä. Silti en ole saanut viestejä viiteen päivään eikä sähköpostiini pysty lähettämään mitään. Vaikka poistin taas lisää viestejä niin mitään ei tapahtunut eikä tila kasva. Missähän vika?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Jos kyse on profiilisi sähköpostiosoitteesta niin päällisin puolin se on tällä hetkellä kunnossa. Tila näyttää kuitenkin olevan lähes täynnä. Kun tila täyttyy, tulee laatikkoon esto ettei palvelimelle tule liikaa viestejä. Esto poistuu automaattisesti kun tilaa vapautuu tarpeeksi. Estoa ei sun laatikossa kuitenkaan tällä hetkellä ole päällä. 🙂 Oothan tyhjännyt myös roskakorin? Kannattaa myös katsoa minkä kokoisia viestejä sulla laatikossa on, jos viestit sisältävät liitteitä voivat ne olla sen kokoisia ettei montaa tarvita tilan täyttymiseen.
  • Minulla oli aikaisemmin tuo ongelma että sähköpostiin ei saapunut viestejä.

    Ja sähköpostiohjelmasta vaikka poistin aivan kaikki viestit - jokaisesta kansiosta (myös roskapostikansiosta), niin ei auttanut asiaa. Tuli silloin pari kolme kertaa seuraavanlainen ilmoitus, mitä en kuitenkaan osannut yhdistää ongelmaan, ja koska en ymmärtänyt viestin sisältöä, ajattelin sen olevan roskaposti.

    This is the mail system at host be511.mail.saunalahti.fi.

    ####################################################################
    # THIS IS A WARNING ONLY. YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE. # ####################################################################

    Your message could not be delivered for more than 15 minutes.
    It will be retried until it is 24 hours old.

    For further assistance, please contact your postmaster.

    If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

    The mail system

    Tästä kirjoittelinkin toisaalle, mutta nyt en löydä tätä viestiä.

    Kirjoitin tämän ongelman ratkaisusta, mutta onko se viesti poistettu. En saanut myöskään vastausta näihin kysymyksiin.

    Siksi kirjoitan uudelleen tähän jos se sama ongelman syy on jollakin muullakin.

    Eli: siis sähköpostiohjelmassani ei ollut ainuttakaan viestiä missään kansiossa.
    Sitten menin palvelimelle eli https://webmail.elisa.fi/

    Niin siellä näkyi että sähköpostilaatikko olisikin täynnä.
    Webmailissa on sähköpostikansioita, mitkä ei näy sähköpostiohjelmassa, ja näin ollen sitä webmailin täyttymistä ei huomaa.
    sähköpostissa olevat kansiot: Luonnokset, saapupuneet, lähtevät, lähetetyt, poistetut, roskaposti
    Webmailissa näiden lisäksi kansiot:  delete items, drafts, sent items, sent mail, trash, välliaikaiskansio.

    näissä webmailin kansioissa siis oli hirvittämän määrä tavaraa, mitä ei tietysti huomaa ennen kun menee palvelimelta varta vasten katsomaan (asetukset - kansioiden hallinta). Vaikka ne on suomenkielisinä kansioina myös niin mitä merkitystä noilla on, kun ne täyttyy huomaamatta eikä niistä postit poistu, vaikka ne poistaa suomenkielisistä vastaavanlaisista kansioista.

    Nyt tämänkertaiseen ongelmaan, joka on samantapainen, mutta päinvastainen.
    Postit tulevat - mutta ei lähde, muuta kun palvelimen kautta. palvelimen tila näyttää kaikkia 200 mt, eli on tyhjä.

    Olen poistanut koko sähköpostiohjelman, ja tilit poisanut pariinkin kertaan.

    näin ollen vika ei varmaan ole yhteydessä.

     
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Tarkoitatko, että sulla ei lähde viestit Outlookista mutta Webmailista saat lähetettyä? Jos näin on, niin kuulostaa siltä että Outlookin asetukset olisivat vinksallaan. Täältä löydät oikeat asetukset sekä Elisan että Saunalahden sähköposteille. Kannattaa tarkistaa ainakin lähtevän postin palvelin Outlookin asetuksista. 🙂
  • Red kirjoitti:
    @RiepuParka Tarkoitatko, että sulla ei lähde viestit Outlookista mutta Webmailista saat lähetettyä? Jos näin on, niin kuulostaa siltä että Outlookin asetukset olisivat vinksallaan. Täältä löydät oikeat asetukset sekä Elisan että Saunalahden sähköposteille. Kannattaa tarkistaa ainakin lähtevän postin palvelin Outlookin asetuksista. :)

    Juurikin näin. Olet ymmärtänyt aivan oikein.

    Samaa minä olen ajatellut että lähtevän postin palvelinasetukset olisivat väärin, mutta olen tarkastanut ne nyt neljään kertaan, ja oikein tuntuisivat olevan.

    Ja kun teen sähköpostista tilien asetusten testauksen, niin tuleekin ilmoitus että yhteyttä lähtevän postin palvelimeen ei voida muodostaa, ja pyydetään ottamaan yhteyttä palveluntarjoajaan.

    Se mua ihmetyttääkin, kun edellisen päivän iltana (toissapäivänä) sähköpostiohjelma toimi ihan ok.

    Sitten seuraavana päivänä ei viestit lähtenyt (eli eilen.)

    Mitähän toissayön aikana on sitten tapahtunut ? Kumma kun sähköpostiohjelmasta nuo asetukset olisivat muuttuneet ihan itsestään.

    Tuossa sähköpostiasetuksissa (ilmoittamassasi linkissä ja minulla aikaisemmin olevissa ohjeissa) on että

    "** Suositeltavaa on käyttää IMAP-protokollaa, jolloin saapuneista viesteistä otetaan ainoastaan kopiot sähköpostiohjelmaan ja samat viestit säilyvät myös palvelimella. Tällöin saapuneita viestejä pystytään samanaikaisesti lukemaan mistä tahansa, esim. käyttämällä Webmailia."

    Minä olen käyttänyt POP-protokollaa ja samalla lailla niistä viesteistä jää kopiot palvelimelle.

    Tämä näin sivuhuomautuksena, ei liity tämän hetkiseen ongelmaan mitenkään.

    Olen kysynyt aikaisemmin myös asetuksia tuohon Outlook mobiilipalveluun (tekstiviestiin),

    Kun tuon tilin haluaisi lisätä, niin kysytään Palvelimen tiedoissa web-palvelun osoitetta.

    Sekä käyttäjätunnusta ja salasanaa (lieneekö nuo samat kuin sähköpostilaatikossa)
    En saa tuota sähköpostiohjelmaani (Microsoft Outlook 2007) lähettämään viestejä, vaikka mitä tekisin.

    outoa tosiaan kun yhden yön aikana itsekseen päätti alkaa lakkoon.

    Mitään asetuksia en ollut  vaihtanut.

    Nyt olen yrittänyt vaikka mitä temppuja ja tarkistanut asetukset, eikä niissä pitäis olla mitään ongelmaa.

    Herjaa kuitenkin että yhteyttä lähtevien postien palvelimeen ei saada. Ei sitten.

    Ei kai tuo Soneran kiilaaminen väliin tätä voinut aiheuttaa ? Siis kun ne kaappas ton kaapeliverkon itselleen.

    Kuitenkin netti toimii enkä mitään sopimusta ole Soneran kanssa tehnyt - enkä vapaaehtoisesti teekään.
    Päivitän nyt tämän uuteen viestiin.

    Ongelmaan tuli ratkaisu, kun muutin lähtevän postin palvelimeksi smtpa  ja portiksi 465.
    Aina ennen on toiminut pavelintunnuksella smtp. ja portti 25, mikä onkin automaattisesti valmiina sähköpostitiliä luotaessa.

    Kokeilin tuota aikaisemminkin välillä kun en keksinyt muuta ratkaisua. ja silloin ohjelma ilmoitti "Outlook ei tue salattua yhteyttä".
    Muutan niitä taas takaisin alkuperäisiin asetuksiin, kun seuraava jökki tulee.

    Tämä Elisalaisillekin tiedoksi, jos joku kyselee, niin voisi neuvoa. Ei menisi turhaan kolme päivää kun yrittää kantapään kautta itse ratkoa.
    oletko katsonut sähköpostikansiot kaikki myös palvelimelta, eli https://webmail.fi

    Siellä on enemmän kansioita, mitä sähköpostiohjelmassa.

    Palvelimelta menet asetuksiin ja sieltä laatikoiden hallintaan. Siellä on laatikoita, mitkä voivat olla täynnä. Ja jotka siis ei näy käyttämässämme sähköpostiohjelmassa.

    Sitten siihen että sähköpostit eivät lähde, näet uusimmista äsken kirjoittamastani viestistä.
    Eli lähtevän postin palvelinasetuksia pitää muuttaa, vaikka ne olisivat aikaisemmin toimineet eri asetuksilla. Outoa mutta totta.

    Minulla on ollut nämä kaksi ongelmaa nyt parin viikon sisällä. Ja olen ne ratkonut kuvailemallani tavalla.
    "*** Lähtevän postin palvelin smtpa.kolumbus.fi edellyttää SSL-suojattua yhteyttä ja autentikointia eli kirjautumista sähköpostilisi käyttäjätunnuksella (muodossa "xx1234") ja salasanalla. Jos sähköpostiohjelmasi ei tue näitä ominaisuuksia, voit käyttää suojaamatonta yhteyttä ilman autentikointia ja palvelinta smtp.kolumbus.fi."

    Tuo toimi aina ennen palvelimella smtp.kolumbus.fi ja porttinumero 25

    Tiistaista alkaen sitten ei.

    Nyt sen piti  vaihtaa palvelimeksi smtpa.kolumbus.fi ja porttinumero 465.

    En tiedä miksi tämä muutos ilman mitään ennakkoilmoitusta. Jos palveluntarjoaja on nämä muuttanut, niin olisi kiva jos tällaisesta ilmoitettaisiin etukäteen, ettei tarttis aina asikkaiden olla se tiedottava osapuoli ja kiivetä pylly edellä puuhun.