Kysymys

Sähköpostilaatikon quotan päivittyminen

  • 18 marraskuu 2014
  • 12 kommenttia
  • 57700 katselukerrat

200 Mt:n sähköpostilaatikkoni täyttyi viikonloppuna. Huomasin asian maanantaina ja tyhjensin laatikosta turhat viestit. Kaikesta huolimatta palvelin edelleen väittää itsepintaisesti, että laatikko on täynnä. Omituisinta on se, että kun aluksi laatikosta oli käytössä 100% (200/200 Mt), niin poistojeni jälkeen laatikko on käytössä 120% (240/200 Mt). Tilanne on tämä edelleen tiistaina kun poistoista on kulunut siis yli 14 tuntia. Ennen kuin joku vastaa itsestään selvyyksillä, niin

- olen tyhjentänyt roskakorin (useampaan kertaankin)

- olen käynyt läpi kaikki kansiot (myös ne, jotka eivät enää oletusarvoisesti näy, vaan pitää ottaa kansiohallinnan kautta näkyviin).

Webmailin kautta näkyvien kansioiden käyttömäärä on yhteensä noin 45 Mt. Saman näyttää Thunderbird.

Päivittyykö tämä quota joskus oikein?

12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Thunderbird käynnistetty uudestaan viestien poiston jälkeen?
On käynnistetty uudestaan koko kone. Eikä se vika ole Thunderbirdissä, vaan siis Saunalahti/Elisan postipalvelimen ilmoittamassa quotassa, joka näkyy OmaElisa/OmaSaunalahti -sivujen kautta. Thunderbird ilmoittaa ihan oikein noin 45 Mt:n käytön. Samaan tulokseen pääsen, kun katson WebMailin kautta niiden kansioiden koon kansio kansiolta. Mutta siitä huolimatta teidän järjestelmän mukaan kansion käyttö on muka 240 Mt, eli siis 120%:ssa, ja lähettäjälle tulee aina "quota exceeded" -virhe bumerangina takaisin.

Pistin eilen sähköpostin uudelleenohjaukseen, koska kokemus on opettanut, että nämä quotat päivittyvät alaspäin aina hirveällä viiveellä. Miten ihmeessä sen päivittyminen voi kestää yli 14 tuntia?
Olethan käynyt katsomassa  Saunalahden web-maililla, että roskakori on tyhjä eikä siellä ole muutakaan ylimääräistä.

https://webmail.saunalahti.fi/wm/

Uudessa Elisan web-mailissa ei välttämättä näy kaikki kansiot.

https://webmail.elisa.fi/
Jos vielä saan vastaukseksi näitä itsestäänselvyyksiä, niin palaa päreet. Mainitsin jo ensimmäisessä viestissä, että olen tarkistanut webmailin.

Väännän nyt asian rautalangasta ihan selkokielellä.

Saunalahden sähköpostipalvelin näyttää quotan VÄÄRIN. Sähköpostilaatikossa on vain 45 Mt tavaraa, kun kansioiden koot laskee webmailin puolella yksitellen yhteen. Saman tuloksen ilmoittaa Thunderbird. Laatikon max-koko on 200 Mt. Mutta webmailin quota-mittari ilmoittaa että siellä on mukamas 240 Mt tavaraa. Siis laatikko täynnä 120%:sti.

Edelleenkin, lähes 24 tunnin jälkeen se ilmoittaa samaa.
No niin, 36 tunnin jälkeen tilanne on edelleen sama. Sähköpostilaatikon tilanne ei päivity oikeaksi. Näyttää siltä, että ElisaSaunalahti-uudistuksen yhteydessä ovat ylläpitäjät onnistuneet sössimään lähes kaiken.

1. Sähköpostilaatikon tila näkyy siis täysin väärin. Kaikki kansiot mihin käyttäjä pääse käsiksi on tarkistettu ja niiden yhteiskoko on tällä hetkellä 45 Mt (200 Mt:stä). Siitä huolimatta Elisan sähköpostipalvelin väittää, että siellä on mukamas 240 Mt, ja laatikko olisi 120%:sti täynnä.

2. Myös sähköpostien uudelleenohjaus on onnistuttu sössimään. Olen käyttänyt sähköpostia 90-luvun puolestavälistä lähtien (myös ylläpitänyt järjestelmiä jne jne), ja tähän asti sähköpostin uudelleen ohjaus on tarkoittanut sitä, että sähköposti välitetään suoraan johonkin toiseen osoitteeseen. Nyt ElisaSaunalahti on jostain täysin käsittämättömästä syystä muuttanut tämän sellaiseksi, että sähköposti uudelleenvälitetään toiseen osoitteeseen, mutta se myös kopioidaan alkuperäiseen kohdelaatikkoon. Eikä näy mitään säädintä, millä tämän kopioinnin voisi estää.

Tästähän on ongelmana se, että nyt kun järjestelmä väittää väärin, että laatikkoni on täynnä, niin minulle lähetetty viesti välitetään kyllä toiseen osoitteeseni, mutta samalla viestin lähettäjä saa "quota exceeded" -viestin siitä alkuperäiseen kohdelaatikkoon kopioitavasta viestistä. Eli saan viestin toiseen osoitteeseen, mutta lähettäjä luulee että en ole saanut viestiä, koska hän saa virheviestin takaisin.

Vaikka tämä sähköpostilaatikkoni onkin yksityiskäytössä, niin pakko sanoa että ElisaSaunalahden taso meni sille tasolle, että kolmesta firmastani menee ElisaSaunalahden 3G, 4G ynnä muut liittymät vaihtoon. Ja tästä tulee hyvät naurut myös sosiaalisessa mediassa. Noiden asioiden pitäisi toimia automaattisesti, ilman että asiakkaan pitää soittaa johonkin maksullisiin numeroihin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Analyytikko kirjoitti:
No niin, 36 tunnin jälkeen tilanne on edelleen sama.

Saunalahden sähköpostin quota on aina ollut hidas päivittymään, mutta tämä on kyllä jo uusi ennätys!

Kuuluko sopimukseesi useita sähköpostilaatikoita?

Jos sopimukseesi kuuluu useita laatikoita, loisin kokonaan uuden sähköpostilaatikon ja muuttaisin osoitteen ohjauksen tähän uuteen laatikkoon. Käyttäjätunnukset ja salasanat saa naputella tietysti jokaisen päätelaitteeseen uusiksi, mutta uusi laatikko on välittömästi 0 % täynnä eikä vasta n+1 päivän kuluttua.

Kun vanhasta laatikosta on siirtänyt viesit vielä talteen, sen voi käydä poistamassa hallinnasta kokonaan.

Tätä olen tehnyt noin kerran viidessä vuodessa, kun laatikko on vain mennyt totaalisen jumiin.
Ennätystä rikotaan edelleen, sillä on jo kolmas vuorokausi menossa.

Kiitos ehdotuksesta, mutta pistin jo alkuvaiheessa uudelleenohjauksen päälle toiseen sähköpostiosoitteeseen. Uuden laatikon luominen ei tässä tapauksessa myöskään ole toimiva ratkaisu.

Tosin tässäkin on ongelma. Joku neropatti ElisaSaunalahdessa on näemmä nyt päättänyt, että nykyään postin uudelleenohjaus tarkoittaa sekä

a) viestin ohjaamista toiseen osoitteeseen, että

b) saman viestin kopioimista tähän alkuperäiseen osoitteeseen

eikä asialle ole mitään vaihtoehtoja. Vanhan Saunalahti-hallintasivun kautta uudelleenohjauksen saattoi säätää niinkuin olen tottunut tekemään vuodesta 98 lähtien (siis pelkkä uudelleenohjaus), mutta uusi yhtenäistetty ElisaSaunalahtisivusto ei anna mitään muita vaihtoehtoja kuin sen, että uudelleenohjattu viesti myös kopioidaan alkupäiseen kohdelaatikkoon. Täysin järjetön ratkaisu!

Oudointa asiassa oli vielä se, että vaikka olin pistänyt uudelleenohjauksen päälle vanhojen Saunalahti-hallintasivujen kautta (siten että päällä oli pelkkä uudelleenohjaus), niin yhtäkkiä jostain kuitenkin pamahtaa päälle tämä uudeelleenohjaus + kopiointi.

Seuraus on se, että lähettäjä saa aina takaisin virheilmoituksen vaikka viesti on myös uudelleenvälitetty minulle. Joko koko muutos on sössitty totaalisesti tai asialla ovat harvinaisen epäpätevät tekijät.

RATKAISU: Taustatietona, olen työskennellyt UNIX yms. järjestelmien parissa 90-luvun puolestavälistä lähtien ja työskentelen edelleen vaativien tietokantajärjestelmien parissa. Näen että ainut ratkaisu tässä tilanteessa on IRTISANOA ElisaSaunalahden palvelut kaikista firmoistani ja suosittelen välittömästi myös kaikille asiakkailleni samaa. ElisaSaunalahden kannattaisi muistaa, että asiakkaat maksavat heidän palkkansa, aivan kuten kaikkissa muissakin asiakkuussuhteissa. En voi suositella sellaisia palveluja, joihin en voi luottaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Pahoittelut ettei olla nopeammin tähän ehditty vastailla! Laittaisitko minulle vaikka yksityisviestillä sen sähköpostiosoitteen, missä on ongelmaa, niin katson tilannetta tarkemmin? 🙂
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Analyytikko kirjoitti:
    uusi yhtenäistetty ElisaSaunalahtisivusto ei anna mitään muita vaihtoehtoja kuin sen, että uudelleenohjattu viesti myös kopioidaan alkupäiseen kohdelaatikkoon. Täysin järjetön ratkaisu! 

    Tämä taitaa olla jonkinlainen muoti-ilmiö, sillä kesällä käyttöön ottamallamme hosting-tarjoajalla on aivan sama juttu.

    Mitä jos irrotat sähköpostiosoitteen kokonaan laatikosta? Vanhassa Oma Saunalahdessa oli mahdollisuus tehdä pelkkiä postinkääntöjä, ilman että osoitetta oli sidottu yhteenkään laatikkoon. Josko pelkkä kääntö kiertäisi viestin pakkokopioitumisongelman?
    Täällä on sama ongelma. Sähköpostilaatikko täyttyi, ja viestit alkoivat tulemaan lähettäjille bumerangeina takaisin. Tyhjensin postilaatikosta ylimääräiset viestit, nyt siellä pitäisi olla 5 Mt saapuneissa ja 0 Mt kaikissa muissa kansioissa. Silti quota näyttää 203 / 200 Mt, eli täynnä. Vanha webmail antaa roskikselle kooksi 203 Mt, mutta roskiksessa on sen mukaan kuitenkin 0 viestiä. Uusi webmail näyttää roskikselle kooksi 0 viestiä ja 0 Mt.  Eli viestien poistossa on jotain häikkää. Toivottavasti quota tässä päivittyy, ainakin viestit alkoivat taas tulemaan läpi. 
    PasiT kirjoitti:
    Täällä on sama ongelma. Sähköpostilaatikko täyttyi, ja viestit alkoivat tulemaan lähettäjille bumerangeina takaisin. Tyhjensin postilaatikosta ylimääräiset viestit, nyt siellä pitäisi olla 5 Mt saapuneissa ja 0 Mt kaikissa muissa kansioissa. Silti quota näyttää 203 / 200 Mt, eli täynnä. Vanha webmail antaa roskikselle kooksi 203 Mt, mutta roskiksessa on sen mukaan kuitenkin 0 viestiä. Uusi webmail näyttää roskikselle kooksi 0 viestiä ja 0 Mt.  Eli viestien poistossa on jotain häikkää. Toivottavasti quota tässä päivittyy, ainakin viestit alkoivat taas tulemaan läpi. 

    Oletko testannut, että nämä roskikset ovat samat kummassakin web-mailissa. Esimerkiksi siirtämällä kummassakin yhden viestin roskikseen.
    Käyttäjätaso 4
    Kunniamerkki
    Analyytikko, minusta tuo taas on hyvä systeemi että viestin voi kopioida alkuperäiseen laatikkoon samalla kun se lähetetään toiseen osoitteeseen, itse olen juuri kaivannut tuollaista! 🙂

    Osallistu keskusteluun