Vastattu

Sähköpostin TILAILMOITUS ei toimi enää

  • 15 January 2020
  • 23 kommenttia
  • 887 katselukerrat

Sähköpostin tilailmoitus ei ole toiminut useaan päivään. Lukukuittaus sen sijaan toimii. Onko jotain muuttunut? Sama vika, lähetin mailin sitten webmaililla tai Thunderbirdilla.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 16 January 2020, 19:52

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

23 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Sähköpostin tilailmoitus ei ole toiminut useaan päivään. Lukukuittaus sen sijaan toimii. Onko jotain muuttunut? Sama vika, lähetin mailin sitten webmaililla tai Thunderbirdilla.


Kokeilin Thunderbidillä , niin kyllä minulla tilailmoitus toimi.

Ei toimi vieläkään. Siis HUOM. ei toimi edes Elisan webmaililla.

Käyttäjätaso 7

Ei toimi vieläkään. Siis HUOM. ei toimi edes Elisan webmaililla.


Outoa. Minulla kyllä toimii , kun testasin Thunderbirdillä. Myös vastaanottajan pitää hyväksyä tilailmoituksen lähettäminen.

Nyt on kyse perillemenoilmoituksesta, (Toimituksen tilailmoitus, joka kuvaruutukaappauksessa ruksattu) ei lukuilmoituksesta, joka webmailissa on perillesaapumisilmoitus ja Thunderbirdissa “Return Receipt”, joka siis toimii minullakin.

Eli nyt ei toimi vastaanottajan serverin ilmoitus sähköpostin saapumisesta. Thunderbirdissa “Delivery Status Notification”,

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Eipä ole itse ikinä tullut tuota ominaisuutta käytettyä, niin pakko vielä varmistaa että miten tuon tulisi ilmoittaa tuosta? Eli pitäisikö siitä tulla ihan oma sähköpostinsa samaan tapaan kuin esimerkiksi silloin kun vastaanottajalla quota täysi vai?

Sieltä tulee kuittaussähköposti siitä, että on saapunut serverille. Itse käytän sitä Gmailin kohdalla koska se viivyttelee jostain syystä iki-osoitteesta tulevia maileja. Nyt on alkanut kaikista Gmaileista tulla viivästymisilmoitus (alla). Ettei vaan olisi alkanut samaan aikaan kuin näiden toimimattomuus.  Saunalahdelta tuo näyttää tulevan eli voi olla tekemisissä asian kanssa.

============================================================================

Subject: Delivery delayed:  This is the mail system at host fgw20-4.mail.saunalahti.fi. #################################################################### # THIS IS A WARNING ONLY. YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE. # #################################################################### I'm sorry to have to inform you that your message has not yet been delivered to one or more recipients. It's attached below.

Sieltä tulee kuittaussähköposti siitä, että on saapunut serverille. Itse käytän sitä Gmailin kohdalla koska se viivyttelee jostain syystä iki-osoitteesta tulevia maileja. Nyt on alkanut kaikista Gmaileista tulla viivästymisilmoitus (alla). Ettei vaan olisi alkanut samaan aikaan kuin näiden toimimattomuus. 

Yritin vastata mutta tuli ilmoitus, että menee moderoitavaksi. Mitä kummaa????

 

 

Käyttäjätaso 7

Nyt on kyse perillemenoilmoituksesta, (Toimituksen tilailmoitus, joka kuvaruutukaappauksessa ruksattu) ei lukuilmoituksesta, joka webmailissa on perillesaapumisilmoitus ja Thunderbirdissa “Return Receipt”, joka siis toimii minullakin.

Eli nyt ei toimi vastaanottajan serverin ilmoitus sähköpostin saapumisesta. Thunderbirdissa “Delivery Status Notification”,

OK.

Kokeilinpa myös Webmailissa tuota perillesaapumisilmoitusta kahden Elisan postilaatikon välillä. Ei toimi ilmoitus minullakaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Yritin vastata mutta tuli ilmoitus, että menee moderoitavaksi. Mitä kummaa????

 

Automaattiin tarttui, vapautin kommentit näkyville :) 

Kokeilin tuota nyt itsekin meidän laatikosta Gmailiin lähettämällä pari testiviestiä. Viestit tuli Gmailiin perille ilman ongelmia, mutta en saanut kuittausta perille menosta enkä kyllä siitäkään että avasin ja luin sähköpostin, pistin testiksi molemmat täpät. Toimiiko sulla siis kuitenkin toinen noista?

Käyttäjätaso 7

Kokeilin tuota nyt itsekin meidän laatikosta Gmailiin lähettämällä pari testiviestiä. Viestit tuli Gmailiin perille ilman ongelmia, mutta en saanut kuittausta perille menosta enkä kyllä siitäkään että avasin ja luin sähköpostin, pistin testiksi molemmat täpät. Toimiiko sulla siis kuitenkin toinen noista?

Testasin kahden Elisan osoitteen välillä ja ainakin minulla perillesaapumisilmoitus eli lukukuittaus toimii. Siis kun vastaanottaja avaa viestin. Tuo tilailmoitus ei tee mitään eli ei tule kuittausta , kun viesti on mennyt vastaaottajalle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kokeilin tuota nyt itsekin meidän laatikosta Gmailiin lähettämällä pari testiviestiä. Viestit tuli Gmailiin perille ilman ongelmia, mutta en saanut kuittausta perille menosta enkä kyllä siitäkään että avasin ja luin sähköpostin, pistin testiksi molemmat täpät. Toimiiko sulla siis kuitenkin toinen noista?

Testasin kahden Elisan osoitteen välillä ja ainakin minulla perillesaapumisilmoitus eli lukukuittaus toimii. Siis kun vastaanottaja avaa viestin. Tuo tilailmoitus ei tee mitään eli ei tule kuittausta , kun viesti on mennyt vastaaottajalle.

Saatko testattua jonkun Elisan ja Googlen ulkopuolisen mailin kanssa vielä? Itellä ei ainakaan moista ole enää hetkeen ollut käytössä ja kiinnostaa tietää että onko se nyt kokonaan särki vai rajautuuko ongelma vain joihinkin palveluntarjoajiin (mistä oma nimi listalla toki heti nolo tikki...)

Käyttäjätaso 7

Saatko testattua jonkun Elisan ja Googlen ulkopuolisen mailin kanssa vielä? Itellä ei ainakaan moista ole enää hetkeen ollut käytössä ja kiinnostaa tietää että onko se nyt kokonaan särki vai rajautuuko ongelma vain joihinkin palveluntarjoajiin (mistä oma nimi listalla toki heti nolo tikki...)

Eipä minulla ole kuin Elisan ja Googlen postit. Kokeilin Elisasta Googleen ja ei tule mitään kuittauksia kummastakaan vaihtoehdosta. No sen varmaan tiesitkin.

Siis Elisan tilien välillä toimii vain lukukuittaus , mutta Googlen kanssa ei kumpikaan. No itsellä ei ole ne kuittaukset edes käytössä normaalisti , mutta joskus niistä olisi varmaan hyötyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kiitos @Sokrates :) Ja joo, ton Gmailin sain todennettua itsekin eli nyt hyvinkin jo vahvistettu. Oliko sulla @massamaahinen sama ongelma siis esim tuonne iki.fi osoitteeseesi laittaessa? Eli sielläkään ei toimi? 

Käyttäjätaso 7

Iki.fi ei ole varsinainen postipalvelu , vaan eräänlainen uudelleenohjaus , joka vain piilottaa sen todellisen postipalvelun. Luulisin , että muu toimivuuus riippuu siitä todellisesta postista.

Iki.fi ei ole varsinainen postipalvelu , vaan eräänlainen uudelleenohjaus , joka vain piilottaa sen todellisen postipalvelun. Luulisin , että muu toimivuuus riippuu siitä todellisesta postista.


Näin on.

Kokeilin sekä Yahoon että Gmailin sähköposteihini mutta kummastakaan ei tullut kuittausta.

Ei myöskään kun lähetin toiseen Elisan postilaatikkooni.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Ihme, että tilailmoitus on toiminut ylipäätään, sillä se on niin 1990-luvun juttuja.

Eiköhän vähintään joka toisen postipalvelun ylläpito ole poistanut tilailmoitukset käytöstä, jotta roskapostin lähettäjät eivät voi käyttää sitä näppäränä oikotienä selvittääkseen, ovatko heidän keksimänsä osoitteet olemassa.

Ihme, että tilailmoitus on toiminut ylipäätään, sillä se on niin 1990-luvun juttuja.

Eiköhän vähintään joka toisen postipalvelun ylläpito ole poistanut tilailmoitukset käytöstä, jotta roskapostin lähettäjät eivät voi käyttää sitä näppäränä oikotienä selvittääkseen, ovatko heidän keksimänsä osoitteet olemassa.

 

Olisko noin. Asetus on kyllä serverikohtainen joten voisi pitää paikkansa.

Perskuta. Nyt ei sitten tiedä, koska lähettämäni mailit on perillä Gmailissa.

Jos Elisa on poistanut mahdollisuuden saada kuittaus vastaanottajan serveriltä, niin miksi kyseinen ruksi on edelleen olemassa? Ja miksei Elisa ole tiedottanut asiasta? Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu siltä, että kyseessä on vika koska spammerit saavat joka tapauksessa testattua sähköpostiosoitteet serverin ilmoittaessa sähköpostin olemassaolottomuudesta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Jos Elisa on poistanut mahdollisuuden saada kuittaus vastaanottajan serveriltä, niin miksi kyseinen ruksi on edelleen olemassa? Ja miksei Elisa ole tiedottanut asiasta? Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu siltä, että kyseessä on vika koska spammerit saavat joka tapauksessa testattua sähköpostiosoitteet serverin ilmoittaessa sähköpostin olemassaolottomuudesta. 

Pistin tuosta nyt kyselyä eteenpäin. Voihan toki olla että nuo on olemassa niitä palveluntarjoajia varten jotka vielä tukevat noita ja meiltäkin olisi tuo vastaanottokuittaus riisuttu pois, mutta varmistetaan nyt vielä :) 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Elisalla ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa. Todennäköisesti viestin vastaanottava palvelin ohittaa tilailmoituspyynnöt.

Kokeile lähettää itse itsellesi kaksi sähköpostia, toinen toimituksen tilailmoitus päällä ja toinen pois päältä.

Saitko tilailmoituksen? Kun avaat viestien lähdekoodin, löytyykö toisen viestien otsakkeista mainintaa notification, notify tjms.?

Käyttäjätaso 3

Saatiin tähän nyt kuittausta. Eli tosiaan toimituksen tilatiedot ovat eräänlainen jäänne, eikä ole meistä riippuvainen toiminne - saapumisilmoitus on aina vastaanottavasta järjestelmästä riippuvainen, esim. Gmailin webmail ei reagoi tuohon mitenkään. Eli vaikka me lähetetään viestin mukana pyynnöt, ei vastaanottava järjestelmä niihin välttämättä mitenkään reagoi :)