Vastattu

"Sähköpostisi muuttuu kuukausimaksulliseksi Internerpalvelupaketiksi..."

  • 13 marraskuu 2019
  • 140 kommenttia
  • 5368 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

140 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Varmistin tämän Elisan asiakaspalvelusta, eli kaikki sähköpostit muuttuvat maksullisiksi, myös nuo laajakaistasopimuksen kuukausimaksuun nyt kuuluvat 5 osoitetta. Eli esim. ADSL laajakaistan kuukausihinta nousee tuolla 2,9 eurolla.

Kuitenkin Elisa tarjoaa kotikuitu ja korttelikuitu liittymien tiedoissa edelleen liittymän kuukausihintaan kuuluviksi 5 sähköpostiosoitetta, vaikka nämä osoitteet muuttuvat lisämaksullisiksi muutaman viikon kuluttua.

Juha Laukkanen koomikoksi

“Vaihtaminen aiheuttaisi ylimääräistä vaivaa”.

Hänestä tulisi oikein hauska koomikko.

“Näin syntyi nimittäin raha-automaatti”, kuvitelkaa että se tulisi hänen, ei minun suusta.

Käyttäjätaso 7

Juu komiikan puolelle alkaa tämä sekoilu mennä.

Olisiko mitenkään mahdollista Elisa , että kertoisitte selkeästi mitkä postit muuttuvat maksullisiksi ja mitkä ei????

Nyt tulee Elisan suunnasta vähintäänkin kahta eri tarinaa.

Minule Elisan asiakaspalvelun puolelta kerrottiin varsin yksiselitteisesti, että KAIKKI Elisan sähköpostit muuttvat maksullisiksi, eli itselläni ADSL+4g tuplalaajakaistaliittymän kuukausimaksu nousee tuolla 2,9 eurolla. Ilmoitus tästä jo postissa tulikin.

Käyttäjätaso 7

Minule Elisan asiakaspalvelun puolelta kerrottiin varsin yksiselitteisesti, että KAIKKI Elisan sähköpostit muuttvat maksullisiksi, eli itselläni ADSL+4g tuplalaajakaistaliittymän kuukausimaksu nousee tuolla 2,9 eurolla. Ilmoitus tästä jo postissa tulikin.


Jep tätä on ollut ilmassa.

Minua häiritsee tässä se , että aspa kertoo yhtä ja liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen toista. Olisi suotavaa tietää , että kuka Elisalla päätökset näistä asioista tekee ja ne tulisi sitten tiedottaa asiakkaille yksiselitteisesti.

Meille ei mitään postia Elisalta ole tullut toistaiseksi ja jos muutospäivämäärän pitäisi olla 1.1.2020 , niin nyt on jo myöhäistä , sillä tällaisista muutoksista kuuluu sopimusehtojen mukaan ilmoittaa kuukautta aikaisemmin.

Elisan laajakaistasta vastaava liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen korostaa, että muutos ei vaikuta niihin sähköpostilaatikoihin, jotka ovat osa asiakkaan tilaamaa nettiliittymää. Kyse on erikseen tilattavasta sähköpostipalvelusta. Muutoksen piirissä on silti tuhansia ihmisiä.

 

Tuon sain äsken Elisan asiakaspalveluchatissa. Tästä saa sen käsityksen että nettisopimuksen kanssa oleva sähköposti pysyy edelleen ilmaisena jollei ota sitä lisälevytilaa joka sitten maksaa toki.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Juu komiikan puolelle alkaa tämä sekoilu mennä.

Olisiko mitenkään mahdollista Elisa , että kertoisitte selkeästi mitkä postit muuttuvat maksullisiksi ja mitä ei????

Nyt tulee Elisan suunnasta vähintäänkin kahta eri tarinaa.

Koitan muotoilla nyt mahdollisimman selkeästi :) KAIKKI sähköpostit meillä henkilöasiakaspuolella tulevat siirtymään maksullisiksi. Nyt 1.1.2020 muuttuu isompi erä mikä on noussut tuonne uutisellekin asti, tässä kohtaa ei vielä kuitenkaan kaivella sähköposteja laajakaistojen alta vaan niiden vuoro tulee olemaan keväämmällä. Juha Laukkasen kommentti uutisessa koskee siis nyt uutisessa mainitun ajankohdan muutosryhmässä olevia sähköposteja. Odottakaa viestiä muutoksesta, silloin tiedätte milloin teidän postien aika on muuttua :blush:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

 

 

Koitan muotoilla nyt mahdollisimman selkeästi :) KAIKKI sähköpostit meillä henkilöasiakaspuolella tulevat siirtymään maksullisiksi. Nyt 1.1.2020 muuttuu isompi erä mikä on noussut tuonne uutisellekin asti, tässä kohtaa ei vielä kuitenkaan kaivella sähköposteja laajakaistojen alta vaan niiden vuoro tulee olemaan keväämmällä. Juha Laukkasen kommentti uutisessa koskee siis nyt uutisessa mainitun ajankohdan muutosryhmässä olevia sähköposteja. Odottakaa viestiä muutoksesta, silloin tiedätte milloin teidän postien aika on muuttua :blush:

 

Aikalailla petollista kommentointia johtajalta ja Elisalta yleisesti. Ehkä teknisesti oikein, mutta kaikilla muilla mittareilla valehtelua ja peittelyä. Eikö tämän jonka moderaattorit täällä sanovat pitäisi kertoa myös johtajan suulla medioille, ja saada asiakaspalvelijoiden ulosantiin.

Käyttäjätaso 7

Aikalailla petollista kommentointia johtajalta ja Elisalta yleisesti. Ehkä teknisesti oikein, mutta kaikilla muilla mittareilla valehtelua ja peittelyä. Eikö tämän jonka moderaattorit täällä sanovat pitäisi kertoa myös johtajan suulla medioille, ja saada asiakaspalvelijoiden ulosantiin.

Sitähän se on. Ettei vain olisi kyse siitä , että Elisalla pelätään , että asiakkaat suurin määrin siirtävät postinsa muualle ja sen myötä kehitystoimilta katoaa rahoitus.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Puheliittymäsopimuksia muutetaan ja sähköpostipalvelu poistetaan. 

Katsoin että meillä on kolme tällaista puheliittymää, joista nyt poistetaan sähköposti. Ilmoitus on poistamisesta on tullut koskien vain yhtä liittymää.

Yhdessä liittymistä sähköposti on pääpalvelu, sillä puheluita ei ole tehty lainkaan, vain sähköpostia on käytetty. Ja nyt sähköposti lopetetaan. Tosin tätä liittymää koskevaa ilmoitusta ei ole tullut, ei sähköpostilla tahi kirjeenä.

Kuluttajaneuvojan mukaan muutokseen ei voi pakottaa eli muutos ei voi olla automaattinen. Kuluttalle täytyy antaa kohtuullinen aika reagoida muutokseen. Koituvista vahingoista Elisa on korvausvelvollinen. Uusi palvelu, Internetpalvelupaketti vaatii uuden palvelusopimuksen.

 

Jos puheliittymäsopimusta koskevaa ilmoitusta sopimusmuutoksesta ei ole tullut, niin pitääkö siitä nyt Elisalle huomauttaa?

Tiedottamista ei voi jättää palstojen tai median varaan, eikä asiakkaan aktiivisuuden varaan asian hoitamista.

Käyttäjätaso 7

Puheliittymäsopimuksia muutetaan ja sähköpostipalvelu poistetaan.

Katsoin että meillä on kolme tällaista puheliittymää, joista nyt poistetaan sähköposti. Ilmoitus on poistamisesta on tullut koskien vain yhtä liittymää.

Yhdessä liittymistä sähköposti on pääpalvelu, sillä puheluita ei ole tehty lainkaan, vain sähköpostia on käytetty. Ja nyt sähköposti lopetetaan. Tosin tätä liittymää koskevaa ilmoitusta ei ole tullut, ei sähköpostilla tahi kirjeenä.

Kuluttajaneuvojan mukaan muutokseen ei voi pakottaa eli muutos ei voi olla automaattinen. Kuluttalle täytyy antaa kohtuullinen aika reagoida muutokseen. Koituvista vahingoista Elisa on korvausvelvollinen.

 

Jos puheliittymäsopimusta koskevaa ilmoitusta sopimusmuutoksesta ei ole tullut, niin pitääkö siitä nyt Elisalle huomauttaa?

Tiedottamista ei voi jättää palstojen tai median varaan, eikä asiakkaan aktiivisuuden varaan asian hoitamista.


Hmmmm…

 

Jos ihan tarkkoja ollaan , niin ei käytössä olevia postitilejä poisteta , vaan ne siirretetään Internetpalvelupakettiin ja muuttuvat samalla maksullisiksi.

Toki asiakas voi postitilejä itse poistaa halutessaan ja ilmeisesti  käyttämättömät poistuvat automaattisesti.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Puheliittymäsopimuksia muutetaan ja sähköpostipalvelu poistetaan.

Katsoin että meillä on kolme tällaista puheliittymää, joista nyt poistetaan sähköposti. Ilmoitus on poistamisesta on tullut koskien vain yhtä liittymää.

Yhdessä liittymistä sähköposti on pääpalvelu, sillä puheluita ei ole tehty lainkaan, vain sähköpostia on käytetty. Ja nyt sähköposti lopetetaan. Tosin tätä liittymää koskevaa ilmoitusta ei ole tullut, ei sähköpostilla tahi kirjeenä.

Kuluttajaneuvojan mukaan muutokseen ei voi pakottaa eli muutos ei voi olla automaattinen. Kuluttalle täytyy antaa kohtuullinen aika reagoida muutokseen. Koituvista vahingoista Elisa on korvausvelvollinen.

 

Jos puheliittymäsopimusta koskevaa ilmoitusta sopimusmuutoksesta ei ole tullut, niin pitääkö siitä nyt Elisalle huomauttaa?

Tiedottamista ei voi jättää palstojen tai median varaan, eikä asiakkaan aktiivisuuden varaan asian hoitamista.


Hmmmm…

 

Jos ihan tarkkoja ollaan , niin ei käytössä olevia postitilejä poisteta , vaan ne siirretetään Internetpalvelupakettiin ja muuttuvat samalla maksullisiksi.

Toki asiakas voi postitilejä itse poistaa halutessaan ja ilmeisesti  käyttämättömät poistuvat automaattisesti.

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin sähköposti poistetaan puheliittymästä. Palvelusopimuksen muutos, heikennys, on irtisanomisperuste. Puheliittymän olemassaolo ei jatkossa vaikuta sähköpostipalveluun, eikä puheliittymän sopimus tietenkään jatkossa koske sähköpostipalvelua.

Internetpalvelupaketti on uusi palvelu, joka vaatii sopimuksen. Uusi palvelu - uusi sopimus.

Käyttäjätaso 7

Puheliittymäsopimuksia muutetaan ja sähköpostipalvelu poistetaan.

Katsoin että meillä on kolme tällaista puheliittymää, joista nyt poistetaan sähköposti. Ilmoitus on poistamisesta on tullut koskien vain yhtä liittymää.

Yhdessä liittymistä sähköposti on pääpalvelu, sillä puheluita ei ole tehty lainkaan, vain sähköpostia on käytetty. Ja nyt sähköposti lopetetaan. Tosin tätä liittymää koskevaa ilmoitusta ei ole tullut, ei sähköpostilla tahi kirjeenä.

Kuluttajaneuvojan mukaan muutokseen ei voi pakottaa eli muutos ei voi olla automaattinen. Kuluttalle täytyy antaa kohtuullinen aika reagoida muutokseen. Koituvista vahingoista Elisa on korvausvelvollinen.

 

Jos puheliittymäsopimusta koskevaa ilmoitusta sopimusmuutoksesta ei ole tullut, niin pitääkö siitä nyt Elisalle huomauttaa?

Tiedottamista ei voi jättää palstojen tai median varaan, eikä asiakkaan aktiivisuuden varaan asian hoitamista.


Hmmmm…

 

Jos ihan tarkkoja ollaan , niin ei käytössä olevia postitilejä poisteta , vaan ne siirretetään Internetpalvelupakettiin ja muuttuvat samalla maksullisiksi.

Toki asiakas voi postitilejä itse poistaa halutessaan ja ilmeisesti  käyttämättömät poistuvat automaattisesti.

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin sähköposti poistetaan puheliittymästä. Palvelusopimuksen muutos, heikennys, on irtisanomisperuste. Puheliittymän olemassaolo ei jatkossa vaikuta sähköpostipalveluun, eikä puheliittymän sopimus tietenkään jatkossa koske sähköpostipalvelua.

Internetpalvelupaketti on uusi palvelu, joka vaatii sopimuksen. Uusi palvelu - uusi sopimus.


Joo ja vielä kevään kuluessa sähköpostit poistuvat kaikista muistakin sopimuksista ja siirtyvät kaikki Internetpalvelupaketin alle , mutta yhtäkään käytössä olevaa tiliä ei poisteta ja ne toimivat kuten ennenkin.

Muutos eri sopimuksen alle ei vaikuta käyttöön , mutta se ainakin minua harmittaa , että posti muuttuu maksulliseksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Jos puheliittymäsopimusta koskevaa ilmoitusta sopimusmuutoksesta ei ole tullut, niin pitääkö siitä nyt Elisalle huomauttaa?

Tiedottamista ei voi jättää palstojen tai median varaan, eikä asiakkaan aktiivisuuden varaan asian hoitamista.

Tiedotus ei ole tämän keskustelufoorumin tai edes median varassa, vaan noista ihan tiedotellaan kyllä erikseen kun on sen aika :) Ja toki kun sulla on jo yksi muutoksen alla niin sehän luo sen sopimuksen jo minkä alle nuo muutkin mahtuu, eli erillisiä sopimuksia niistä ei luoda päälekkäisinä. Ja kuten totesin, niin nämä tehdään portaittain ja tiedotukset koskien sähköposteja menee sitä mukaa. Itselleni ei vielä ole yhtään ilmoitusta tullut, mutta mulla ei myöskään ollut mitään sähköpostia mikä olisi tähän erään vielä osunut

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Jos puheliittymäsopimusta koskevaa ilmoitusta sopimusmuutoksesta ei ole tullut, niin pitääkö siitä nyt Elisalle huomauttaa?

Tiedottamista ei voi jättää palstojen tai median varaan, eikä asiakkaan aktiivisuuden varaan asian hoitamista.

Tiedotus ei ole tämän keskustelufoorumin tai edes median varassa, vaan noista ihan tiedotellaan kyllä erikseen kun on sen aika 🙂 Ja toki kun sulla on jo yksi muutoksen alla niin sehän luo sen sopimuksen jo minkä alle nuo muutkin mahtuu, eli erillisiä sopimuksia niistä ei luoda päälekkäisinä. Ja kuten totesin, niin nämä tehdään portaittain ja tiedotukset koskien sähköposteja menee sitä mukaa. Itselleni ei vielä ole yhtään ilmoitusta tullut, mutta mulla ei myöskään ollut mitään sähköpostia mikä olisi tähän erään vielä osunut

“Meillä” on siis kolme puheliittymää, kolmella eri henkilöllä. Vain yhtä koskien (päämieheni) on tullut epämääräinen yleisilmoitus ilman henkilötietoja. Päättelin tiedotteen, yleiskirjeen tulleen päämiehelleni sähköpostiosoitteen perusteella. Kahta muuta puheliittymää koskien ei ole tullut edes yleiskirjettä. Päättelin yleiskirjeen koskevan puheliittymäsopimusta, koska päämiehelläni ei tietääkseni ole muita sopimuksia Elisan kanssa.

Yleiskirjeessä ei ole henkilötietoja tai yksilöity mitä sopimusta ollaan muuttamassa!

Uusi sopimus ei voi muodostua automaattisesti ja pakolla tämän ilmoituksen pohjalta. Onko tulossa tarkempia tiedotteita asiakkaille henkilökohtaisesti?

 

Yleiskirjeestä:

“Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa nykyinen sähköpostisopimuksesi päättymään ilman irtisanomisaikaa.”

Minulla ei ole “nykyistä” sähköpostisopimusta vaan puheliittymäsopimus, jota ollaan muuttamassa. Aivan kuten minulla ei ole erillistä tekstiviestisopimusta niin ei ole sähköpostisopimustakaan. Ainoa irtisanottavissa oleva sopimus on puheliittymäsopimus. Milloin uusi sopimus Internetpalvelupaketista muodostuu? Todella epämääräistä!

Käyttäjätaso 7

Yleiskirjeestä:

“Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa nykyinen sähköpostisopimuksesi päättymään ilman irtisanomisaikaa.”

Minulla ei ole “nykyistä” sähköpostisopimusta vaan puheliittymäsopimus, jota ollaan muuttamassa. Aivan kuten minulla ei ole erillistä tekstiviestisopimusta niin ei ole sähköpostisopimustakaan. Ainoa irtisanottavissa oleva sopimus on puheliittymäsopimus. Milloin uusi sopimus Internetpalvelupaketista muodostuu? Todella epämääräistä!

Joo vähän sekavaa on , mutta kaikilla meillä , joilla sähköpostitilejä on muiden sopimusten kuin Internetpalvelupaketin alla, ne siirretään sellaiseen.

Jos kirje on jo saapunut , niin se uusi Internetpalvelupaketti avataan viimeistään 1.1.2020 mennessä , ymmärtääkseni. Samalla nykyisten sopimusten alta postitilit siirtyvät sinne.

Jos muutos ei ole mieluinen ja haluat jonkun postitilin lopettaa , niin sen voi tehdä milloin vain Oma Elisassa sähköpostiosiossa. Siellä näkyvät kaikki postitilit riippumatta minkä sopimuksen kylkiäisenä ne ovat tulleet.

https://verkkoasiointi.elisa.fi/

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kaikki sopimukset eivät välttämättä näy Oma Elisassa. Osa vanhoista sopimuksista näkyy vain Oma Saunalahdessa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Muistaakseni olen joskus muutama vuosi sitten ollut foorumin kautta yhteydessä asiakaspalveluun. Onnistuuko se nykyään? Täytyisi yhdistellä ihmisten sähköpostilaatikkoja Internetpalvelupakettiin tulevan varalle...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Muistaakseni olen joskus muutama vuosi sitten ollut foorumin kautta yhteydessä asiakaspalveluun. Onnistuuko se nykyään? Täytyisi yhdistellä ihmisten sähköpostilaatikkoja Internetpalvelupakettiin tulevan varalle...

@OmaYhteisö-tiimi UUSI VIESTI

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Kuluttajaoikeusneuvoja viittasi vastauksessaan tuotteistamiseen. 

Jos yritys haluaa tehdä sopimusehtoihinsa kuluttajan vahingoksi olennaisia muutoksia, kyse ei ole jo tehtyjen sopimusten jatkamisesta vaan ennemminkin yrityksen tarjoamasta uudesta sopimuksesta.

Yrityksen on tällöin irtisanottava voimassaoleva sopimus ja tarjottava kuluttajalle uutta sopimusta. Uusi, ehdoiltaan muutettu sopimus tulee voimaan, jos kuluttaja hyväksyy sen.

Tässä tapauksessa vaaditaan siis kaksi uutta sopimusta.

Miten pitää toimia jos haluaa siirtää lähipiirin sähköposteja yhden internetpalvelupaketin alle? On täysin turhaa maksaa useasta sopimuksesta, kun sähköpostit voi laittaa yhden henkilön internetpalvelupaketin alle?

Miten voi itse tehdä sopijan vaihdon sähköpostille? Mitään kuluja tästä ei saa aiheutua, sellaisen sotkun Elisa on nyt saanut aikaiseksi, että vähän pitää tulla sieltäkin vastaan.

Käyttäjätaso 7

Miten pitää toimia jos haluaa siirtää lähipiirin sähköposteja yhden internetpalvelupaketin alle? On täysin turhaa maksaa useasta sopimuksesta, kun sähköpostit voi laittaa yhden henkilön internetpalvelupaketin alle?

Miten voi itse tehdä sopijan vaihdon sähköpostille? Mitään kuluja tästä ei saa aiheutua, sellaisen sotkun Elisa on nyt saanut aikaiseksi, että vähän pitää tulla sieltäkin vastaan.


Ymmärtääkseni Oma Elisassa voi itse tehdä sopijanvaihdon vain osaan liittymistä. Sähköpostiin pelkästään itsepalvelua ei voi käyttää.

Kun se Internetpalvelupaketti on avattu , niin sitten ota yhteyttä aspaan ja pyydä toimintaohjeita.

Itse jouduin täyttämään sopijanvaihtolomakkeen , kun siirrätin tyttäreni s-postin omalta laajakaistasopimukseltani hänen omalleen. Siis käytännössä aspa teki siirron.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/sopijanvaihto_lomake_2018.pdf

Kun s-postit ovat yhden henkilön sopimuksella , niin silloin muut eivät pääse hallinnoimaan esim. postinsa roskapostisuodatusta ellei ole pääsyä sopimuksenhaltijan Oma Elisaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1

Kun kyseessä on tuote jota ei voi OmaElisan kautta suoraan siirtää sopijalta toiselle, on juuri tuo Sokrateksen linkittämä lomake se oikea reitti! Sen kun lähettelee täytettynä tuossa lomakkeen lopussa olevaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen niin asia etenee. :slight_smile:  Suosittelen jokatapauksessa olemaan asiakaspalveluun yhteydessä jo ennen lomakkeen lähettämistä! Sähköpostissa säilytetään yleensä todella henkilökohtaista sisältöä ja tästä syystä sopijan vaihdon kanssa täytyy olla todella tarkkana, ettei tiedot pääse vääriin käsiin.

Kun kyseessä on tuote jota ei voi OmaElisan kautta suoraan siirtää sopijalta toiselle, on juuri tuo Sokrateksen linkittämä lomake se oikea reitti! Sen kun lähettelee täytettynä tuossa lomakkeen lopussa olevaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen niin asia etenee. :slight_smile:  Suosittelen jokatapauksessa olemaan asiakaspalveluun yhteydessä jo ennen lomakkeen lähettämistä! Sähköpostissa säilytetään yleensä todella henkilökohtaista sisältöä ja tästä syystä sopijan vaihdon kanssa täytyy olla todella tarkkana, ettei tiedot pääse vääriin käsiin.

En aio maksaa 12€ kpl sähköpostin siirrosta siksi että Elisa muuttaa sopimusehtoja ja laittaa asiakkaansa vaikeaan tilanteeseen. Tähän pitää olla joku ratkaisu. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1

Kun kyseessä on tuote jota ei voi OmaElisan kautta suoraan siirtää sopijalta toiselle, on juuri tuo Sokrateksen linkittämä lomake se oikea reitti! Sen kun lähettelee täytettynä tuossa lomakkeen lopussa olevaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen niin asia etenee. :slight_smile:  Suosittelen jokatapauksessa olemaan asiakaspalveluun yhteydessä jo ennen lomakkeen lähettämistä! Sähköpostissa säilytetään yleensä todella henkilökohtaista sisältöä ja tästä syystä sopijan vaihdon kanssa täytyy olla todella tarkkana, ettei tiedot pääse vääriin käsiin.

En aio maksaa 12€ kpl sähköpostin siirrosta siksi että Elisa muuttaa sopimusehtoja ja laittaa asiakkaansa vaikeaan tilanteeseen. Tähän pitää olla joku ratkaisu. 

Ymmärrän, ota yhteys asiakaspalveluun niin eiköhän asiaan jokin ratkaisu löydetä. Täällä OmaYhteisössä voit laittaa asiakasnumerosi (löytyy laskulta) tuonne profiilin puolelle, niin OmaYhteisö-tiimi pääsee sinua auttamaan. Muut yhteydenottotavat löytyy täältä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

OmaElisassa ei näy uutta sopimusta. Internetpalvelupaketti on nyt puhelinliittyämästä erotettu palvelu, joka vaatii uuden sopimuksen. Se sopimus pitäisi myös voida irtisanoa, mutta nyt sitä ei edes ole.

KKV viittasi vastauksessaan minulle ennen reklamaatiota tämän oikeuskäytännön soveltuvan tähän Elisan sopimusmuutosasiaan:

“Markkinatuomioistuin on ratkaisussaan 1991:12 ottanut kantaa erään vakuutusyhtiön käyttämiin sopimusehtojen muuttamista koskeviin ehtoihin. Markkinatuomioistuin kielsi vakuutusyhtiötä käyttämästä jatkuvissa vapaaehtoisissa kuluttajavakuutuksissa ehtoa, jonka mukaan yhtiöllä on sisällöltään määrittelemätön ja rajoittamaton oikeus muuttaa vakuutusaikana yksipuolisesti vakuutusehtoja kuluttajan vahingoksi.

Ratkaisun perusteluissa markkinatuomioistuin totesi mm., että jos vakuutusehtojen muutos on kuluttajien kannalta olennainen, kysymys ei ole jo tehtyjen sopimusten jatkamisesta vaan lähinnä vakuutuksenantajan tarjoamasta uudesta hyödykkeestä. Sopimusoikeudellisesti ei ole riittävää, että kuluttajille tällaisissa tapauksissa varataan ainoastaan mahdollisuus irtisanoa aiempi sopimus. Tarjoukseen uuden sopimuksen tekemisestä pitää saada nimenomainen hyväksyvä vastaus.”

Osallistu keskusteluun