Vastattu

SÄHKÖPOSTIVIRUS LIIKKEELLÄ - LÄPÄISEE MOBIILITURVAN

  • 5 maaliskuu 2016
  • 13 kommenttia
  • 1115 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Hei!

Vaimoni kotiportti.fi -loppuinen sähköposti alkoi yhtäkkiä tyhjentää itsensä; aivan itsestään ja tyhjentymisen jälkeen tuli sakarareunainen hymiö ja teksti "kaikki valmista, hyvää päivän jatkoa".

- kaikissa perheen laitteissa on Elisan Mobiiliturva, joten tämä pöpö on nekin läpäissyt

- tuo  virus tyhjentää myös webmail-osan, joten palautuskaan ei onnistu

- puhelimen tehdasasetuksiin palautuskaan ei auttanut asiaa

Onneksi Outlook ei tyhjentynyt läppäristä, muuten katastrofi olisi täydellinen.

Korostan, ettei mitään outoja liitteitä ole avattu. Muut sähköpostit toimivat normaalisti.

Mitä tehdään, tämä on Elisalle vakavan ja perusteellisenselityksen paikka, sillä tästä haavoittuvuudesta on kyllä tiedotettava julkisesti ja annettava ohjeet aisan korjaamiseen. Tämä erityisesti Mobiiliturvan läpi pääsemisessä.

terveisin HOV Espoosta
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi HOV 7 maaliskuu 2016, 11:31

Hei kaikki!

Mystinen mailien poistuminen loppui, kun poistin KAIKILTA laitteilta kyseisen parin päivän viestit. Kiintoisaa oli, että eka kertaa Palstalle kirjoittaessani kaikenmoisia viisastelijoilta alkoi ilmaantua, jotka korostivat, ettei Mobiiliturva ole vastuussa tai F-Secure. Sen sijaan yhtään ensimmäistä todellista vihjettä siitä, että näitä pulmia olisi ollut muilla (pakko olla!) saati ratkaisuehdotuksia ei tullut.

Tämä vain vinkiksi; en oikein usko, että vaimoni sähköposti olisi ollut ainoa Suomessa tällaisessa ongelmassa. Kyllä Elisa voisi mokomasta tiedottaa; tuntuu vain siltä että porsasmaisen hintainen Gurulle soittaminen on heidän tarjontansa - viimeksi usean kympin laskulla toiseen ongelmaan ei tullut mitään ratkaisua ja tuntui Gurukin olevan aika osaamaton juniori.

Terveisin  HOV

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
HOV kirjoitti:
Hei!

Vaimoni kotiportti.fi -loppuinen sähköposti alkoi yhtäkkiä tyhjentää itsensä; aivan itsestään ja tyhjentymisen jälkeen tuli sakarareunainen hymiö ja teksti "kaikki valmista, hyvää päivän jatkoa".

- kaikissa perheen laitteissa on Elisan Mobiiliturva, joten tämä pöpö on nekin läpäissyt

- tuo  virus tyhjentää myös webmail-osan, joten palautuskaan ei onnistu

- puhelimen tehdasasetuksiin palautuskaan ei auttanut asiaa

Onneksi Outlook ei tyhjentynyt läppäristä, muuten katastrofi olisi täydellinen.

Korostan, ettei mitään outoja liitteitä ole avattu. Muut sähköpostit toimivat normaalisti.

Mitä tehdään, tämä on Elisalle vakavan ja perusteellisenselityksen paikka, sillä tästä haavoittuvuudesta on kyllä tiedotettava julkisesti ja annettava ohjeet aisan korjaamiseen. Tämä erityisesti Mobiiliturvan läpi pääsemisessä.

terveisin HOV Espoosta

Rauhoitupa nyt ensin ja kerropa, että mihin tuo ilmoitus tuli. Puhelimen näytöllekö? Ja puhelimen käyttöjärjestelmä on mikä?

Haittaohjelmatartunta ei välttämättä vaadi liitetiedoston avaamista. Postilaatikon tyhjenemiseen riittää jo asennettu sovellus jolle käyttäjä on antanut oikeudet päästä lukemaan sähköpostit. 

Mikään ulkopuolinen taho ei luonnollisestikaan voi olla vastuussa siitä miten käytössäsi olevat laitteet tai ohjelmistot toimivat tai eivät toimi. Jos ovat niin niiden vastuu rajoittuu korkeintaan ohjelmiston hankintahintaan, jos siihenkään.
Se antaa sen puhelinten (Windows Lumia 8.1 ja Android sekä iPad näytöille). - Kyse on siitä, minne se on ehkä asentunut ja miten sen saa pois.Vie kyllä lujasti uskoa Mobiiliturvaan jos heti ensimmäinen virus pääsee läpi....

Juridiikka hallitsen riittävästi, kyllä siinä virusturvan myyjällä selkeä vastuukin on - ainakin antaa ilmainen neuvo, jos näin pääsee käymään. Yhtään ensimmäistä poistetun viruksen ilmoitusta nimittäin ei ole näkynyt ja oudointa on, että se poistaa kaikki viestit myös webmalilista.

t HOV
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
HOV kirjoitti:
Se antaa sen puhelinten (Windows Lumia 8.1 ja Android sekä iPad näytöille). - Kyse on siitä, minne se on ehkä asentunut ja miten sen saa pois.Vie kyllä lujasti uskoa Mobiiliturvaan jos heti ensimmäinen virus pääsee läpi....

Juridiikka hallitsen riittävästi, kyllä siinä virusturvan myyjällä selkeä vastuukin on - ainakin antaa ilmainen neuvo, jos näin pääsee käymään. Yhtään ensimmäistä poistetun viruksen ilmoitusta nimittäin ei ole näkynyt ja oudointa on, että se poistaa kaikki viestit myös webmalilista.

No siinä tapauksessa F-Secure tai joku muu kuin Elisa olisi tiedottanut asiasta, jos Lumiaan joku haitta alkais iskemään.

Kerropa nyt hieman tarkemmin, että missä sovelluksessa tuo ilmoitus tuli ja missä kohdassa näyttöä se näkyi. Ellen erehdy niin kyse lienee sovelluksessa tai nettisivulla näkyvästä mainoksesta. Viestejä pelkät mainokset ei pysty poistamaan ellei sitten kyse ole jostain sovellukseksesta joka näin on määritelty tekemään. Ja tokihan ne viestit silloin webmailista poistuu, kun ne puhelimen kautta poistaa.

Lähtökohtaisesti, vaikka lakia tunnetkin, Elisa eikä sen paremmin F-Securekaan ole vastuussa siitä jos joku haitta pääsee ohjelman läpi. Eihän kukaan firma sellaista vastuuta voi ohjelmistaan ottaa, koska minkään turvaohjelman suoja ei ole aukoton. Virusvarianttien suuresta määrästä johtuen on päivänselvää, että jotain pääsee läpi jossain vaiheessa.
Minä en edes tiedä mikä hemmetin @kotiportti.fi  Kannatttee aina  käyttää tuttua turvallista sähköpostiosoitetta..

Minä en edes kännykässä käytä sähköpostia. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eli sinulla on käytössä kaikki kolme alustaa ja jokaisella on käynyt näin? Onko puhelimessa / tableteissa asennettuna samoja sovelluksia (myös samalta julkaisijalta)? Jos on, mitä nämä sovellukset ovat? Onko laitteilla käyty kaikilla jollain tietyllä sivustolla, josta tartunta olisi voinut tulla?

Kuten tuossa jo sanottiin. Mikään virusturva ei ole täysin aukoton. Ohjelmiston kehittäjä, eli tässä tapauksessa F-Secure, tekee jatkuvasti töitä, että tällaiset virukset ja haittaohjelmat voitaisiin tunnistaa. Ikävä kyllä tietoturvayhtiöt tulevat aina askeleen jäljessä.

Vastuu laitteen käytöstä on kuitenkin aina itse käyttäjällä.
Käyttäjätaso 2
Ainakin Androidin Gmail-sovellus sanoo tyhjästä laatikosta "kaikki valmista, hyvää päivän jatkoa" ilman sen kummenpia viruksia.

Luulen että tässä on käynyt niin, että tuossa läppärin Outlookissa on vain mennyt jostain syystä asetukset niin, että se ei jätä viesteistä kopioita palvelimelle, ja näin tyhjentänyt laatikon. (Olisiko jotain automaattisia asetuksia tai jotain?)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Piparkakku kirjoitti:
Minä en edes tiedä mikä hemmetin @kotiportti.fi  Kannatttee aina  käyttää tuttua turvallista sähköpostiosoitetta..

Minä en edes kännykässä käytä sähköpostia. 

Oliko tällä viestillä nyt jokin asiaan liittyvä tarkoitus? Se, ettet sinä tiedä jotain sähköpostia, ei tarkoita etteikö ko. sähköposti olisi "tuttu ja turvallinen". Eikä myöskään se, että sinä et syystä tai toisesta käytä kännykässäsi sähköpostia, auta millään tapaa aloittajaa hänen ongelmassaan. Eikä nyt ole tarkoitus olla ihan niin tyly, miltä kuulostaa. Kunhan sanon, että näitä täysin aiheeseen liittymättömiä, hivenen kummallisia viestejä on alkanut putkahtelee yhteen jos toiseenkin viestiketjuun.

@kotiportti.fi on Elisan sähköposteja.
Hei kaikki!

Mystinen mailien poistuminen loppui, kun poistin KAIKILTA laitteilta kyseisen parin päivän viestit. Kiintoisaa oli, että eka kertaa Palstalle kirjoittaessani kaikenmoisia viisastelijoilta alkoi ilmaantua, jotka korostivat, ettei Mobiiliturva ole vastuussa tai F-Secure. Sen sijaan yhtään ensimmäistä todellista vihjettä siitä, että näitä pulmia olisi ollut muilla (pakko olla!) saati ratkaisuehdotuksia ei tullut.

Tämä vain vinkiksi; en oikein usko, että vaimoni sähköposti olisi ollut ainoa Suomessa tällaisessa ongelmassa. Kyllä Elisa voisi mokomasta tiedottaa; tuntuu vain siltä että porsasmaisen hintainen Gurulle soittaminen on heidän tarjontansa - viimeksi usean kympin laskulla toiseen ongelmaan ei tullut mitään ratkaisua ja tuntui Gurukin olevan aika osaamaton juniori.

Terveisin  HOV
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
HOV kirjoitti:
Mystinen mailien poistuminen loppui, kun poistin KAIKILTA laitteilta kyseisen parin päivän viestit. Kiintoisaa oli, että eka kertaa Palstalle kirjoittaessani kaikenmoisia viisastelijoilta alkoi ilmaantua, jotka korostivat, ettei Mobiiliturva ole vastuussa tai F-Secure. Sen sijaan yhtään ensimmäistä todellista vihjettä siitä, että näitä pulmia olisi ollut muilla (pakko olla!) saati ratkaisuehdotuksia ei tullut.

Tämä vain vinkiksi; en oikein usko, että vaimoni sähköposti olisi ollut ainoa Suomessa tällaisessa ongelmassa. Kyllä

Sinulle tarjottiin ratkaisua @tsalo:n toimesta "Ainakin Androidin Gmail-sovellus sanoo tyhjästä laatikosta "kaikki valmista, hyvää päivän jatkoa" ilman sen kummenpia viruksia."

Siis laatikossa on kuin onkin viestejä vaikka kirjoitit, että ne poistui? Sinällään tuolla ei ole merkitystä, koska laatikossa olevat tai olemattomat viestit eivät tuollaista saa aikaiseksi. Ymmärrät varmaan itsekin, että F-Securen tai muun vastaavan tahon vastuu tällaisissa tapauksissa on täysin mahdottomuus. Firmathan olisi konkurssissa alta aikayksikön, jos jokaisesta pikku ohjelmasta pitäisi maksella korvauksia.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tuo vastuun rajaaminen perustuu myös siihen yksinkertaiseen tosiasiaan, että mikään tietoturvayritys ei voi eikä osaa poistaa mitään virusta, yms. ennen kuin siitä saadaan tunnisteet, sormenjäljet, joiden perusteella viestejä skannattaessa virus löydetään.

Nämä tunnisteet voidaan määritellä vasta sen jälkeen, kun virus on ensin jonkin aikaa levinnyt ja riehunut. SILLÄ MIKÄÄN VIRUKSIA TAI VASTAAVIA TEKEVÄ TAHO EI VARMASTI LÄHETÄ TIETOA UUSISTA VIRUKSISTA ETUKÄTEEN TIETOTURVAYHTIÖILLE, JOTTA NÄMÄ VOISIVAT ENNEN LEVITYSTA SAATTAA SORMENJÄLKITIETONSA AJAN TASALLE JA JAELLA NE ETEENPÄIN.

Homman vaan valitettavasti toimii näin.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
tsalo kirjoitti:
Ainakin Androidin Gmail-sovellus sanoo tyhjästä laatikosta "kaikki valmista, hyvää päivän jatkoa" ilman sen kummenpia viruksia.

Luulen että tässä on käynyt niin, että tuossa läppärin Outlookissa on vain mennyt jostain syystä asetukset niin, että se ei jätä viesteistä kopioita palvelimelle, ja näin tyhjentänyt laatikon. (Olisiko jotain automaattisia asetuksia tai jotain?)

Olen erittäin pitkälti tämän viestin kannalla. Suurin ongelma monilaiteympäristössä on se, miten postilaatikkoa käytetään. Aikoinaan kun tietokoneita oli vähemmän ja sähköpostia pääsääntöisesti käytettiin vain yhdestä koneesta postit haettiin pop3 protokollalla. Tällöinoletuksena tehtiin se että viestin hakemisten jälkeen viestit poistettiin palvelimelta. Mikäli posteja luetaan usealta koneelta ei kyseinen ratkaisu oikein onnistu. Pop3 ratkaisussa voidaan viestit jättää palvelimelle, mutta viestien käsittely ei ole oman ymmärrtykseni mukaan niin notkeaa. Vaihtoehtoinen ratkaisu on käyttää postia imap rajapinnan kautta tällöin postit ovat oletuksena aina palvelimella. Aluksi haetaan viestin otsikkotiedot. Halutusta viestistä haetaan viestin sisältö ja lopuksi tarvittaessa liitteet. Pop3 kautta viesti liitteineen haetaan aina.

Nyt vaikuttaa siltä että puhelimissa postit luetaan imapin kautta. Taas koneella on aiemmin haettu ne imapin kautta, mutta nyt jostain syystä koneen astuksia on muutettu pop asetuksiksi oletusarvoilla. Tämän vuoksi viestit ovat ns. kadonneet postipalvelimelta, mutta ovat jääneet talteen tietokoneelle. Aivan kuten siihen vanhaan aikaan, kun viestejä käsiteltiin yhdeltä koneelta. Ongelman on mahdollisesti aiheuttanut sen että käytät liittymänä sellaista palveluntarjoajaa, joka poikkeaa postilaatikon toimittajasta. Oletuksena nykyiseen roskapostituksen vuoksi salaamattomat lähetykset eivät ole tuettu. Joten lähettävä kone pitää olla samassa verkossa kuin yhteyden tuottava palveluntuottaja on. Mikäli haluaa käyttää samaa palvelinta kuin poistilaatikon tuottaja on, pitää yhteys muodostaa tsl tunnelin läpi, jossa pitää olla myös käyttäjän tunnistaminen. Tässä säädössä asetukseni ovat tiettävästi menneet sekaisin ja lopputulos on nyt ilmi tullut kaaos.

Uskoisin että hymiö on vain postiohjelman tapa ilmoittaa tyhjästä laatikosta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Yleistä sähköpostiongelmaa ei ole ollut ja tokihan kyseessä voi olla jokin asetus, vipu tai jopa haittaohjelma. Näkemättä hankala sanoa. :/

Yhdistin nämä kaksi samasta aiheesta olevaa ketjua yhdeksi.

Hyvä homma, että tuli kuntoon ja jos jatkossa tulee ongelmia niin rohkeasti vain täältä kysymään! Useimmiten täältä saa hyviä vinkkejä ja vähän mausteeksi muuta ekstraa, mutta apuhan se tärkein on vaikkei nyt tällä kertaa neuvoista ollutkaan ratkaisua ongelmaan. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
HOV kirjoitti:
Kiintoisaa oli, että eka kertaa Palstalle kirjoittaessani kaikenmoisia viisastelijoilta alkoi ilmaantua, jotka korostivat, ettei Mobiiliturva ole vastuussa tai F-Secure. Sen sijaan yhtään ensimmäistä todellista vihjettä siitä, että näitä pulmia olisi ollut muilla (pakko olla!) saati ratkaisuehdotuksia ei tullut.

Mitä sinä odotit tai toivoit? Ketjussa on useampi henkilö jo ehdottanut sinulle syitä, joista sinun esiintuomasi "ongelma" saattaisi johtua. Kaikki keskustelu on tapahtunut vain sinun viestiisi pohjautuen, mikä on jopa aika hyvin mille tahansa keskustelupalstalle. Ketjussa on sinulle heti alkuun jo tarjottu selkeää ratkaisua, mikä nyt viimeisimmän viestisi perusteella osoittautui myös siksi todennäköisimmäksi oikeaksi vastaukseksikin. Tietoturvayhtiöiden vastuusta keskustelun otit sinä itse esille aloituksessasi. Eikö siihen osioon sitten olisikaan saanut, tai pitänyt, vastata? Ilmeisesti ei, jollei sitten halunnut tulla nimitellyksi viisastelijaksi..

Tunnuit alun alkaenkin olleen melko vakuuttunut siitä, että kaikille koneillesi olisi hyökännyt jokin virus/haittaohjelma, josta pääsisit korvauksia Elisalta penäämään. Ratkaisuksi ehdotettu (/nyt paljastunut) väärin asetetut sähköpostitilin asetukset ei tietenkään ole ihan yhtä dramaattista, eikä oikeuta minkäänlaisiin korvauksiin, mutta valitettavasti se taitaa kuitenkin olla se todennäköisin vastauskin sinun tilanteessasi. Ei täällä kukaan sinulle millään tapaa ollut "viisastelemassa", ainoastaan tarjoamassa apuaan. Sitä minä ainakin sinun oletin alkuun pyytäneenkin.

HOV kirjoitti:
Tämä vain vinkiksi; en oikein usko, että vaimoni sähköposti olisi ollut ainoa Suomessa tällaisessa ongelmassa. Kyllä Elisa voisi mokomasta tiedottaa; tuntuu vain siltä että porsasmaisen hintainen Gurulle soittaminen on heidän tarjontansa.

Elisan sivuilta löytyy kaikki tiedot sähköpostitilin käyttöönottoon. Kukin toki sitten itse ne asetukset laittaa haluamallaan tavalla. Ihan varmasti ei ollut vaimosi tapaus ensimmäinen laatuaan, jo täällä Palstallakin käy päivittäin aina joku kysymässä tarkennusta sähköpostinsa asetuksiin, kun on ilmennyt jotain itselleen uutta ongelmaa, johon ei omat tiedot ja taidot riitä. Täältä myös useimmat näistä ovat avun löytäneet, täällä kun on varsin paljon asiaan perehtyneitä henkilöitä kirjoittelemassa.

OmaGuru on ihan pätevä palvelu silloin, jos ei itsellä taidot ja tekniikka riitä jonkin laitteen tai palvelun ongelmatilanteissa. Myös netistä löytyy paljon tietoja aiheesta kuin aiheesta, jos haluaa kuitenkin ensin itse omatoimisesti yrittää vempaimiensa kanssa pärjätä. Elisan puolelta on kuitenkin tarjottu myös ihan asiakaspalvelua puhelimitse, chatin kautta, sähköpostitse tai sitten vaikka yhteydenottolomakkeen kautta pyydettynä. Tämä Palstahan on myös Elisan "tarjoama".  OmaGurua tarjotaan useimmiten niissä tilanteissa, joissa Elisan toimittamat palvelut ja laitteet toimivat oikein, mutta esim. niiden asennukseen, käyttöönottoon tai käyttöön asiakas tarvitsee ohjeistusta.

Osallistu keskusteluun