Vastattu

Sposti ei lähde Thunderbirdistä - aikakatkaisu

  • 13 marraskuu 2019
  • 5 kommenttia
  • 354 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia

Olen käyttänyt usean vuoden ajan netikka.fi-sähköpostin hoitamiseen Mozilla Thunderbird-sovellusta. Jokin aika sitten totesin, että Thunderbirdillä voi lukea saapuneet postit, mutta jostain tuntemattomasta syystä viestien lähettäminen ei enää onnistu. Webmail toimii moitteetta. Verkkoyhteyden tarjoaja on pysynyt samana eli Elisana.

IMAP-palvelimeksi lähtevälle postille on annettu ohjeiden mukaan smtpa.kolumbus.fi (oletus), protokollana SMTP,  porttina 465, suojauksena SSL/TLS ja normaali salasana.

Kun viestiä yrittää lähettää, niin lähettäminen näyttäisi käynnistyvän normaaliin tapaan, mutta jokin ajan kuluttua tulee virheilmoitus: “Viestin lähettäminen epäonnistui. Viestiä ei voitu lähettää, koska yhteys SMTP-palvelimeen smtpa.fi aikakatkaistiin. Yritä uudelleen...”

Kyseisen palvelimen round trip -aika pingillä testattaessa on tasaisesti 23 ms. Joten verkon puolella syytä aikakatkaisuun ei liene.

Vika on ilmeisesti jossain asetuksissa, joka on “omatoimisesti” muuttunut päivitysten yms. seurauksena. Käyttöjärjestelmä on ollut pitkään Win 10.

Onko vinkkejä, miltä suunnalta vikaa voi lähteä hakemaan? Onko tietoa siitä, millä tavalla serveriosoitteet *.netikka.fi ja *.kolumbus.fi ovat “naimisissa keskenään” eli sidoksissa toisiinsa?

 

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi mjjt 15 marraskuu 2019, 09:49

Nyt viestit näyttävät taas lähtevän. Virheilmoitus oli hämäännyttävä. Lähtevän postin palvelimen osalta salasana oli (ilmeisesti) syltyssä. 

Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Kun viestiä yrittää lähettää, niin lähettäminen näyttäisi käynnistyvän normaaliin tapaan, mutta jokin ajan kuluttua tulee virheilmoitus: “Viestin lähettäminen epäonnistui. Viestiä ei voitu lähettää, koska yhteys SMTP-palvelimeen smtpa.fi aikakatkaistiin. Yritä uudelleen...”

 

Vika on ilmeisesti jossain asetuksissa, joka on “omatoimisesti” muuttunut päivitysten yms. seurauksena. Käyttöjärjestelmä on ollut pitkään Win 10.

Onko vinkkejä, miltä suunnalta vikaa voi lähteä hakemaan? Onko tietoa siitä, millä tavalla serveriosoitteet *.netikka.fi ja *.kolumbus.fi ovat “naimisissa keskenään” eli sidoksissa toisiinsa?

Jos tuo em. virheilmoitus on suoraan postiohjelmasta kopioitu , niin ainakin ilmoituksen SMTP-palvelin vaikuttaa virheelliseltä.

Kannattaisi varmaan käydä asetukset kokonaisuudessaan läpi ja korjata tarvittaessa.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/sahkopostin-asetukset/

PS. Kaikki Elisan postitilit taitavat nykyään käyttää samoja palvelimia eli nuo eri päätteiset tilit ovat vain ns. aliaksia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kuten @Sokrates jo huomasi, korjaa smtpa.fi oikeaksi, eli smtpa.kolumbus.fi

Jos sekään ei auta, kokeile kääntää Windowsista EMS, Extended Master Secret -ominaisuus pois päältä.

Eli avaa rekisterieditori järjestelmänvalvojana, etene hakemistopuussa

HKLM\System\CurrentControlSet\Control\SecurityProviders\Schannel

ja luo seuraavat uudet rekisteriarvot:

DisableServerExtendedMasterSecret REG_DWORD 0x00000001
DisableClientExtendedMasterSecret REG_DWORD 0x00000001

 

Lisätietoja:

TLS (Transport Layer Security)-yhteydet voivat ajoittain epäonnistua tai ne aikakatkaistaan yhdistettäessä

Transport Layer Security (TLS) connections might fail or timeout when connecting or attempting a resumption

 

Sorry, lähtevän postin palvelin on tietenkin smtpa.kolumbus.fi! Alla kuvakaappaus virheilmoituksesta.

 

Käyttäjätaso 7

Vaikuttaa tosiaan windowsin ongelmalta. Kokeile päivittää windows , sillä syksyn suurpäivitys pitäisi olla jo jaossa.

https://www.tivi.fi/uutiset/nyt-jaossa-windows-10-sai-suurpaivityksen/67241d04-890e-4d19-9c13-343fbe1c1282

Nyt viestit näyttävät taas lähtevän. Virheilmoitus oli hämäännyttävä. Lähtevän postin palvelimen osalta salasana oli (ilmeisesti) syltyssä. 

Osallistu keskusteluun