Vastattu

Uusi Elisan sähköposti - susi

  • 4 huhtikuu 2015
  • 14 kommenttia
  • 3692 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Terve
Tässä avoin palaute uudistetusta sähköpostista Elisalle.
En juurikaan palautteita kirjoittele, mutta nyt on PAKKO!

Lähtökohta: Uudistettu sähköposti on epäonnistunut!
Olen käyttänyt Elisan sähköpostipalvelua ( Kolumbus) yli 15 vuotta, ja sen käyttö on ollut suhteellisen helppoa ja luontevaa alkuperäisellä Kolumbus käyttöliittymällä.
Nyt uudistetussa versiossa on sorruttu alkeellisiin virheisiin ja käyttökokemus ja toiminnallisuus on erittäin huono. Joka kerran kun postin avaa epätoivo ottaa vallan ja se kuuluisa v-käyrä nousee pystyyn. Eihän tällaista enää kukaa voi tänäpäivänä tehdä! Tällaista kokemusta tuskin Elisa uuden mobiilimaaliman "edelläkävijänä" haluaa.
Sähköposti ei yksittäisenä palveluna ole Elisalla mikään rahasampo, mutta käyttäjäkunnalle se on yksi tärkeimmistä toiminnoista ja samalla näyteikkuna ja mielikuvan luoja Elisan muihin palveluihin.

Suurimpana hankaluutena uudistetussa postissa pidän yksinkertaisesti postin luotevaa lukemista ja selailua ja vastaamista. Siis perustoimintoja!
Tablettia käyttäessä itsepostille jää näkyviin alle puolet näytön tilasta, kun se kiinnostavin asia eli postin sisältö jää piiloon päällekäisten ylävalikkojen yms. asetusvalintojen alapuolelle. Usea kerros aivan turhia valikkorivejä! Sitten jos vielä erehdyt kirjoittamaan vastausta näppimistön noustessa näytön alalaitaan, sen jälkeen ei enää mitään näykkään. Sitten valitaan ja painellaan html ja textin välillä ja itse sisältö hyppii milloin mihinkin. Huhuh.
Parannusehdotus:
1. Hankkikaa kehitysryhmään käyttöliittymäasiantuntija ja tai palvelumuotoilija, joka on perehtynyt monikanavapalvelun vaatimuksiin ja käyttäjäkokemukseen.
2. Ensiapuna poistakaa käyttöliittymästä kaikki turhat valikkorivit ja tekstinmuotoilu yms turha kikkailu. Tämä on sähköposti.
3. Maksimoikaa viestille varattu tila ja sen käyttö.
4. Kopioikaa rohkeasti hyviä käytäntöjä kilpailevista emaileista.
5. Testatkaa kaikilla laitteilla ja selaimilla
5. Testatkaa, testatkaa
6. Kuunnelkaa käyttäjäpalautetta reagoikaa niihin
7. Seuratkaa uudenpostin käyttäjämäärän kehitystä - vuotaako perälauta? Minne ne käyttäjät ovat siirtyneet?
8. Nopeita parannuksia peliin! Ei selityksiä.

Itselleni päivätyöni vuoksi tietotekniikka on minulle arkea, mutta voin kuvitella, että jos minulle tämä on aiheuttanut näin paljon tuskaa, niin miten on muiden käyttäjien kanssa?

Toivon hartaasti, että palautteeni auttaa Elisaa kehittämään palvelua ja samalla toivon kestämistä käyttäjäkollegolleni. Antaa palautetta Elisalle palvelun parantamiseksi.

Periaatteella "kerran saa mokata, mutta siitä pitää oppia"
Yst.terv. Kantaasiakas
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ammattimies 4 huhtikuu 2015, 14:41

Kiitos hyvästä palautteesta! Nämä palautteet ovatkin tärkeitä, jotta voimme sitten jatkossa kehittää palveluita :)

Välitin nämä vinkkisi eteenpäin 🙂
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Äskettäin ilmestyneessä Elisan vuosikertomuksessa Henkilöasiakkaat-yksikön johtaja kertoo mm:

”Asiakkaamme ovat siirtyneet nopeasti verkkopohjaisten palveluiden maailmaan. Lisäsimme vuoden aikana online-palveluihimme runsaasti lisää houkuttelevia sisältöjä ja älykkäitä ominaisuuksia, jotka ilahduttavat ja ovat vaivattomia käyttää…

Suurimpana asiakaskokemukseen vaikuttavana tekijänä on itse palvelun käytönaikainen kokemus. Tällä osa-alueella otimme käyttöön uusia työkaluja käytönaikaisten ongelmien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi. Näin mahdollistamme asiakkaamme kokeman laadun paranemisen ilman erillistä yhteydenottoa tai vikailmoitusta.” (Lainaus)

Kysymys: Tarkoittaako tämä sitä, että sähköpostin käyttäjät ohjataan kyselemään ja auttamaan toisiaan keskustelupalstalla? Tukihenkilöstön määrää voidaan vähentää, mutta Elisalle jää saamatta palvelun kehittämiseksi tarpeellinen palaute epäkohdista?

Toinen mahdollisuus olisi varmistaa järjestelmien uudistaminen ja ohjeistaminen ennakolta tutkimuksilla tai vakituisen käyttäjäpaneelin avulla.

6.4.2015
Olen samaa mieltä. Tärkeimmät moitteeni:

- Ulkoasu on epäonnistunut. Selkeys kärsii kikkailusta

-Tekstit ovat liian himmeitä, varsinkin luetuissa viesteissä

-Vastatessa viestille varattu ikkuna on liian kapea.

-Kopioidun sähköpostiosoitteen liittäminen vastaukseen tai viestin välitykseen ei toimi.
Täys katastrofi tämä sähköposti. Saunalahti toimi AINA viimeiset 15 vuotta. Nyt olen *****ssa tämän kanssa kun postit eivät tule perille. Kaikki kansiot on tyhjennetty ja n.1M on postia saapuneissa ja ilmoittaa että 9MT käytetty.

Pakko ollu muuttaa työsähköpostiin jo osa tulevista posteista.

Alkaa kohta maksamaan kun tulee laskujakin..tai siis pitäisi tulla...Muttei tulekaan perille.
Käyttäjätaso 2
Nämä palautteet  kertoi minulle että lähdeppä etsimään uusi sähköposti.   Tuo sekavan sivun on varmaan kehittänyt  joku topakka täti-ihminen  joka ei saa eräitä muitakaan sivustoja toimimaan.  Suosittelen  osaajan palkaamista.
Yhdyn täysin Kantaasiakkaan kommentteihin

Hei,

On helppo yhtyä kanta -asiakkaan palauteeseen "Uusi Elisan sähköposti - susi". Miten ihmeessä niin vaikeaselkoinen on osattukin suunnitella! Vanha laatikko oli selkeä ja helppokäyttöinen. 

Luulisi, että uudistukset merkitsisivät käytön selkiytymistä ja helpottumista, mutta nyt on käynyt juuri päinvastoin! Tässä yksi esimerkki:

Postilaatikossa on ylhäällä musta palkkirivi ja siihen kirjoitettu tärkeitä tekstejä tummmansinisellä. Kuinka tummannsininen teksti voi erottua mustalta pohjalta? Kontrasti on olematon!

Kokko1
Ehdotan, että vilkaisette Microsoftin uutta ilmaista Outlookia, joka löytyy Windowsille, Androidille ja IOSlle ja pelaa kaikissa em. käyttöjärjestelmän laitteissa. Laivat kulkee ennemmin maalla kuin Elisa tunnustaisi omat mokansa. Ei maksa vaivaa yrittää muuttaa Elisan S-postin käytettävyyttä.
Microsotia ei tueta, Outlook turhan raskas puhelimessa, Elisan käytettävyys sucks!
Sähköpostinkin salasanan vaihtaminenkin tuntuu olevan mahdotonta, jos on Kolumbus posti.

Mitäs sitten kun se hakkeroidaan, eikä voi tehdä mitään ? Mikään tarjolla oleva ohje ei ainakaan minua ole auttanut !
Kanta-asiakkaan antama palaute osuu naulankantaan.

Kirjoituksesta on melkein 4 kuukautta. Luettuani tekstin, siirryin kohtaan "Ratkaisu":

Vs: Uusi Elisan sähköposti - susihttp://elisa.lithium.com/t5/S%C3%A4hk%C3%B6postipalvelut/Uusi-Elisan-s%C3%A4hk%C3%B6posti-susi/m-p/442571" target="_blank päiväyksellä ?04-04-2015 15:41

Kiitos hyvästä palautteesta! Nämä palautteet ovatkin tärkeitä, jotta voimme sitten jatkossa kehittää palveluita Smiley

Välitin nämä vinkkisi eteenpäin Smiley Mitään ei ole tapahtunut, mutta palaute on arvokasta. Korjatkaa edes liitetiedoston vaatima tila pienemmäksi. Uuden viestin kirjoitus pienellä laitteella (puhelin, tabletti, miniläppäri) on käsittämättömän vaikeaa, koska tila on postimerkinkokoinen, eikä sitä voi valita suuremmaksi.Liitetiedoston valikko oli vanhassa Kolumbuksessa ja Saunalahdessa ihan hyvä. yst. terv. fasaani
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kiitos hyvästä palautteesta! Nämä palautteet ovatkin tärkeitä, jotta voimme sitten jatkossa kehittää palveluita :)

Välitin nämä vinkkisi eteenpäin 🙂
fasaani kirjoitti:
Microsotia ei tueta, Outlook turhan raskas puhelimessa, Elisan käytettävyys sucks!

Kerropa, mikä luuri sulla on.

Jos osaat syöttää sähköpostin asetukset, niin kantsii kokeilla Outlookia. Ei maksa mitään.

Nykyinen maksuton Outlook on aivan eri kuin maksullinen Officen Pro-paketin mukana tuleva.

Minä pruukasin sanoa, että asiakas on aina oikeassa, mutta vain silloin, jos asiakas kokeilee tuotetta. Jos se on periaatekysymys, niin jokainenhan meistä elää tyytyväisinä omien periaatteidensa "vankina".
niin oliko elisan porukoilla tarkoitus tehdä jotain tuon sähköposti asian eteen ,laatikko on täysi, mitään mitä siellä tällä hetkellä on näkyvissä ei pysty poistamaan mutta voin vakuuttaa että se ei täytä sitä laatikkoa ,viestejä sinne olen yrittänyt lähetellä mutta mikään ei tule perille ,näkymättömiä viestejä jotka tukkii laatikon ei löydy mistään ,jo on ***** keksintö

Ihan oikeesti yrittäkää edes tai antakaa ilmoitus että ette pysty mitään tekemään tai paremminkin viitsi tehdä kun se ei ole kuin asiakaspalvelua ja siitä ei saa toimintaan lisää rahaa

suurta epäkunnioitusta yritystänne kohtaan tuntien

tsoka
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • ? koska olet poistanut nuo viestit? Tila vapautuu aina pienellä viiveellä, ja ainakin tuo profiilissasi oleva sähköpostiosoite on tällä hetkellä toiminnassa...
  • Kunniamerkki +3
    Palautteet on välitetty eteenpäin, kiitos niistä.

    Osallistu keskusteluun