Vastattu

Saunalahti Pilvilinna

  • 27 huhtikuu 2014
  • 10 kommenttia
  • 38983 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Tätä tietoa ei löytynyt (ainakaan pikaisella etsimisella) tukisivuilta, joten kysyn tätä kautta:
Kun poistan Pilvilinnaan siirtämäni tiedoston koneeltani, jäähän se myös Pilvilinnaan?

Siinä oli mielestäni joku sääntö. Jos poistaa mobiililaitteen tiedostoista, se poistuu myös Pilvilinnasta, mutta oliko se poikkeus nimenomaan "päälaitteella"? 
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mosni 24 kesäkuu 2014, 12:43

Pahoittelut vastauksen kestossa. Tällaista vastausta saimme: tilauksen "kutistaminen" ei ole toistaiseksi tuettu mahdollisuus. Käytännössä pienentäminen pitää tehdä irtisanomalla vanha ja tilaamalla palvelu uudestaan. Vanha osoite jää tällöin karenssiin joten uusi tilaus pitää tehdä uudella osoitteella.

Ehdoista seuraavanlaista: yleiset sopimusehdot löytyvät suoraan osoitteesta https://saunalahti.fi/saunalahden-sopimusehdot/ ja ne pätevät tähän. Käyttöehdot on nähtävillä kun palvelua ottaa käyttöön :)

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ayen kirjoitti:
Tätä tietoa ei löytynyt (ainakaan pikaisella etsimisella) tukisivuilta, joten kysyn tätä kautta:
Kun poistan Pilvilinnaan siirtämäni tiedoston koneeltani, jäähän se myös Pilvilinnaan?

Siinä oli mielestäni joku sääntö. Jos poistaa mobiililaitteen tiedostoista, se poistuu myös Pilvilinnasta, mutta oliko se poikkeus nimenomaan "päälaitteella"? 

Jos tuo Pilvilinna toimii kuten pilvipalvelut normaalisti, niin asennusohjelma tekee resurssienhallintaan jonkun Pilviaseman. Niin kauan kuin tiedosto on siellä pilviasemassa tallessa ja näkyy resurssienhallinan pilviasemassa, on homma ok, vaikka poistaisit tiedoston koneelta muualta kuin siitä siitä pilviasemasta.

En tunne tuota Saunis/f-secure -systeemiä (enkä noilla hinnoilla edes testaa), mutta normisysteemeissä voit kiertää autosyncin siten, ettet asenna koko sovellusta koneelle, vaan käytät pilveä selaimen kautta.
Käyttäjätaso 2
Huonosti on kyllä Pilvilinna-palvelusta tietoja näkyvillä. Mistä löydän esim. palvelun ehdot? Kiinnostaa tietää säilyykö tiedostot ja kuinka kauan, jos vaikka muutan Pilvilinna 100Gt pienempään 20Gt pakettiin.
Käyttäjätaso 3
Tervehdys Ayen ja tervetuloa palstalle. :)

Pilvilinnassa tiedoston voi poistaa koneelta kunhan ei poista sitä Pilvilinnan omasta kansiosta kuten Arska tuossa olikin jo sanonut.

Mitä taas tulee noihin Joosian kysymiin palvelun ehtoihin ja tiedostojen säilyvyyteen, niin kysellään tästä lisätietoa ja ilmoitellaan tänne ketjuun vastauksen saatuamme.
Moi,

onko tullut vastausta tuohon kysymykseen tiedostojen säilymisestä kun vaihtaa pakettia pienempään?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ayen kirjoitti:
Moi,

onko tullut vastausta tuohon kysymykseen tiedostojen säilymisestä kun vaihtaa pakettia pienempään?

Jos sinulla 10 l vettä ämpärissä ja kaadat sen 1 l:n purkkiin, niin mitä tapahtuu 9 l:lle?
Condescending much?

EDIT: 

Tarkoitan siis sitä, että onhan se tavallaan itsestäänselvää, ettei tiedostot säily, mutta se ei ole tyhjentävä vastaus.
Ovatko muutokset välittömiä? Minkä mukaan tiedostot häviävät? Aikajärjestyksessä? Randomisti? 
Tuleeko siitä ilmoitusta? Miten se käytännössä etenee? 

Mielestäni keskustelupalstalla alentuvat vastaukset eivät ole erityisen rakentavia. Eipä muuta. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Mulla oli testissä MS:n 100 GB:n pilvipalvelu. Kuukautta ennen tuli ilmoitus, että tallennustila putoaa puoleen. Poista tai tallenna muualle. Koska siellä ei mitään tärkeää ollut, niin osa hävisi koon mukaan, osa käyttämättömyyden ja osa ajan (vanhimmat ensin) mukaan. Tässä tapauksessa tiedostot hävisivät kahden vuorokauden sisällä sopparin päättymisestä ja sitten oli muistaakseni kuukauden varoaika, jolloin sai vielä uusintamaksullaentisen tallennuskapasiteetin.

Huom! Tämä oli palvelun testausta, en tiedä miten nykyisin MS tiedostot poistaa.

Varman vastauksen tuohon voi antaa F-Secure, joka teknisesti hoitaa palvelun.
Käyttäjätaso 2
Ei ole aivan noin selvää, esim. Dropboxissahan tiedot kyllä säilyvät vaikka pakettia pienennät tai jätät maksamatta. 
Käyttäjätaso 3
Pahoittelut vastauksen kestossa. Tällaista vastausta saimme: tilauksen "kutistaminen" ei ole toistaiseksi tuettu mahdollisuus. Käytännössä pienentäminen pitää tehdä irtisanomalla vanha ja tilaamalla palvelu uudestaan. Vanha osoite jää tällöin karenssiin joten uusi tilaus pitää tehdä uudella osoitteella.

Ehdoista seuraavanlaista: yleiset sopimusehdot löytyvät suoraan osoitteesta https://saunalahti.fi/saunalahden-sopimusehdot/ ja ne pätevät tähän. Käyttöehdot on nähtävillä kun palvelua ottaa käyttöön 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Milloin Saunalahti tiedottaa Pilvilinnan siirtymisestä ulkomaiseen omistukseen?

http://www.digitoday.fi/bisnes/2015/02/04/tekiko-f-secure-juuri-tylyn-oharin/20151504/66

"Suomalainen tietoturvayhtiö F-Secure ilmoitti tänään myyvänsä Younited-pilvitallennuspalvelunsa Synchronoss-yhtiölle. Joskus asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät. Nyt ne näyttävät käyttäjän näkökulmasta ikävältä. Synchronoss on New Jerseyssä päämajaansa pitävä yhtiö. New Jersey sijaitsee Yhdysvalloissa – samaisessa maassa, jonka turvallisuutta valvoo muuan NSA."

Saunalahti Pilvilinna pohjautuu F-Securen Younited-palveluun, lähiaikoina myös suomalaiset palvelimet siirtyvät ulkomaille.

Osallistu keskusteluun