Tietoturvapalvelun poistaminen noin vain, härskiä ja ei käy ainakaan minulle...

  • 22 marraskuu 2017
  • 13 kommenttia
  • 2426 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Tänään tuli kirje että viihteen tietoturvapalvelu loppuu ja saa siitten tilata maksullisena jatkossa erikseen.
Chatissa kysyin Elisan aspalta ja korvat heiluen ja nenä kasvaen väitettiin että tietoturva on ollut aikanaan "kylkiäinen", tämä EI pidä paikkaansa ollenkaan.
Minulla on tallessa sopimusehdot mitä on sovittu tilatessa "Elisa viihde erityisehdot 16.3.2009"
kohta 4 sanoo ihan kristallinkirkkaasti
Palvelun sisältö
Palveluun sisältyy internetliittymä, TIETOTURVAPALVELU, TV-palvelu, palveluiden käyttöön tarvittavat tunnukset sekä soveltuvat laitteet...

Mitä hemmettiä, kuten chatissa aspalle sanoin, EI KÄY että yksipuolisesti otetaan osia pois paketista.

Jos Elisa haluaa asiakkaista eroon, niin ainahan voi sopimukset irtisanoa, mutta mitähän osakkeenomistajat sanoo, kun liikevaihto sakkaa...

Elisan edustajalta vastausta odottaen

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Mitä hemmettiä, kuten chatissa aspalle sanoin, EI KÄY että yksipuolisesti otetaan osia pois paketista.

Sinähän saat sanoa mitä haluat, mutta palvelun tilatessasi olet hyväksynyt Elisa-viihdepalvelun erityisehdot, joissa sanotaan mm. seuraavaa:

Palvelun sisältö on määritelty palvelunkuvauksessa. Elisalla on oikeus tuottaa Palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla sekä muuttaa Palvelun ominaisuuksia ja sisältöä tai poistaa osia niistä. Elisa kehittää jatkuvasti palveluaan, minkä johdosta palvelun sisältö saattaa muuttua.


Lisäksi kannattaa tarkistaa kuluttaja-asiakkaiden yleisten sopimusehtojen kohta 10. Senkin olet hyväksynyt, kun olet palvelun tilannut. Kohdassa 12 kerrotaan asiakkaan oikeudesta irtisanoa palvelu muutostilanteessa.
Itsellänikin on tuo Turvapalvelu kuulunut Viihteeseen vuodesta 2008. Tätä ominaisuutta olen pitänyt oikein hyvänä. Viihteen adsl nopeutta on pudotettu kaikessa hiljaisuudessa alun 24mb/s ensin 20 ja viimein 16mb/s. Hinta tietysti pysyy samana vaikka sisältöä karsitaan.
Adsl kehittäminen tai tekniikan korvaaminen jollain nopeammalla yhteydellä on ilmeisesti Elisalta totaalisesti unohtunut, muuta ei ole tarjolla, kysytty on. Tai on 5mb/s toimiva Saunalahden huippunopea 4G, kokeiltu sekin!
Digiboxeja saa kaupasta joissa tallenteet pysyvät niin kauan kuin haluaa.
En oikein enää keksi ainuttakaan syytä miksi jatkaisin nyt päättyvän sopimuksen jälkeen Elisa Viihteen tilaajana, varsinkin kun taloyhtiöön vedettiin Dna:n valokuitu. Dna:n verkossa 50mb/s nopeudesta maksetaan sama kuin Elisan 15mb/s adsl-liittymässä. Ja nämä maksukanavat ja videovuokraamot löytyvät monelta muulta palvelutarjoajalta ilman ihme kytkyjä.
Ja nyt kun Elisa jälleen "täysin laillisesti" päättää karsia Viihteestä yhden ominaisuuden alkaa minulle riittää. 3 kk olen ilman Elisan tarjoamaa "ilmaista" Turvapalvelua ja tämän jälkeen päättyy 10v Elisa Viihteen tilaajana. Jotain pelisilmää asiakkuuksien hoidosta olettaisi Elisalla olevan. Olisivat nyt jatkaneet turvapaketteja edes voimassa olevien määräaikaisten Viihde sopimusten loppuun, päättivät kuitenkin pätkäistä sen 3kk aikaisemmin täysin laillisesti ja sopimusten mukaisesti.
Loistavasti hoidettu Elisa!
Käyttäjätaso 1
Luet varmaan omiasi, tai siis omaa versiotasi sopimuksesta. Niitä on useita, mutta se taitaa olla liian hankala ymmärtää?
Varmaankin viittaat sopimuskohtaan 6, minun versiossani se on ihan erilainen, siinä ei ole mitään mainintaa palvelun osien poistamisesta, ehkä sinun versiossasi on?

Legal mielessä kirjeessä olsi myös pitänyt olla maininta tuosta irtsianomisoikeudesta, mutta arvaa oliko?

Yhtä kummallista on että Elisa ei tiedä kuka tietoturvapalvelua käyttää? Minunkin kirjeessäni lukee, että "ei ole käytössä", joten ei vaikuta mitään. Mitä puppua.

Tokihan on päivänselvää mistä tässä on kyse, hintoja ei kehdata nostaa vanhoilta asiakkailta, joten tämmöisiä temppuiluja yritetään lisärahastuksen toivossa. Hoidettu vaan osaamattomasti ja ymmärtämättömästi.
Käyttäjätaso 1
Tämä voisi kiinnostaa kuluttajaviranomaisiakin, näin veikkaisin

Menet autokauppaan ja tilaat auton sovituilla spekseillä. Kun auto luovutetaan, myyjä sanookin,
että ähäkutti, vaihteisto ei kuulukkaan kauppaan, haluatko ostaaa sen "lisäpalveluna"

Eli tosiaan, minulle annetuissa sopimusehdoissa ei ole mahdollisuutta palvelun osien poistamiseen, kuitenkin Elisa kuvittelee, että näin voi toimia? Varmaankin uudemmissa sopimusversioissa tuo osien poistomahdollisuus on, mutta ei näissä vanhoissa.
Kirje väittää minullakin että "Tämä ei vaikuta tietoturvaan, sillä Tietoturvapalvelu ei ole ollut käytössäsi". Elisalle tiedoksi että palvelu on ollut käytössä kolmessa koneessa ja jos olette sitä mieltä että palvelun poisto ei vaikuta tietoturvaan niin olette aika kusessa siinä kohtaa kun palvelu lakkaa toimimasta. Ihan puhtaana vastavittuiluna vaadin teiltä validin kirjeen. Elisan mode kun olet lukenut tämän niin kuittaa, tai saatte jokainen yksityisviestiä....
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ymmärrettävästikin palveluiden poistuminen on aihe, joka aiheuttaa harmitusta. Pahoittelut nyt siis yleisesti tilanteesta.
Tietoturvapalvelun poistuminen ei ole irtisanomisperuste määräaikaiselle sopimukselle, sillä tilalle tarjotaan maksutta vuoden ajaksi toista, parempaa palvelua.

Joka tapauksessa palvelu tulee poistumaan, vaikka sitä ei nyt Turvapaketiksi päivittäisikään.
Ihan tietenkin tietoturvan kannalta suosittelen hankkimaan sitten edes jonkinlaisen haittaohjelma- ja virussuojauksen laitteille, jos ei Turvpakettia halua.


Kirje väittää minullakin että "Tämä ei vaikuta tietoturvaan, sillä Tietoturvapalvelu ei ole ollut käytössäsi". Elisalle tiedoksi että palvelu on ollut käytössä kolmessa koneessa ja jos olette sitä mieltä että palvelun poisto ei vaikuta tietoturvaan niin olette aika kusessa siinä kohtaa kun palvelu lakkaa toimimasta. Ihan puhtaana vastavittuiluna vaadin teiltä validin kirjeen. Elisan mode kun olet lukenut tämän niin kuittaa, tai saatte jokainen yksityisviestiä....

Jabax, pahoittelut jos kirjeessä on väitetty noin, vaikka se on ollut käytössä. Kenenkään kone ei kuitenkaan jää suojaamatta, sillä Elisa tarjoaa kyllä poistuvan Tietoturvapalvelun tilalle Turvapaketin.
Turvapaketti on myös siinä mielessä monipuolisempi, että PC:n lisäksi sen voi asentaa älypuhelimiin ja tabletteihin.


Viihteen adsl nopeutta on pudotettu kaikessa hiljaisuudessa alun 24mb/s ensin 20 ja viimein 16mb/s. Hinta tietysti pysyy samana vaikka sisältöä karsitaan.

Luultavasti (en tietojasi toki näe nyt) tässä on ollut kyse siitä, että sopimuksen nimi on muuttunut mm. Viestintäviraston säännösten takia. Nopeusprofiileihin itsessään harvemmin tehdään muutoksia. 🙂
Käyttäjätaso 1
Jätin aspaan soittopyynnön että joku asiakaspalvelupäällikkö tms. soittaisi, luonnollisesti mitään ei tapahdu...

Ei ole eka kerta kun Elisa on meikäläisä koittanut virtsattaa, eikä varmaan viimeinenkään.

Ensiviikolla alan kiusaamaan isompia dirikoita tämän suhteen, edellisen casen kanssa asia kyllä edistyi sitäkin kautta, mutta johtajien aika on kallista, eikä ne kehu alaisiaan jos asiat hoidetaan näin...

Eli summa summarum, vanhojen asiakkaiden kanssa tämä temppu ei ole sopimusten mukaista. Joko hintaa pitää laskea turvapaketin verran tai turvapaketti pitää leipoa takaisin pakettiin.

Edit // Kirosana
Kiitos vain Elisa! Siirryn f-securen käyttäjäksi. On taas kerran virtsatettu olo. Rahastakaa jatkossa muita asiakkaita. Viihteen aion irtisanoa sopimuskauden loppuun. Terveisin vanha ja kohta entinen asiakas!
:@

Edit // Kirosana
Käyttäjätaso 1
Myös kilpailu ja kuluttajvirasto ottaa Elisaan yhteyttä asian tiimoilta, ehkäpä mielipide muuttuu 🙂
Käyttäjätaso 1
Minulla on ollut Viihde lähes sen alusta alkaen ja olen vanha kanta-asiakas myös muissa palveluissa. Nyt Elisa tuottaa pettymyksen pettymyksen jälkeen. Ensin hävititte Viihteen tallenteet myös ajalta, johon uusi lainsäädäntö ei yllä, vaikka siihen vetoatte. Sitten poistatte Viihteeseen kuuluvan komponentin eli Tietoturvan ilman perustetta (tosin vuoden siirtymäajalla). Sehän on peitelty hinnankorotus. Kohtuullista olisi, että Viihteen hintaa alennettaisiin 39,90:stä eurosta 33.00 euroon eli tietoturvapakentin kuukausiveloituksella.

Kun markkinat ovat aika kypsät, ei kannata kohdella vanhoja asiakkaita näin epäreilusti. Jos johdon tulostavoitteet edellyttävät hintojen nostamista, tehkää se edes peittelemättä.
Käyttäjätaso 1
Samoin täällä viihde ja muita elisan palveluita ollut tosi kauan, yleisesti kaikki pelannut kohtuu hyvin aikaisemmin.

Tässä taitaa olla sama kuvio kuin vaikka volkkarilla, pashaa myydään surutta, koska on laskettu että uusia kusetettavia löytyy aina sekä "ei kukaan viitsi pikkuasioista riidellä" -ajatus jollain turhantärkeällä pikkupomo-pönöttäjällä.
Tänään tuli kirje että viihteen tietoturvapalvelu loppuu ja saa siitten tilata maksullisena jatkossa erikseen.
Chatissa kysyin Elisan aspalta ja korvat heiluen ja nenä kasvaen väitettiin että tietoturva on ollut aikanaan "kylkiäinen", tämä EI pidä paikkaansa ollenkaan.
Minulla on tallessa sopimusehdot mitä on sovittu tilatessa "Elisa viihde erityisehdot 16.3.2009"
kohta 4 sanoo ihan kristallinkirkkaasti
Palvelun sisältö
Palveluun sisältyy internetliittymä, TIETOTURVAPALVELU, TV-palvelu, palveluiden käyttöön tarvittavat tunnukset sekä soveltuvat laitteet...
Et kai elisalta hanki tietoturvatuotteita? Voin sanoa että he ei edes tiedä mitä myyvät ja omagurukin puhuu mitä sattuu kun eihän ne siis todellakaan ole asiantuntijoita,että kannattaa tietoturva ja kaikki tietoturvaan liittyvä hankkia alan ammattilaisilta ja elisalta vaan liitymä,joskin siinäkin heilä on ongelmia.
Mitä hemmettiä, kuten chatissa aspalle sanoin, EI KÄY että yksipuolisesti otetaan osia pois paketista.

Jos Elisa haluaa asiakkaista eroon, niin ainahan voi sopimukset irtisanoa, mutta mitähän osakkeenomistajat sanoo, kun liikevaihto sakkaa...

Elisan edustajalta vastausta odottaen
Itse sain myös kyseisen kirjeen ja nyt odotan Elisan vastausta. Lupasivat olla yhteydessä ensi viikon keskiviikkoon mennessä. Mielestäni asia on aika selvä ja Elisan tulisi korjata virhe, mutta näillä mennään.

Palvelun on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä on sovittu.
Palvelussa on virhe silloin, kun työ ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu. Etukäteen annetuilla tiedoilla tarkoitetaan kaikkia kuluttajan päätöksentekoon vaikuttaneita tietoja, joita palvelusta on annettu markkinoinnissa ja sopimusta tehtäessä tai palvelua suoritettaessa.

Palvelun tilaajalla on oikeus olla maksamatta palvelun hintaa tai osaa siitä kunnes virhe on korjattu tai muuten hyvitetty.
Palvelun tilaajalla on oikeus vaatia, että yritys korjaa virheen tai uusii virheellisen työn. Virheen korjauksesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia.
Jos korjaus tai palvelun uusiminen ei onnistu tai yritys ei oikaise virhettä kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta.

Osallistu keskusteluun