Vastattu

Elisa Viihteen irtisanominen nettiliittymän muuttumisen perusteella

  • 20 December 2017
  • 8 kommenttia
  • 2077 katselukerrat

Isäni on muuttamassa lähiaikoina palvelutaloon asumaan. Hänellä on tällä hetkellä määräaikainen Elisa Viihde ja 100 megan kiinteä laajakaista. Tuolla palvelutalossa nettiyhteyden saa ainoastaan mokkulalla. Onko tuo tekniikan muuttuminen (Viihdehän on tarkoitettu kiinteälle laajakaistalle) irtisanomisperuste? Jos ei, niin se kuitenkin lienee, mikäli 100 megan mokkulayhteyttä ei isälleni tarjota tuolla nykyisen liittymän hinnalla? Itselläni on ollut aina vain kiinteä netti, joten nämä mokkula-asiat eivät ole ennestään tuttuja. Maalaisjärki kuitenkin sanoisi, että mikäli sopimus noin radikaalisti muuttuu, olisi se purettavissa kesken määräaikaisen kauden.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 21 December 2017, 08:49

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26
Sopimuksen voi muuttaa myös kesken sopimuskauden sellaiseksi, jossa kiinteää laajakaistaa ei ole. Tällöin kk-hinta on 19,90€/kk. Digiboksi ja tallenteet säilyvät, myös mobiisovellus toimii.

Netgem -digiboksit toimivat minkä tahansa operaattorin nettiyhteydellä (kiinteä & mobiili).

Mobiililaajakaistassa ei kannata yli 50M yhteyttä ottaa, ainakaan peruskäyttöön. Todennäköisesti yhteysnopeus jää usein alle tuon.
Tuon muutoksen tiesinkin, mutta toivoisin saavani varmaa tietoa siitä, voiko sopimuksen irtisanoa kokonaan tällä perusteella. Mitään tarvetta tuon Viihteen pitämiseen jatkossa isälläni ei ole, joten toivoisin luonnollisesti, että tuo nettiyhteyden muuttuminen kiinteästä mobiiliksi mahdollistaisi sen ennenaikaisen irtisanomisen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18
Nettiliittymän muutos ei ole irtisanomisperusta.

Isäsi jyrkästi huonontunut terveydentila, kun on palvelutaloonkin "joutunut", saattaisi olla mahdollinen syy irtisanoa liittymä. Kysypäs tällaista aspalta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21
Tuolla palvelutalossa nettiyhteyden saa ainoastaan mokkulalla.

Miten tähän toteamukseen on päädytty? Tarkistitko asian Elisan kiinteän laajakaistan saatavuushausta?

Jos tuo näyttää, ettei saatavuutta vastaavalle liittymälle ole, sopimuksen purku on selviö. Elisa ei pysty toimittamaan palvelua, jolloin muuton yhteydessä sopimuksen voi purkaa.

Mikäli saatavuushaku väittää vastaavan eli 100 Mbit/s liittymän olevan saatavilla, joudut selvittämään miksi Elisalla ja sinulla on eriävät käsitykset internet-yhteyden saatavuudesta. Jos henkilökunta ei tunnu tietävän asiasta mitään, kysy rakennuksen isännöitsijältä, talonmieheltä tai henkilöltä, joka vastaa potilaspuhelimista&kutsunapeista, jos palvelutalossa sellaisia on.

Jos kukaan ei tunnusta tietävänsä mistään yhtään mitään, tilaa liittymän siirto Elisalta. Jos Elisa saa sen kytkettyä, hyvä. Jos ei, niin saat purettua sopimuksen sen jälkeen, kun asentaja ilmoittaa liittymän kytkennän olevan mahdotonta.
Käyttäjätaso 7
Jos tuo näyttää, ettei saatavuutta vastaavalle liittymälle ole, sopimuksen purku on selviö.

Liittymän irtisanominen ei kai tässä ollutkaan mikään kysymys, vaan Viihteen sopimuksen irtisanominen. Viihdettä on mahdollista käyttää myös muiden nettiliittymien kautta.
Tokihan tarkistin tuon saatavuuden Elisan sivuilta. Sen jälkeen varmistin asian palvelutalon pomolta ja hänen mukaansa sinne saa vain mokkulayhteyden. Olin kysellyt tätä jo palvelutalon edellisen pomon aikoihin (koska isäni harkitsi tuota muuttoa jo silloin) ja saanut silloin saman vastauksen. Sitä en tiedä miksi Elisalla on tästä saatavuusasiasta eri käsitys kuin palvelutalolla. Olen ollut tänään neljä kertaa Elisaan yhteydessä tämän asian tiimoilta ja he tosiaan väittivät, että kyllä sinne sen laajakaistan saa ja käskivät ainakin yrittämään sen siirtoa. Kysyin vielä ystäväni neuvosta palvelutalon pomolta jonkinlaista todistusta siitä, että mobiiliyhteys on ainoa vaihtoehto heidän asunnoissaan (jotka ovat käytännössä huoneita) ja hän lupasi selvittää asiaa huomenna.

Isän terveys ei ole kehuttava, mutta hänen terveysongelmansa eivät estä television katselua. Tulevat suuret muutokset ja hoidot varmasti vaikuttavat hänen mielialaansa, joten toivoisin luonnollisesti, että isän ei tarvitsisi stressata vielä tuosta Elisa Viihteestäkin. Parasta siis olisi, kun koko paketin (Viihteen ja netin) saisi irtisanottua, mutta aika epätodennäköiseltähän tuo tuntuu. Luonnollisesti aiomme olla isäni kanssa Elisaan yhteydessä, kunhan menen hänen luokseen käymään joulun jälkeen.

Mikäli isäni joutuu tuon Viihteen mobiiliyhteydellä pitämään, niin eikö Elisalla kuitenkin ole velvollisuus toimittaa yhteys samantasoisena kuin se nyt on? Siis ilman, että kuukausittaisen maksun määrä nousee?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Sopimusehtojen pohjalta tulkittuna tuossa ei suorilta perustetta ole määräaikaisuuden purkamiselle, mutta tämä ei tarkoita sitä etteikö näistä tarvittaessa joustettaisi jos löytyy jokin järkevä peruste. Tällöin tilanteet tarkistetaan tapauskohtaisesti asiakaspalvelun toimesta ja tarvittaessa pyydetään vielä kirjallisesti selvitystä varten todistus. Eli yleispätevästi sanottakoon ettei perustetta ole, mutta poikkeuksia tehdään tarvittaessa. Kannattaa soitella 010190240 (mpm/pvm) asian tarkempaa selvittämistä varten :)

Voimia isällesi hoitoihin!
Kävin tänään paikallisessa Elisan myymälässä kysymässä tätä asiaa ja asiakaspalvelija sanoi minulle heti, että kyllä tämä on irtisanomisperuste. Hän myös tarkisti tuon palvelutalon osoitteen ja heidän mukaansa tuonne saisi maksimissaan 30 megan laajakaistan (jota sinne ei siis saa, vaan ainoastaan sen mobiililiittymän) ja hän sanoi, että jo noin suuri muutos nopeudessa on irtisanomisperuste, kun vastaavaa liittymää ei voida uuteen osoitteeseen toimittaa. Menen tosiaan käymään isäni kanssa Elisan myymälässä kun hänen luokseen pääsen ja kerron tuosta tämänpäiväisestä käynnistä ja asiakaspalvelijan toteamuksesta.