HBO:n ääni/kuva epäsynkassa kombolla Elisa Viihde (mobiili) + Chromecast + Sony HT-XF9000 soundbar

  • 2 heinäkuu 2019
  • 18 kommenttia
  • 911 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Aika ikävä tilanne.



Elisa Viihteen (mobiili) Ohjelmakirjaston HBO:n katsominen Chromecastin kautta ei käytännössä onnistu hyväksyttäväksi, kun mukaan otetaan Sony HT-XF9000 Soundbar. Ääni on pienessä epäsynkassa, teitpä mitä tahansa, ja ikävästi vielä niin päin että video on edellä ja audio jäljessä, jolloin ei TV:n tai soundbarin asetuksista ei ole apua (koska asetukset ovat vain tilanteisiin, jossa ääni tulisi edellä, nyt pitäisi saada ääni tulemaan hieman edellä, tai video hieman jäljessä, eh). Kaikki mahd. säädöt kokeiltu. Kaikkien mahd. komponenttien softat ovat uusimmat.

Kyseinen ongelma koskee ainoastaan Elisa Viihde Android mobiiliversion kanssa katsomista (eihän HBO ole edes tarjolla Elisa Viihteen Android TV-versiossa) Chromecastin ja em. soundbarin kautta. Kaikki muut Android ohjelmat (mobiilisti/Android TV) toimivat ilman mitään säätöjä huulisynkassa em. kombolla.

Voi tietenkin syyttää, että joo, välissä on kaksi laitetta, Chromecast (joko telkun sisäinen tai erillinen ulkoinen v2 Chromecast) ja soundbar, mutta jotain Elisa Viihde android app tekee väärin lähettäessään dataa, koska lip sync ei vaan onnistu, ei sitten millään tällä kombolla, mutta minkään muun Android ohjelman kanssa ei ongelmaa ole tämän yhdistelmän kanssa, ei niin mobiilisti kuin TV:n Android-ohjelman kautta.


Taustaksi

Minulla on erinomainen tilanne tässä verrata Elisa Viihteen ja HBO:n omaa palvelua, koska minulta loppui soppari HBO:sta Telian kanssa. Niinpä olen tässä viikon pari verran saanut ihmetellä tilannetta. Ensin pettymys, ettei ohjelmakirjastoja tarjota Android TV:n Elisa Viihteen versiossa, vain Android mobiililaitteen versiossa ohjelmakirjastot löytyvät (erillisestä boksista en tiedä, minulla sellaista ei ole, eli ei kommentteja sellaiseen liittyen, kiitos).

Ei liene epäselvää kumman kautta otan tilauksen kokeilujakson jälkeen: HBO:n oman. Se on harmi, sillä Elisa Viihteellä käyttöliittymä HBO:n sisällön hallintaan on paras, koska se on tätä kirjoittaessa ainoa, jolla voi merkitä sarjoja/leffoja Suosikkilistalle (kuin Netflixin Oma lista), HBO:n omalla ei voi merkitä kuin 30 nimikettä katsomislistaan, joutuu sekavasti etsimään sarjan 1. jakson ja lisätä se katsomislistaan), Telialla ei ole mitään edellä mainittua, se on aivan surkea tekele.

PS.

Jos tekniikan puoli haluaisi laittaa minut koe-eläimeksi, suostun kyllä ja voin kokeilla eri kehitysversiota Android appista, kunhan sitten Elisa tarjoaa HBO:n kirjaston siksi aikaa veloituksetta. Näin siksi, että muutenhan ei pääse kokeilemaan, milloin video/ääni epäsynkka-ongelma, joka selkeästi on vain Elisa Viihteen softassa, tulee korjatuksi ja voisin siirtyä asiakkaaksi.😍 Niin hyvä sisällön hallitsemiseen Elisa Viihde sovelluksen käyttöliittymä on, että vaihtaisin takaisin Elisaan välittömästi. Eli jos kehitystä kiinnostaisi ottaa tästä kopin, niin tiedothan teillä on. 😉

18 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pystykkö laittaan noi softaversiot vielä varmuuden vuoksi ja varmistuksena kysyn että ilman soundbaria yhtälössä synkka toimii kuten pitää? Ja ongelma ei toistu esim. tallenteissa tai missään muussakaan sisällössä Viihteen sovelluksessa?
Käyttäjätaso 5
En nyt ole ihan varma mitä versioita tarkoitat, joten useampi tässä

  • Elisa Viihde app 3.31.0 (32421) eri Samsungin laitteissa
  • TV:n sisäisen Chromecastin laiteohjelmisto 1.36.154871 (Android on 8.0, toukokuun turvikset)
  • Ulkoinen Chromecast v2 laiteohjelmisto 1.40.156414
  • Sony HT-XF9000 Soundbar 002.050
Ongelma ei toistu tallenteissa. Ja siis testattu Elisa Viihde mobiiliapp + Chromecast + Soundbar, yleensä käytän toki Android TV:n Elisa Viihdettä suoraan, mutta tallenteiden testiä varten käytin em. ja ei ongelmia huulisynkan kanssa.

Ongelma huulisynkan kanssa on siis vain ja ainoastaan Elisa Viihde Ohjelmakirjaston kautta katsotun HBO:n kanssa, esim. HBO:n ohjelmalla Chromecastin kautta ongelmia huulisynkan ei ole (puhumattakaan suoraan Android TV:n HBO:n kanssa).

Lisäksi Elisa Viihde jättää aina Chromecastin varattuun tilaan katselun lopettamisen jälkeen. Eli yhteys Chromecastin täytyy tarvittaessa erikseen lopettaa Google Home-ohjelmalla, tai jos aikoo katsoa jollain muulla, niin aloittaa castaus päälle. Elisa Viihde tosin saattaa jättää sisäisen Chromecastin niin sekaisin, että TV on käynnistettävä uudelleen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vielä varmistan ton että poistuuko synkkaongelma jos otat soundbarin yhtälöstä testiksi pois eli äänet suoraan telkan kautta? 🙂
Käyttäjätaso 5
Vielä varmistan ton että poistuuko synkkaongelma jos otat soundbarin yhtälöstä testiksi pois eli äänet suoraan telkan kautta? :)
Tämä oli hyvä tarkennus, johon olin jo kirjoittamassa, että "kyllä, ongelma poistuu". Mutta kun on testailijaluonne, niin ei antanut periksi ilman todennusta.🤓 Niinpä tämä vastaus tulee vuorokautta myöhemmin, koska kaiken jälkeen, en enää eilen ehtinyt vastaamaan.☺

Vastaus kysymykseen on yllättäen: ei. Ongelmaa esiintyy edelleen EV mobiili + HBO + Chromecast yhdistelmällä, ilman soundbaria myös! Mutta sen verran vähemmän, etten aluksi aikoinaan kiinnittänyt huomiota asiaan😮 (minulla on ollut kahdesta paikasta HBO kokeiltavana, joten on testailu muutenkin lienee häirinnyt huomaamista ilman sounbaria).
Nyt kun tämän video/ääni epäsynkan kanssa on touhunnut, ero on ärsyttävä ilman sounbariakin, mutta jos soundbar lisätään, ero tulee jo niin räikeästi esiin, sellaiseksi, että se johti tämän ketjun aloitukseenkin. Ei voi käyttää.☹


Missä aikani sitten eilen kului? Se kului lukuisten eri online-palveluiden testaamiseen, sekä Chromecastin kautta, että Android TV:n kautta, jos ohjelmisto sille löytyi.

Seuraavat palvelut on testattu sounbarin kautta, ja niissä EI esiintynyt epäsynkkaa!
Kokeiltu siis sekä Chromecastin että Android TV:n kautta suoraan, ellei toisin mainita.

  • Areena
  • Blockbuster, Chromecast, Android TV ei toiminut (lukee vain että "Tulossa")
  • Google Elokuvat
  • HBO kuten on jo aikaisemmin todettu.
  • Mtv
  • Netflix, Sisäisellä Chromecastilla käynnistyy Android TV:n app suoraan, ulkoisella kokeiltu Chromecastillakin, mutta siis sama kuin suurimmassa osassa, sekä Chromecast että Android TV versiolla toimii ongelmitta
  • Rakuten Viki
  • Ruutu
  • Telia TV Chromecast (Telialla ei ole Android TV versiota)
  • Vimeo
  • YouTube
(kaikissa maksullisissa testissä joko maksettu leffa, tai kokeilutilaus)

11 palvelua, jonka kanssa voi sounbaria käyttää. Lähtisin siitä, että jotain Elisa Viihteen Android mobiili appin HBO-toteuksessa on pielessä, kun se poikkeaa noin monesta muusta palvelusta.🤔 Ja vaikka tuo Sony HT-XF9000 Soundbar ei mikään maailman paras laite varmaan ole, niin kyllä sen kanssa pitäisi palvelun toimia. Toimiihan nuo testatutkin.
Käyttäjätaso 5
Ei näemmä voi enää muokata viestiä, olisin aloituksen aiheesta muuttanut +soundbarin sulkuihin, sekä etenkin lisännyt viimeiseen viestiin, että olen valmis auttamaan testaamisessa kehitysversioilla, jos Elisa Viihteen kehittäjiä kiinnostaa! Minulta loppuu Elisan kautta oleva HBO:n kokeilu 11.7.19, joten ilmainen kokeilun jatko tms. kelpaa kyllä, jos kiinnostusta korjata tätä Elisa Viihteen kehitykseltä löytyy. Yhteystiedot te saatte varmaan tarvittaessa/pyytämällä. Kunhan tarjoan auttavaa kättä.☺
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kiitokset kattavista testeistä! Nyt oli helppo raportoida ongelmasta eteenpäin, eli selvitellääs vähän saadaanko tilanne toistettu ja mikä voisi aiheuttaa ongelman 🙂 Siltä varalta että tarvitaan, niin lisääkkö vielä ton asiakasnumeron profiiliin? 🙂 Voidaan tarvittaessa katsoa jotain sitten muistamista tms jos (toivottavasti ei _kun_ 🙈) saadaan isommasta ongelmasta kiinni 😊
Käyttäjätaso 5
Asiakasnumero lisätty profiiliin.☺
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toistaiseksi ei olla saatu toistettua tuota viivettä meillä. Sellaista kysymystä tuli että onko Aitiolla ilmennyt samaa (jos ei oo tilattuna niin voin lisätä kuukaudeksi veloituksetta)? Ja onko toi viive aina sama jaksosta/sarjasta riippumatta mitä tuolta meidän kautta oot testaillut? Olitko mitä sarjoja ja jaksoja testannut? 🙂
Käyttäjätaso 5
Pistän tarkempia tietoja myöhemmin, mutta homma avautuu enemmän, pitää muistaa että HBO tosiaan ollut vasta kokeiltavana Elisalta nyt ja meni jonkun aikaa ennen kuin avauduin tänne: Oletteko kokeilleet yhdelläkään Samsungin kännykällä tai tabletilla? Näyttäisi vähän siltä, että viivettä on jo ihan suoraan laitteen näytöltä katsottaessa.😮 Huomasin asian tänään. Kokeiltu 2 eri Samsungin tabletilla ja yhdellä kännyllä. Vielä on yksi kokeilematta, jäänee iltaan/huomiseen.

Pahoittelut, että ilmeisin jäi kokeilematta näinkin pitkään. Mulla ollut Elisa Viihde app käytössä useampi vuosi ongelmitta, niin jotenkin jäi testaamatta. Naamapalmu.

Esim. Big Little Lies 2. kauden 3. jaksossa n. 24:13 on hyvä kohta tarkistaa, siinä nainen laittaa peilin edessä jotain meikkiä kai naamaansa, ja kolauttaa sen lasipullon pöydälle takaisin. Katson vähän eteenpäinkin, ja huulisynkkaa ei ole kunnossa. HBO:n omalla (kännyn ruudullakin siis) on kunnossa.

Siis tietenkin, olen kokeillut vaikka millä muullakin, mutta tuo on aika vakkari millä voi tarkistaa. Kaikki ne on pienessä, mutta ah niin ärsyttävässä epäsynkassa. Sen jälkeen kun asian huomaa, sen kanssa on vaikea elää, varsinkin kun on vertailukohta täysin synkassa olevaan.

Nyt kiire muualle...☺

Edit Virheellisesti esimerkki The Handmaid's Tale korjattu Big Little Liesiksi.
Käyttäjätaso 5
Jooh, viimeisellä laitteellakin, Samsungin kännykkä sekin tosin, viive on jo ihan katsottaessa HBO:ta ruudulta. Olisi pitänyt lähteä fiksusti liikkeelle, ja katsoa jo alunperin Android-laitteen ruutuun.

Saisipa Elisa aikaiseksi sen ohjelmakirjaston HBO:ineen suoraan Android TV:lle, se voisi korjata koko ongelman. 🙏🏻

Viive on kyllä sen verran pieni, että ymmärrän, että sitä on vaikea huomata, varsinkin jos silmäilee tekstitystä samalla. Ja jos ei ole vertailukohdetta. Mutta kun sen huomaa, ero on selkeä kun voi vertailla nyt HBO:n oman kanssa, se häiritsee liikaa. Ihminen on tottunut lukemaan puhujan kasvoja, ja kun naamalla tapahtuu, jotain hiuksen hienosti ennen kuin kuuluu, niin se on ainakin itselle deal breaker. Nyt kun asian huomaa, tuntuu oudolta kun se ääni ei vaan ole ihan kohdillaan.

Eli asia on tällä erää osaltani ohi, ellei Elisaa kiinnosta, että kokeilen, saatteko muutettua jotain? Jos ei, niin ei pahalla, mutta pakko valita HBO:n oma palvelu, vaikka Elisan käyttöliittymä Suosikkilistan kanssa on ylivoimainen kaikkiin muihin kokeilimiini verrattuna.😢 Mutta käyttöliittymä on pieni osa kokemusta, itse ohjelman katsominen se pääasia.

Joten, avoimin mielin, jos Elisaa kiinnostaa, niin voin jatkaa testaamista, Elisan suosiollisella avustuksella kokeiluajan jatkumisen suhteen luonnollisesti.😊

Kysyit tuosta Aitiosta, olen kokeillut sitä ilmaisen kuukauden viime joulu- tai tammikuussa, ja silloin katsoin vain yhden (kohu)sarjan, ja senkin suoraan tabletilta (huono tapa katsella vielä nukkumaan mennessä jotain, kuulokkeiden kanssa niin ei häirinne ketään). Se oli jo aikaa sitten, enkä huomannut ainakaan tuolloin mitään, mutta asiahan oli ennen kuin tämän epäsynkka asian huomaamista HBO:n kanssa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Voidaan kattoo tuota jatkoa HBO:lle toki jos haluat ja jaksat selvitellä ongelmaa vielä lisää? 🙂 Samalla kysyisin että kiinnostaako testata tuo Aitio nyt tuon ongelman ilmettyä? :)

Onko toi kuinka pitkä viive arviolta mikä tuossa ilmenee? Sekä soundbarin kautta että tuon puhelimen kautta kun näissä tuota eroa kuitenkin ilmenee 🙂 Itellä ei oo Samsungia mutta Androideja pari kuitenkin enkä saanu toistettua ainakaan suorilta ite, koitin parilla HBO:n sarjalla ja teksteistä piittaamatta katsoin kun miekat kolisi yhteen ja miten ihmisten suut meni suhteessa ääneen
Käyttäjätaso 5
Hei, voin kokeilun ottaa Autiota sen verran, että käyn läpi toistuuko ongelma niissä. En tiedä miten teillä tällaiset testaukset hoidetaan, mutta tietenkin kiva jos ei joudu ottamaan peruustusta oman muistin varaan (joka toki sekin käy), koska tässä tapauksessa Autiota en tarvitse kuin sen testaamisen ajan, mitä eri ohjelmien läpikäyminen vie.

Olisiko tälle keskustelulle syytä luoda oma privaattikeskustelu, vai löytyykö palstalta omaa aluetta rajoitetumma näkyvyydellä? Toki julkinen käy myös, mutta tottunut eri projekteissa, että testaamiselle on omat alueensa.🤔

Hirveän vaikeaa sanoa viiveestä muuta kuin, että kun sen huomaa, se on ilmeinen.🤓 Se vaikuttaa sitten siten, että häiritsee kun puhuvan ihmisen suu toimii ikään kuin huonosti dubatuissa mainoksissa. Ainakin itselle dialogin seuraamista auttaa kun näkee puhujan suun liikkeet. Toki jossain toimintaleffassa, jossa dialogia on vähän, ei välttämättä niin häiritse, mutta niissäkin voi häiritä jos tiukassa nyrkkeilyssä mäjähdykset tulee jäljessä.😅 Asialle herkistyy, ja samalla tulee huomattua, että asiaa ei juurikaan tapahdu muualla. Juurikaan siksi, että esim. joissain uutisissa saattaa jonkun ulkomaankirjeenvaihtajan suorana streamatulla videolla olla epäsynkkaa ihan siinä uutislähetykessä (ihan millä laitteella tahansa 😃, asialle ei voi mitään), asia johon en ole koskaan kiinnittänyt aikaisemmin huomiota.

Jep, eli kyllä minä mielelläni jatkan testaamista, ja otan luonnollisesti laajan otannan ohjelmista joita kokeilen. Musiikkiesitykset olisivat hyvää testikamaa, koska rytmikaverina (soitellut sekä rumpuja että bassoakin harjoitellut joskus, sitten teini-ikä vei) huomaa heti jos esim. rummut yms. näkiessään ei video ja audio ole synkassa. Harmi ettei näitä löydy em. palveluista (kai).

Tuosta Samsungin laitteiden kokeilemisesta, mainitsit että sinulla ei ole Samsungin laitetta, mutta kai siellä kehitystiimillä tms. vastaavalla jollain olisi? Eihän olisi ensimmäinen asia, jossa Samsung on jollain tasolla vaikuttamassa asiaan, esim. HBO:n omassa palvelussa, joillain laitteilla tekstitys on liian pientä Tabletilla katsottaessa. Samsung on kuitenkin valmistajana sen verran käytetty, ettei asian selvittelyä tämän epäsynkan kanssa jättää hoitamatta, kun se selvästi on hoidettavissa (vrt. testatut palvelut). 🙂
Käyttäjätaso 5
Vastailin, meni moderoiduksi... kaipa se ilmaantuu joskus..
Käyttäjätaso 5
Hyvin teillä tuo moderointi tuntuu ainakin toimivan. Kirjoitin viestin, jossa ei ollut mitään ihmeellistä, meni moderointiin, ja nyt ollut siellä vuorokauden.

Pahoittelut OT:sta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
@yamaneko mikähän tuon on piilottanut. No, annetaan olla piilossa toistaiseksi.

Jatketaan vaikka siten, että laitat meille yksityisviestiä, kun sitä Aitiotakin täytys ottaa kokeiluun 🙂 Eli @OmaYhteisö-tiimi vaan yksityisviesti!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@yamaneko koodarit on ollu vauhdissa ja nyt tuli kaks tarkempaa testipyyntöä 🙂 Eli testaatko HBO:n kirjastosta seuraavat ja rapsaat miten nuo käyttäytyy? :)
  • Big Little Lies Season kausi 2 jakso 5, Kill Me (Dolby 5.1)
  • Last Week Tonight with John Oliver kausi 6 jakso 17 (Stereo)
PS. En tiä miks kommentti jäi moderoinnin haaviin, mutta potkasin sen ny julki tähän keskusteluun 🙂
Käyttäjätaso 5
@Patomiäs Vastasin tuonne @OmaYhteisö-tiimi lle yksityispostin. Saapa nähdä miten asiat etenevät.

Vastailen myöhässä, koska minulla on tässä ollut huolia rakkaan kissani kanssa. 😢
Käyttäjätaso 5
@yamaneko koodarit on ollu vauhdissa ja nyt tuli kaks tarkempaa testipyyntöä 🙂 Eli testaatko HBO:n kirjastosta seuraavat ja rapsaat miten nuo käyttäytyy? :)
  • Big Little Lies Season kausi 2 jakso 5, Kill Me (Dolby 5.1)
  • Last Week Tonight with John Oliver kausi 6 jakso 17 (Stereo)
PS. En tiä miks kommentti jäi moderoinnin haaviin, mutta potkasin sen ny julki tähän keskusteluun :)

Ja jos näitä testataan nykyisellä Elisa Viihde Android appilla, niin sehän onnistuupi...

Osallistu keskusteluun