Vastattu

NETFLIX - HDCP ongelma ?

  • 9 marraskuu 2019
  • 21 kommenttia
  • 532 katselukerrat

Joo, jos jollakin viisammalla olisi neuvoja aiheeseen, ne olisivat todellakin tarpeen! 

On turhauttavaa maksaa palvelusta täyttä hintaa joka ei kuitenkaan pelitä 100% :sti Digiboksin Netflix on ollut käyttökelvottomana jo ties miten monta kuukautta enkä tähän asti ole saanut muuta tietoa kuin että kyysessä saattaa olla HDCP häiriö. Kaikki mahdolliset korjaus ehdotukset on kokeiltu ja uusi digiboksi lähetetty mutta sama häiriö toistuu edelleen. Elikkä ruutu alkaa vilkkumaan punaista kun käynnistää mitä tahansa leffaa tai sarjaa. Sovellus käynnistyy kyllä ihan normaalisti ja näyttää trailerit leffoista yms. mut tosiaan kun yrittää käynnistää niin punaista tulee ruudulle. Alan jo itsekkin näkemään punaisto jo sen verran etta olen alkanut harkitsemaan vaihtoa kilpailijalle. Kun tilaa palvelua niin kyllähän sen pitäisi toimia. Alkaa turhauttaa aika lailla. Miten asian saisi korjattua?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 9 marraskuu 2019, 22:52

@Jamppa-77 Mitä ovat nuo kokeilemasi korjausehdotukset tarkalleen ottaen? Olisi hyvä tietää, mitä olet jo kokeillut. Helpottaa vianrajausta melkoisesti.

 

Mikäli sinulla on siis digiboksi kiinni suoraan telkkarissa:

  • Oletko kokeillut toista HDMI -liitäntää televisiossa?
  • Oletko kokeillut kääntää HDMI -kaapelia ympäri? Televisiossa oleva pää digiboksiin ja digiboksin pää telkkariin.
  • Oletko kokeillut toista HDMI -kaapelia? Suosittelen välttämään halvimpia mahdollisia kaapeleita.
  • Oletko ottanut digiboksin irti verkkovirrasta vähintään minuutin ajaksi ja kokeillut sen jälkeen uudelleen?

Jos sinulla on käytössä esim. kannettavaa tietokonetta, jossa on HDMI -liitäntä. Onnistuuko toisto tietokoneen kautta digiboksin käyttämällä HDMI -kaapelilla tai millään muulla HDMI -kaapelilla? Kannattaa testata kaikki television HDMI -liitännät läpi.

Katso alkuperäinen viesti

21 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@Jamppa-77 Mitä ovat nuo kokeilemasi korjausehdotukset tarkalleen ottaen? Olisi hyvä tietää, mitä olet jo kokeillut. Helpottaa vianrajausta melkoisesti.

 

Mikäli sinulla on siis digiboksi kiinni suoraan telkkarissa:

  • Oletko kokeillut toista HDMI -liitäntää televisiossa?
  • Oletko kokeillut kääntää HDMI -kaapelia ympäri? Televisiossa oleva pää digiboksiin ja digiboksin pää telkkariin.
  • Oletko kokeillut toista HDMI -kaapelia? Suosittelen välttämään halvimpia mahdollisia kaapeleita.
  • Oletko ottanut digiboksin irti verkkovirrasta vähintään minuutin ajaksi ja kokeillut sen jälkeen uudelleen?

Jos sinulla on käytössä esim. kannettavaa tietokonetta, jossa on HDMI -liitäntä. Onnistuuko toisto tietokoneen kautta digiboksin käyttämällä HDMI -kaapelilla tai millään muulla HDMI -kaapelilla? Kannattaa testata kaikki television HDMI -liitännät läpi.

Elikkä ne korjausehdotukset on samat mitä mitä itse olet ehdottanut ja nuo ovat läpi kokeiltu. Läppärissäni on kyllä hdmi liitäntä mutta en ole nyt varma miten saisin digiboksin näkymään läppärin kautta. Erikoista kyllä on se että minun PS3:ssa Netflix toimii moiteetta mutta miks ei sitten digiboksissa? Olisihan se hyvä saada siinäkin toimimaan. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@Jamppa-77 Mikäs nettiyhteys ja modeemi on käytössä? Digiboksi langallisessa vai langattomassa verkossa?

100 Megan nettiyhteys ZYXEL modernilla ja on langallisessa yhteydessä. Digiboksi on Netgem N7800

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@Jamppa-77 Olisiko sinulla mahdollista kokeilla toista modeemia? Toisinaan nuo Zyxelit ovat aiheuttaneet jos jonkinlaista ongelmaa.

 

Jos kännykässä on hyvä ja toimiva mobiilinetti, voit toki kokeilla jakaa netin digiboksille kännykän kautta. Toistuuko sama ongelma?

 

Vähän hassulta kuulostaa, että digiboksista toiseen sama ongelma säilyy. Varsinkin, jos HDMI -kaapeli on vaihtunut mukana.

Nyt ei satu toista modeemia olemaan ja kokeilin tosiaan  kännykän nettiä jakaa digiboksille ilman toivottua efektiä. Edelleen ruutu vilkkuu punaisena. Onko se muuten normaalia että vaikka sainkin uuden digiboksin niin siinä on edelleen ne samat tallenteet kuin edellisessä digiboksissa? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Nyt ei satu toista modeemia olemaan ja kokeilin tosiaan  kännykän nettiä jakaa digiboksille ilman toivottua efektiä. Edelleen ruutu vilkkuu punaisena. Onko se muuten normaalia että vaikka sainkin uuden digiboksin niin siinä on edelleen ne samat tallenteet kuin edellisessä digiboksissa? 

 

Elisa Viihteessä tallenteet eivät ole itse digiboksissa vaan Elisan palvelimella. Uusi digiboksi liitetään Elisalla asiakkuudellesi ja täten myös jo aiemmin tehdyt tallenteet näkyvät uudella digiboksilla. Eli on ihan normaalia ja näin sen kuuluu ollakin.

 

Oletko kokeillut alustaa digiboksin sisäistä muistia ja tämän jälkeen vielä palauttaa digiboksia tehdasasetuksiin?

Juuri kokeilin molemmat temput (taas) eikä ollut mitään hyötyä. Kyllä tässä alkaa keinot olemaan vähissä niin sanotusti 🤔

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mikä on television merkki ja mallinumero ?

SAMSUNG LE40B535P7WXXE

En jaksa uskoa että telkusta johtuu koska alunperin Netflix toimi ekalla digiboksille hyvin jonkun aikaa ennen kun ongelmat ilmaantuivat. En tiedä sit oisko digiboksin ohjelmistopäivityksellä ollut vaikutusta Netflixin toimivuuteen ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

On tämä vähän mystinen ongelma, kieltämättä. Tämä vähän kuulostaa jonkinlaiselta digiboksin ja television väliseltä ongelmalta. Teoriaa tukee se, että tietokoneella ja PS3:lla Netflix toimii moitteetta. Ja mikäli näin on myös niissä tilanteissa kun kiskaiset digiboksista HDMI -kaapelin irti ja lykkäät sen joko pleikkariin tai koneeseen ja homma toimii, ei vika ole HDMI -kaapelissa tai television liitännöissä. Mikäli HDMI -kaapeli ei täyttäisi standardeja, ilmenisi ongelma myös muilla laitteilla.

 

Tätähän voisi kokeilla rajata myös siten, että nappaat digiboksin piuhoineen kainaloon ja käyt ystävän, tuttavan, sukulaisen tms. luona testaamassa toimivuutta. Elisa Viihteen digiboksi toimii kaikkialla käyttökohteesta ja nettiyhteyden tyypistä / palveluntarjoajasta riippumatta. Jos ongelmaa ei ilmene muualla, on vika digiboksin ja telkkarin välillä. Jos ongelma toistuu myös muualla, on ongelman aiheuttaja todennäköisesti digiboksi itse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

SAMSUNG LE40B535P7WXXE

En jaksa uskoa että telkusta johtuu koska alunperin Netflix toimi ekalla digiboksille hyvin jonkun aikaa ennen kun ongelmat ilmaantuivat. En tiedä sit oisko digiboksin ohjelmistopäivityksellä ollut vaikutusta Netflixin toimivuuteen ?

 

Jos tuo olisi softabugi, se todennäköisesti ilmenisi myös (osalla) muista käyttäjistä. Tänne OmaYhteisöön ei ainakaan toistaiseksi ole tullut muilta raportteja tällaisista ongelmista. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, etteikö softabugi voisi olla kyseessä. En kyllä itsekään käyttäisi Elisa Viihteen digiboksia Netflixin katseluun.

Juu, kokeilin juuri HDMI kaapelin vaihtoa boksista pleikkariin ja siinä toimi edelleen. Eli vika ei ole ainakaan kaapelissa. Niin kuin sanoit se saattaisi olla boksin ja television välinen ristiriita. Mitä luulet, toimisikohan tässä semmoinen HDMI jakaja jossa olisi HDCP yhteensopivuus?

Käyttäjätaso 4

Tosiaan tätä olikin näköjään Elisan puolelta tutkittu jo, ja kaikki mitä me Elisan puolella voidaan tehdä niin on oikeastaan tehty :/ Tässä vielä lisää esimerkiksi Netflixin sivuilta mitä he pyytävät tekemään https://help.netflix.com/en/node/66002

 

Suosittelemme tosiaan vielä testaamaan boksia toisessa telkkarissa, jos vain mahdollisuus on siihen.

No nyt menee kyllä mielenkiintoiseksi. Satuin löytämään kotoota muutamaa astetta pienemmän SAMSUNG television ja iskin digiboksin hdmi piuhan siihen kiinni. Ja kas kummaa, siinähän se sitten näytti toimivan! Jokin risitiriita siinä mun isommassa töllössä nyt taistelee sen boksin kanssa…  Voiko muuten digiboksia jakaa jotenkin kahdelle tv:lle? Voiko siis toisen telkun virittää toiseen huoneeseen ja katsoa boksin ohjelmistoa sieltä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

No nyt menee kyllä mielenkiintoiseksi. Satuin löytämään kotoota muutamaa astetta pienemmän SAMSUNG television ja iskin digiboksin hdmi piuhan siihen kiinni. Ja kas kummaa, siinähän se sitten näytti toimivan! Jokin risitiriita siinä mun isommassa töllössä nyt taistelee sen boksin kanssa…  Voiko muuten digiboksia jakaa jotenkin kahdelle tv:lle? Voiko siis toisen telkun virittää toiseen huoneeseen ja katsoa boksin ohjelmistoa sieltä?

 

Eipä tuohon oikein muuta fiksua vaihtoehtoa ole kuin hankkia Elisa Viihde Tupla, joka tosin nostaa palvelun kk-hintaa 14,90€. Toinen vaihtoehto on hankkia toiseen telkkariin Chromecast ja toistaa Elisa Viihteen sisältöä sen avulla telkkarille. Chromecastin kautta voit toki katsella myös oikeastaan melkein mitä tahansa suoratoistopalvelua. Chromecastin perusversion (Full HD) saa lähimmästä marketista jokusella kympillä. Chromecast Ultra (4K) maksaa noin 80€.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

No nyt menee kyllä mielenkiintoiseksi. Satuin löytämään kotoota muutamaa astetta pienemmän SAMSUNG television ja iskin digiboksin hdmi piuhan siihen kiinni. Ja kas kummaa, siinähän se sitten näytti toimivan! Jokin risitiriita siinä mun isommassa töllössä nyt taistelee sen boksin kanssa…  Voiko muuten digiboksia jakaa jotenkin kahdelle tv:lle? Voiko siis toisen telkun virittää toiseen huoneeseen ja katsoa boksin ohjelmistoa sieltä?

 

Kuten @Dj_God neuvoikin, niin ratkaisu tuohon Viihde Tupla, hintaan 14,90e /kk tai sitten käyttää juurikin Chromecastia tuossa hyödyksi :)

Hmm... Kuinka nopeasti saisi linjat auki JOS tilaisin Viihde Tuplan ? Edelleen hämää tuo ison telkun kohtalo että miten se Netflix yllättäen alkaa tuollain tekemään vaikka alunperin se toimi vallan mainiosti 🤔

Käyttäjätaso 3

@Jamppa-77 Palvelu on heti käytössä kunhan tuo Tupla Viihteen boksi sinulla on käytössäsi :) Myymälänoutona digiboksin saat heti samana päivänä ja matkahuollon kautta boksi on sinulla muutaman arkipäivän kuluessa :) Tilaus voidaan tuolle Tupla Viihteelle tehdä myös tätä kautta. Nakkaa ihmeessä @OmaYhteisö-tiimille yksityisviestiä, niin voidaan katsoa tuota tilausta tarkemmin läpi :)

 

Onko tuohon telkkariin mahdollisesti tullut jotain ohjelmistopäivitystä viimeaikoina?

Kiitos tiedosta ja pidän vielä Tupla Viihdettä toistaiseksi mietintämyssyn alla ja noudan boksin myymälästä kun sopiva inspis iskee. Palatakseni vielä päätoimiseen telkkuuni, niin se on vajaa 10-v vanha eikä siihen mielestäni mitään automaattisia päivityksiä ole ilmaantunut. Sen sijaan digiboksiin tuli päivityks jo jonkin aikaa sitten enkä nyt satu muistamaan alkoiko Netflix ongelmat ennen vai jälkeen päivityksen. Hassua kyllä että meidän 2. telkku joka on vanhempi kun meidän päätelkku niin siinä se Netflix sitten toimiikin. Mites muuten semmonen HDCP yhteensopiva HDMI kytkin/jakaja toimisi tämmöisessä tilanteessa? Saisikohan sillä korjattua tuon Netflix ongelman? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mites muuten semmonen HDCP yhteensopiva HDMI kytkin/jakaja toimisi tämmöisessä tilanteessa? Saisikohan sillä korjattua tuon Netflix ongelman? 

 

Voihan tuotakin toki kokeilla. Monesti tilanne saattaa kuitenkin olla se, että televisio ja toistolaite (tässä tapauksessa digiboksi) kykenee tunnistamaan toisensa, vaikka tuo jakaja olisi välissä. Jos kyseessä on jokin ristiriita näiden kahden välillä, ei tuo jakaja välttämättä muuta tilannetta miksikään.

Osallistu keskusteluun